1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

اصول نورپردازی ها

شروع موضوع توسط سمیه سلطانیه ‏11/9/22 در انجمن دکوراسیون داخلی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏11/9/22
    ارسال ها:
    11
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    نورپردازی سقف امروزه یکی از روش های بسیار جدید و کاربردی برای زیباسازی محیط به حساب می آید. همانطور که می دانید نورپردازی تزیینی برای سقف یکی از روش های پرکاربرد در دیزاین و دکوراسیون فضای داخلی است. بنابراین می توان گفت استفاده درست از منابع نوری و همچنین به کارگیری قدرت لامپ رنگی در فضا می تواند تاثیر زیادی در جلب توجه، آرامش و روحیه انسان داشته باشد.

    آشنایی با منابع نوری مناسب و همچنین انتخاب درست شیوه ، جلوه خاص و زیبایی را به فضاهای داخلی می دهد. از این رو می خواهیم شما را با انواع روش های نورپردازی برای سقف و همچنین سایر جزئیات مهم در این زمینه آشنا کنیم. بنابراین تا پایان این بخش ما را همراهی کنید.

    نورپردازی سقف خانه
    نورپردازی سقف خانه یکی از جذاب ترین بخش های کار به حساب می آید. آیا می دانید چرا؟ به این علت که اجرای طرح های مختلف که باعث تضاد نور و روشنایی در منزل می شوند، جذابیت دکوراسیون داخلی را دو چندان می کند. در ادامه شما را با انواع نورپردازی های سقف که در منزل می توان اجرا کرد آشنا می کنیم.

    [​IMG]

    نورپردازی سقف آشپزخانه
    نورپردازی سقف آشپزخانه اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا آشپزخانه باید محیطی پرنور و روشن باشد. شما می توانید با توجه به طراحی سقف آشپزخانه، یک منبع نور اصلی و سپس نورپردازی های تزیینی را برای آن در نظر بگیرید. همچنین می توانید قسمت زیری کابینت های بالایی را با لامپ های رنگی ال ای دی دیزاین کنید.

    در این صورت زیبایی فضای آشپزخانه را چند برابر می کنید. اگر سقف آشپزخانه و سقف پذیرایی مشترک است، می بایست به گونه ای نورپردازی را اجرا کنید که سقف این دو مکان مختلف از یکدیگر تفکیک شوند. قطعا این گونه زیبایی فضا بیشتر خواهد شد.

    نورپردازی سقف اتاق خواب
    برای نور سقف اتاق خواب باید به نور طبیعی اتاق توجه داشته باشید. معمولا برای نورپردازی در اتاق خواب از لوسترهای مناسب با فضا استفاده می شود. اما شما می توانید بسته به فضایی که در اختیار دارید، از لامپ های رنگی ال ای دی نیز برای دیزاین سقف استفاده کنید.

    به یاد داشته باشید، سقف اتاق خواب به گونه ای باید نورپردازی شود که تنها هاله ای ملایم از نور در آن پیدا باشد. معمولا اتاق خواب محل استراحت است. پس نورهایی که برای این فضا در نظر می گیرید، ضمن برخورداری از رنگ مناسب، باید ملایم و غیر مستقیم باشند.

    نورپردازی سقف پذیرایی
    جذاب ترین بخش نورپردازی به سقف پذیرایی اختصاص دارد. شما می توانید تضاد مناسبی بین نور سقف آشپزخانه و پذیرایی به وجود بیاورید. معمولا در نورپردازی برای سقف پذیرایی، گوشه های سقف بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. زیرا در مرکز سقف، باید یک منبع نوری اصلی قرار بگیرد.

    از این رو می توانید بسته به سلیقه و سبک طراحی داخلی از انواع روش های نورپردازی سقف برای زیباتر شدن محیط استفاده کنید. یکی از رایج ترین روش ها، استفاده از لوستر است. اما اگر کمی هوشمندانه عمل کنید، می توانید در اطراف و گوشه های سقف نیز از سایر روش های نورپردازی که به صورت غیر مستقیم هستند، استفاده کنید.

    نورپردازی سقف به روش نور مخفی
    نورپردازی سقف به روش نور مخفی یکی از جدیدترین و در عین حال جذاب ترین مدل نورپردازی به حساب می آید. از آنجایی که نورپردازی یکی از المان های مهم و تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی به شمار می رود، شما می توانید با استفاده از اصول صحیح و اجرای آن محیطی جذاب و زیبا را به وجود بیاورید.

