1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نگاهی به بازار فشن و لباس ایران

شروع موضوع توسط NILAY ‏15/6/22 در انجمن مد و فشن

  1. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏12/11/14
    ارسال ها:
    1,497
    تشکر شده:
    3,568
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    [​IMG]
    نگاهی به بازار فشن و لباس ایران
    بازار لباس ایران این روزها حال خوبی ندارد و با به بازار آمدن لباس ها و مانتوهای کویین و استقبال خانم ها از این لباس ها حرفی برای گفتن باقی نمی ماند.بازار فشن و لباس ایران به کجا می رود؟ گرمای تابستان، تمام رهگذران را کلافه کرده است. عابران با صورت هایی سرخ شده و سرعت بالا عبور می کنند و خیابان های غرب تهران، درگیر ترافیک عصرگاهی است.



    ساعت حدود شش عصر است و پاساژ گلستان در یکی از محله های لوکس پایتخت، کم کم از رخوت ظهرگاهی خارج می شود. دو پسر جوان با قمقمه هایی در دست در پاساژ دور می زنند. آن ها کفش هایی از برندهای معروف نایک و آدیداس پوشیده اند و همین کتانی ها تنها وجه اشتراک شان است.

    یکی پیراهن و شلوار جین اسپرت به تن دارد و دیگری سعی کرده است به قول خودشان، «فشن» باشد.کلاهی را در حالت کج روی سر گذاشته و شلوارکی کوتاه را با تی شرت پوشیده است. چند خانم میان سال بی تفاوت از کنارشان رد می شوند. یکی از آن ها که چهره جوانی دارد و مانتویی با دکمه های باز پوشیده است، با تعجب بر می گردد، پسر نوجوان را ورانداز می کند و با خنده از تیپ او برای همراهانش توضیح می دهد.تقریبا تمام فروشگاه های این پاساژ که لباس های زنانه می فروشند، یکی دو مانکن را برعکس در ویترین هایشان چیده اند تا به جای طرح جلوی مانتو، طرح پشت آن به چشم آید.


    طرح هایی که از شکل های کارتونی میکی موس گرفته تا نوشته هایی مانند «Keep Calm, Im Queen» روی آن دیده می شود. نوشته ای که به معنای «آرام باشید، من ملکه ام»، یکی دو ماهی است روی مانتوهای مختلف جا گرفته است. دختر جوانی که برای خرید یکی از همین مانتوها مشغول پاساژگردی است،

    می گوید: «می خواهم یکی از مانتوهایی که روی آن ها انگلیسی نوشته شده، بخرم. چه فرقی می کند معنی اش چه باشد؟ قشنگ است. همه می پوشند.»
    [​IMG]
    روی مغازه های این پاساژ، برندهای مختلف پوشاک ایرانی و خارجی از اسکیچرز گرفته تا رولکس، نوشته شده است. در یکی از طبقات آن، آرایشگاه زنانه ای قرار دارد که شلوغ ترین و پرسر و صداترین واحد تجاری در عصر تابستان این مجموعه است.

    هزینه آرایش صورت یا به قول خودشان «میک آپم در این جا از 400 هزار تومان شروع می شود. همین هزینه برای عروس نیز از دو میلیون و 500 هزار تومان شروع و تا 5 میلیون می رسد.صفحه اینستاگرام این آرایشگاه، برخلاف بقیه صفحه هایی که عکس هایی از مدل های مختلف عروس منتشر می کنند،

    از تصویر چهره های باحجاب پر شده است. چهره هایی که البته تمام آن ها ستاره هستند. 85 هزار و هفتصد نفر این صفحه را دنبال می کنند و تصویر چهره های الهام پاوه نژاد، بهاره رهنما، نیوشا ضیغمی و… روی آن لایک می خورد. بسیاری از بازیگران حاضر در جشن حافظ، این آرایشگاه را به عنوان «میک آپ آرتیست»شان معرفی کردند.

