1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آیا تاریخچه پرینتر سه بعدی را می دانید ؟

شروع موضوع توسط زهرا اسماعیلی نژاد ‏20/6/22 در انجمن فناوری

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏13/9/21
    ارسال ها:
    6
    تشکر شده:
    3
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    حرفه:
    کارمند
    پرینتر سه بعدی فرآیندی است که در آن مواد کنترل شده توسط کامپیوتر در کنار هم قرار می گیرند تا یک شی سه بعدی ایجاد کنند. اجسام می توانند هر شکل یا هندسه ای داشته باشند و معمولاً از یک مدل سه بعدی با استفاده از داده های مدل دیجیتال تولید می شوند.
    فناوری های مختلفی مانند استریولیتوگرافی (STL)، FDM و... بر خلاف در تولید کات بک، که در آن مواد در فرآیند معمول ماشینکاری حذف می شدند، در پرینتر سه بعدی یا ساخت تدریجی، یک قطعه سه بعدی با افزودن مداوم لایه هایی ایجاد می شود. مواد با استفاده از مدل طراحی CAD.

    در سال 1981، هایدو از موسسه تحقیقات صنعتی شهری ناگویا گزارشی در مورد کاربرد سریع یک سیستم نمونه سازی فوتوپلیمر منتشر کرد. مدل جامد چاپی به صورت لایه‌هایی ساخته شد که هر کدام مربوط به مقطعی از مدل است.
    [​IMG]

    سه سال بعد، در سال 1984، چارلز هال تاریخچه چاپ سه بعدی را با اختراع استریولیتوگرافی تغییر داد. استریولیتوگرافی به طراحان امکان ساخت مدل های سه بعدی با استفاده از داده های دیجیتال را می دهد. کلید استریولیتوگرافی نوعی ماده اکریلیک بود که به عنوان فوتوپلیمر شناخته می شد. در این روش مخزن حاوی فوتوپلیمر مایع در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد و به سرعت سخت می شود و یک قطعه پلاستیک جامد به شکل طرح مدل سه بعدی ایجاد می کند. ناگفته نماند که این فناوری جدید برای مخترعان، که پس از آن توانستند نمونه های اولیه و طرح هایی را بدون سرمایه گذاری هنگفت تولید کنند، خبر بسیار خوبی بود.

    تکنولوژی مورد استفاده اکثر چاپگرهای سه بعدی تا به امروز، مدل سازی FDM است که توسط S. Scott Crump در سال 1988 توسعه یافته و اولین دستگاه FDM ساخته شده در سال 1992 توسط Stratasys است.
    اولین دستگاه چاپ سه بعدی
    در سال 1992، چارلز هال اولین دستگاه چاپ سه بعدی استریولیتوگرافی (SLA) خود را توسعه داد و قطعات پیچیده را لایه به قسمت در زمان کمتری نسبت به معمول تولید کرد. در همان سال، DTM اولین دستگاه SLS جهان را معرفی کرد که در آن پرتو لیزر به جای برخورد با مایع، به پودر تبدیل می شود.
    چاپ سه بعدی اندام مصنوعی!
    در سال 1999، اولین پروتز پرینت سه بعدی در بدن انسان کاشته شد. دانشمندان موسسه پزشکی رینوپلاستی Wake Forest یک داربست مصنوعی مثانه انسان را چاپ کردند و سپس روی آن را با سلول های انسانی بیمار پوشاندند. بافت تازه تولید شده در بدن بیماران قرار داده شد.
    [​IMG]

    از نظر پزشکی، این دوره یک دهه بزرگ در تاریخ چاپ سه بعدی بود. در 10 سال گذشته، دانشمندان موسسات و استارت‌آپ‌های مختلف یک کلیه عملکردی، یک پای مصنوعی با اجزای پیچیده از همان ساختار و اولین رگ‌های خونی با استفاده از سلول‌های انسانی ساخته‌اند.

    چاپ سه بعدی پرینتر سه بعدی توسط خودتان!
    در سال 2005، دکتر آدریان بووی پروژه RepRap خود را راه اندازی کرد که قرار بود یک چاپگر سه بعدی با قابلیت چاپ سه بعدی و ساخت یا حداقل تعداد زیادی قطعه بسازد. نسخه 2008 داروین بود، یک چاپگر خود تکثیر که قادر به انجام این کار بود. ناگهان، مردم در همه جا توانستند هر چیزی را که تصور می کردند خلق کنند.

    پرینت سه بعدی و سفارشی سازی!
    در اواسط دهه 2000، تولید افزایشی و ایده سفارشی سازی انبوه مورد توجه عموم قرار گرفت. اولین دستگاه SLS به طور قابل توجهی در سال 2006 فروخته شد. این دستگاه دری را برای تولید قطعات صنعتی بر حسب تقاضا باز کرد. استارتاپ Objet 3D Printing که اکنون با Stratasys یکپارچه شده است، دستگاهی با قابلیت ساخت قطعه در نسخه های مختلف با ویژگی های مختلف تولید کرد.واد