1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

۱۵علامت که می تواند نشانه سرطان باشد

شروع موضوع توسط medafone ‏30/5/22 در انجمن مقالات پزشکی

Tags:
  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏11/11/20
    ارسال ها:
    4
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    3
    در این مقاله به تایید دکتر سجاد اصل فلاح پزشک عمومی ۱۵ نشانه آورده شده است که می تواند نشانه سرطان باشد. به یاد داشته باشید که داشتن هر کدام از این نشانه ها، نمی تواند به تنهایی نشانه سرطان باشد. اما خوب است که آنها را در نظر داشته باشید و در صورت لزوم با پزشک مشورت کنید. خصوصا اگر قبلا این علامت ها را نداشته اید.

    تغییرات در پوست
    یک لکه یا دانه جدید روی پوست یا خال و دانه ای که تغییر اندازه، شکل یا رنگ دارد می تواند نشانه سرطان پوست باشد. اگر علائم غیرعادی دارید، به دکتر پوست مراجعه کنید. پزشک ممکن است که در معاینه، برای بررسی دقیق تر سلول های سرطانی، نمونه برداری یا بیوپسی انجام دهد.


    سرفه آزاردهنده
    سرفه می تواند بر اثر مواردی مانند آبریزش بینی، آسم، رفلاکس معده یا عفونت باشد.اگر سیگاری نیستید، احتمال کمی وجود دارد که سرفه های اذیت کننده، نشانه سرطان باشد.

    اما اگر سرفه کردن شما ادامه دارد، خصوصا اگر سیگاری هستید، به دکتر مراجعه کنید. پزشک ممکن است که برای سرطان ریه، نمونه برداری یا عکس رادیوگرافی از قفسه سینه را توصیه کند.

    اگر به پزشک ریه دسترسی ندارید، در اپلیکیشن مدافون می توانید از بهترین فوق تخصص های ریه، به صورت آنلاین (تلفنی و چت) مشاوره بگیرید.

    [​IMG]

    تغییرات سینه
    اکثر تغییرات سینه سرطان نیستند. با این حال، مهم است که هر گونه تغییرات در سینه را با پزشک خود مطرح کنید. هرگونه توده، تغییر یا ترشح نوک سینه، قرمزی، ضخیم شدن، یا درد در سینه را با متخصص جراحی مطرح کنید. پزشک یک معاینه انجام می دهد و ممکن است ماموگرافی، ام آر آی یا شاید بیوپسی را پیشنهاد کند.

    همین الان در مدافون می توانید با پزشک متخصص جراحی به صورت تلفنی یا متنی مشاوره کنید.


    نفخ
    ممکن است به دلیل رژیم غذایی یا حتی استرس احساس باد و نفخ داشته باشید. اما اگر این احساس نفخ، طولانی مدت ادامه داشت و بهتر نشد یا دچار خستگی، کاهش وزن یا کمردرد هم هستیند، آن را بررسی کنید. نفخ مداوم در زنان ممکن است نشانه سرطان تخمدان باشد.

    مشکلات ادراری
    با بالا رفتن سن در بسیاری از مردان مشکلاتی مانند نیاز به دفعات بیشتر ادرار کردن، نشت یا جریان ضعیف ادرار و… ممکن است پیش بیاید. این موارد معمولا نشانه بزرگی پروستات هستند اما می توانند به معنای سرطان پروستات نیز باشد. برای معاینه و بررسی این موضوع آزمایشی به نام PSA وجود دارد.

    اگر می خواهید به آسانی به پزشک متخصص اورولوژی دسترسی داشته باشید، وارد لینک زیر شوید و به صورت آنلاین سوال پزشکی خود را از متخصص کلیه و مجاری ادراری بپرسید.


    تورم غدد لنفاوی
    غدد لنفاوی، غدد کوچک و لوبیایی شکل در گردن، زیر بغل و سایر نقاط بدن است. وقتی که آنها متورم هستند، اغلب به این معنی است که بدن شما در حال مبارزه با عفونتی مانند سرماخوردگی یا گلودرد است. برخی از سرطان ها مانند لنفوم و لوسمی نیز می توانند باعث این نوع تورم شوند. در این صورت لازم است که با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

    خون هنگام دستشویی کردن
    اگر هنگام دفع مدفوع خون دیدید لازم است که با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید. مدفوع خونی می تواند ناشی از هموروئید باشد، اما احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز وجود دارد. خون در ادرار می تواند مشکلی مانند عفونت مجاری ادراری باشد، اما ممکن است سرطان کلیه یا مثانه باشد.

