1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

انواع روکش دندان (سرامیکی، پایه فلزی)

شروع موضوع توسط 1sogand ‏25/1/22 در انجمن دندان پزشکی

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏25/1/22
    ارسال ها:
    24
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    روکش دندان چیست؟
    [​IMG]
    روکش دندان (dental crown) یکی از رایج ترین روش های ترمیم کردن دندان است. روکش در واقع کلاهکی شبیه به تاج دندان است که قرار است به جای تاج دندان در جویدن غذا نقشی ایفا کند به همین علت آن را تاج مصنوعی نیز میتوان نامید.

    تاج به بخش سفید رنگ دندان گفته می شود که از لثه بیرون زده و آن را در دهان می بینید. بخش دیگر دندان ریشه است که در زیر لثه قرار دارد و آن را نمی بینید. روکش دندان کاملاً تاج دندان واقعی را می پوشاند و در واقع دیگر هیچ بخشی از دندان روکش شده را نمی‌بینید. روکش در واقع کلاهکی است که بطور کامل دور تا دور یک دندان را می پوشاند. موارد کاربرد روکش ها در دندانهای با تخریب زیاد مثل دندانهای عصب کشی شده که میزان دندان باقیمانده کم است برای جلوگیری از شکستن دندان ،پوشش کامل دندان با روکش ضروری است.

    دربعضی موارد نیز به منظور بازسازی لبخند و برگرداندن زیبایی به بعضی از دندان ها ممکن است از روکش استفاده شود. بعضی افراد بر این باورند که این درمان درد دارد اما باید بگویم که خیر روکش دندان برای دندان های عصب کشی شده گذاشته می شود در این صورت هیچ دردی نخواهد داشت.

    در مواقعی که دندان دچار پوسیدگی زیاد شده است به نحوی که تنها با پر کردن نمی‌توان آن را ترمیم کرد، تاج دندان شکسته است، دندان عصب کشی شده است و یا گاهی اوقات صرفا برای زیبایی، از روکش دندان استفاده می شود.
    انواع روکش دندان
    ابتدا یک توضیح کلی درباره انواع روکش دندان میدهیم وبعد در پایان همین مطلب، میتوانید مفصلا در همین زمینه بخوانید:

    1.روکش های تمام فلزی مثل روکش دندان طلا

    2.روکشهای pfm در قسمت مرکزی این روکش، فلز به صورت آلیاژ بوده است و روی آن چینی که به آن پرسلن می گویند.

    3.روکش های سرامیکی ( روکش های زیرکونیوم و یا روکش های ایمکس)
    چه زمانی از روکش دندان استفاده نمی‌شود؟
    [​IMG]

    روکش دندان هرچند یک روش ترمیمی قابل قبول و بسیار رایج است، اما به دلیل تهاجمی بودن روند درمان، به هر شخصی توصیه نمی‌شود. در اقع ترجیح این است که ابتدا با کمک روش های محافظه کارانه تر، دندان را نجات دهیم. زیر برای نصب تمامی انواع روکش ها، دور تا دور دندان باید تراشیده شده و از بافت دندانی کاسته شود تا فضا برای قرار گرفتن روکش و ضخامت آن بر روی دندان فراهم گردد.

    به همین دلیل بهتر است در ابتدا، طرح درمان های محافظه کارانه تر مانند لمینت سرامیکی، کامپوزیت ونیر، ترمیم های کامپوزیتی و بیلداپ های دندانی مد نظر قرار گیرد. در صورت از دست رفتن زیاد بافت دندان و عدم امکان بکارگیری هر کدام از این درمان ها، آن گاه روکش کردن دندان انتخابی ناگزیر و نهایی باشد.
    رایج ترین عوارض روکش دندان
    از شنیدن عوارض روکش دندان، از جمله روکش دندان ایمپلنت و روکش دندان بعد از عصب کشی تعجب نکنید و نگران نشوید. عوارض روکش دندان بعد از عصب کشی بیشتر زمانی رخ می دهند که عمل نصب آن به درستی و توسط یک متخصص ماهر انجام نشده و یا بیمار مراقبت های لازم را انجام نداده باشد. در ادامه مهم ترین و شایع ترین عوارض روکش دندان را بررسی می کنیم:

    احتمال عفونت بعد از روکش دندان
    یکی از عوارض روکش دندان، احتمال بروز عفونت پس از نصب روکش دندان است. این احتمال در صورتی قوی خواهد شد که قبل از انجام کار، محیط داخلی دهان به خوبی تمیز و از عدم وجود کوچکترین عفونت در ناحیه دندان مورد نظر اطمینان حاصل نشده باشد.
    [​IMG]
    هر متخصص پروتز پیش از نصب روکش دندان ابتدا باید آن ناحیه را به خوبی تمیز کرده و مطمئن باشد که هیچگونه ذره خارجی در آن ناحیه وجود ندارد تا از بروز عفونت دندانی و سایر عوارض روکش دندان جلوگیری شود.
    معایب روکش های دندان
    روکش های دندان با این که بسیار گزینه مناسبی برای رفع ایرادات و نواقص دندان بشمار می روند اما این روکش ها نیز همانند تمامی روش های درمانی دارای معایب ناچیز و جزئی هستند که ممکن است دندان پزشک با توجه به شرایط جسمانی و وضعیت دندان هایتان، این روش را توصیه نکند.
    روکش ها ممکن است آسیب می بینند:
    یکی از مشکلات روکش ها این است که ممکن است بعد از مدتی آسیب ببینند و نیاز به ترمیم و حتی تعویض داشته باشند. خوردن غذاهای خیلی سفت یا ضربه خوردن دندان از مواردی هست که طول عمر روکش ها را کاهش می دهد.
    نصب روکش دندان یک روند برگشت ناپذیر است
    به منظور نصب روکش ها بر روی دندان های شما، دندانپزشک باید یک لایه بسیار نازک از مینای دندان را بر دارد. به همین دلیل است که مردم گاهی اوقات می پرسند که روکش برای دندان ها مفید و موثر است و یا به دندان آسیب می رساند؟ پاسخ این است که اگر آن لایه نازک از مینای دندان برداشته نشود، روکش های دندان نمی توانند روی دندان ها قرار بگیرند زیرا دندان ها نیز از نظر اندازه و ابعاد غیر طبیعی به نظر می رسند. به همین علت خیلی از مردم تصور می کنند چون بخشی از مینای دندان تراشیده می شود و دیگر رشد نمی کند، یک مشکل جدی و اساسی بشمار می رود.
    عمر روکش ها
    [​IMG]

    باید توصیه شود که اگر بعد از گذاشتن روکش بهداشت دهانی خوبی نداشته باشید روکش ها آسیب میبینند و همچنین عدم مراجعه مرتب به دندانپزشک جهت بررسی وضعیت روکش ها و دهان روکش شما می تواند از عمر مفید و طولانی بی بهره باشد.
    برای نگهداری و مراقبت از روکش لازم است در طول روز دوبار دندان ها را با نخ دندان و مسواک و خمیر غیر ساینده تمیز کرد. از کشیدن نخ دندان به سمت بالا یا پایین در بین روکش ها خودداری کنید و نخ دندان را از جلو به عقب بین دندان ها حرکت دهید. همچنین از خوردن غذاهای سخت که احتیاج به نیروی زیادی برای گاز زدن دارند و همچنین از شکستن یا جویدن هر شی سختی با دندان های روکش دار اجتناب کنید. اگر دندان قروچه دارید باید برای جلوگیری از آسیب به روکش ها از نایت گارد استفاده کنید. و همچنین باید افزود که استعمال سیگار برای روکش ها بسیار مضر بوده و باعث آسیب می شود.