    [​IMG]

    استفاده از نورهای رنگی آن هم به طور مخفی یکی از جدیدترین شیوه های نورپردازی برای سقف به حساب می آید. آیا می دانید منظور از نور مخفی چیست؟ در حقیقت اجرای نور مخفی به گونه ای است که لامپ و یا منبع نور دیده نمی شود و فقط نور ساطع شده از آن به محیط زیبایی و جلوه می دهد.

    نورپردازی سقف به روش نور مخفی جزو یکی از روش های مدرن اصول نورپردازی به حساب می آید. در کشور ما طی چند سال اخیر، این روش به شدت مورد توجه قرار گرفته است. از نورپردازی به روش نور مخفی می توان در هر محیطی استفاده کرد. بنابراین اگر سلیقه شما به سمت سبک مدرن است، می توانید این سبک را در محیط منزل یا کارتان پیاده سازی کنید.

    آیا می دانید زیبایی نورپردازی سقف به روش نور مخفی در چیست؟
    در واقع نوری که به این روش در محیط پخش می شود به صورت غیر مستقیم است. پس می توان گفت انعکاس هاله ای از این نور می تواند جذابیت محیط را بیشتر کند. یکی از مهمترین مزایای نورپردازی با نور مخفی برای سقف این است که به هیچ عنوان گرما و حرارت به وجود نمی آورد. این ویژگی باعث بالا رفتن امنیت ساختمان می شود. زیرا احتمال تولید گرمای بیش از حد و اتصالی برق یا آتش سوزی از بین خواهد رفت.

    انواع نورپردازی سقف
    نورپردازی سقف انواع مختلفی دارد. شما می توانید بسته به فضایی که دارید و همچنین سبک دکوراسیون طراحی شده، یکی از انواع این روش ها را انتخاب و اجرا کنید. بهتر است تا با ویژگی های هر یک از این نورپردازی های سقف آشنا شویم.

    [​IMG]

    نورپردازی سقف با گچ بری
    برای نورپردازی سقف با گچبری، استفاده از نور مخفی گزینه بسیار مناسبی است. زیرا نور مخفی می تواند زیبایی گچبری های سقف را چند برابر کند و از طرفی به راحتی قابل اجرا می باشد. این سبک نورپردازی برای تمام سقف ها قابل اجرا است و هیچ محدودیتی برای پیاده سازی آن وجود ندارد.

    نورپردازی سقف با کناف
    یکی از شیوه های جدید و به روز نورپردازی سقف، استفاده از کناف است. تلفیق نورپردازی با کناف، دکوراسیون بسیار شیک و مدرنی را در فضا به وجود می آورد. تقریبا می توان گفت امروزه در هر خانه با دکوراسیون لوکس، سقف کناف با نورپردازی دیده می شود. زیرا جلوه بسیار زیبا و جذابی به محیط می دهد.

    نورپردازی سقف کشسان
    یکی از بارزترین ویژگی های سقف کشسان این است که حتی بدون نورپردازی هم می توان آن را اجرا کرد. ضمن اینکه زیبایی منحصر به فردی را نیز به محیط می بخشد. اما خوب است تا بدانید نورپردازی سقف کشسان می تواند به مراتب زیبایی سقف و محیط را بیشتر کند. شما می توانید برای این نوع سقف از انواع چراغ های مناسب نورپردازی استفاده کنید.

    سقف کشسان نوعی سقف کاذب است که نورپردازی باید به صورت یکپارچه در آن صورت بگیرد. بنابراین باید بگوییم اگر طراحی و تخصص کافی در این نوع سقف ها به کار گرفته شود، بی شک یکی از زیباترین و شیک ترین فضاها را به وجود می آورد.

    انواع چراغ های نورپردازی سقف
    برای اینکه بتوانید انواع نورپردازی سقف را در محیط های مختلف پیاده سازی کنید، می توانید از انواع چراغ های مناسب برای این کار استفاده کنید. در ادامه انواع چراغ های مناسب نورپردازی را به شما معرفی می کنیم.

    چراغ و لامپ هالوژن
    استفاده از چراغ و لامپ هالوژن برای نورپردازی سقف یکی از هنری ترین و البته متداول ترین روش های نورپردازی به حساب می آید. چراغ های هالوژن سقفی با تنوع رنگی بالا می توانند سبکی زیبا و شیک را در محیط های داخلی به وجود بیاورند.

