1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

علائم خرابی سنسور دریچه گاز کدام اند؟

شروع موضوع توسط svz2022 ‏14/8/22 در انجمن خودرو

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏19/5/22
    ارسال ها:
    32
    تشکر شده:
    6
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    digital manager
    سنسور دریچه گاز (Throttle Position Sensor) جزو حساس ترین قطعات خودرو محسوب می شود و گاز خوردن خودرو بدون آن امکان پذیر نمی باشد.این سنسور مسئولیت ویژه ای در مصرف بهینه سوخت از طریق کنترل گاز خوردن خودرو بر عهده دارد از این رو عیب یابی و دانستن علائم خرابی سنسور دریچه گاز بسیار حیاتی و ضروری است.

    امروزه برخی از خودرو ها از دریچه گاز برقی استفاده می کنند ولی عموما محصولات سایپا دارای دریچه گاز معمولی هستند.این سنسور با بررسی وضعیت فعلی پدال گاز تصمیم می گیرد که چه میزان سوخت و هوا با هم ترکیب شوند و به مخزن احتراق انتقال یابند. این سنسور اطلاعات تکمیلی را با سایر داده ها نظیر درجه روغن ، دور موتور و درجه حرارت خودرو به کامپیوتر خودرو انتقال داده و تصمیم نهایی را سیستم هوشمند خودرو خواهد گرفت.

    [​IMG]

    سنسور دریچه گاز کجای خودرو قرار دارد؟


    این سنسور روی دریچه گاز و جنب استپر موتور خودرو قرار دارد و به میله ای که داخل دریچه گاز وجود دارد وصل می شود و با باز و بسته شدن پولکی داخل دریچه گاز اطلاعات را به صورت ولتاژ به کامپیوتر یا همان (ECU) می فرستد.
    کامپیوتر با توجه به اطلاعاتی که دریافت می کند سوخت و هوا خودرو را تنظیم می کند تا عملیات گرما رسانی و سوخت رسانی به صورت درستی در موتور خودرو انجام شود اما اگر سنسور دریچه گاز تنظیم نباشد باعث می شود اطلاعات به درستی به کامپیوتر نرسد و مصرف سوخت خودرو را چندین برابر کند .

    [​IMG]

    عواملی که موجب خرابی سنسور دریچه گاز می شوند:

    عامل های زیادی باعث می شود که سنسور دریچه گاز شما خراب شود اما ما مهم ترین عوامل خرابی سنسور دریچه گاز را به شما آموزش می دهیم؛تا خودرو سالمی داشته باشید.
    • اولین عامل خرابی سنسور دریچه گاز این است که سنسور با آب تماس پیدا کند این عمل معمولا در کارواش ها رخ می دهد که شما موتور خودرو را شست و شو می دهید اما امروزه اکثر کارواش ها سنسور ها را خشک می کنند و خرابی صورت نمی گیرد اما کمتر از شستشو موتور استفاده کنید تا خودرو سالم تری داشته باشید.
    • دومین عامل خرابی سنسور این است که به خودرو فشار زیادی بیاوریم و گاز زیادی به ماشین بدهیم این عمل اگر به صورت کاتاف زده شده باشد باعث می شود موتور شما کامل خراب شود .
    • آخرین عامل خرابی سنسور دریچه گاز این است که دریچه گاز کثیف باشد زیرا اگر کثیف بودن دریچه مدت طولانی باشد باعث می شود پولکی دریچه باز بماند و اگر پولکی باز باشد در نتیجه سنسور دریچه گاز نیز باز است و این باز ماندن طولانی باعث می شود که زاویه دریچه تغییر پیدا کند و با تغییر زاویه سنسور دریچه گاز خراب می شود و با شست و شو سنسور شما درست نمیشود و حتما باید سنسور را تعویض نماید.

    [​IMG]

    علائم خرابی سنسور دریچه گاز پراید کدام است؟

    بسیاری از علائم خرابی سنسور دریچه گاز در اکثر خودروها نظیر پراید مشترک می باشد. برخی از نشانه های خرابی سنسور دریچه گاز در خودروی پراید به شرح زیر می باشد:

    • خروج دود غیر طبیعی از خودرو
    • لرزش غیر طبیعی خودرو در دور بالای موتور
    • سه کار کردن پراید
    • افت و کاهش شتاب در خودروی پراید
    • بالارفتن مصرف سوخت در ماشین پراید
    [​IMG]

    علائم خرابی سنسور دریچه گاز ۲۰۶ تیپ ۵

    خرابی و نقص در استپر ۲۰۶ باعث ایجاد مشکل در قسمت دریچه گاز این خودرو خواهد شد. در ادامه به معرفی برخی از نشانه های وجود مشکل و ایراد در سنسور دریچه گاز خودرو پژو ۲۰۶ می شود اشاره خواهیم کرد:

    ۱-مشکل در استارت خوردن خودرو در هوای سرد

    ۲- ایراد و نقص موقع گاز خوردن خودرو

    ۳- با رها کردن پدال گاز خودرو خاموش می شود

    ۴- کاهش شتاب خودرو در حالت گاز

    ۵- وجود نوسان در دور موتور خودرو موقع درجا کار کردن که سبب لرزش در اتاق ۲۰۶ می شود.

    ۶- با گرم شدن موتور دور موتور تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه بالا می رود.

    [​IMG]

    ۴ نشانه و علائم خرابی واشر دریچه گاز

    علائم متداول خرابی شامل کثیفی، کثیفی و رسوبات کربن در داخل محفظه، مشکلات الکتریکی، نشتی خلاء و بیکاری بسیار ضعیف یا زیاد است.
    در ادامه به ۵ علامت اصلی خرابی واشر دریچه گاز اشاره می کنیم:

    ۱- آیا سیستم خنک کننده نشتی دارد؟
    واشرها مانند درپوش مایع خنک کننده در موتور عمل می کنند. وقتی درپوش خراب می شود، مایع خنک کننده شروع به نشت می کند و می توانید بوی آن را احساس کنید. اگر نقصی وجود داشته باشد، می توانید علائم نشتی را در زیر ماشین خود مشاهده نمایید.

    [​IMG]

    ۲- آیا موتور خودرو خاموش شده است؟
    اگر موتور ماشین شما خاموش شود یکی از دلایل آن ، معیوب بودن واشرهای ورودی می باشد. اگرچه ممکن است دلایل دیگری برای از کار افتادن موتور وجود داشته باشد.

    ۳- بالارفتن ناگهانی دمای موتور
    گرم شدن بیش از حد موتور می تواند وقتی رخ دهد که واشرها خراب شده اند و مایع خنک کننده شروع به نشت می کند و در نهایت دمای موتور بیش از حد بالا می رود.

    ۴- مصرف بالای سوخت
    از آنجایی که در میزان هوا برای سوخت اختلال ایجاد می شود، موتور شما بیشتر از حد معمول سوخت مصرف می کند.

    منبع مقاله : دولوکس کار
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏14/8/22
    مرجــآن از این پست تشکر کرده است.