1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

بهترین روش درمان فیستول مقعد چیست؟

شروع موضوع توسط faezekaviani ‏14/6/22 در انجمن تازه های پزشکی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏27/12/20
    ارسال ها:
    15
    تشکر شده:
    4
    امتیاز دستاورد:
    3
    بیماری فیستول مقعدی چیست؟
    فیستول مقعدی از بیماری های شایع ناحیه نشیمنگاهی بوده که دارای علائمی چون ترشح عفونت، درد، التهاب و برآمدگی، خروج خون آبه در ناحیه مقعد می باشد.
    این بیماری از پدید آمدن کانال غیر طبیعی بین مقعد و راست روده به وجود آمده و بی توجهی به بهبودی آن سبب پیشرفت بیماری و گسترش تونل های عفونی بیشتری شود. درمان فیستول تنها به وسیله جراحی فیستول و انجام لیزر امکان پذیر است که در ادامه مزایا و معایب هرکدام را بازگو خواهیم نمود.
    لیزر فیستول مقعد
    اصلی ترین و تنها راه درمان فیستول مقعد، از بین بردن کانال و تونل عفونی غیر طبیعی ایجاد شده در بافت بدن است که سبب درمان این بیماری می شود.
    لیزر یکی از بهترین و نوین ترین شیوه های درمان فیستول مقعدی است که امروزه مورد تایید پزشکان واقع شده. این روش کاملا بدون به کارگیری تیغ جراحی بوده و مناسب همه افراد و به خصوص افرادی که علاقه به انجام عمل جراحی ندارند است.
    شیوه درمان فیستول مقعدی با لیزر به گونه ای است که پزشک متخصص با استفاده از اشعه دستگاه لیزر کانال عفونی را تخلیه نموده و آن را از بین میبرد. این روش بدون نیاز به بخیه، جراحت یا زخم بزرگ بوده و بیماری را به طور کامل از بین می برند.
    انواع روشهای درمان و جراحی فیستول
    درمان فیستول مقعد به روشهای متعددی امکان پذیر است. قبل از پیشرفت علم ، استفاده از تیغ جراحی به منظور درمان فیستول مقعد تنها راه بود؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت علم روش درمانی مفیدی چون لیزر جایگزین این شیوه درمان فیستول مقعد شد. با ما همراه باشید تا با انواع مختلف درمان فیستول مقعد و جراحی فیستول آشنا شوید.

    لیزر فیستول مقعدی
    لیزر فیستول مقعدی همانطور که گفته شد، یک روش امن بی خطر و بدون بهره گیری از عمل جراحی بوده و هرگونه فیستول را با هر تعداد تونل یا کانال عفونی درمان می کند. این روش بسیار نوین بوده و از کمترین عوارضی برخوردار است.

    فیستولومی
    عمل جراحی از شیوه های درمانی است که از زمانهای قدیم برای بهبودی هرگونه بیماری از آن استفاده می شد. درمان فیستول مقعد با عمل جراحی فیستولومی یک شیوه ساده و در عین حال پر مشقت و دردناک برای بیمار است. فیستولومی به گونه ای عمل می کند که پزشک متخصص به واسطه تیغ جراحی ناحیه مورد نظر را برش داد و عفونت درون آن را تخلیه می نماید.
    از آنجایی که پوست و قسمتی از بدن در این روش به طور کامل برش داده می شود، دوره نقاهت آن نیز یک الی 2 ماه زمان بر بوده که در این مدت بیمار باید راه های مراقبت های زیادی را بهره گیری نماید.

    عمل جراحی فیستول به روش استن
    کتان، نخ بخیه، لوله تخلیه عفونت از ابزار هایی هستند که برای درمان فیستول مقعدی با استن یا ستون به کارگرفته می شوند. انجام آزمایش ام آر آی یا سونوگرافی یکی از ملزومات به کارگیری این روش بوده و می تواند میزان بیماری را معین نماید.
    نخ، کتان و یا لوله تخلیه ای که پزشک آن را درون مجرای فیستول قرار می دهد، باید بین 6 الی 12 هفته درون آن باقی می ماند. همچنین این روش درمان فیستول مقعدی مناسب فیستول های پیشرفته و تو در تو می بوده و مورد استفاده افراد در معرض خطر بی اختیاری می باشد.

    وافت (VAAFT)
    در دنیای پزشکی امروز روش درمانی تحت عنوان جراحی فیستول به روش vaaft برای درمان فیستول مقعدی به وجود آمده است که با عوارض تقریبا کمتر نسبت عمل جراحی و در مدت زمان بسیار سریع تر می تواند بیماری فیستول مقعدی را از بین ببرد.
    این روش یک روش غیر تهاجمی میباشد که برای ضدعفونی کردن زخم به کار برده میشود.
    نحوه ی جراحی فیستول به روش vaaft بدین صورت است که پزشک متخصص فیستول یک لوله ی بسیار نازک را که در قسمت سر آن یک دوربین فیلمبرداری پیشرفته قرار دارد وارد سوراخ فیستول کرده تا انتهای آن را بیابند. همزمان با ورود این لوله به وسیله ی جریان الکتریکی بافت های مرده و قسمت های آسیب دیده ی اطراف مجرای فیستول را به طور کامل برداشته و محل آلوده به بیماری را با شستشوی فراوان کاملا تمیز و ضد عفونی می کنند.

    پلاگین بیولوژیکی
    درمان فیستول مقعد به روش پلاگین بیولوژیکی نوعی شیوه سخت به شمار می رود. در این نحوه از درمان فیستول مقعد پزشک پلاگینی از بافت مخاط روده تهیه نموده و آن را به مجرای ناشی از فیستول بخیه می زند. در این صورت درمان فیستول مقعد انجام و بافت جدید در اطراف آن رشد می نماید.
    انجام عمل جراحی پلاگین بیولوژیکی نیازمند بستری شدن به مدت 24 ساعت قبل از عمل داشته و درمان سرپایی به شمار نمی رود.

    جراحی فیستول به روش فلپ
    از دیگر شیوه های درمان فیستول مقعد فلپ (flap ) است که پزشک با استفاده از بافت اطراف روده اقدام به ترمیم و درمان فیستول مقعد کرده و آن را از بین می برد. این نوع از درمان فیستول نیز تحت انجام عمل جراحی بوده و نیازمند دوره نقاهت طولانی است.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏14/6/22