    خوب است تا بدانید این چراغ ها قابلیت نصب بر روی کناف و سقف های کاذب را نیز دارند و بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. از چراغ ها و لامپ های هالوژن برای سقف آشپزخانه و پذیرایی استفاده می شود.

    [​IMG]
    لامپ تزئینی
    لامپ های تزئینی همانطور که از نامشان پیداست برای تزئین به کار می روند. این لامپ ها به هیچ عنوان منبع نور اصلی به حساب نمی آیند و معمولا در حاشیه سقف به کار می روند. لامپ های تزئینی را می توانید در رنگ های مختلف تهیه کنید. خوب است تا بدانید این لامپ ها نیز بر روی انواع سقف های کاذب قابل اجرا هستند.

    لوستر
    یکی از پرطرفدارترین چراغ های نورپردازی سقف، لوسترها هستند. از گذشته تا به امروز لوسترها شکل و ظاهر متفاوتی به خود گرفته اند. شما می توانید این المان های تزئینی و زیبا را در سبک های مختلفی تهیه کنید. معمولا چراغ ها و لامپ هایی که بر روی لوسترها قرار می گیرند، به عنوان منبع اصلی نور مورد استفاده قرار می گیرند.

    بنابراین باید بگوییم شما باید از لامپ هایی با رنگ های آفتابی یا مهتابی استفاده کنید. سبک و طرح لوستر باید با توجه به طرح سقف انتخاب شود. همچنین استفاده از سایر لامپ های تزئینی در حاشیه سقف، می تواند زیبایی نورپردازی سقف را چند برابر کند.


    لامپ پنلی و سقفی
    لامپ های سقفی نیز نوع دیگری از انواع چراغ های مناسب برای نورپردازی سقف به حساب می آیند. این لامپ ها فقط قابلیت نصب روکار یا توکار بر روی سقف را دارند. همچنین لامپ پنلی به صورت یکنواخت و خطی نور را در فضا پخش می کند. معمولا از لامپ های پنلی و سقفی به عنوان نور مکمل استفاده می کنند.

    استفاده از این لامپ ها بیشتر برای سقف هایی که سبک مدرن را دارند، توصیه می شوند. این لامپ ها طول عمر بالایی دارند. بنابراین صرف هزینه برای خرید آنها کاملا مقرون به صرفه است.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏11/9/22
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏11/9/22
    ارسال ها:
    11
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    نورپردازی منزل مسکونی به شکل اصولی در واقع یک هنر کاربردی به شمار می ‌رود. چنانچه این هنر با علم و تجربه همراه شود بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت. به طور کلی کمتر کسی پیدا می شود که به اهمیت واقعی نورپردازی آپارتمان پی نبرده باشد.

    این مسئله تنها مربوط به فضای درونی خانه نمی شود بلکه می تواند فضای بیرونی یا همان نمای ساختمان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. جالب است بدانید که با رعایت استانداردهای نورپردازی، شما می توانید فضا را به شکل باورنکردنی زیباتر و یا حتی بزرگتر نشان دهید. با صرف هزینه کم و با انجام یک نورپردازی حرفه ای می توانید بر روی نقاط قوت فضا تاکید کنید و یا حتی نقاط ضعف را بپوشانید.

    به علت اهمیت این مسئله موضوع کلیدی این مقاله را به نورپردازی آپارتمان اختصاص داده ایم. در طول مقاله سعی داریم تا در باب مباحثی چون اصول نورپردازی، انواع نور پردازی و همچنین لوازم نورپردازی و روشنایی صحبت کنیم.

    اصول نورپردازی فضای مسکونی
    اولین قدم در مسیر اجرای نورپردازی منزل مسکونی این است که با اصول اولیه این امر آشنا شوید. تنها کافیست موارد ذکر شده در ادامه را با توجه به فضای کاربری و بودجه خود را رعایت کنید.

    [​IMG]

    ۱_ رنگ و شدت نورپردازی آپارتمان
    اولین مطلبی که بایستی در حین نورپردازی مسکونی به آن دقت شود رنگ و شدت نور است. همچنین نحوه و زاویه تابش نور نیز به عنوان یک فاکتور کلیدی مطرح می شود.

