1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

کارکرد لالایی برای خواب چیست؟

شروع موضوع توسط niniato ‏2/2/23 در انجمن بازارچه انجمن

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏3/5/21
    ارسال ها:
    28
    تشکر شده:
    10
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    درباره لالایی و اثر آن بر روی خواب بارها گفته و شنیده اید، اما به راستی کارکرد لالایی برای خواب چیست؟ آیا لالایی برای خواب خوانده می شود تا بخوابیم و یا اینکه لالایی برای خواب خوانده می شود تا آرام شویم و با دور شدن استرس روزانه به خواب برویم؟ اصلاً شاید لالایی برای خواب خوانده می شود تا با شنیدن موسیقی به چیزهایی خوبی فکر کنیم و خواب های خوش ببینم؟ این ها و ده ها سوال دیگر درباره لالایی وجود دارد که از نظر هر کدام از ما می تواند پاسخی داشته باشد. اما تنها چیزی که میان همه ما مشترک است این است که لالایی برای خواب خوانده می شود. اما چرا برای خواب؟

    خواندن لالایی باعث می شود تا بخواب برویم
    یکی از کارکردهای لالایی که همه ما آن را قبول داریم ، اثر لالایی بر روی خوابیدن است. پیشینه لالایی در گذشته های دور این پاسخ را تایید می کند که لالایی برای خواب و خوابیدن خوانده می شود. این اثر لالایی در مورد کودکان اثبات شده است اما در مورد بزرگترها نمی تواند با قطعیت مصداق پیدا کند. کودکان خصوصاً نوزادان معمولاً درهنگام خواندن لالایی در آغوش گرفته می شوند و در حالی که تکان داشته می شوند به خواب می روند و یا آنکه در گهواره خود و با تکان دادن گهواره با شنیدن لالایی به خواب می روند. این خوابیدن را می توان به خواندن لالایی و یا تکان دادن نوزاد مرتبط دانست و یا اینکه هر دو باهم در خوابیدن نوزاد اثر می گذارند.

    شنیدن لالایی قبل از خواب استرس روزانه را کم می کند
    وقتی لالایی برای خواب و یا بهتر است بگوییم قبل از خواب خوانده می شود، موجب آرامش روح می شود. این تاثیر لالایی در واقع به موسیقی و آهنگ لالایی باز می گردد و به کلمات و معنای آن مرتبط نیست. آرامش روح با شنیدن موسیقی به معنای کاهش استرس و اضطراب است. همه ما در طول روز با مسائلی روبرو می شویم که می تواند روح ما را آزرده کند و یا آنکه مشکلاتی داریم که به دنبال حل آنها در آینده هستیم. همه این رویدادها ناخواسته ذهن و روح ما را درگیر خود می کند. در نتیجه شنیدن یک موسیقی آرام می تواند فکرکردن به آنها را تا لحظاتی از ما دور کند. وقتی در هنگام خواب به لالایی گوش می دهیم، ذهن و روح ما فرصت این را پیدا می کند تا برای ساعتی استراحت کند. این همان دلیلی است که برخی شنیدن لالایی برای خواب را پیشنهاد می کنند.

    شنیدن لالایی برای مردان لذت بخش تر از زنان است
    تاکنون به این فکر کردید که شنیدن لالایی برای مردان می تواند لذت بخش تر از زنان باشد؟؟!! لالایی را اصولاً زنان می خوانند. زنان مادرانی هستند که بیشترین ارتباط را با کودک و نوزاد دارند. از این رو بیشتر لالایی ها در طول تاریخ نیز توسط زنان سروده و خوانده شده است. اما مردان در کجای این قصه طولانی لالایی قرار دارند؟ مردان همواره در طول تاریخ بخش مهمی از تولد و به وجود آمدن کودکان را به خود نسبت داده اند و این در حالی است که امروزه ثابت شده است که به اندازه مردان و چه بسا بیشتر از مردان، این زنان هستند که در پیدایش نسل جدید نقش داشته اند. زنان در دنیای مردانه، با بر دوش کشیدن مسئولیت های زنانه، برترین و زیباترین لالایی ها را برای مردانی خوانده اند که آنها را نادیده گرفتند. اما درنهایت این مردان هستند که در تنهایی دنیای مردسالارانه خود، بیشترین لذت لالایی مادرانه خود را برده اند. همانند دوران کودکی که در دامان مادر امن ترین جای دنیا رو به خود اختصاص داده اند.