1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

4 روش شگفت انگیز برای رفع شوره آجرنما

شروع موضوع توسط svz2022 ‏3/11/22 در انجمن محصولات اینترنتی

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏19/5/22
    ارسال ها:
    32
    تشکر شده:
    6
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    digital manager
    برای رفع آلودگی‌هایی همچون شوره و سفیدک و جلوگیری از ایجاد آن، نخست باید بدانید این مسئله در اثر چه عواملی پدید می‌آید. همان طور که می‌دانید آبی که به طور روزمره و در فعالیت‌های ساختمانی از آن استفاده می‌کنیم، حاوی نمک‌های محلول و املاح معدنی زیادی است.

    البته بسته به موقعیت جغرافیایی و نوع آب هر منطقه این املاح می‌توانند به لحاظ کمی و کیفی با یکدیگر متفاوت باشند. از این آب در ساخت ملات و دوغابی که برای اتصال آجر و سنگ نما به آن احتیاج داریم استفاده می‌گردد و به تدریج با خشک شدن ملات، رطوبت آن به سطح خارجی آجر راه می‌یابد. شوره و سفیدک در واقع همان نمک‌های محلولی هستند که در اثر تبخیر شدن آب، روی سطح به جا مانده‌اند.

    [​IMG]

    عواملی مثل بارندگی و جذب رطوبت توسط نما (سرایت آن به ملات)، ترکیبات موجود در آجر، نمک‌ها و ناخالصی‌های موجود در شن و ماسه، شست‌وشو با اسید، واکنش‌های سیمان ملات با آجر یا سنگ نما و … می‌توانند به هر نحوی باعث به جای ماندن املاح پودری‌شکل بر روی سطح نما گردند.

    با این توضیح به نظر می‌رسد که شوره زدن آجر نما غیرقابل اجتناب است، چون آجر از 5 وجه خود با ملات تماس دارد و سیمان هم دارای ترکیباتی است که به ایجاد پدیده شوره و سفیدک دامن می‌زند. اما خوشبختانه محققان علم شیمی در این زمینه بیکار نمانده و با ساخت محلول پوششی بسیار قوی، به یاری شما آمده‌اند.

    در ادامه ابتدا به روش‌های تمیز کردن شوره آجر نما می‌پردازیم و سپس محصولی را معرفی می‌کنیم که شما را از کار پرهزینه و پرزحمت شستن نما در فواصل زمانی نزدیک، بی‌نیاز می‌کند.

    [​IMG]


    شوره آجر با چه نمک‌هایی ایجاد می‌شود؟
    شوره آجر نما همیشه یک عامل مشخص ندارد و تحت تأثیر عوامل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. بر این اساس انواع شوره‌ها را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

    1. شوره‌های سولفاتی (سولفات کلسیم/ سولفات سیدیم/ سولفات پتاسیم): عامل ایجاد این نوع شوره‌ها، اغلب استفاده از ملات حاوی سولفات یا گچ خصوصا در بندکشی آجرها است.
    2. شوره‌های کلروری (کلرید پتاسیم/ کلرید سدیم/ کلرید وانادیوم): استفاده نادرست از جوهر نمک غلیظ برای رفع شوره کربناتی و وجود ترکیبات کلروری در سنگ یا آجر نما، باعث ایجاد این نوع شوره‌های می‌شود. لازم به ذکر است که ترکیبات کلروری می‌توانند به تخریب ملات نما منجر شوند.
    3. شوره‌های کربنات‌دار(کربنات کلسیم/ کربنات پتاسیم/ کربنات سدیم): زمانی که از ملات آهک و سیمان برای چسباندن آجرها استفاده گردد، ترکیب کلیسیم هیدروکسید موجود در آن با هوا و آب، منجر به تولید کلسیم کربنات می‌شود که نوع خاصی از شوره آجر نما است. استفاده از آب سخت با مقادیر آهک زیاد، همین تأثیر را به همراه دارد.
    4. شوره نیتراتی: در صورتی که آجر با مواد آلی مثل گیاهان پوسیده و محصولات نیترات‌دار در تماس باشد، می‌تواند با جذب این عامل در حضور رطوبت، ابتدا دچار لکه و سپس شوره گردد.
    [​IMG]