    در مبحث رنگ ها، هر رنگ می تواند تداعی کننده یک حس خاص باشد؛ در موضوع نورپردازی نیز همین روال برقرار است. به طور مثال در فضاهایی که قرار است به نوعی محیط را آرامشبخش نشان دهند عموماً از نورهای سفید کمک می گیرند. البته بهره‌گیری از نور آبی نیز به نوعی تسکین دهنده خواهد بود و با ترکیب شدن با رنگ سفید نورپردازی خاصی را ایجاد خواهد کرد.

    اما در کنار توجه به رنگ نور بایستی به شدت آن نیز دقت شود؛ به طوری که بین آنها تناسب برقرار باشد. خصوصاً اگر قرار باشد از طیف رنگ ‌های تیره مثل بنفش و قرمز استفاده شود هرگز نباید در به کارگیری نور ها افراط کرد. چرا که در این صورت فضا خشن و پر استرس نشان داده می شود.

    ۲_ نورپردازی مخفی منبع نور
    به کارگیری نورپردازی مخفی در کنار یک دیزاین داخلی قابل قبول؛ فضا را به شکل منحصر به فردی نشان خواهد داد. منظور از نورپردازی مخفی حالتی است که منبع اصلی نور توسط بخشی از دیوار پوشانده شده اما همچنان شاهد انتشار نور هستیم.

    از این روش برای ایجاد تمرکز بیشتر بر روی یک نقطه، ارتفاع دادن به محیط و برجسته سازی یک المان استفاده می شود. تمامی ظرافت این روش به این است که منبع نور به شکل هوشمندانه‌ مخفی شود.

    ۳_ ست شدن نور با عناصر آپارتمان
    به عنوان سومین عامل کلیدی در نورپردازی آپارتمان باید به این فاکتور اشاره کنیم. در برخی از موارد مشاهده شده که کاربران تمامی تمرکز خود را بر روی نورپردازی ها گذاشته اند؛ اما توجهی به المان ها و یا اکسسوری های موجود در آپارتمان نکرده اند.

    در چنین وضعیتی مهم نیست شما چقدر هزینه کرده باشید و یا قواعد را چقدر اصولی پیش برده باشید؛ در نهایت نورپردازی آنطور که شایسته است زیبا دیده نخواهد شد. باید بدانید که هر سه عامل به یکدیگر وابسته اند.

    عناصر داخلی شامل رنگ دیوارها، کف، اکسسوری ها و تمامی وسایل موجود در فضا می شوند. یک نورپردازی صحیح سبب ایجاد هماهنگی و تناسب بین کلیه عناصر یک خانه می شود. البته اگر در این مسیر نا آشنا هستید نگران نباشید چرا که با به کار گیری یک تیم حرفه‌ ای یا یک دیزاینر باتجربه تمام این موارد رعایت خواهند شد.

    [​IMG]

    انواع نورپردازی آپارتمان
    پس از آنکه با اصول اولیه نورپردازی منزل مسکونی آشنا شدید حال زمان آن رسیده است که به شرح انواع نورپردازی ها بپردازیم. مبحث نورپردازی تنها مختص به بخش درونی یک فضا نیست بلکه این قواعد مربوط به فضای بیرونی یا همان نمای ساختمان نیز می شود. نمای بیرونی نیز به اندازه دکوراسیون داخلی حائز اهمیت است. در ادامه به مهمترین موارد مورد استفاده اشاره خواهیم کرد :

    ۱_ نورپردازی خشن
    این مدل از پردازش نور به منظور ارتقاء جلوه قسمت های کوچک و سطوح کم سازه استفاده می گردد. در حقیقت تمرکز بر روی عناصر کوچک ساختمان خواهد بود و امکان نشان دادن سطوح وسیع وجود ندارد. علت این است که تجهیزات نورپردازی تنها بر روی همان بخش انتخابی قرار خواهند گرفت.

    ۲_ نورپردازی یک دست در نمای ساختمان
    در این روش منبع اصلی نور در قسمتی نزدیک به سازه جای داده می شود. هدف این روش نشان دادن نمای کلی و سطح وسیعی از ساختمان است. با این نورپردازی آپارتمان نور به شکل سطحی و یکدست بر روی کل سازه حاکم می شود؛ به طوری که دیده وسیعی را برای رهگذران ایجاد خواهد کرد.