    در صورت نیاز به مشورت با متخصص خون و سرطان می توانید به صورت آنلاین از بهترین متخصصان انکولوژی در مدافون مشورت بگیرد.


    تغییرات در بیضه ها
    اگر متوجه توده یا تورم در بیضه های خود شدید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. توده بدون درد شایع ترین علامت سرطان بیضه است. با این حال، گاهی اوقات، مردان ممکن است فقط احساس سنگینی در قسمت پایین شکم یا کیسه بیضه خود داشته باشند یا فکر کنند که بیضه هایشان بزرگ شده است. در این شرایط معمولا پزشک یک معاینه فیزیکی از ناحیه انجام می دهد و ممکن است از عکس برداری برای بررسی وجود تومور یا مشکل دیگری استفاده کند.

    مشکل در بلع
    سرماخوردگی معمولی، رفلاکس معده یا حتی برخی داروها می توانند بلعیدن را سخت کنند. اگر در طی زمان و با مصرف دارو، این مشکل بهتر نشد، به پزشک خود مراجعه کنید. مشکل در بلع می تواند نشانه سرطان در گلو یا مری باشد.

    خونریزی غیرمعمول واژن
    خونریزی در زمانی که موقع عادت ماهیانه نیست، می تواند به دلایل مختلفی مانند فیبروم یا حتی برخی از انواع روش های پیشگیری از بارداری اتفاق بیفتد. اگر بین قاعدگی، بعد از رابطه جنسی، بعد از دوران یائسگی ترشحات خونی یا خونریزی دارید، به متخصص زنان و زایمان اطلاع دهید.

    مشکلات دهانی
    همه ما ممکن است مشکلاتی مانند بوی بد دهان تا آفت را تجربه کرده باشیم که اکثرا مشکلات جدی نیستند. اما اگر توده ای در گونه، مشکل در حرکت فک، درد دهان یا لکه‌های سفید یا قرمز یا زخم‌هایی در دهان دارید که بعد از چند هفته خوب نشده اند – به خصوص اگر سیگار می‌کشید – به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است نشانه سرطان دهان باشد.

    کاهش وزن
    اگر بدون ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود یا اضافه کردن ورزش به برنامه روزانه تان، لاغر شوید می تواند ناشی از مشکلاتی مانند استرس یا تیروئید باشد. اما کاهش ۴-۵ کیلوگرم یا بیشتر بدون کار خاصی، طبیعی نیست. این احتمال وجود دارد که اولین علامت سرطان لوزالمعده، معده، مری، ریه یا انواع دیگر سرطان باشد.

    برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و رسیدن به وزن ایده آل خود، می توانید از بهترین متخصصین تغذیه در مدافون مشورت بگیرید.


    تب
    تب معمولا نشانه این است که بدن در حال مبارزه با عفونت است و چیز بدی نیست. گاهی بعضی داروها یا مثلا کرونا می تواند باعث ایجاد تب شود. اما تبی که دلیل واضحی ندارد و از بین نمی رود، می تواند نشانه سرطان خون مانند لوسمی یا لنفوم باشد.

    سوزش سر دل یا سوء هاضمه
    همه ما ممکن است که به دلیل رژیم غذایی یا استرس دچار احساس سوزش در سیستم گوارش بشویم. اما اگر تغییری در سبک زندگی خود نداشتید و این سو هاضمه برطرف نشده است، خوب است که به یک پزشک مراجعه کنید چرا که این می تواند نشانه سرطان معده باشد.

    خستگی زیاد
    خیلی چیزها می توانند ما را خیلی خسته کنند و اکثرا جدی نیستند. اما خستگی یکی از نشانه های اولیه بعضی از سرطان ها مثل کنسر خون است.برخی از سرطان‌های روده بزرگ و معده می‌توانند باعث از دست دادن خونی شوند که نمی‌توانید آن را ببینید. همین موضوع می تواند باعث احساس خستگی شدید شود.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏30/5/22