1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نخ دندان چیست؟ روش صحیح استفاده و مزایا و معایب

شروع موضوع توسط 1sogand ‏8/4/22 در انجمن دندان پزشکی

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏25/1/22
    ارسال ها:
    24
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    نخ دندان کشیدن یکی از مهم ترین نکات بهداشت دهان و دندان است. نخ دندان ماده غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده است را تمیز و از جای خود خارج می‌کند و این کار سبب کاهش باکتری و پلاک در دهان می‌شود. پلاک یک لایه چسبنده است که روی دندان ها ایجاد می شود و در نهایت موجب حفره و بیماری لثه می شود. البته لازم به ذکر است که تنها استفاده از نخ دندان کافی نیست و لازم است شما به روش درست و صحیح از آن استفاده کنید با سایت دکتر مریم محمدی همراه باشید تا نحوه استفاده از نخ دندان را آموزش ببینید. رعایت توصیه های نخ دندان حداقل یک بار در روز ضروری است. نخ دندان کشیدن مناسب می تواند خطر ایجاد حفره را تا 40 درصد کاهش دهد و سلامت کلی دهان را بهبود بخشد.

    دندانپزشک متخصص ترمیم و زیبایی در کرج
    نخ دندان چیست؟

    [​IMG]

    نخ دندان ابزاری است که باید روزانه از آن برای حذف مواد غذایی و تجمع باکتری ها از بین دندان ها استفاده کرد.البته بسیاری از مردم دوست ندارند نخ دندان بکشند یا آن را در اولویت قرار نمی دهند لذا اهمیت آن را نمی دانند یا نمی دانند چگونه به درستی نخ دندان بکشند. مسواک زدن سطح دندان‌ها را تمیز می‌کند، اما استفاده از نخ دندان شکاف‌های بین دندان‌ها را که اغلب باکتری‌ها در آن پنهان می‌شوند، تمیز می‌کند. اگر نخ دندان نکشید، احتمال ایجاد پلاک بیشتر است که می تواند منجر به حفره، پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود.

    انواع نخ دندان
    [​IMG]

    1. نخ دندان مومی (نخ دندان موم دار)
    2. نخ دندان ارتودنسی
    3. نخ دندان زغالی
    نحوه استفاده از نخ دندان
    • حدود 45 سانتی متر از نخ را جدا کنید و 1 انگشت هر دست را بپیچید.
    • نخ را محکم بین انگشتان شست و سبابه خود نگه دارید و حدود 2.5 سانتی متر از نخ دندان بین آنها قرار دهید و هیچ شلی از آن باقی نماند.
    • برای هدایت نخ دندان بین دندان‌هایتان، از یک حرکت «تکان‌دار» ملایم استفاده کنید. نخ را داخل لثه نچسبانید.
    • هنگامی که نخ دندان به خط لثه شما رسید، آن را به شکل C در برابر دندان خم کنید تا زمانی که احساس مقاومت کنید.
    • نخ دندان را روی دندان نگه دارید. به آرامی کنار دندان را خراش دهید و نخ را از لثه دور کنید. این کار را در سمت دیگر شکاف، در امتداد سمت دندان بعدی تکرار کنید.
    • پشت آخرین دندان خود را فراموش نکنید.
    • هنگام استفاده از نخ دندان، الگوی منظمی داشته باشید. از بالا شروع کنید و از چپ به راست کار کنید، سپس به پایین بروید و دوباره از چپ به راست کار کنید. به این ترتیب کمتر احتمال دارد که هیچ دندانی را از دست بدهید.
    [​IMG]

    چه زمانی باید از نخ دندان استفاده کرد؟
    مسواک زدن دو بار در روز مناسب است. نخ دندان کشیدن باید یک بار در هر 24 ساعت انجام شود، هر زمان که افراد زمان مناسبی برای نخ دندان کشیدن پیدا کردند، می توان آن را انجام داد. این می تواند گزینه خوبی برای انجام آن در عصر باشد، بنابراین می توان ذرات غذای روزانه را حذف کرد. نخ دندان ممکن است پس از یک بار استفاده، کارایی خود را از دست بدهد و ممکن است باکتری ها را دوباره در دهان رسوب کند. با توجه به این موضوع، توصیه می شود تنها یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

    مسواک زدن بعد از نخ دندان مفید است، زیرا در حین مسواک زدن، خمیر دندان به دندان ها دسترسی مستقیم دارد و زمانی که آنرا از دهان خارج میکنیم و مکررا آب می کشیم، اگر هنوز بین دندان ها یا اطراف دندان ها باقی مانده اند، به بیرون ریختن مواد کمک می کند.