    ۳_ نورپردازی داخلی و خارجی فضا
    هنگامی که از تمامی عناصر موجود در ساختمان برای نورپردازی نمای ساختمان استفاده شود اصطلاحاً به آن نورپردازی داخلی و خارجی گفته می شود. در این حالت از تمامی عناصر موجود مثل پنجره ها، نرده های تراس و یا لبه های دیوار های بیرونی کمک گرفته می شود.

    به طور مثال می ‌توان در لبه خارجی دیوارها لامپ های ال ای دی و یا نئونی نصب نمود. با بکارگیری این روش می توان سازه را بزرگتر از آنچه که هست نشان داد. ضمن آنکه بر روی جلوه بیرونی ساختمان نیز تاثیر بسیار خوبی خواهد گذاشت.

    از نصب منبع اصلی نور در زیر پنجره ها خودداری کنید. چرا که با این کار ضمن بر هم زدن آرامش ساکنین، ممکن است فضای درونی منزل نیز قابل رویت شود. یعنی به نوعی حریم شخصی ساکنین را با این کار تحت تاثیر قرار می دهید.

    [​IMG]

    ۴_ نورپردازی تاکیدی در نمای ساختمان
    چهارمین روشی که برای نورپردازی نمای ساختمان به کار میرود این حالت است. اگر این روش را به درستی اجرا کنید می توانید علاوه بر ارتقاء جلوه بصری نما، به نوعی تصویر ساختمان را در ذهن رهگذران ماندگار کنید. عموما نورپردازی ها در قسمت های بالکن، لبه های پنجره ها و یا ستون ها اجرا می شوند.

    هدف از به کارگیری این روش، تاکید بر روی یک المان و یا قسمتی از ساختمان است. مثلاً اگر این پروسه بر روی ستون های یک ساختمان اجرا گردد؛ سازه مستحکم و با شکوه دیده خواهد شد.

    توجه داشته باشید که در نورپردازی نمای ساختمان نیز باید اصول اولیه رعایت شوند. این امر نباید به شکلی انجام گیرد که باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنین آن محل شود. در حقیقت شما نباید زیباسازی نمای ساختمان خود را به بهای سلب آسایش همسایگان انجام دهید. برای انجام یک نورپردازی اصولی تنها کافیست از یک تیم حرفه ای کمک بگیرید تا این پروسه به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

    لوازم نورپردازی و روشنایی مناسب فضای آپارتمانی
    پس از آنکه در باب اصول و انواع نورپردازی آپارتمان صحبت کردیم شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که با چه تجهیزاتی می توان این هنر را عملی کرد. در این قسمت قرار است در باب تجهیزات مورد استفاده و کارساز در این زمینه صحبت کنیم.

    ۱_ چراغ های وال واشر
    وال واشرها در حقیقت تجهیزاتی هستند که بر روی آنها تعدادی چراغ تعبیه شده است. در مدل های مختلف تعداد لامپ ها و شدت نور متفاوت است. به عبارتی دست کاربر برای انتخاب انواع مدل در این تجهیزات کاملا باز است.

    این تجهیزات را می‌ توان در انواع فضاهای تجاری، تفریحی و مسکونی به منظور ایجاد جلوه بیشتر به کار گرفت. با کمک این ابزار ها می توانید زاویه و چگونگی تابش نور را تنظیم کنید. حتی برای ایجاد سایه و روشن و کم و زیاد کردن شدت نور نیز میتوان از آنها کمک گرفت. از مزایای این تجهیزات می توان به کم مصرف بودن آنها اشاره نمود.

    ۲_ لامپ هالوژن
    این لامپ ها در انواع مدل های سقفی ال ای دی، COB و SMD استفاده می شوند. این تجهیزات در نورپردازی منزل مسکونی، فضاهای تجاری و تفریحی و نمای ساختمان ها کاربرد دارند. این لامپ ها اغلب به شکل توکار و مخفی درون دیوارها و یا سقف تعبیه می شوند و می توانند انعکاس نور بسیار زیبایی را ایجاد کنند.

    [​IMG]
    ۳_ چراغ های خطی در نورپردازی آپارتمان
    چراغ های خطی جزء لامپ های بسیار پرکاربرد و پرطرفدار در نورپردازی آپارتمان ها محسوب می شوند. این چراغ ها می توانند هم در فضای داخلی و هم بر روی نمای ساختمان ایفای نقش کنند.

