1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

۲۰ واقعیت باورنکردنی درباره تمدن مایا ها

شروع موضوع توسط asbesefid ‏6/11/22 در انجمن جهان

  1. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏31/10/22
    ارسال ها:
    1,037
    تشکر شده:
    3,457
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    مایا نام یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین تمدن های منطقه آمریکای مرکزی است . قوم مایا چندین بار در طول ۲ هزار سال گذشته ظهور و افول داشته اند ، هم اکنون نیز تعدادی از مایاها در مکزیک و گواتمالا زندگی می کنند . احتمالا در سال ۲۰۱۲ ، شما هم شایعه مربوط به پایان جهان را شنیده اید که در آن گفته می شد تقویم مایاها در این تاریخ به اتمام می رسد ، خوشبختانه در این تاریخ جهان به پایان نرسید اما چیزی که خود را بیش از پیش نمایان کرد ، قدرت مایاها در ساخت تقویمی دقیق و تمدنی پیشرفته بود . به هر حال ، در این مطلب ، ۲۰ واقعیت باورنکردنی درباره تمدن مایا را برای شما جمع آوری کرده ایم .

    20[​IMG]
    فرهنگ مایا
    اگر چه تمدن مایاها از بین رفته و سقوط کرده است ، اما در بسیاری از مناطق روستایی مکزیک و گواتمالا ، فرهنگ و زبان آن ها هم چنان وجود دارد .

    19[​IMG]
    پیشانی خاص
    مایاهای باستانی ، سعی می کردند ویژگی های ظاهری کودکان خود را “بهبود” بخشند . به همین دلیل مادران ، یک چوب تخت را روی پیشانی بچه خود فشار می دادند تا پیشانی بچه ، صاف شود . (این اتفاق بیشتر در طبقه های بالایی جامعه رخ می داد.)

    18[​IMG]
    چشم لوچ
    همچنین آنان ، یک شی را نزدیک چشم های کودکان خود تکان می دادند تا چشم آن ها لوچ و منحرف شود . این حالت هم ، یکی از ویژگی های خوشایند کودکان در طبقه اشراف بوده است .

    17[​IMG]
    نام گذاری کودکان
    همه کودکان مایایی بر اساس روز تولد ، نام گذاری می شدند .

    16[​IMG]
    پیشرفت در علم پزشکی
    مایاها در زمینه پزشکی بسیار پیشرفت کرده بوند ، آن ها زخم ها را با استفاده از موی انسان بخیه زده ، دندان های خراب را پر کرده و حتی از پروتز استفاده می کردند .

    15[​IMG]
    قربانی کردن
    امروزه برخی از مایایی ها در مناطق روستایی ، مراسم قربانی کردن را باز هم انجام می دهند . نگران نباشید ، به جای انسان از مرغ استفاده می کنند .

    14[​IMG]
    گیاه شناسی
    مایاها از گیاهان اطراف خود ، مسکن های طبیعی می ساختند و از آن ها در مراسم های مذهبی (به عنوان توهم زا) و در پزشکی (به عنوان بی حس کننده) استفاده می کردند .

    13[​IMG]
    مسابقات ورزشی
    مایاها در اکثر شهرهای بزرگ خود ، زمینی ساخته بودند که در آن دو تیم با هم مسابقه می دادند ، در انتهای مسابقه ، قربانی کردن انسان انجام شده و احتمالا سر تک تک اعضای تیم بازنده زده می شد .

    12[​IMG]
    توپ بازی با سر بریده شده
    در واقع سرهای بریده شده در این مسابقه ، به عنوان توپ استفاده می شدند .

    11[​IMG]
    بازی اولاما
    نسخه امروزی این مسابقه توسط مایایی های روستایی با عنوان اولاما برگزار می شود . خوشبختانه در مسابقه های امروزی قربانی کردن انسان و بریدن سر جایی ندارد .

    10[​IMG]
    سونا و حمام بخار
    سونا و حمام بخار در فرهنگ مایاها جایگاهی ویژه داشته و از آن برای درمان بیماری ها و از بین بردن ناخالصی ها استفاده می کردند !

    9[​IMG]
    اهرام اختصاصی
    اهرام مربوط به تمدن مایاها ، که معروف ترین آن ها چیچن ایتزا نام دارد ، اخیرا توسط دولت از یک مجموعه دار خصوصی خریداری شده است !

    8[​IMG]
    شکنجه‌های عجیب
    زندانی ها ، برده ها و سایر افرادی که قرار بود قربانی شوند ، با رنگ آبی رنگ آمیزی می شدند و گاهی قبل از قربانی شدن ، شکنجه می دادند . سپس آن‏‏ ها را به بالای اهرام می بردند . در آن جا با استفاده از تعداد زیادی کمان ، تیر باران شده و یا در حالی که هنوز قلب آن ها می تپید ، کاهن معبد سینه آن ها را شکافته و قلبشان را از آن بیرون می کشید . گاهی اوقات نیز دستیاران کاهن ، پوست قربانی را می کندند و آن را به کاهن اعظم تحویل می دادند . کاهن اعظم نیز پوست قربانی را پوشیده و یک رقص آیینی انجام می داد .

    7[​IMG]
    تقویم مایا
    بر خلاف باور عموم ، مایاها فقط یک تقویم نداشتند و در هیچ یک از تقویم های آن ها ، سال ۲۰۱۲ به عنوان پایان جهان معرفی نشده بود .

    6[​IMG]
    سیستم نگارشی پیشرفته
    قوم مایا صاحب یکی از پیشرفته ترین سیستم های نگارشی بودند . این خط به آن ها اجازه می داد که هر چیزی را که در اطراف خود می دیدند ، توصیف کرده و بنویسند .

    5[​IMG]
    آثار مکتوب به جا مانده
    متاسفانه بسیاری از نوشته های آنان ، با حمله اسپانیا از بین رفته است . تنها بخشی از نوشته های باقی مانده آنان ، با زحمت زیاد در طول قرن های ۲۰ و ۲۱ بازیابی و ترجمه شده است .

    4[​IMG]
    آبسیدین به جای فلز
    همانند آزتک ها ، قوم مایا هرگز از آهن یا فولاد استفاده نکردند . سلاح های آنان از جنس ابسیدین و یا سنگ های آتش فشانی بود .

    3[​IMG]
    دماغ منقار شکل
    علاوه بر داشتن پیشانی های صاف و چشم های لوچ ، بزرگان قوم مایا ، دماغ های خود را با استفاده از موادی مانند بتونه به شکل منقار در می آوردند . هم چنین این افراد ، دندان های خود را با از سنگ یشم تراش می دادند .

    2[​IMG]
    دندان‌های عجیب
    صحبت از دندان شد ، زنان اشرافی قوم مایا نیز ، دندان های خود را به شکل نقطه در می آوردند .

    1[​IMG]
    سقوط تمدن مایا
    هیچ کس نمی داند که تمدن مایا چگونه سقوط کرد ، چندین سال قبل از ورود اسپانیایی ها با قلمرو آن ها ، شهرهای این قوم ، همگی خالی از سکنه و خرابه بودند . دانشمندان دلایل احتمالی مختلفی از جمله خشک سالی ، قحطی به دلیل افزایش جمعیت و تغییرات آب و هوایی را علت ان می دانند .
     
    M @ H @ K و Noor از این پست تشکر کرده اند.