1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

مزایا و معایب کفپوش اپوکسی

شروع موضوع توسط arezuuuu ‏21/12/21 در انجمن مهندسی معماری

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏30/11/21
    ارسال ها:
    3
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    کفپوش اپوکسی از لایه‌های مختلف اپوکسی با ضخامت حداقل دو میلی‌متر ساخته شده است. اپوکسی از واکنش شیمیایی دو ماده به نام‌های رزین اپوکساید و پلی آمین ساخته می‌شود. این ماده در تولید کف‌پوش ساختمان‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

    کفپوش اپوکسی علاوه بر این که به‌عنوان کف‌پوش تزیینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، جنبه بهداشتی نیز دارد. آن چه که در کفسازی با استفاده از کفپوش اپوکسی حائز اهمیت می‌باشد، وجود سطحی صاف و صیقلی با کم‌ترین خلل‌وفرج به‌منظور ایجاد کف‌سازی یکنواخت می‌باشد.

    ویژگی‌های کف‌پوش اپوکسی
    کف‌پوش اپوکسی بسیار سبک و کم‌حجم بوده و اجرای آن به‌راحتی انجام می‌شود.
    این نوع کف‌پوش در طیف رنگی متنوع تولید می‌شود و قابل‌استفاده در اکثر مکان‌ها می‌باشد.
    از نفوذ آب، گرد و غبار و مواد شیمیایی به کف جلوگیری می‌کند.
    این کف‌پوش قابل شستشو می‌باشد و با انواع مواد شوینده می‌توان آن را تمیز کرد. (مواد شوینده بدون کلر)
    مقاومت این کف‌پوش در برابر مواد اسیدی، قلیایی، آب، روغن، خوردگی و سایش بسیار بالاست. اما همواره توصیه می گردد در صورت ریزش هرگونه مواد شیمیایی، بلافاصله نسبت به تمییز نمودن سطح و زدودن مواد آلاینده، اقدام گردد.
    قابلیت چسبندگی کف‌پوش اپوکسی بالا بوده و بر روی تمام سطوح از جمله فلزی، بتنی، سنگی و… قابل‌اجرا می‌باشد.
    مزایای استفاده از کف‌پوش اپوکسی
    استفاده از کف‌پوش اپوکسی، مزایایی به همراه دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    به دلیل وجود سطح براق و یکنواخت استفاده از این کف‌پوش می‌تواند باعث روشنایی بیش‌تر فضای موردنظر شود.
    از دیگر مزایای استفاده از این کف‌پوش می‌توان به مقاومت آن ها در برابر آب، مشتقات نفتی، مواد اسیدی و قلیایی و دیگر آلاینده‌ها اشاره کرد.
    این کف‌پوش از طول عمر و مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد.
    امکان اجرای این کف‌پوش بر روی بتن، سنگ و موزاییک وجود دارد.
    معایب کف‌پوش اپوکسی
    این کف‌پوش به سطوح روغنی و مرطوب نمی‌چسبد.
    اجرای این نوع کف‌پوش زمان زیادی می‌برد.
    امکان لیز خوردن بر روی کف‌پوش‌های اپوکسی وجود دارد. (در صورتی که سطح اپوکسی با مواد روغنی آلوده شود)
    در صورت استفاده از مواد نامرغوب در ساخت این نوع کف‌پوش، ممکن است پس از مدتی مشکلاتی را برای سطح بوجود آورد. از جمله تغییر رنگ، پوسته شدن و .... .
    انواع مختلف کفپوش اپوکسی
    کف‌پوش اپوکسی آنتی استاتیک
    کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک به کف‌پوش ضد جرقه معروف است و در محیط‌هایی که در آن ها مواد منفجره و اشتعال‌زا وجود دارد بسیار کاربرد دارد. در اثر تردد و سایش بر روی کف احتمال ایجاد الکتریسیته ساکن و در نتیجه جرقه و انفجار وجود دارد، به همین دلیل استفاده از کف‌پوش‌های آنتی استاتیک روشی مناسب برای انتقال جریان الکتریسیته ساکن و جلوگیری از خطرهای ناشی از جریان الکتریسیته می‌باشد. این نوع کف‌پوش در اتاق عمل بیمارستان ها، انبارها، کارگاه‌های تعمیراتی، اتاق‌های نگهداری رنگ و حلال ها، اتاق های کنترل در صنایع الکترونیک و صنایع نظامی کاربرد دارد.