    تعبیه آنها به شکل روکار و توکار انجام می شود. لامپ های استفاده شده در این تجهیزات از نوع ال ای دی هستند. از شاخصه بارز این محصولات می توان به پخش نور فوق العاده و تنوع محصولی بالا اشاره نمود.

    ۴_ جت لایت
    هنگامی که مهندسان قصد نورپردازی برای آپارتمان های مسکونی بلند و یا آسمان خراش ها را داشته باشند اغلب از این تجهیزات استفاده می کنند. این لامپ ها به شکل روکار بر روی نما نصب می ‌شوند. البته به علت استفاده از متریال مرغوب در برابر شرایط جوی و تابش آفتاب مقاومت قابل قبولی را از خود نشان می‌ دهند.

    از ویژگی های بارز این تجهیزات می توان به قدرت پرتاب نور بسیار خوب و مصرف کم انرژی اشاره نمود. نکته مهم در حین نصب این تجهیزات چگونگی قرارگیری آنها است. این فاکتور بر روی نتیجه نهایی و تابش نور آنها تاثیرگذار است.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏11/9/22
  3. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏11/9/22
    ارسال ها:
    11
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    نورپردازی اتاق خواب در طراحی دکوراسیون داخلی، متاسفانه از مواردی است که نادیده گرفته می شود. در صورتی که اتاق خواب یکی از بخش های مهم منزل است که افراد، ساعات زیادی از روز را به هنگام استراحت، مطالعه و خواب، در آن فضا به سر می برند.

    بنابراین نورپردازی اتاق خواب برای ایجاد یک فضای مناسب و آرام در اتاق خواب، فاکتور مهمی است که نباید مورد اغماض واقع شود. نحوه نورپردازی و روشنایی اتاق خواب ها، معمولا به سلیقه افراد، بستگی داشته و می تواند تاریک، روشن و یا مابین آن ها انتخاب گردد.

    تجهیزات روشنایی و منابع نور مورد استفاده نیز، کاملا به جنس و سن فرد دارنده اتاق خواب، وابسته بوده و انواع متفاوتی از چراغ ها در اتاق خواب به کار برده می شوند.

    نورپردازی برای آرامش روانی و تاثیر رنگ ها
    هدف اصلی در نورپردازی اتاق خواب دستیابی به آرامش روانی و نور پس زمینه عاری از خاصیت خیره کنندگی چشم می باشد. همان طور که می دانید، هر طیف رنگی، تاثیر متفاوتی را از نظر روانشناسی بر انسان دارد.

    نورهای مورد استفاده در اتاق خواب نیز، از این قاعده، مستثنی نمی باشند. بهترین رنگ نور برای روشنایی اتاق خواب، رنگ آفتابی است که برای فضای اتاق خواب، مناسب می باشد. تنالیته های رنگی گرم مانند آفتابی باعث ایجاد صمیمیت شده و فضای گرم و دلنشینی را در اتاق خواب ایجاد می کنند.

    [​IMG]

    بهترین رنگ انتخابی برای چراغ های دیواری تزئینی، رنگ آبی است. رنگ آبی از طیف های رنگی آرامش بخش بوده و فضای مناسبی را برای استراحت در اتاق خواب ایجاد می کند. بنابراین بهتر است، برای روشنایی اصلی از رنگ گرم و برای چراغ های تزئینی از رنگ سرد استفاده کنید.

    اتاق خواب شلوغ و پر از اثاثیه و یا اتاق خواب های کوچک، از نظر روانشناسی، باعث ایجاد آشفتگی در ذهن می شوند. استفاده از چراغ هایی با رنگ های روشن، می تواند تا حدی، این آشفتگی را بهبود بخشیده و همچنین باعث بزرگتر و دلبازتر دیده شدن فضای اتاق می شوند.

    چه قسمت هایی از اتاق خواب قابلیت نورپردازی دارد؟
    حال این سوال مطرح می گردد که برای نورپردازی اتاق خواب به صورت اصولی، باید به چه نکاتی دقت کرده و کدام یک از فضاهای موجود در اتاق خواب را نورپردازی کنیم؟

    زیر و کنار تخت
    بسته به سبک دکوراسیون و اثاثیه اتاق خواب، شما می توانید از دو آباژور کوچک در کنار تخت استفاده نمایید. اما در نورپردازی نوین، احتیاجی به این کار نیست و شما می توانید با ریسه های LED کنار تخت و زیر تخت را نورپردازی کرده و از ایجاد فضایی شیک و رمانتیک در اتاق خواب لذت ببرید.

