1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

قالب بطری پت چیست؟

شروع موضوع توسط sam.yegane ‏9/7/22 در انجمن سایر علوم

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏4/7/22
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    قالب بطری پت چیست؟ برای کسانی که در حوزه تولید بطری پت و… فعال هستند، شاید این نام آنقدرها هم نا آشنا و گمنام به نظر نرسد، اما برای کسانی که هیچگونه اطلاعاتی از این موضوع ندارند، باید در ابتدا ماهیت این قالب ها و سپس کاربرد و ویژگی های آن ها را شرح دهیم. در پایان نیز باید نکات مهمی که قرار است در هنگام خرید این قالب ها رعایت کنید را بیان خواهیم کرد.

    قالب بطری پت چیست؟
    اولین سوال آن است که قالب بطری پت چیست؟ دو کلمه قالب و بطری که کاملا واضح و آشنا هستند؛ اما چیزی که ممکن است جای سوال ایجاد کند، واژه پت است. پت در صنعت مخفف کلمه پلی اتیلن ترفتالات است. برای آن که بتوانیم این واژه را راحت تر تلفظ کنیم، آن را به پت تغییر داده ایم. از پلی اتیلن برای کارهایی همچون ریخته گری تزریقی یا دمشی استفاده می کنیم. اما قالب پت چیست؟ قالب پت نیز به ظرفی گفته می شود که ماده پت در آن ریخته می شود تا بتواند به شکل دلخواه دربیاید. قالب بطری پت نیز به ظرفی گفته می شود که متریال اولیه پلی اتیلن در آن ریخته شده و بطری های پلاستیکی را می سازد.

    ویژگی های بطری های پت
    بطری های پت می توانند ویژگی های خاص و منحصر به فردی داشته باشند. این موارد و ویژگی ها سبب می شوند تا بطری مورد نظر ما بتواند در برابر فشار، ضربه و همچنین تغییر شکل پیدا کردن کاملا مقاوم شده و به همین ترتیب ماده و یا ماده ای که در درونش وجود دارد نیز حفظ شود.
    از سوی دیگر این نوع از بطری ها می توانند رنگ درخشان و شفافی داشته باشند و کاملا نیز بدون بو باشند. این دو مورد سبب می شود که اولا ماده درون بطری هیچگونه تغییر رنگ و تغییر بویی نداشته باشد و از سوی دیگر باعث می شود که ظاهر شفاف و زیبای بطری سبب جلب نظر مشتریان شود.

    انواع قالب بطری پت
    انواع قالب بطری پت را می توانیم بر اساس چند ویژگی مختلف دسته بندی کنیم. این ویژگی ها شامل وزن، دهانه بطری یا همان دهانه قالب، چگونگی استفاده از قالب که مربوط به طریقه مصرف آن می شود و همچنین چند مورد دیگر می شوند.

    در بین تمام موارد گفته شده دو مولفه وجود دارند که از بقیه مهم تر هستند و آن هم مربوط به دمای پلاستیکی که در قالب ها ریخته می شود و همچنین مربوط به نحوه شکل دهی و فرم دهی به قالب ها است. با توجه به همین موارد و مولفه ها است که می توانیم انواع قالب های پت را به دو دسته قالب های دارای راهگاه گرم و قالب های دارای راهگاه سرد تقسیم بندی کنیم.

    · قالب با راهگاه گرم
    قالب با راهگاه گرم مربوط به مواردی می شود که مواد سیال و ذوب شده پلاستیک از طریق دستگاه تزریق را به سمت قالب های مربوطه هدایت می کنند. این نوع از قالب ها و در واقع این نوع از راهگاه ها باید دو ویژگی بسیار مهم داشته باشند. اولین ویژگی آن است که نباید دمای پلاستیک سیال در آن ها افت کند و دومین ویژگی نیز مربوط به ثابت ماندن فشار است.
    · قالب با راهگاه سرد
    اما در خصوص قالب با راهگاه سرد چه چیزی می توان گفت؟ در این نوع از راهگاه ها مسیر به شکلی تراشیده می شود که مواد سیال پلاستیکی بتوانند در آن جریان پیدا کنند. همان طور که از نام راهگاه سرد مشخص است، دمای مواد پلاستیک در این مسیر افت می کند و این افت دما به خاطر استفاده کردن از آب سرد است. قالب با راهگاه سرد دارای چند مزیت است. اولا آن که به راحتی می توانید محصول تشکیل شده را از این قالب ها جدا کنید و دوما آن که در این روش میزان ضایعات و دور ریز مواد بسیار کمتر است.

    · قالب بادی
    علاوه بر دو مورد گفته شده که دارای راهگاه هستند، نوع سومی از قالب ها نیز وجود دارند که با نام قالب بادی شناخته می شوند. قالب های دارای راهگاه سرد و گرم برای پت های تزریقی هستند و قالب بادی در روش های دمیدنی استفاده می شود که مواد را دیگر تزریق نمی کنند، بلکه با استفاده از دستگاه های بادکن آن ها را به داخل قالب می فرستند. شیوه عملکرد قالب های بادی به این صورت است که معمولا با وارد کردن فشار بر روی قالب می توانند ماده پت سیال را به شکل قالب در آورده و پلاستیک مورد نظر را درست کنند. میزان فشاری که در این نوع از قالب ها وارد می شود، چیزی حدود 30 بار است.

    جمع بندی
    قالب بطری پت در صنعت پلاستیک سازی و به خصوص پلاستیک هایی که از ماده پلی اتیلن پرفتالات ساخته شده اند، اهمیت پیدا می کند. هر سه مدل قالب این پلاستیک نیز می تواند در جایگاه خودش در صنعت اهمیت داشته باشد و مسلما نیاز است تا به درستی از آن ها استفاده شود. در صورتی که نیاز به خرید این نوع از قالب ها داشتید و یا دستگاه شما دچار هرگونه خرابی و نقص شد، می توانید از گروه سورین، قطعه مورد نظر خودتان را که هم دارای کیفیت مناسب و هم دارای قیمت خوبی است، تهیه کنید.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏9/7/22