1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آموزش نصب و تنظیمات ویرایشگر محبوب دروپالfckeditor

شروع موضوع توسط MiTra ‏18/3/11 در انجمن Drupal

  1. پیشکسوت انجمن کاربر ارزشمند❤

    تاریخ عضویت:
    ‏11/11/10
    ارسال ها:
    11,746
    تشکر شده:
    3,538
    امتیاز دستاورد:
    113
    آموزش ماژول fckeditor
    یک html text editor عالی

    این ماژول از ماژولهاییه که من همیشه گفتم شاه ادیتور دروپاله.البته بعضی ها هم عقیده دارند که imce هم ماژول خوبیه . به هر حال من بین این دو ماژول fck رو انتخاب کردم.از آنجایی که این ادیتور نیاز به یکی دو تا ار جزئی داره که باید حتما انجام بشه و در صورتی که انجام ندهید ادیتور با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.طریقه نصب این ادیتور به همراه ساختن پروفایل و توضیحاتی در مورد تنظیمات مربوط به این ادیتور را در ادامه براتون میذارم.این ادیتور بر روی اکثر مرورگر ها حتی نسخه 5 اینترنت اکسپلور هم کار میکند که از مزایای بارز این ماژول میباشد و همچنین طرز نمایش آن به صورت پاپ آپ یا لینک از مزایای این ادیتور است, این ادیتور قابلیت کار کردن در کنار ادیتور ها را نیز دارد , مثلا میتوانید همراه با یک ادیتور ساده مانند bueditor یا ادیتور یاهو استفاده کنید و حتی طرحهای fckedotir رو با اون امتحان کنید. این ادیتور میتواند به صورت پیشفرض نیز قرار بگیرد و ادیتور های دیگر در کنارش استفاده شود.
    ماژول fckeditor رو باید دانلود کنید.(برای نسخه های 5 و شش از اینجا دانلود نمایید) بعد از اینکه دانلود کردید باید به این سایت برید و یکسری پلاگین هست که باید دانلود و در پوشه روت fckeditor اضافه نمایید.این جزو مهمترین کارهاییست که باید بکنید.
    دانلود ماژول : fckeditor for drupal 5x or 6x.+
    دانلود فایلهای مورد نیاز از اینجا

    مراحل نصب و کار با ماژول در محتوای سایت :
    بعد از اینکه این ماژول رو گرفتید , و فایلهای اضافی رو دانلود کردید و طبق آموزش موجود در ماژول آن ها را یکی کردید , حالا وقتش هست که ماژول را در سایت خود آپلود و آن را فعال نمایید.
    پس از فعال کردن آن شما باید وارد لینک fckeditor در مدیریت سایتتان شوید , این لینک در قسمت پیکربندی سایتتان موجود است. با دو گزینه روبرو میشوید. دو پروفایل که یکی پروفایل پیشفرض یا default میباشد و دیگری global profile هست که اساس کارش با فایلهای اضافی مورد نیاز است و باید آن پروفایل تنظیم شود تا ادیتور کار کند.
    اولین کاری که باید بکنید این که مشخص کنید آیا میخواهید خودتان از آن استفاده کنید یا کاربرانتان . که من توصیه میکنم اجازه استفاده از آ« را به کاربرانتان ندهید , چون ممکن است بر اثر استفاده زیاد از تگهای ادیتور سرعت لود پایین بیاد.چون این ادیتور کاملا بر اساس html کار میکند.خوب حالا اگر خودتان میخواهید دیگران نیز از آن استفاده کنند باید بروید سراغ مجوز ها و مجوزها را به کاربرانتان بدهید.اگر هم میخواهید خودتان از استفاده کنید باید برای خودتان یک نقش ایجاد کنید.به نقش خودتان تمام مجوزهای ادیتور را بدهید . حالا باید وارد تنظیمات شوید.برای شروع وارد ویرایش fckeditor global profile شوید و قسمت اول را حتما تنظیم کنید.

    قسمت اول محیط ویرایش global profile :
    به نام main setup یا تنظیمات اصلی است.حال باید برای هر نقش که مجوز استفاده از آن را داده اید در این بخش یک شماره داشته باشید.که اگر برای خودتان بخواهید استفاده کنید باید عدد 3 را وارد شده باشد.اگر به غیر از خودتان نیز مجوز دسترسی بهکاربران دیگر داده شده است باید id مربوط به هر نقش را نیز وارد کنید.این کار را با گذاشتن علامت < بین هر آیدی انجام دهید.

