1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

تربیت فرزند از نوزادی ؛ اصول صحیح تربیت کودک

شروع موضوع توسط samaneh_badgirl ‏2/3/22 در انجمن خانه و خانواده

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏2/3/22
    ارسال ها:
    4
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    بی شک از اهمیت تربیت فرزندان با خبر هستید و می دانید که انتخاب شیوه های مناسب تربیت فرزندان بسیار می تواند در موفقیت آن ها تاثیر گذار باشد . اما سوال اینجا است که این شیوه تربیتی از چه زمانی باید شروع شود ؟ آیا لازم است تربیت فرزندان خود را از دوران نوزادی آن ها شروع کنیم ؟

    بهترین زمان تربیت کودک و روش های صحیح تربیت فرزند از نوزادی
    برخی از افراد بر این باور هستند که کودکان متوجه تربیت و رفتارهای مادر نشده و همچنین تربیت از دوران نوزادی فایده ای ندارد . اما باید بدانید که این طرز فکر کاملا اشتباه است ، شاید اغلب نوزادان متوجه روش تربیتی والدین خود نشده اما آن ها رفتار ، احساسات و عواطف مادر خود را درک می کنند .

    اغلب والدین برای آینده فرزندان خود و همچنین نحوه رفتار کردن آن ها نیز برنامه ریزی کرده اند ، در نتیجه می توان گفت والدینی که به هدف خود رسیده اند را می توان والدین خوشبخت نامید . در مقابل والدینی نیز وجود دارند که حتی در انجام و تربیت رفتار های ساده فرزندان خود نیز موفق نبوده اند .

    از جمله رفتارهای ساده و پیش پا افتاده که برخی از والدین در تربیت آن ها موفق نبوده اند می توان به غذا خوردن ، گریه کردن ، دیر راه رفتن ، دیر صحبت کردن و غیره اشاره کرد . نکته مهم این است که حتی اگر در شیوه تربیتی فرزند خود نیز موفق نبوده اید باید بپذیرید که او ناخواسته به این دنیا آمده و شما مسئول تمام رفتارهای او می باشید .


    از همان نوزادی قانون بگذارید
    همانطور که گفتیم برخی از افراد بر این باور هستند که نوزادان هیچ آشنایی با قانون نداشته و توانایی درک آن را نیز ندارند . البته برای نوزادان قانون معنی ندارد ، نوزادان بیشتر متوجه روابط و یا رفتارهای والدین خود خواهند شد .

    بی شک نوزاد تازه به دنیا آمده توانایی تشخیص کار غلط و خوب را ندارد و همچنین متوجه وضع قانون نیز نخواهند شد . اما هر کودکی از همان ابتدا رفتار ، احساسات ، عواطف و عکس العمل های مادر خود را درک خواهد کرد .

    در واقع والدین به دلیل نوزاد بودن فرزند خود توانایی مانور هر چه بیشتر برای وضع قوانین را ندارند ، شاید عکس العمل های والدین محدود باشد اما می تواند بسیار تاثیر گذار باشد . حتی می توان گفت عکس العمل مادر به مراتب می تواند قوی تر از وضع قانون نیز باشد .

    به طور مثال لبخند مادر باعث می شود در لحظه تمام مشکلات خود را از یاد ببرید و یا ناراحتی او می توان ذهن شما را مشغول کند . در نتیجه با وجود این درک متقابل بین فرزند و نوزاد می توان قوانین تربیت فرزند پسر و دختر نوازد نیز گذاشت .

    سنش برای تربیت کم است؟
    هنگامی که کودک یک ساله برای آب نبات جیغ می کشد یا غذای خود را از داخل بشقاب بیرون پرت می کند، کمی برای والدین سخت است که بدانند چه رفتاری باید با او داشته باشند. در ضمن، شاید تصور شود هنوز سن کودک خیلی کم است و نمی توان او را تنبیه کرد.

    اما این طور نیست. وقتی با زبان خوش نمی توان مسایلی را به کودک یاد داد شاید بهتر باشد به کودک خوب و بد را توضیح دهید. والدین اغلب تربیت را با تنبیه اشتباه می گیرند اما اصل تربیت بر آموزش استوار است. در مورد تربیت کودک یک ساله، والدین باید محدودیت ها را به او آموزش دهند. با همین استراتژی های ساده می توانید کودک را به سمت داشتن رفتار صحیح و پسندیده هدایت کنید.


    سرگرمی های مختلف را امتحان کنید
    هنگامی که عصبانی می شوید و می خواهید سر کودک خود برای کار اشتباهی که مرتکب شده است، داد بزنید، خود را کنترل کنید زیرا این کار باعث لجبازی و ناراحتی بیشتر کودک می شود.

    در عوض، سریع و با آرامش او را به انجام کار مورد علاقه اش تشویق کنید. به طور مثال، اگر کودک دوست دارد از دسته های مبل بالا برود، به جای داد زدن، او را روی زمین بگذارید و با اسباب بازی با هم بازی کنید یا برایش کتاب بخوانید. این کار نه تنها مانع از انجام کارهای اشتباه کودک می شود، بلکه به او می فهماند برخی کارها را نباید انجام داد.


    روی حرف خود بمانید
    اگر به کودک گفته اید که حق ندارد پیش از شام یا ناهار بیسکوئیت یا هله هوله بخورد، نباید هرگز، حتی وقتی زیاد گریه و پافشاری می کند به او اجازه این کار را بدهید. اگر فقط یکبار این کار را بکنید، او این مساله را یاد می گیرد و همیشه با جیغ و گریه می خواهد حرفش را به کرسی بنشاند.

    برای تربیت کودک باید همیشه روی حرف و نظر خود بمانید. این مساله را باید پدرها نیز رعایت کنند و همیشه همگام با مادر در مسیر تربیت کودک پیش بروند. اینکه پدر یک حرفی بزند و مادر چیز دیگری بگوید فقط باعث سردرگمی کودک می شود و نمی فهمد قانون خانه چیست.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏2/3/22