    فواید استفاده از نخ دندان
    1. نخ دندان کشیدن مراقبت پیشگیرانه است
    در دنیای دندانپزشکی استفاده از نخ دندان را یک مراقبت پیشگیرانه نامیده می شود. نخ دندان کشیدن می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری ها و مشکلات دهان و دندان را کاهش دهد. از آنجایی که تعداد زیادی باکتری در دهان وجود دارد. مسواک زدن به خلاص شدن از شر بسیاری از آن ها کمک می کند، نخ دندان بهآن سطح از دندان که با مسواک زدن به آن دسترسی ندارید، دسترسی و موجب تمیز کردن آن بخش می شود.

    2. نخ دندان از ایجاد تارتار جلوگیری می کند
    پلاک به طور مداوم در طول روز روی دندان های شما ایجاد می شود. پلاک آن ماده چسبنده ای است که معمولاً به رنگ زرد است که بین دفعاتی که مسواک می زنیم روی دندان ها ایجاد می شود.

    هنگامی که پلاک به طور مکرر برداشته نمی شود، به شکل تارتار در می آید. آنقدر به دندان های شما چسبیده است که برای برداشتن آن از دندانپزشک استفاده می شود!

    3.کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه
    تجمع پلاک و جرم علاوه بر بدمزه بودن، آسیب جدی به دندان ها و لثه های شما وارد می کند و در نهایت موجب بیماری لثه شود، که شامل عفونت و التهاب لثه است.

    پلاکی که در نتیجه نکشیدن نخ دندان در دهان باقی می ماند، بافت لثه شما را نیز تجزیه می کند. این باعث بیماری پریودنتال می شود. در اشکال پیشرفته، بیماری پریودنتال منجر به نرخ سریع پوسیدگی و مشکلات کانال ریشه می شود.

    بهترین راه برای حفظ سلامت لثه ها و جلوگیری از بیماری لثه و بیماری پریودنتال استفاده از نخ دندان علاوه بر مسواک زدن است. نخ دندان کشیدن به شما این امکان را می‌دهد که باکتری‌ها را از قسمتی از لثه‌ها که آسیب‌پذیرترین آن‌ها است، یعنی در پایه دندان‌ها حذف کنید.

    4. بوی بد دهان را کاهش می دهد
    بوی بد دهان یا هالیتوزیس یک مشکل رایج است. اما نخ دندان کشیدن یکی از ابزارهایی است که می توانید از آن برای جلوگیری از بوی بد دهان استفاده کنید.

    هنگامی که غذا بین دندان های شما گیر می کند، به آرامی شروع به پوسیدگی می کند. اگر ذرات غذا را از بین نبرید، می تواند باعث ایجاد بوی بد در شما شود.

    همچنین، اگر پلاک در اطراف یا بین دندان های شما ایجاد شود و شروع به فرسایش مینای دندان کند، می تواند باعث ایجاد حفره و بیماری لثه شود که به بوی بد دهان کمک می کند.

    [​IMG]

    معایب و مضرات استفاده از نخ دندان
    اگر از نخ دندان به درستی استفاده نشود موجب آسیب به لثه و دندان ها و یا ممکن است باکتری های مضر وارد جریان خون شوند و باعث به عفونت می شود.

    کشیدن نخ دندان قبل یا بعد از مسواک؟
    مسواک زدن و نخ دندان کشیدن لازمه ی رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد که فرد باید در روز دو بار انجام دهد(همانطور که ذکر شد) توصیه می شود قبل از مسواک زدن ابتدا دندان های با استفاده از نخ دندان از ذرات غذا تمیز کنید سپس مسواک بزنید، این موثرترین روش است.

    آیا نخ دندان باعث فاصله بین دندانها می شود؟
    [​IMG]

    متاسفانه برخ افراد بر این باورند که نخ دندان موجب بیماری لثه و یا فاصله بین دندان ها می شود لازم به ذکر است اگر به طور صحیح همانطور که در ابتدای متن به شما آموزش داده شد، استفاده کنید نه تنها باعث بیماری های لثه نمی شود بلکه خطر ابتلا به آن را نیز کاهش می دهد و نخ دندان قادر به ایجاد فاصله بین دندان ها نیست.

    خدماتی که مطب دکتر مریم محمدی، دندانپزشک زیبایی و متخصص ترمیمی دندان در کرج ارائه می دهد شامل موادر ذیل است:
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏8/4/22