    قسمت دوم محیط ویرایش global profile :
    نامش visibility settings هست. در این بخش میتوانید مشخص کنید که در چه بخشهایی از محیط سایتان نمایش داده شود ( مثلا در هنگام ایجاد بلوک این ادیتور نمایش داده شود یا نه) و یا اینکه آن را با ماژولهای دیگر ست کنید که به عنوان مثال در محیط ویرایشی کدام ماژول نمایش یابد.(مثلا در هنگام پر کردن متون webform نمایش داده شود یانه. ( بهتر است اولین منوی کشویی را exclude انتخاب نمایید. بر روی update global profile کلیک و ذخیره نمایید. در این حالت تنظیمات مربوطه اعمال شده است که باید بروید سراغ تنظیمات مربوط به امکانات هر پروفایل.)

    شما میتوانید برای خود در قسمت پروفایل های جانبی ماژول یک پروفایل بسازید و ظاهر و امکانات ادیتور را برای خود آنگونه که میخواهید جداگانه تنظیم کنید.برای اینکه فقط خودتان از فول ورژن و تمامی امکانات این ادیتور استفاده کنید میتوانید یک پروفایل بسازید و آنرا به نقشی که ایجاد کرده اید اختصاص دهید.
    اختصاصا یک پروفایل در ادیتور به خود :
    برای اینکار بر روی great new profile کلیک نموده و پروفایل جدید را بسازید و سپس بر روی ویرایش پروفال کلیک نمایید.در قسمت basic setup تیک کنار نقش خودتان را بزنید ( در بخش Roles allowed to use this profile ) دقت کنید که انجام این عمل ضروریست.

    بعد از آن میتوانید تنظیمات مربوط به المانهای هر پروفایل رو متناسب با سلیقه خود بچینید.این تنظیمات شامل نمای ظاهری , تعداد المانها , نما و تم ظاهری , فعال بودن ادیتور در صفحه پاپ آپ , فاعل کردن ادیتور به صورت جانبی در کنار یمک ادیتور سبکتر , استفاده از ادیتور توسط یک لینک یا نمایش آن به صورت ادیتور اصلی و... میباشد.
    تنظیمات مربوط به هر پروفایل با توضیح مختصر :
    محیط ویرایش هر پروفایل جانبی دارای بخش های زیر است که من در مورد هر کدام توضیحی اضافه میکنم.
    * basic setup : در این قسمت سه گزینه وجود دارد.یکی نام پروفایل که به پیشفرض advanced هست دومی مربوط به نقش مورد استفاده , سومی را نیز true انتخاب کنید بهتر است.
    * security : تنها کاری که در این قسمت بهتر است انجام دهید این است که اگر خودتان از ادیتور استفاده میکنید در قسمت فیلتر ها , گزینه html کامل را نیز فعل کنید.چون شما میخواهید از تمام المانهای این ادیتور تنها برای خودتان استفاده کنید بهتر است از تگهای صحیح استفاده شود.در ادامه طرز استفاده از تمام امکانات ادیتور را خواهم گفت.
    visibility settiing : در این قسمت توصیه میکنم عدد رو بروی فیلد maximum rows را عددی بیش تر از 5 قرار دهید.گزینه بعد را exclude کنید.
    * editor appearance : این بخش را برای تعیین امکانات ادیتورتان درست انجام دهید.من این قسمت را خیلی خوشم میومده ازش.چون محیط ویرایشگری مربوط به نقشتان را مشخص میکند.به ترتیب تنظیمات را مانند من انتخاب کنید . از بالا به پایین . طبق این تنظیمات از حداکثر تولبار ادیتور و ساده ترین و در دسترس ترین skin استفاده میکنید که برای قرار دادن تصاویر حتما عمل میکند و مشکلی ندارد.چون مشاهده شده که پس از قرار دادن تصاویر و آپلود آن , عکسها نمایش داده نمیشوند.یکی از علل آن همین skin است.بنابراین طبق ترتیب زیر تغییرات را اعمال کنید:
    Default state : آن را غیرفعال نمایید


    Skin : default
    Toolbar : default
    Start toolbar : فعال باشد بهتر است
    زبان را نیز fa انتخاب نمایید تا کلمات غیر لاتین نمایش داده شوند
    Show disable/enable : آن را روی true ست کنید Pop up : false
    استفاده از تمامی تولبار ها : با فعال کردن گزینه default از منوی تولبار شما از حداکثر ادیتور برای متنهای html استفاده خواهید کرد.
    بقیه تنظیمات را میتوانید به دلخواه انجام دهید.
    پس از اعمال تغییرات (پروفایل پیشفرض ادیتور را نیز مانند همین ویرایش میشود و فرقی ندارد) – لینکی در زیر باکس ایجاد محتوایتان نمایش داده میشود با عنوان swich to rich editor که با کلیک روی آن میتوانید از ادیتور پیشفرضتون خارج شده و با fck کار کنید.