1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

انواع چکاپ سالمندان چیست؟

شروع موضوع توسط 1sogand ‏26/4/22 در انجمن بازارچه انجمن

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏25/1/22
    ارسال ها:
    24
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    چکاپ سالمندان یکی از موارد ضروری و مهم بوده که باید سالی دوبار حتما انجام شود، با افزایش ممکن است بیماری هایی نظیر فشارخون، قند خون، بیماری های کلیه ای و پوکی استخوان و... برای هر فردی رخ بدهد. همانگونه که می دانید هر فردی باید چک آپ راسالیانه انجام دهد تا بوسیله ی این آزمایش سلامت به بیماری ها و کمبود های خود پی برده و برای درمان آن قدم بردارد حال اینکه افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها می باشد یکی از اصلی ترین وظیفه های پرستار سالمند و یا خانواده ی وی طبق تجویز پزشک انجام چک آب سالمندان است تا از سلامت جسمی کامل فرد مسن برخور دار بوده و در صورت داشتن هر یک از این بیماری های ذکر شده پرستار برای بهبودی و جلوگیری از پیشرفت آن اقدامات لازم را زیر نظر پزشک بیانجامد. با سایت مرکز پرستاری مهرگان نو همراه باشید تا با آزمایشات روتین سالمندان و لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان و مردان مطلع شوید.

    مراکز چکاپ کامل بدن در کرج
    [​IMG]

    چکاپ کامل زنان و مردان
    [​IMG]

    چکاپ سالانه یا معاینه هر چند ماه یک بار به پزشک شما این فرصت را می دهد که بیماری ها را زودتر پیدا کرده و برای درمان آن ها توصیه های دارویی و غذایی لازم را به شما بدهند و اگر در معرض ابتلا به بیماری هستید اقدانات لازم برای جلوگیری را انجام دهند.
    بررسی سابقه سلامت خانوادگی شما می تواند خطرات بیماری های ارثی مانند سرطان یا دیابت را تعیین کند، بنابراین می توانید غربالگری های لازم را برای تشخیص زودهنگام در نظر داشته باشید.

    علائمی از جمله رژیم غذایی، تناسب اندام، خواب، استعمال دخانیات و عادات استرس زمینه ساز بروز بیماری هایی می شود که پزشک می تواند بعد از مطلع شدن آنها را درمان کند، بررسی وزن، فشار خون، قند خون و سطح کلسترول می تواند به پزشک کمک کند تا علائم بیماری هایی نظیر دیابت و فشارخون بالا را تشخیص داده، چنانچه درمان بسیاری از بیماری‌ها در مراحل اولیه آسان‌تر می باشد.

    لیست آزمایش های چکاپ کامل
    1. تست گوش و حلق و بینی
    2. تست دیابت
    3. چکاپ سلامت قلب و عروق
    4. چکاپ سلامت دهان و دندان
    5. چکاپ چربی خون و فشارخون
    6. چکاپ و تست کم خونی
    7. چکاپ اورولوژیست
    8. چکاپ روماتولوژیست
    9. تست بینایی
    10. آزمایش شمارش کامل سلولهای خون | CBC
    11. آزمایش کلیه و ادرار
    12. آزمایش ویتامین‌ها
    13. آزمایش مدفوع
    14. آزمایش املاح معدنی
    15. آزمایش پروتئین‌ها
    مراقبت های پیشگیرانه و غربالگری
    برخی از غربالگری ها وجود دارد که هم مردان و هم زنان باید انجام دهند، و برخی دیگر که مربوط به جنسیت هستند، مردان بالای 35 سال و زنان بالای 50 سال باید هر پنج سال یک بار کلسترول خود را چک کنند.
    برای زنان، پزشک ممکن است بسته به عوامل خطر و سابقه خانوادگی وی، آزمایش PAP را هر پنج سال و ماموگرافی هر یک تا دو سال یکبار توصیه کند.
    و برای مردان بالای 50 سال باید هر چند وقت یکبار غربالگری سرطان پروستات صورت بگیرید.