    4 روش معجزه آسا برای رفع شوره آجر نما
    برای جلوگیری از ایجاد شوره، بهترین راه ممکن واترپروف کردن نما و جلوگیری از امکان سرایت رطوبت به ترکیبات آجر و ملات است. اما برای ساختمان‌هایی که در حال حاضر درگیر این پدیده هستند، چه راه حلی وجود دارد؟ قدم اول تمیز کردن کامل نما و شست‌وشوی اصولی آن با روش‌های زیر است:

    1- شست‌وشو با فشار آب
    شست‌وشو با واترجت که تکنولوژی استفاده از آب با فشار و سرعت بسیار زیاد است، راه مناسبی برای پاک کردن شوره از سطح نما به حساب می‌آید. در این روش نیازی به استفاده از انواع شوینده‌ها نیست و تنها با تمرکز فشار آب در هر نقطه، نما به طور کامل تمیز می‌شود. پس از شست‌وشو سطح باید کاملا خشک گردد تا مجددا در اثر تبخیر، سفیدک ایجاد نشود.

    [​IMG]

    2- رفع شوره به روش برس زنی خشک
    با کمک فرچه سیمی یا برس به راحتی می‌توان سطح نما را پاکسازی کرد. رفع شوره آجر با برس روشی کم‌هزینه‌ است که سطح را برای آب‌بندی آماده می‌کند.

    3- پاک کردن شوره با جوهرنمک یا سرکه
    یکی از آسان‌ترین راه‌های از بین بردن شوره آجر، استفاده از محلول آب گرم و اسید است. ماده اسیدی می‌تواند جوهرنمک، فسفریک اسید یا حتی سرکه باشد. جهت کسب اطلاع از نسبت ترکیب آب و اسید، حتما از فروشنده سؤال کنید یا اطلاعات درج‌شده روی محصول را مطالعه نمایید.

    [​IMG]

    4- پوشش نانونما: بهترین روش برای جلوگیری از سفیدک زدن آجر
    در بخش قبل با روش‌های رایج شست‌وشوی شوره آجر نما آشنا شدید. اما این روش‌ها به تنهایی، نمی‌توانند برای همیشه ظاهر ساختمان شما را زیبا و تمیز نگهدارند. مسئله مهم‌تر این که برخی از شوره‌ها حاوی نمک‌هایی هستند که به تدریج باعث فرسایش سنگ یا آجر نما می‌شوند. طبیعتا با هزینه‌ زیادی که صرف نماسازی و تمیزی آن کرده‌اید، نمی‌خواهید در اولین بارندگی، دوباره شاهد بروز شوره و سفیدک باشید.

    برای دفع همیشگی شوره‌ها و جلوگیری از جذب رطوبت توسط آجر و ملات، بهترین و مؤثرترین کار استفاده از پوشش عایق‌کننده در نمای ساختمان است. پوشش نانونما عنوان رایجی است که برای محصول آبگریزکننده نما استفاده می‌شود. پس از مصرف این محصول، سطوح سنگی و آجری نما حالتی شبیه به برگ آبگریز گیاهان پیدا می‌کنند.

    [​IMG]

    برای مثال در برخورد با گیاه نیلوفر آبی حتما مشاهده کرده‌اید که برگ آن آب را جذب نمی‌کند، بلکه قطرات کروی آب روی گیاه سر می‌خورند. محصول آبگریزکننده نما با افزایش زاویه تماس بین سطح و رطوبت و همچنین کاهش نیروی چسبندگی سطحی، مانع جذب آب به درون روزنه‌ها و مکیده شدن توسط آجر می‌شود.

    آبگریزکننده و پوشش نانو نما Lily محصولی از شرکت سهندشیمی است که کاربرد گسترده‌ای در آبگریز ساختن انواع نماها اعم از سفالی، آجری، سنگی، چوبی و حتی کاهگلی دارد. کاهش قابل توجه چسبندگی سطحی بین آب و مصالح نما، باعث می‌شود در زمان بارندگی، گرد و غبار و آلودگی‌هایی که روی سطح وجود دارند، همراه با آبی که جذب آن به حداقل رسیده، فرو بریزند و اصطلاحا نما قابلیت خود تمیزشوندگی پیدا کند.

    منبع: رفع شوره آجر
     
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏6/5/20
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1