1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

درمان واریس عنکبوتی

شروع موضوع توسط نیاز غنی ‏8/11/22 در انجمن پزشکی سلامت

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/22
    ارسال ها:
    45
    تشکر شده:
    14
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    قبل از هر درمانی برای مویرگ‌های پا لازم است معاینه دقیق و در صورت نیاز سونوگرافی عروقی انجام شود. بایستی به این سوال جواب داده شود که آیا علت زمینه‌ای مهمی مانند ریشه واریس طنابی نهفته وجود دارد یا خیر!؟

    اگر مویرگ‌های عنکبوتی بدون ریشه عمقی باشند آنگاه یکی از درمان‌های اسکلروتراپی یا لیزر سطحی در نظر گرفته خواهد شد. و در صورتی که مویرگ‌ها در زمینه ریشه نهفته عمقی باشد درمان این ریشه در اولویت است و قبل از مویرگ‌ها نیاز به اقدام لازم دارند.
    روش‌های درمان رگ‌های عنکبوتی پا چیست؟ امروزه از روش‌های مختلفی برای درمان رگ‌های عنکبوتی استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

    لیزر رگ‌های عنکبوتی
    در کلینیک‌های پوست، اشعه لیزر سطحی و نور (IPL) برای درمان بکار می‌رود که البته نتیجه درمان در پوست‌های خیلی روشن، خوب است. اما در پوست کمی سبزه شرقی ممکن است عوارضی مانند سوختگی ایجاد شود.

    توصیه می‌شود که قبل از هر گونه اقدام مانند اشعه لیزر یا IPL بررسی و معاینات کامل برای ارزیابی وجود ارتباط رگ‌های سطحی با رگ‌های عمقی‌تر تغذیه کننده بعمل آید تا در صورت وجود، یک تا دو جلسه تزریق یا همان اسکلروتراپی برای از بین بردن ریشه تغذیه کننده مویرگ‌ها انجام گیرد. اگر ریشه این رگ‌ها (feeding vein) بسته نشود مانند چشمه‌ای مجدداً جوشیده و عود خواهد کرد.

    به همین دلیل در کلینیک درمان واریس ما ابتدا با استفاده از سوزن‌های مناسب، اقدام به تزریق داخل ریشه رگ‌های عنکبوتی کرده و پس از اطمینان از بسته شدن رگ‌ها، در صورت نیاز از دستگاه لیزر بر روی رگ‌ها استفاده می‌کنیم.
    اسکلروتراپی برای درمان رگهای عنکبوتی
    فوم اسکلروتراپی به تنهایی یا توأم با دستگاه‌های تابشی شامل لیزر KTP و یا لیزر Nd:YAG صورت می‌گیرد.

    در بعضی از انواع پوست‌ها و رگ‌ها، روش توام نتیجه بهتری بدنبال دارد. در این موارد اسکلروتراپی (تزریق) برای بستن رگ‌های تغذیه کننده کاربرد دارد. به منظور اثربخشی بهتر مایع اسکلروتراپی به شکل فوم در آمده سپس داخل رگ تزریق می‌شود. برای آماده کردن فوم در کلینیک ما به جای هوا از CO2 استریل استفاده می‌شود که سالم‌تر است.


    برای درمان مویرگ‌های عنکبوتی اسکلروتراپی بهتر است یا لیزر؟
    لیزر برای رگ‌های ریز و سطحی مناسب‌تر است اسکلروتراپی برای رگ‌های درشت‌تر نتیجه بهتری می‌دهد. مطلوب‌ترین نتیجه درمانی با تلفیقی از لیزر واسکلروتراپی به‌دست می‌آید.

    در این روش مویرگ‌های ریزانتهایی با لیزر و رگ‌های درست‌تر و تغذیه کننده با تزریق درمان می‌شوند. درعمل نتیجه بسیار رضایت بخش و حرفه‌ای می‌شود.

    درمان سریع‌تر به نتیجه می‌رسد و جلسات رفت و آمد بیمار کمتر خواهد بود.

    منبع: درمان مویرگهای عنکبوتی
    نوشته: پروفسور دکتر مهـــــرداد اقدسی، متخصص قلب و فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال عروق ، مشاور ارشد بیماریهای وریدی و استاد افتخاری دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏9/11/22