    چکاپ تراکم استخوان
    با بالا رفتن سن، استخوان ها مواد معدنی ضروری بدن را از جمله کلسیم و فسفات را از سدت داده که به معنای ضعیف شدن استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها می باشد و این اتفاق بر وضعیت بدن، قدرت و حرکت شما تأثیر بسزایی می‌گذارد. یک اسکن تراکم استخوان سالمندان برای مطلع شدن از وضعیت سلامت استخوان فرد مسن مورد استفاده قرار میگیرد. برای بدست آرودن کلسیم بیشتر میتوان از ویتامین D بهره مند شوید و این ویتامین حرکت عضلات شما را دست نخورده نگه می دارد. در نتیجه چک کردن و مصرف ویتانین دی را شروع کنید.

    آزمایش دیابت در سالمندان
    با افزایش سن خطر ابتلا به دیابت بالا می رود. درواقع، دیابت به معنای داشتن سطح قند (گلوکز) بالاتر از حد طبیعی در خون است.نه تنها افراد مسن بلکه جوانان نیز باید از آن به خوبی آگاه باشند. سطوح بالای قند تقریباً بر هر اندام حیاتی بدن از جمله قلب، کلیه ها و مغز موثر است، داشتن قند خون بالا موجب بوجود آمدن دیابت می شود.
    حتما هر 3 تا 6 ماه یکبار آزمایش قند خون سالمندان واجب است.

    آزمایش فشار خون
    حتما از افراد مسن خود شنیده اید که می دانند چه زمانی دچار فشار خون بالا می شوند. با این حال، حقیقت این است که فشار خون بالا اغلب علائمی را نشان نمی دهد و به همین دلیل است که متخصصان پزشکی آن را قاتل خاموش می نامند. منتظر نمانید تا آنها فشار خون بالا را برای سردرد صبحگاهی سرزنش کنند، فشار خون آنها را در معاینه معمول سلامت چک کنید. می توانید این کار را با کمک فشارسنج در خانه نیز انجام دهید. این امر به ویژه در صورتی که اضافه وزن داشته باشند، دیابت یا هر بیماری مرتبط با قلب دیگری داشته باشند بسیار مهم است.

    [​IMG]

    آزمایش کلسترول
    کلسترول یک ماده چربی مانند است که به طور طبیعی توسط کبد تولید می شود. کلسترول برای حفظ سلامت سلول ها در بدن شما مهم است. اما، داشتن کلسترول بیش از حد می تواند باعث انسداد رگ های خونی شود و باعث انسداد جریان آزاد خون شود. سطح کلسترول بالا به عنوان یک عامل خطر برای حمله قلبی و سکته در نظر گرفته می شود. بنابراین مهم است که پارامترهای کلسترول خون را زیر نظر داشته باشید و در صورت درخواست با یک متخصص مشورت کنید.

    تست شنوایی
    کاهش شنوایی اغلب بخشی طبیعی از افزایش سن است. گاهی اوقات ممکن است ناشی از عفونت یا سایر شرایط پزشکی باشد. هر دو تا سه سال یکبار باید ادیوگرافی انجام دهید.

    پیشگیری از بیماری های قلبی
    اگر سطح کلسترول شما طبیعی است، حداقل هر 5 سال یک بار آن را بررسی کنید.اگر کلسترول بالا، دیابت، بیماری قلبی، مشکلات کلیوی یا برخی شرایط دیگر دارید، ممکن است نیاز به معاینه بیشتر داشته باشید.

    [​IMG]

    آزمایش ویتامین D
    بسیاری از آمریکایی ها کمبود ویتامین D دارند. این ویتامین به محافظت از استخوان های شما کمک می کند. همچنین ممکن است در برابر بیماری های قلبی، دیابت و برخی سرطان ها دفاع کند.

    ممکن است نیاز داشته باشید که این آزمایش سالانه انجام شود. با افزایش سن، سنتز ویتامین D در بدن دشوارتر می شود.

