1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

چاقی مفرط و روشهای درمان آن

شروع موضوع توسط svz2022 ‏3/8/22 در انجمن تغذیه سلامت

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏19/5/22
    ارسال ها:
    32
    تشکر شده:
    6
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    digital manager
    چاقی یک اپیدمی در ایالات متحده است. چاقی افراد را در معرض خطر بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان قرار می دهد. چاقی به عنوان شاخص توده بدنی (BMI) بزرگتر یا مساوی 30 تعریف می شود. شاخص توده بدنی (BMI) بر اساس وزن و قد فرد محاسبه می شود. با این حال، BMI محدودیت هایی نیز دارد. عواملی مانند سن، جنسیت، قومیت و توده عضلانی می توانند بر رابطه بین BMI و چربی بدن تأثیر بگذارند.
    همچنین، BMI بین چربی اضافی، توده عضلانی یا استخوانی تمایز قائل نمی شود و نشانه ای از توزیع چربی در بین افراد نیست. با وجود این محدودیت ها، BMI همچنان به عنوان شاخص اضافه وزن استفاده می شود.چاقی به عنوان شاخص توده بدنی (BMI) بزرگتر یا مساوی 30 تعریف می شود.

    [​IMG]

    علل چاقی چیست؟

    زمانی که خوردن طولانی مدت کالری بیشتر از فعالیت روزانه و تمرینات ورزشی باعث چاقی می شود. با گذشت زمان، این کالری های اضافی جمع می شوند و باعث افزایش وزن می شوند. شایع ترین علل چاقی عبارتند از:


    • رژیم غذایی: رژیم غذایی سرشار از چربی و کالری
    • تحرک: عدم تحرک و زندگی غیر فعال
    • کمبود خواب: نخوابیدن کافی، که می تواند منجر به تغییرات هورمونی شود و باعث شود احساس گرسنگی و هوس خوردن غذاهای پرکالری داشته باشید.
    • ژنتیک: ژنتیک، که می تواند بر نحوه هضم و تبدیل غذا به انرژی و نحوه ذخیره چربی تأثیر بگذارد.
    • سن: افزایش سن، که منجر به از دست دادن توده عضلانی و سرعت متابولیسم کندتر می شود، که افزایش وزن را آسان می کند.
    • بارداری: (کاهش وزن در دوران بارداری دشوار است و در نهایت منجر به چاقی می شود).
    [​IMG]

    روش های درمان چاقی مرضی

    1- تغییر سبک زندگی

    سبک زندگی نادرست که شامل فعالیت بدنی ناکافی و پیروی از رژیم غذایی اشتباه است، باعث چاقی می شود. افراد چاق می توانند با کمک متخصصان تغذیه و پیروی از یک برنامه غذایی متناسب با شرایط و فعالیت بدنی خود به کاهش وزن کمک کنند.


    2- جراحی های کاهش وزن

    جراحی ها با محدود کردن مصرف غذا یا جلوگیری از جذب غذا و گاهی اوقات با هر دو مکانیسم باعث کاهش وزن می شوند. این عمل‌ها برای افرادی مناسب است که از نظر ذهنی آماده باشند، همچنین برای افرادی که به طور مرضی چاق هستند و سلامتی آنها در خطر است. این اعمال عبارتند از: جراحی بای پس معده، پیکرتراشی و اسلیو معده.

    [​IMG]


    3- داروهای کاهش وزن

    متخصصان تغذیه داروهای کاهش وزن را همراه با رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی در برخی شرایط تجویز می کنند. این داروها معمولاً برای افراد بسیار چاق که بدنشان نسبت به برنامه غذایی مقاوم شده است تجویز می شود. این داروها باعث کاهش جذب چربی یا کاهش اشتها می شوند. این داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند، بنابراین باید تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشک مصرف شوند.

    [​IMG]


    خطرات چاقی برای سلامتی

    چاقی، احتمال بروز بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله:

    • دیابت
    • فشار خون بالا
    • کلسترول بالا
    • بیماری قلبی
    • سکته
    • آپنه انسدادی خواب (قطع تنفس در خواب، برای مدت کوتاهی)
    • آسم
    • سرطان

    وجود دارد.