    کف‌پوش اپوکسی دکوراتیو
    این کف‌پوش از جنس رزین اپوکسی ساخته می‌شود و نوعی عایق رطوبتی است که با انواع مواد شوینده قابل شستشو می‌باشد. این کف‌پوش در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شود و قابلیت اجرا بر روی کف به‌صورت یکپارچه را داراست.

    به دلیل یکپارچه بودن این کف‌پوش و عدم وجود درز و شکاف، باکتری و قارچ نمی‌تواند در آن رشد کند. کفپوش اپوکسی دکوراتیو به دلیل تنوع رنگ و طرح بسیار زیاد، با انواع دکوراسیون داخلی مطابقت دارد. این کفپوش قابل‌استفاده در سرویس‌های بهداشتی، آرایشگاه، منازل مسکونی، لابی هتل‌ها و غیره می‌باشد.

    کف‌پوش اپوکسی ضد اسید
    این نوع کف‌پوش از رزین اپوکسی و سخت‌کننده ضد اسید ساخته می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی این کف‌پوش می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر اسیدها و مواد شیمیایی مخرب اشاره نمود.

    کف‌پوش اپوکسی ضد اسید قابل‌اجرا بر روی سطوح بتنی، موزاییک، سنگی، فلزی و... می‌باشد و در برابر حرارت و نیروهای مکانیکی مقاومت بالایی دارد و دچار شکاف و ترک‌خوردگی نمی‌شود. این کف‌پوش در کارخانه‌های داروسازی، صنایع شیمیایی، کارگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و…. مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین مورد استفاده از این نوع کفپوش در صنایع باتری سازی و سالن های تعمیرات هواپیما می باشد.

    کف‌پوش اپوکسی گرانیت
    کف‌پوش اپوکسی گرانیت بر پایه رزین اپوکسی با طرح‌های گرانیت ساخته می‌شود. این کف‌پوش جایگزین مناسبی برای انواع کف‌پوش‌های سنگی، سرامیکی، پارکت و پی‌وی‌سی می‌باشد. این نوع کف‌پوش نوعی عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی است که بدون هیچ درزی به‌صورت یکپارچه بر روی کف قابل‌اجرا است.

    نگهداری و تمیز نمودن این نوع کف‌پوش اپوکسی آسان است و مقاومت آن در برابر خراشیدگی و سایش بسیار بالا می‌باشد. کف‌پوش اپوکسی گرانیت قابل‌استفاده در مکان‌های مختلفی می‌باشد از جمله: پارکینگ ها، مراکز تجاری و .... .

    کف‌پوش اپوکسی صنعتی
    از کف‌پوش اپوکسی صنعتی در مکان‌هایی با ترافیک بالا استفاده می‌شود. این کف‌پوش مخصوص کارخانه‌هایی طراحی شده که در آن ماشین‌آلات و وسایل سنگین تردد می‌شود. با توجه‌ به سنگینی بارها و اصطحکاک ماشین‌آلات می‌توان کف‌پوش اپوکسی را در ضخامت‌های مختلف اجرا نمود.

    به طور مثال، کف‌پوش‌های اپوکسی با ضخامت 3 میلی‌متر، می‌توانند باری در حدود 5 تا 6 تن را به‌راحتی تحمل نمایند. در صورت تردد لیفتراک‌های سنگین‌تر باید از کف‌پوش‌های اپوکسی ضخیم‌تر استفاده کرد.

    کف‌پوش اپوکسی آنتی داست
    این نوع کف‌پوش از رزین اپوکسی بیس فنول A و هاردنر پلی آمین ساخته می‌شود و از چسبندگی بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. کف‌پوش اپوکسی آنتی داست مقاومت مکانیکی، شیمیایی، فشاری و سایشی بسیار بالایی دارد و قابل شستشو با مواد شوینده می‌باشد.

    این کف‌پوش سطحی شفاف ایجاد می‌کند و بر روی انواع سطوح قابل‌اجرا می‌باشد. کف‌پوش آنتی داست در صنایع غذایی، دارویی، نظامی، پتروشیمی و بیمارستان کاربرد دارد.

    بطور کلی این نوع کفپوش بیشتر در مواردی بکار می رود که تردد ماشین آلات سنگین وجود ندارد و صرفا