    [​IMG]

    غربالگری هورمون محرک تیروئید
    گاهی اوقات تیروئید، غده ای در گردن شما که میزان متابولیسم بدن شما را تنظیم می کند، ممکن است به اندازه کافی هورمون تولید نکند. این ممکن است منجر به تنبلی، افزایش وزن یا درد شود. در مردان نیز ممکن است باعث مشکلاتی مانند اختلال نعوظ شود.

    یک آزمایش خون ساده می تواند سطح هورمون محرک تیروئید (TSH) را بررسی کند و مشخص کند که آیا تیروئید شما به درستی کار نمی کند یا خیر.

    بررسی پوست
    بر اساس منبع معتبر بنیاد سرطان پوست، سالانه بیش از 5 میلیون نفر برای سرطان پوست در ایالات متحده تحت درمان قرار می گیرند. بهترین راه برای تشخیص زودهنگام این است که خال های جدید یا مشکوک را بررسی کنید و سالی یک بار برای معاینه کامل بدن به متخصص پوست مراجعه کنید.

    ماموگرافی
    همه زنان باید برای غربالگری سرطان سینه ماموگرافی انجام دهند. اینکه هر چند وقت یک‌بار به دنبال درمان می‌روید، بسته به سن متفاوت است. نمونه برداری از سلول های دهانه رحم بسیاری از زنان بالای 65 سال ممکن است نیاز به معاینه منظم لگن و آزمایش پاپ اسمیر داشته باشند. پاپ اسمیر می تواند سرطان دهانه رحم یا واژن را تشخیص دهد. معاینه لگن به مشکلات سلامتی مانند بی اختیاری یا درد لگن کمک می کند. زنانی که دیگر دهانه رحم ندارند ممکن است آزمایش پاپ اسمیر را متوقف کنند

    غربالگری سرطان پروستات
    سرطان پروستات احتمالی را می‌توان با معاینه دیجیتال رکتوم یا با اندازه‌گیری سطوح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) در خون تشخیص داد.بحث در مورد زمان شروع غربالگری و تعداد دفعات آن وجود دارد. منبع معتبر انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می کند که پزشکان در مورد غربالگری با افراد 50 ساله که در معرض متوسط خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند صحبت کنند. آنها همچنین غربالگری را با افراد 40 تا 45 ساله ای که در معرض خطر بالا هستند، سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند یا یکی از بستگان نزدیکشان که بر اثر این بیماری فوت کرده است، بحث خواهند کرد.

    [​IMG]

    معاینه چشم
    اگر از کنتاکت یا عینک استفاده می کنید، هر سال یکبار غربالگری بینایی انجام دهید. اگر مشکل بینایی ندارید، غربالگری ممکن است ضروری نباشد. با این حال، در صورت داشتن هر گونه نگرانی باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

    غربالگری سرطان روده بزرگ
    پس از 50 سالگی، باید غربالگری سرطان روده بزرگ را آغاز کنید. آزمایشات احتمالی عبارتند از:

    • آزمایش مدفوع سالانه
    • سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر (هر پنج سال یکبار)
    • کولونوسکوپی (هر 10 سال یکبار)
    • تنقیه باریم دو کنتراست (هر پنج سال یکبار)
    • کولونوسکوپی توموگرافی کامپیوتری (هر پنج سال یکبار)
    اگر در معرض خطر بالای سرطان روده بزرگ هستید، ممکن است بیشتر به غربالگری نیاز داشته باشید. شما باید تا سن 75 سالگی برای این مورد غربالگری شوید.

    تست تراکم استخوان
    زنان 65 ساله و بالاتر باید از نظر پوکی استخوان غربالگری شوند. اگر تا به حال دچار شکستگی شده اید، پس از یائسگی باید آزمایش تراکم استخوان را انجام دهید. همچنین اگر زیر 65 سال دارید و خطر شکستگی بالایی دارید، باید این آزمایش را انجام دهید.
    منبع:
    چکاپ سالمندان در منزل +لیست کامل آزمایشات سالمندان