    ابتدای کوچه ای درست رو به روی پاساژ حافظ، کیوسک نگهبانی برای اهالی متمول آن قرار دارد. کوچه پهن است و خانه ها حالت هایی ویلامانند دارند. نگهبان انگار همه اهالی محل را می شناسد، چهره دختر جوانی را می بیند که پلاک ها را ورانداز می کند و به سرعت می پرسد: «دنبال مزون می گردی؟» در میانه های کوچه، چند ماشین کنار هم پارک شده اند که درون هر کدام شان، مردی به تنهایی نشسته است.

    یکی از آن ها، کنار خودرویی با در نیمه باز، با حالتی آمیخته با کلافگی و انتظار قدم می زند. او درست مقابل ساختمانی قدیمی ایستاده است که درخت هایی با سن بالا داخل حیاط آن قرار دارند. راه پله ها معماری قدیمی دارند و خبری از آسانسور نیست. صدای ترانه ای عربی صحبت های چند زن، از یکی از واحدهای آن به بیرون می آید. دور تا دور واحدی که حدودا 200 متری به نظر می رسد،

    رگال های پوشاک چیده شده و مانتوهای مختلف روی آن قرار گرفته اند. هیچ کدام از طرح ها شبیه دیگری نیست و مدل هایشان در بازار دیده نمی شود.دختر خوش پوشی که سعی می کند هوای همه مشتری های حاضر در مزون را داشته باشد، می گوید: «قیمت مانتوهایمان از 600 هزار تومان شروع می شود. هر مدلی را که پسند کردید، برایتان سایز می زنیم و یک هفته ایم می دوزیم.»

    یکی از پرسروصداترین لباس های بازیگران زن که در جشن حافظ حضور داشتند، مربوط به آن ها می شود. نفیسه روشن، لباسی را به تن کرده بود که طرح آن درست شبیه به برج آزادی بود. در صفحه اینستاگرامی این مزون با 409 هزار دنبال کننده در شرح عکس تمام بازیگران نوشته شده بود: «طراحی لباس هنرمندان طبق سلیقه هنرمندان و تلاش کادر طراحان مزون انجام شده است.

    لطفا به سلایق پوششی هنرمندان و زحمت های بی دریغ طراحان کشورمان احترام بگذاریم.»مانتوهای طراحی شده برای هر کدام از این بازیگران، از دو تا حدود پنج میلیون تومان قیمت داشت.خانم جوانی مانتوی بلندی را که تا مچ پا می رسد و شبیه به لباس شبی شیک است، به تن کرده و خود را در مانتوی با قیمت یک میلیون و 800 هزار تومان، مقابل آینه ای قدی برانداز می کند.


    زن دیگری در آن طرف مزون، روسری اش را به محکمی دور سرش پیچیده و تاری از موهایش پیدا نیست. مانتوی فیروزه ای بلندی را که پایین آن شبیه به دامن است و چین های ظریفی دارد، پوشیده و کمی در آن تکان می خورد. دختربچه دوساله ای، پیراهنی آستین حلقه ای اما بلند، شبیه به شاهدخت های کوچک و همرنگ با مانتوی زن جوان، به تن دارد و با شوق به مادرش در مانتوی دو میلیون تومانی نگاه می کند.



    دختر جوانی که با ذوق مانتوهای مختلف را پرو می کند، می گوید: «من برای اولین بار است اینجا می آیم. کارهایشان فوق العاده است. در اینستاگرام چند تا از بازیگران آن را دیدم.» فروشنده مزون نیز می گوید: «طراحان ما متخصص هستند و به صورت علمی برای طراحی کار و تحصیل کرده اند.»

    زن جوانی که رنگ مانتوی خود را با پیراهنی برای دختر کوچکش هماهنگ کرده بود، قرار دوخت و زمان تحویل گرفتن لباس را برای هفته آینده می گذارد، بیعانه ای می دهد و همراه با دخترش به سمت مردی که مقابل در قرار داشت، می رود. چهره او از خرید مانتوی دو میلیون تومانی شاد است، با خنده ای به پهنای صورتش، سوار پژویی 405 می شود و همسرش با ابروهایی درهم، دنده ماشین را جا می اندازد.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏15/6/22