1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

موج جدید کرونا (سویه جدید) در ایران مشاهده شد و 4 سوال مهم

شروع موضوع توسط zebelshop ‏28/3/23 در انجمن پزشکی سلامت

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏25/3/23
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    موج جدید کرونا (سویه جدید) که باید از امروز مراقبتهای ویژه را برای آن آغاز کرد…

    معاون درمان وزیر بهداشت با توجه به روند افزایش مبتلایان به سویه جدید کرونا گفت: نباید مردم را خیلی نگران کنیم اما پیش‌بینی می‌شود شروع موج هشتم، از سوم بهمن ماه باشد. اگر زدن ماسک رعایت شود، قله موج هشتم کمتر و به نصف خواهد رسید. سرایت‌پذیری این زیرسویه بیشتر اما شدت‌ بیماری نسبت به موج‌های قبلی تفاوت زیادی ندارد. در روز 13 دی‌ماه 1401 تاکنون فقط یک مورد ابتلا به سویه‌های جدید کرونا در تهران مشاهده شده است.

    ما در گروه تحقیقانی زبل شاپ مقاله مهمی را برای شما آماده کرده ایم که نظر شما را به مطالعه آن جلب میکنم
    طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت چنانچه زیرسویه‌های BQ.1 و XBB در ایران شناسایی شوند، به احتمال زیاد شاهد موج هشتم کرونا در کشور خواهیم بود. حالا که اول دی ماه 1401، سه مورد ابتلا به زیر سویه جدید کرونا امیکرون در کشور مشاهده شد که از بین این سه مورد، دو نمونه مربوط به زیرسویه BQ1 و یک مورد مربوط به زیرسویه XBB بوده است. همچنین طبق گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در 13 دی‌ماه 1401، بر اساس آزمایشات انجام شده در استان تبریز چند مورد از سویه‌های جدید BQ.1 و XBB اومیکرون مشاهده شده است. او همچنین اشاره کرد افراد مبتلا به این سویه‌های جدید قرطینه شده‌اند.

    آیا XBB و BQ.1 از دیگر سویه‌های کرونا خطرناک‌ تر‌ اند؟

    خطر بستری شدن در بیمارستان برای زیرسویه‌های جدید XBB و BQ.1 در مقایسه با نوع دلتا کمتر است، اما (WHO) هشدار داد هرچند ممکن است رفتار این زیرسویه عیناً مشابه رفتاری نباشد که در سایر نقاط دنیا داشته است، اما نباید این ویروس را دست کم گرفت. افزایش تعداد مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا در بسیاری از کشورها مشاهده می‌شد، به ویژه مناطق و کشورهایی که روند واکسیناسیون سرعت کمتری داشتند.

    به گفته دانشمندان وابسته به دانشگاه میشیگان، زیرسویه‌های کرونای جدید BQ.1 و BA.5 ایمن‌گریزترین گونه‌های Covid-19 هستند. بر اساس داده‌های موجود، این زیرسویه‌ها به تنهایی باعث ۷۲ درصد از عفونت‌ها و مبتلایان جدید در آمریکا هستند.

    علائم کرونای جدید XBB چیست؟

    زیر سویه جدید XBB علائم مشابه دیگر زیرسویه‌ها قبلی خود دارد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی با امیکرون و زیرسویه‌های آن در مقایسه با دلتا حدود 80 درصد کمتر است. ازاین جهت که زیر سویه جدید کرونا XBB از خانواده اومیکرون می‌باشد ممکن است علائم آن مانند امیکرون باشد، گلودرد در موارد مبتلا به امیکرون نسبت به دیگر زیرسویه‌ها ۸ برابر شایع تر است. طبق مطالعاتی که بر روی سویه جدید کرونا انجام شده، افرادی که بیماری آن‌ها با گلودرد شدید شروع می‌شود به احتمال زیاد گرفتار زیرسویه جدید کرونا اومیکرون شده‌اند.

    شایع‌ترین علائم احتمالی ابتلا به زیرسویه جدید XBB عبارتند از:

    • آبریزش بینی
    • سردرد
    • ضعف و بیحالی متوسط یا شدید
    • تهوع و استفراغ
    • معده درد
    • عطسه
    • گلو درد شدید
    آیا کرونای جدید خطرناک است؟

    به گفته محققان این زیر سویه جدید کرونا، از سایر سویه‌های کرونا شدت کمتری داشته اما قدرت انتقال بیشتری دارند و باعث وقوع پیک جدید خواهند شد.

    آیا راهی برای پیشگری و یا کمک به درمان آن پیشنهاد می شود؟

    در حال حاضر پیشنهاد می شود پیشگیری های لازم از قبیل دست دادن و روبوسی کردن را انجام ندهید و یا از تماس با افراد آلوده و یا مشکوک به ویروس سرماخوردگی جلوگیری کنید. یکی از راه های بسیار عالی جهت پیگیری که پیشنهاد میکنیم استفاده از محلول دهانشویه ژومیو که اولین محلول دهانشویه ضد ویروس از جمله آنفولانزا و کرونا می باشد. این محلول دهانشویه اولین محلول دهانشویه می باشد که هیچ اثری بر روی باکتری های مفید دهان ندارد و به همین دلیل عفونت های دهان و دندان به واسطه استفاده از آن ایجاد نمی شود.

    این محلول دارای ثبت اختراع، کد اخلاق کارآزمایی بالینی، دارای تاییدیه انستیتو پاستور و آزمایشگاه فوق تخصصی ویروس شناسی و مجوز غذا و دارو می باشد.

    این محلول بعنوان مقاله برتر در همایش پاندومی کرونا و مدال طلا در جشنواره ملی کرونا در حوزه واکسن و دارو در حضور پدر علم ویروس شناسی ایران می باشد.

    محصولاتی که در فصل شیوع ویروس های واگیردار به شما پیشنهاد میکنیم مصرف کنید عبارتند از:

    سیر سیاه

    گانودرما

    امیدواریم کمترین آسیب پذیری را در کشور عزیزمان ایران داشته باشیم و بتوانیم با مدیریت صحبح و به موقع جلوی این سویه جدید از ویروس کرونا را بگیریم.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏28/3/23
    Anoosh از این پست تشکر کرده است.