1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نمره منفی گواهینامه و عواقب آن

شروع موضوع توسط zohrreh ‏11/1/23 در انجمن بازارچه انجمن

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/22
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    نمره منفی گواهینامه چیست؟نمره منفی گواهینامه نوعی جریمه خودرو است که در کنار جرایم نقدی و توقیف خودرو مطرح می‌شود. تفاوت نمره منفی گواهینامه با سایر جرایم رانندگی در این است که نمره منفی به گواهینامه شخص متخلف تعلق گرفته و با پرداخت مبلغ جریمه قابل رفع نیست.
    در‌واقع، نمره منفی گواهینامه برای رانندگانی در نظر گرفته شده است که با رانندگی خطرناک، باعث حادثه‌آفرینی می‌شوند ولی تصور می‌کنند که با پرداخت جریمه می‌توانند به رانندگی پر‌خطر خود ادامه دهند. پس از ثبت این قانون، علاوه‌ بر جریمه، نمره منفی نیز در‌نظر گرفته شد تا با تکرار رانندگی خطرناک و افزایش نمره منفی، گواهینامه رانندگی فرد متخلف باطل شود. نمره منفی گواهینامه در 3 مرحله رخ می‌دهد:
    مرحله اول
    در صورتی‌که میزان امتیاز منفی گواهینامه از 30 نمره بیشتر شود، خودرو توقیف و راننده به مدت 3 ماه اجازه رانندگی نخواهد داشت. بعد از گذشت 3 ماه، راننده با پرداخت مبلغ جریمه 60 هزار تومانی (برای سال 1401) می‌تواند مجدد گواهینامه خود را دریافت و استفاده نماید.
    مرحله دوم
    در صورتی‌که امتیاز منفی گواهینامه فرد با ارتکاب مجدد به تخلفات از نمره 25 بیشتر شود، این‌بار گواهینامه وی به مدت 6 ماه توقیف شده و فرد امکان رانندگی نخواهد داشت تا پس از گذشت 6 ماه و با پرداخت مبلغ 90 هزار تومان (برای سال 1401)، گواهینامه فرد آزاد و رانندگی با آن میسر شود.
    مرحله سوم
    در این مرحله سقف امتیاز منفی به 20 امتیاز کاهش می‌یابد. توقیف گواهینامه در این مرحله، 1 ساله است و گواهینامه فرد باطل می‌شود. دریافت گواهینامه پس از 1 سال منوط به شرکت در دوره‌های آموزشی، آزمون مجدد رانندگی و پرداخت جریمه 1 میلیون و 500 هزار تومانی خواهد بود.
    قابل ذکر است نمره منفی گواهینامه به تمامی تخلفات رانندگی تعلق نمی‌گیرد و تنها تعدادی از آنها شامل می‌شود. در ادامه مجموعه جرائم رانندگی به همراه امتیاز منفی گواهینامه آنها ارائه شده است:
    1.انجام حرکات نمایشی/ دور زدن‌های درجا و تک چرخ زدن موتور سیکلت برای وسایل نقلیه شخصی ۸ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۱۰ نمره منفی.

    2.تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر) برای وسایل نقلیه شخصی ۱۰ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۱۵ نمره منفی.

    3.تجاوز از سرعت مجاز (بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر) برای وسایل نقلیه شخصی ۵ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۱۰ نمره منفی.

    4.سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه برای وسایل نقلیه شخصی ۵ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۱۰ نمره منفی.

    5. عبور از چراغ قرمز راهنمایی برای وسایل نقلیه شخصی ۵ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۱۰ نمره منفی.

    6.حرکت به طور مارپیچ برای وسایل نقلیه شخصی ۲ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۵ نمره منفی.

    7.رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردان برای وسایل نقلیه شخصی ۱۰ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۲۰ نمره منفی.

    8.حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه برای وسایل نقلیه شخصی ۵ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۷ نمره منفی.

    9. عبور از محل ممنوع برای وسایل نقلیه شخصی ۴ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۶ نمره منفی

    10. تجاوز به چپ از محور راه برای وسایل نقلیه شخصی ۵ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۹ نمره منفی.

    11.عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو برای وسایل نقلیه شخصی ۵ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۷ نمره منفی.

    12. عدم رعایت حق تقدم عبور برای وسایل نقلیه شخصی ۴ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۶ نمره منفی.

    13. دور زدن در محل ممنوع برای وسایل نقلیه شخصی ۳ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۵ نمره منفی.

    14.استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر برای وسایل نقلیه شخصی ۳ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۵ نمره منفی.

    15.نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی شب برای وسایل نقلیه شخصی ۳ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۶ نمره منفی.

    16.عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک برای وسایل نقلیه شخصی ۸ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۸ نمره منفی.

    17. رانندگی با وسایل عمومی پیش از زمان مجاز برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۷ نمره منفی.

    18.عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین، محصلین یا پلیس مدرسه برای وسایل نقلیه شخصی ۳ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۵ نمره منفی.

    19.عدم رعایت مقررات حمل بار برای وسایل نقلیه شخصی ۵ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۸ نمره منفی.

    20.عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه (سمعک، عینک و تجهیزات خاص) برای وسایل نقلیه شخصی ۳ نمره منفی و برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۷ نمره منفی.
    روش‌های استعلام نمره منفی گواهینامه
    استعلام نمره منفی گواهینامه با پیامک

    برای مشاهده نتیجه استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق پیامک نیاز است شماره گواهینامه خود را با اعداد انگلیسی به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید تا از امتیاز منفی خود مطلع شوید.
    استعلام نمره منفی گواهینامه راهور
    راهور ۱۲۰ استعلام نمره منفی گواهینامه با اینترنت را در اختیار کاربران قرار داده است. برای استعلام نمره منفی به صورت آنلاین نیاز است به سایت پلیس راهور به نشانی rahvar120.ir مراجعه کنید. برای مشاهده استعلام نمره منفی در راهور ۱۲۰ تنها نیاز به وارد کردن شماره گواهینامه خود دارید. به‌علاوه می‌توانید از امکانات دیگر این سامانه مانند استعلام خلافی خودرو و موتورسیکلت نیز استفاده کنید.
    استعلام نمره منفی گواهینامه قبضینو
    استعلام نمره منفی گواهینامه قبضینو
    از طریق کد ملی یکی از روش‌های دیگر استعلام است. برای مشاهده آخرین نمره منفی گواهینامه خود در سایت قبضینو نیاز به وارد کردن اطلاعاتی مانند کد ملی، شماره تماس و گواهینامه خود دارید.
    استعلام نمره منفی گواهینامه با برنامه پلیس من
    اپلیکیشن پلیس من امکانات زیادی در اختیار رانندگان قرار می‌دهد. برای استفاده از برنامه استعلام نمره منفی گواهینامه با اپلیکیشن پلیس من بایستی مبلغ ۵۲۰۰ تومان را پرداخت کنید.
    استعلام نمره منفی گواهینامه از تلفن ثابت
    از طریق تلفن ثابت یا گوشی همراه خود با شماره ۸۸۲۸۸۸۸ با کد ۰۲۱ تماس بگیرید تا از میزان نمره منفی گواهینامه خود مطلع شوید.
     
  2. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏3/2/24
    ارسال ها:
    99
    تشکر شده:
    16
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    مرد
    مرسی من فقط میخوام چند وقت دیگه ماشین شاسی بلند بگیرم، امکانش هست یه ماشین کرایه کنم با اون ماشین بهم یاد بدید