    کمد لباس
    کمد لباس، فضایی است که در هر اتاق خوابی وجود داشته و محل نگهداری لباس ها و دیگر ملزومات می باشد. در گذشته، به هنگام نورپردازی اتاق خواب فضای داخل کمدها به فراموشی سپرده شده و نوری برای آن ها در نظر گرفته نمی شد.

    اما امروزه، نورپردازی داخل کمد لباس نیز از موضوعات مهم در نورپردازی اصولی است. نورپردازی اتاق خواب برای کمد لباس معمولا به کمک ریسه های LED در کناره های کمد، صورت گرفته و یا در حالت پیشرفته با چراغ های سنسوردار انجام می گردد که با باز کردن درب کمد، روشنایی لازم در این فضا تامین خواهد شد.

    فضای آرایشی
    میز آرایش، مهم ترین بخش در اتاق خواب است، بنابراین باید دارای نور کافی باشد. بسیاری از آینه های میز آرایش، دارای چراغ هایی می باشند که نور را در صورت افراد، منعکس می کنند، اما برای نورپردازی اتاق خواب، می توان از چراغ های دیواری نیز استفاده نمود.

    فقط نکته مهم این است که رنگ نور موجود در این فضا، باید به گونه ای باشد که رنگ ها را به صورت واقعی، نشان داده و به آراستگی فرد، کمک نماید.

    [​IMG]

    روی دیوار
    امروزه در نورپردازی اتاق خواب ها محلی برای نصب انواع چراغ های دیواری تزئینی و دیوارکوب ها، در نظر گرفته می شود. استفاده از چراغ های دیواری مدرن با سبک دکوراسیون نوین، هماهنگ بوده و چراغ های کلاسیک نیز زیبایی خاصی به سبک دکوراسیون کلاسیک اتاق خواهند بخشید.

    سقف
    هر چقدر از انواع چراغ دیواری و ایستاده در نورپردازی اتاق خواب استفاده نمایید، باز هم بدون استفاده از یک چراغ سقفی زیبا و یا لوستر شیک، نورپردازی، ناقص به نظر خواهد رسید. انواع لوسترهای اتاق خواب با حباب های شیشه ای مدرن و یا لوسترهای کریستالی شیک، تکمیل کننده نورپردازی اتاق خواب خواهند بود.

    [​IMG]
    تفاوت نورپردازی اتاق خواب کودکان و بزرگسالان
    همان طور که در بالا گفتیم، در نورپردازی اتاق خواب باید جنس و سن فرد، مشخص شده و مطابق با آن، نورپردازی انجام شود. قطعا نورپردازی اتاق کودک، نوجوان و بزرگسال باید با هم متمایز باشد.

    کودک علاوه بر خواب، معمولا برای بازی و درس خواندن نیز از اتاق خود استفاده می کند، بنابراین در نورپردازی صحیح، باید این فاکتورها مدنظر قرار داده شوند. در زیر نکات مهمی را در رابطه با نورپردازی اتاق کودک، عنوان خواهیم کرد.

    استفاده از رنگ های شاد و ملایم
    رنگ های شاد و ملایم، بهترین انتخاب برای نورپردازی اتاق خواب کودک هستند. معمولا برای ایجاد روشنایی عمومی در اتاق کودک، از رنگ های سفید و آفتابی و یا ترکیبی از این دو، استفاده می گردد.

    نورهای رنگی نیز به عنوان نورپردازی تکمیلی، با توجه به جنسیت کودک انتخاب می گردند. نورها، باید به گونه ای انتخاب شوند که تاثیر منفی در خواب و استراحت کودک نداشته باشند. استفاده از یک چراغ خواب آبی رنگ، خواب آرامی را برای کودک شما، رقم خواهد زد.

    پیشنهاد مطالعه : اصول نورپردازی ویترین فروشگاه
    منابع نوری مختلف و متنوع
    برای ایجاد روشنایی کافی در اتاق کودک، باید چندین منبع نور دیواری و یا سقفی تعبیه نمایید، به گونه ای که میز تحریر و محل مطالعه، نور بیشتری داشته و قسمت استراحت کودک، از نور ملایم تری برخوردار باشد. برای فضای بازی کودک نیز، باید منبع نور مناسب، برای ایجاد روشنایی کافی در نظر گرفته شود.

