1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

علت سنگینی پاها و راه درمان

شروع موضوع توسط نیاز غنی ‏11/10/22 در انجمن رشته پزشکی

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/22
    ارسال ها:
    45
    تشکر شده:
    14
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    سنگینی‌ پاها می‌تواند پا را به عضوی تبدیل کند که به جای تحمل وزن فرد، همانند وزنه‌ای سنگین مانع از حرکت او ‌شود. بیماران مبتلا به این اختلال در هنگام راه رفتن گمان می‌کنند وزنه‌‌هایی به پاهای آن‌ها وصل شده و باید آن‌ها را با خود بکشند. کسانی که سنگین شدن پا را تجربه می‌کنند، معمولا از حس مبهم خستگی نیز شکایت دارند.
    علت سنگینی پاها
    در این قسمت سعی داریم به پرسش علت سنگینی پاها چیه؟ پاسخ دهیم؛ زیرا اولین قدم برای تسکین این اختلال، شناخت علت سنگینی در پاها است.

    عده‌ای از بیماران سنگینی را در یکی از پاها و برخی در هر دو پا احساس خواهند کرد. به همین دلیل برخی به دنبال علت سنگینی پای چپ و عده‌ای دیگر در جست‌وجوی علت سنگینی پای راست هستند.
    واریس از دلایل سنگینی پا
    واریس که اغلب در پاها به‌ویژه ساق پا، پشت زانو، ران و سینه پا ایجاد می‌شود، می‌تواند به‌عنوان علت سنگین شدن پاها در برخی از بیماران معرفی شود. زنان نسبت به مردان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. اغلب مراجعه‌کنندگان دچار مشکل واریس با لیزر درمان خواهند شد. درمان واریس پا با لیزر
    در اختلال واریس، برخی از وریدها به دلیل ضعف در دریچه‌‌های وریدی توانایی خود را در هدایت خون به سمت قلب از دست می‌‌دهند و به شکل حوضچه‌‌ای عمل کرده و خون در آن‌ها تجمع می‌یابد. همین مسئله منجر به بروز احساس سنگینی پا و خستگی خواهد شد.
    بیماری شریانی محیطی (PAD) از دلایل سنگینی پا
    بیماری شریانی محیطی (PAD) در پاها و اندام‌های تحتانی در اثر باریک شدن یا انسداد رگ‌هایی که خون را از قلب به پاها منتقل می‌کنند به وجود می‌آید. علت اصلی بروز این اختلال تجمع پلاک‌های چربی در عروق است که تصلب شرایین نام دارد. PAD می‌تواند در هر رگ خونی ایجاد شود، اما احتمال بروز آن در پاها بیشتر از دیگر اندام‌ها خواهد بود.

    PAD با کاهش خون‌رسانی به پاها درد، خستگی و گرفتگی ساق پا را باعث می‌شود.
    ورزش سنگین طولانی (Overtraining OTS) از دلایل سنگینی پا
    تمرینات ورزشی بدون وقفه و سخت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای بدن شود. سندرم بیش تمرینی به ترکیبی از اختلالات روحی و جسمی اشاره دارد که در اثر فعالیت بدنی بالا بدون استراحت کافی ایجاد می‌شود و یکی از علائم آن سنگینی پا است.

    تنگی کانال نخاعی از علت‌های سنگینی پا
    تنگی کانال نخاعی به باریک شدن فضای درون ستون فقرات اشاره دارد. این مسئله می‌تواند به عصب‌هایی که از طریق ستون فقرات عبور می‌کنند فشار وارد کند. تنگی نخاع اغلب در ناحیه کمر و گردن رخ می‌دهد.

    این اختلال می‌تواند کمر و پاها را درگیر کند و ضعف، بی‌حسی و درد را به وجود آورد.

    سنگینی پا در بارداری
    از دیگر مواردی که می‌تواند احساس سنگینی بدن و پاها را توجیه کند، تغییرات هورمونی گسترده‌ای است که در دوران بارداری بروز می‌کنند. این هورمون‌ها می‌توانند سیستم گردش خون مادر را تحت‌تأثیر خود قرار دهند و حس سنگینی پاها را به وجود آورند.

    در ضمن در اواخر دوران بارداری یعنی زمانی که رحم بر روی سیستم وریدی فشار گسترده‌ای وارد می‌کند با افزایش فشار‌خون، احساس سنگینی در پاها بروز پیدا خواهد کرد.

    توجه: اگر سنگینی پاها در دوران حاملگی به وجود آید، با گذر زمان و زایمان بهبود خواهد یافت.
    اضافه وزن از دلایل سنگینی پا
    اضافه وزن به طور مستقیم یا حتی غیر مستقیم و با ایجاد اختلالاتی همچون واریس در بروز سنگینی پاها نقش دارد. چاقی با تاثیر بر تاندون‌ها، مفاصل و عضلات می‌تواند آسیب‌های بیشتری را نیز به وجود آورد. توصیه می‌شود با کاهش وزن، فشار موجود بر روی این اندام‌ها را کاهش دهید تا سلامت آن‌ها را تضمین کنید.

    درمان سنگینی پا
    راهکارهای ساده و گوناگونی وجود دارند که می‌توانند در درمان سنگینی پاها موثر واقع شوند. البته بهتر است قبل از به کارگیری این روش‌ها ابتدا به شناسایی علت خستگی و سنگینی پاها بپردازید.

    در چه مواقعی برای سنگینی پا به پزشک مراجعه کنیم؟
    سنگینی پا ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و این احساس خستگی با استراحت برطرف شود اما اگر تعداد دفعات این احساس بیش از روند معمول شود یا شدت آن رو به افزایش باشد، نیاز است تا توسط پزشک متخصص واریس پا علت‌یابی شود.

    برای پیدا کردن علت این مشکل ممکن است نیاز به انجام تست‌های تشخیصی واریس مثل سونوگرافی از عروق پا باشد.

    منبع: سنگینی پا و راه های ساده برای درمان
    نوشته پرفسور مهرداد اقدسی متخصص درمان واریس