1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

تکه‌پاره شدن کوسه سفید توسط قاتل اقیانوس

شروع موضوع توسط asbesefid ‏22/1/23 در انجمن آبزیان

  1. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏31/10/22
    ارسال ها:
    1,037
    تشکر شده:
    3,454
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد

    نام هیچ جانوری در اقیانوس به اندازه کوسه بزرگ سفید وحشت‌آفرین نیست، اما همین هیولاها از ترس شکارچی دیگری میدان را خالی کرده‌اند.

    دانشمندان پدیده‌ای غیرمعمول در آفریقای جنوبی مشاهده کردند. تعداد کوسه‌های بزرگ سفید در سواحل آفریقای جنوبی از سال ۲۰۱۷ به این سو رو به کاهش گذاشته است.


    [​IMG]

    این پدیده در آغاز به فعالیت‌های انسانی چون صید ماهی‌ها و آلوده شدن محیط زیست ربط داده می‌شد اما ماجرا چیز دیگری بود. شکارچی هولناک دریاها می‌ترسد در این مکان آفتابی شود.

    چه موجودی که کوسه بزرگ سفید را به وحشت انداخته است؟

    کوسه بزرگ سفید ماشین کشتار و معمولا در راس زنجیره غذایی است. نمی‌توان تصور کرد این هیولاهای باستانی از میلیون‌ها سال پیش بر دریا حکمرانی می‌کنند، غذای شکارچی دیگری شوند.

    دانشمندان در حین بررسی دلیل کمرنگ شدن حضور کوسه‌های سفید در آفریقای جنوبی مقصر را پیدا کردند، اورکا یا نهنگ‌ قاتل. یک جفت اورکا در آب‌های آفریقای جنوبی کوسه‌های سفید را شکار می‌کردند و جگر سرشار از ویتامین و مواد مغذی آن‌ها را می‌خوردند.

    از سال ۲۰۱۷ به این سو حداقل جسد تکه پاره شده هشت کوسه بزرگ سفید به ساحل آمده است که در تمامی موارد جگر و در برخی موارد قلب کوسه خورده شده است.

    با بررسی جای زخم‌های روی بدن کوسه‌ها به راحتی می‌توان پی برد که آن‌ها قربانی حمله نهنگ قاتل شده‌اند و قطعا تعداد کوسه‌های شکار شده خیلی بیشتر از جسدهایی است که آب به ساحل آورده است.

    سال ۲۰۲۲ در یک پژوهش گسترده با علامت‌گذاری کوسه‌ها مشخص شد که آن‌ها در مناطقی که اورکاها حضور پیدا می‌کنند کمتر آفتابی می‌شوند.

    اینکه چرا اورکاها کوسه شکار می‌کنند را باید در جگر فوق‌العاده مغذی کوسه‌ها جستجو کرد. جگر آنها منبع غنی از مواد مغذی، بزرگ، و پر از چربی و روغن است که سوخت کوسه‌ها را در سفرهای طولانی‌شان در اقیانوس تامین می‌کند
     
    M @ H @ K و Noor از این پست تشکر کرده اند.