1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

معرفی انواع ژنراتور در ایران

شروع موضوع توسط deniziii ‏9/8/22 در انجمن مهندسی مکانیک

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏1/5/22
    ارسال ها:
    12
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    انواع ژنراتورها در ایران بر اساس عوامل مختلفی از جمله مصرف سوخت تقسیم بندی می شوند که بر قیمت ژنراتور تاثیر می گذارد. البته قیمت یک ژنراتور تنها به سوخت مصرفی بستگی ندارد، معرفی شرکت های سازنده دیزل ژنراتور بلکه به عوامل مختلفی مانند برند ژنراتور، نوع ژنراتور، ظرفیت تولید و ثابت یا قابل حمل بودن آن نیز بستگی دارد. سه نوع سوخت ژنراتور وجود دارد: ژنراتورهای دیزلی، گازی و گازی. در زیر به معرفی انواع ژنراتور در ایران می پردازیم.​
    انواع ژنراتور در ایران
    ژنراتور گاز و قطعات مصرفی آن
    یک تولیدکننده گاز برای تولید برق به گاز نیاز دارد. ابتدا هوا و سوخت وارد کاربراتور دستگاه شده و با روشن شدن آن آتش سوزی رخ می دهد. این باعث می شود روتور موجود در دستگاه بچرخد و برق تولید کند. ژنراتورهای گاز طبیعی برای تامین برق پشتیبان برای دفاتر، مشاغل و منازل در صورت قطع برق استفاده خواهند شد. مشعل های گازی به عنوان منبع انرژی در مناطقی که در کشور برق وجود ندارد اما گاز در دسترس است استفاده می شود. تولیدکننده گاز طبیعی گروه صنعتی رحیمی نسبت به سایر تولیدکنندگان کارآمدتر و ارزان‌تر است. یکی دیگر از مزیت های ژنراتورهای گازی قابل حمل بودن آنها است، آنها اغلب برای مدت زمان کوتاهی به عنوان آتش سوزی استفاده می شوند.
    شرکت های بزرگ و قدیمی دنیا ژنراتورهایی را برای تولید برق دائمی یا اضطراری تولید می کنند. این دستگاه ها برای حداکثر بهره وری انرژی، هزینه های عملیاتی و نگهداری کم و قابلیت اطمینان بالا طراحی شده اند. برندهای مختلفی در ایران وجود دارد که از معروف ترین آنها می توان به کاترپیلار، کامینز، دوتز، گواسکور، میتسوبیشی، ام تی یو، ام دبلیو ام، پرکینز اشاره کرد که می توانید تمامی برندهای ذکر شده را در بازار ایران به صورت نو و دست دوم خریداری کنید.
    نحوه عملکرد دیزل ژنراتور
    یک موتور دیزل ابتدا هوا را فشرده می کند و سپس سوخت دیزل را به محفظه تزریق می کند. سپس با ایجاد جرقه آتش ایجاد می شود. این سوخت به ژنراتور نیرو می دهد و برق تولید می کند. اگر به دنبال یک ژنراتور کم تعمیر و نگهداری هستید، دیزل ژنراتور بهترین انتخاب در بین انواع ژنراتور در ایران است. برخلاف ژنراتورهای گازسوز که از کاربراتور استفاده می کنند، موتورهای دیزلی کاربراتور ندارند و با فشرده سازی هوا برق تولید می کنند. دیزل ژنراتورها عمر طولانی تری دارند و سوخت کمتری مصرف می کنند. موتور دیزل راحت ترین و کارآمدترین موتور است. از آنجایی که سوخت کمتری مصرف می کنند، به راحتی قابل تعمیر هستند. رنو، رولز رویس، اسکانیا و ولوو برندهای محبوب موتورهای دیزلی هستند.
    ممکن است بپرسند کدام ژنراتور برای شما مناسب است؟
    انتخاب نوع برای خرید ژنراتور گازی یا دیزلی کاملاً به شما و قیمتی که در نظر دارید و نیازهای شما بستگی دارد. هر دو نوع ژنراتور برق قابل اعتماد تولید می کنند. روغن های استفاده شده در آنها به راحتی در دسترس هستند. گاز گلخانه ای کمتری وارد محیط زیست می شود. اگر می خواهید از ژنراتور برای کارهای کوچک مانند برق برای خانه استفاده کنید، ژنراتور گازی را انتخاب کنید. اما اگر این یک کار سنگین است که به قدرت بیشتری نیاز دارد، انتخاب ژنراتور با قدرت بیشتر از موتور دیزل برای مدت طولانی بسیار مهم است.
    جلوی ژنراتور یا کم برق است؟
    موتور گازی کم توان در ژنراتور خانگی استفاده می شود. این دستگاه گاز شهری یا گاز مایع را به برق تبدیل می کند. با اتصال به گاز شهر المک می توان از ژنراتور برای مجتمع های مسکونی، برج ها، مصارف کشاورزی و کارخانجات استفاده کرد. موتور برقی که گاز خانگی را می سوزاند می تواند برق با ظرفیت 3 کیلو وات تا 200 کیلووات تولید کند. موتور برقی که گاز خانگی را می سوزاند با گاز شهری برق تولید می کند. از ویژگی های برتر آن می توان به سهولت استفاده و نگهداری، عمر طولانی، مقرون به صرفه بودن و امنیت بالا اشاره کرد. لازم به ذکر است که هیچ بو و دودی در این ژنراتور وجود ندارد. این ژنراتورها بادوام هستند و در صورت نگهداری مناسب می توانند سالها دوام بیاورند. البته این ژنراتور دارای نقاط ضعفی است. ژنراتورهای گاز طبیعی در هوای بسیار سرد مقاومت چندانی ندارند و آسیب پذیر هستند. البته هزینه اولیه راه اندازی این سیستم زیاد است.
    چرا از سوخت دیزل در ژنراتورها استفاده می شود؟
    خروجی حرارت کمتر از سوخت های دیگر
    عمر ابزار طولانی تر
    انرژی بالاتر نسبت به سایر سوخت ها مانند بنزین و گاز
    قیمت ارزان تر نسبت به سایر دستگاه ها
    بخش دیگری از تولید دیزل بر اساس کارایی است:
    در حالت آماده به کار دیزل ژنراتور یا حالت اضطراری دیزل ژنراتور
    اولین دیزل ژنراتور
    دیزل ژنراتور پیوسته
    دیزل ژنراتور چند منظوره
    تفاوت بین برندهای دیزل ژنراتور
    تفاوت بین برندهای دیزل ژنراتور به قدرت موتور، حجم و تعداد سیلندرها بستگی دارد. در بین این برندهای موجود، مدل های اروپایی در بین ژنراتورها کیفیت بهتری دارند. دیزل ژنراتورهای چینی و ایرانی دارای کیفیت قابل قبول و البته قیمت مناسب در بازار جهانی هستند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏17/8/22