    [​IMG]

    چاقی چگونه تشخیص داده می شود؟

    چاقی به عنوان داشتن BMI بیشتر از 30 تعریف می شود. شاخص توده بدنی محاسبه وزن افراد نسبت به قد است. سایر اندازه گیری های دقیق تر چربی بدن و توزیع چربی بدن شامل ضخامت چین خوردگی پوست، مقایسه دور کمر با ران و تست های غربالگری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI است. پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش های خاصی را برای تشخیص چاقی و خطرات مرتبط با چاقی انجام دهد.
    این آزمایش‌ها ممکن است شامل آزمایش خون برای بررسی سطح کلسترول و گلوکز، آزمایش‌های عملکرد کبد، دیابت، آزمایش‌های تیروئید و آزمایش‌های قلبی مانند الکتروکاردیوگرام باشد. اندازه گیری چربی دور کمر نیز شاخص خوبی برای خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی است.

    [​IMG]


    چاقی مرضی چیست؟

    چاقی مرضی به چاقی گفته می شود که در آن مقدار زیادی چربی اضافی در بدن ذخیره می شود و فرد به حدی از چاقی می رسد که رشد و افزایش می یابد. همانطور که گفته شد، BMI مقیاسی است که به شما کمک می کند تعیین کنید که آیا در محدوده وزن ایده آل هستید یا خیر. طبقه بندی BMI به شرح زیر است:


    • وزن ایده آل: 19 تا 24.9
    • اضافه وزن: 25 تا 29.9
    • چربی: 30 تا 34.9
    • مرحله دوم چاقی: 35-39.9
    • مرحله سوم چاقی: 40 یا بیشتر

    در مورد چاقی مرضی یا بیش از حد، متخصص تغذیه یا پزشک با استفاده از شاخص BMI، اندازه گیری چربی بدن، معاینه فیزیکی و پرسیدن سوالات تخصصی درصد چاقی را تشخیص داده و سعی در رفع آن می کند. به خاطر داشته باشید که خوشبختانه چاقی برگشت پذیر است اما پیشگیری از آن مهمتر است.

    [​IMG]

    علل چاقی

    اگرچه ژنتیک و تغییرات هورمونی بر وزن تأثیر می گذارند ، چاقی وقتی کالری بیشتری مصرف می کنید تا سوزانده می شوید. بدن شما کالری اضافی را به عنوان چربی ذخیره می کند. عوامل زیر برای چاقی مؤثر است:

    1- عدم فعالیت بدنی: اگر با فعالیت بدنی کار زیادی نمی کنید ، کالری زیادی نمی سوزانید. اگر بیشتر وقت خود را صرف نشستن کنید ، ذخیره کالری زیادی در بدن خود آسان است.

    [​IMG]

    2- رژیم غذایی ناسالم و عادات غذایی: خوردن غذاهای پر کالری ، میوه و سبزیجات فازی ، خوردن بیش از حد فست فود ، ترک صبحانه ، نوشیدن نوشیدنی های کالری بالا و خوردن غذای زیاد ، همه اینها باعث چاقی می شود.


    3- بارداری: در دوران بارداری ، زن به طور طبیعی غلیظ می شود. برخی از خانمها با مشکل پس از زایمان ، این وزن اضافی را جبران می کنند. همان وزن اضافی بعد از زایمان می تواند سالها یک زن را ضخیم کند.

    [​IMG]

    4- کمبود خواب: کمبود خواب باعث ایجاد هورمونی در بدن می شود که در آن زمان اشتها را افزایش می دهد و کالری و کربوهیدرات را می خورید و باعث چاقی می شود.

    5- مصرف داروهای خاص: برخی از داروها می توانند باعث چاقی شوند ، البته اگر مصرف دارو با ورزش همراه نباشد. داروهایی مانند: داروهای ضد افسردگی ، ضد تشنج ، دیابت ، ضد روانپزشکی ، کورتیکواستروئیدها و مسدود کننده های بتا.

    6- مشکلات پزشکی: گاهی اوقات چاقی ممکن است به دلیل یک مشکل پزشکی باشد ، مانند: سندرم پرادر-فیلی (اختلال ژنتیکی) ، سندرم کوشینگ (اختلال آدرنال) و سایر بیماری ها. برخی از بیماری ها مانند آرتروز منجر به کاهش فعالیت و در نهایت چاقی می شوند. متابولیسم غیرفعال یکی از دلایل چاقی است ، به دلیل عدم فعالیت کافی تیروئید.

    [​IMG]

    جمع بندی

    سعی ما در این مقاله آشنایی بیشتر شما با بیماری چاقی مفرط و بیمارگونه و ارائه راه حل مناسبی برای رفع آن بود. اگر شما نیزدچار بیماری چاقی مفرط هستید باید با رژیم غذایی و نظر پزشک متخصص اقدام لازم را انجام دهید.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏16/8/22