    [​IMG]

    احساس امنیت با نورپردازی
    امروزه والدین به احساس امنیت کودک در اتاق، اهمیت بسیاری می دهند. کودکان معمولا دارای قدرت تخیل بسیار قوی می باشند. اتاق کودک در هنگام شب، نباید خیلی تاریک باشد، زیرا در این صورت، کودک دچار وحشت شده و خواب راحتی نخواهد داشت.

    بنابراین حتما چراغ های کم نور را برای استفاده در طول شب، در اتاق کودک به کار ببرید. همچنین می توانید، از دیمر استفاده کرده و شدت نور اتاق کودک را کنترل کنید.

    استفاده بیشتر از سقف و دیوار
    برای نورپردازی اصولی در اتاق کودک می توانید، بیشترین استفاده را از سقف و دیوار نمایید. چراغ های ایستاده برای اتاق کودک، توصیه نمی شوند، زیرا در دسترس کودک هستند و می توانند، خطر آفرین باشند.

    از این رو برای تمام فضاهای اتاق کودک، چراغ های دیواری و سقفی مشخص در نظر بگیرید. می توانید، از چراغ های درخشان کریستالی برای سقف اتاق کودک استفاده کنید، به گونه ای که سقف اتاق کودک در طول شب، ستاره باران به نظر برسد.

    نورپردازی اتاق خواب با المان های بی خطر
    کودکان و خردسالان بسیار کنجکاو هستند، بنابراین نورپردازی اتاق خواب کودک، باید به کمک المان های نوری بی خطر انجام گردد، به طور مثال ریسه های LED ، دارای ولتاژ تغذیه 12 و یا 24 ولت هستند و کم خطرتر از چراغ های دیگر برای کودک می باشند.

    لوازم نورپردازی اتاق خواب
    نورپردازی اتاق خواب ها امروزه، به سمت سبک مدرن، پیش می رود. استفاده از چراغ های خطی LED در سقف و یا دیوار اتاق خواب، برای ایجاد فضای شیک و در عین حال نور ملایم در فضا توصیه می گردد. این چراغ ها، دکوراتیو بوده و همچنین، نور خیره کننده ای تولید نمی کنند.

    [​IMG]

    چراغ آویز تزئینی
    چراغ های آویز تزئینی، معمولا برای ایجاد روشنایی عمومی در اتاق خواب به کار می روند و با لامپ های آفتابی و یا مهتابی کامل می شوند. انواع چراغ آویز در بازار وجود دارند. چراغ های آویز باید با سبک کلی دکوراسیون اتاق خواب، هماهنگی داشته باشند. انواع چراغ های چوبی، حبابی، کریستالی و غیره برای اتاق خواب ترجیح داده می شوند.

    [​IMG]
    چراغ دیواری تزئینی
    چراغ های دیوار تزئینی در دو نوع مدرن و کلاسیک در بازار موجود می باشند. چراغ های دیواری کلاسیک معمولا در جنس های کریستالی و برنزی تولید می گردند. اما چراغ های دیواری مدرن مخصوص اتاق خواب، از تنوع بالایی برخوردار بوده و در انواع مدل های دکوراتیو طراحی شده و در دسترس خریداران می باشند.

    لامپ هالوژن رنگی برای اتاق خواب
    لامپ های هالوژن به عنوان لامپ های پرکاربرد در نورپردازی اتاق خواب و مکان های مختلف از جمله اتاق خواب به کار می روند. طراحی و تعبیه لامپ های هالوژن در سقف های کناف و گچبری های موجود در سقف اتاق خواب، بسیار رایج است. به طور معمول این لامپ ها، در سقف قسمت قرار گیری تخت خواب استفاده می گردند.

    [​IMG]

    طریقه نصب ریسه در اتاق خواب
    ریسه های LED عضو جدایی ناپذیر نورپردازی می باشند و دارای طیف های رنگی متنوع و نور شفاف و در عین حال ملایم می باشند. ریسه های LED می توانند، به عنوان نور مخفی در قسمت های مختلف سقف اتاق خواب قرار بگیرند و یا برای نورپردازی اتاق خواب و تخت، میز آرایش و کمد، در اتاق خواب استفاده شوند.

    ریسه های LED کاملا منعطف بوده و قابل برش دادن می باشند، بنابراین در اندازه های دلخواه، برش داده شده و در نورپردازی اتاق خواب به کار برده می شوند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏11/9/22