1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

درد مقعد چیست و علت این بیماری چیست؟

شروع موضوع توسط faezekaviani ‏6/5/22 در انجمن پزشکی سلامت

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏27/12/20
    ارسال ها:
    17
    تشکر شده:
    4
    امتیاز دستاورد:
    3
    علائم درد مقعد چیست؟
    درد مقعد بیماری نسبتا شایع بوده که به دلایل مختلف در افراد دیده می شود. درد مقعدی اصولا به دلیل وجود مشکل یا بیماری دیگری به وجود آمده و نیاز به بررسی و درمان دارد. مقعد دارای اعصاب فراوان و حساس بوده و از آنجایی که این ناحیه نشیمنگاه فرد است، فعالیت های روزانه فرد را مختل کرده و اجابت مزاج را دشوار می کند.
    شایع ترین علائمی که این عارضه به همراه دارد، عبارت اند از:
    درد داخل مقعدی
    سوزش و خارش
    خونریزی
    بروز خون بر روی مدفوع
    خروج ترشح

    درد مقعدی نشانه چیست؟
    درد مقعد معمولا نشان دهنده وجود یک مشکل یا بیماری دیگری است که اینگونه علائم را نشان می دهد. معمولا این درد نشانه بیماری حاد نبوده و حتی ممکن است درد خود به خود برطرف شود. اما هنگامی که بیماری پیش زمینه ای علت این عارضه باشد، درمان کمی دشوار می شود.

    برای درمان درد مقعد به کدام پزشک متخصص مراجعه کنیم؟
    چنانچه درد مقعد شما پس از 3 روز بهبود نیافت و علائم شما دوچندان شد، باید برای بررسی و معاینه دقیق تر به پزشک مراجعه نمایید. چرا که در این هنگام ممکن است درد ناشی از بیماری دیگری بوده و شما را در معرض خطر قرار دهد.
    با مراجعه به پزشک عمومی متخصص می توانید نسبت به درمان اقدام نمایید.

    دلایل درد مقعد
    علت درد مقعد می تواند بسیار متعدد باشد. برای مثال وجود برخی بیماری های نشیمنگاهی، گوارشی، پوستی و مقاربتی باشد. در ادامه این مطلب بیماری هایی که می توانند درد این ناحیه را به همراه بیاورند بازگو کرده ایم.

    بواسیر یا هموروئید
    بواسیر یکی از شایع ترین بیماری های ناحیه نشیمنگاهی است که بیشتر افراد حداقل یکبار آن را تجربه خواهند کرد. متورم شدن عروق درون روده و بیرون زدن آنها بواسیر یا هموروئید را به وجود می آورد. البته گاهی این عروق بیرون نیامده و درون روده می مانند که به آن بواسیر داخلی می گویند. این بیماری دارای درجه بندی مختلف بوده که شیوه درمان هر کدام نیز متفاوت است اما بهترین راه درمان بواسیر انجام عمل جراحی لیزر می باشد. بواسیر خونریزی، درد و سوزش را به همراه دارد و می تواند یکی از علتهای اصلی درد مقعد باشد.

    سرطان مقعد
    سرطان مقعد که از رشد بی رویه سلول ها به وجود می آید، باعث بروز توده ای سرطانی در ناحیه مقعد می شود. این بیماری در ابتدا علائم نداشته و ممکن است فرد بیمار چیزی احساس نکند اما به مرور زمان و علائمی چون باریک شدن مدفوع، درد شدید، سوزش و خارش می تواند نشان دهنده سرطان مقعد باشد.

    بیماری های التهابی روده
    کرون، کولیت، اولسراتیو و… از بیماری های التهابی روده نامیده می شوند که می توانند درد مقعد را نیز به همراه داشته باشند. چرا که اسهال، یبوست، درد شکم را به همراه داشته و گاهی موجب عفونت نیز می شوند. بنابراین از دیگر علتهای درد داخل مقعدی را میتوان بیماری های التهابی روده دانست.

    درد دنبالچه
    دنبالچه به استخوانی گفته می شود که در انتهایی ترین قسمت کمر یا باسن قرار دارد. وارد شدن هرگونه آسیب به این استخوان موجب درد در اطراف مقعد و مشکلات جدی تر دیگری می شود.

    پروستاتیت
    بیماری پروستاتیت که در بین آقایان به چشم میخورد، از التهاب غدد پروستات به وجود آمده و ممکن است در هر سنی رخ دهد.
    این عارضه می تواند با فشار بر ناحیه رکتوم فرد را دچار بروز درد مقعدی کند.

    عفونت روده
    هنگامی که روده دچار التهاب و عفونت شود، قسمت انتهایی روده دچار درد شدید شده و ناحیه نشیمنگاهی را در چالش قرار می دهد.
    سندرم لواتور آنی
    سندرم لواتور آنی که بیشتر در بین خانمها رایج است، نوعی عضله است که به بالابر نیز شناخته می شود. گرفتگی این عضله موجب درد در ناحیه رکتوم شده و فرد را آزار می دهد. نشستن های طولانی مدت یکی از دلایل این گرفتی است.

    پرولاپس رکتوم
    پرولاپس رکتوم نوعی بیرون زدگی روده به خارج از مقعد است که درد شدید، بی اختیاری، خونریزی راه به همراه دارد.

    بهترین راه درمان درد مقعد چیست؟
    اگر درمان با دارو انجام شود، پزشک با پس از معاینه با تجویز دارو می تواند علائم را برطرف کند. اما هنگامی که بیماریهایی چون بواسیر، شقاق، فیستول و آبسه علت بوجود آمدن درد مقعد شده باشند، درمان تنها با استفاده از انجام عمل جراحی لیزر امکان پذیر است و نتیجه قطعی را به همراه می آورد.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏6/5/22