1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

عملکرد و ساختمان دستگاه زنت چگونه است؟

شروع موضوع توسط رامین بتایی ‏14/12/21 در انجمن مهندسی مکانیک

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏27/11/21
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    معایب دستگاه زنت چیست؟
    زنت یکی از سیستم هایی است که وظیفه تهویه هوا و ایجاد گرمایش و سرمایش را بر عهده دارد. عملکرد و ساختمان دستگاه زنت مانند دستگاه ایرواشر می باشد. اما هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. اکنون ما در این پست به طور کامل به موضوع معایب دستگاه زنت رفته ایم. تا شما را برای انتخاب بهترین مدل دستگاه هواساز و سیستم گرمایشی و سرمایشی راهنمایی کنیم.

    همانطور که در بالا خواندید، دستگاه زنت، در هر فصلی قابل استفاده است. و به راحتی می توان در پشت بام و یا هر مکان دیگری نصب شود. عملکرد و ساختمان اصلی این دستگاه، تأمین نیازهای سرمایشی و ایجاد هوای خنک و تازه است. اما در روزهای سرد سال هم می توان از آن به عنوان بخاری استفاده کرد.

    جالب است بدانید که کلمه زنت از مخفف سه عبارت زمستانه، نیمه، و تابستانه برگرفته شده است. عملکرد و ساختمان دستگاه زنت برای تولید سرمایش و گرمایش، همانند کولر آبی و ایرواشر می باشد. یعنی برای تولید سرما و گرما، از سیستم تبخیری بهره میبرند. اما نسبت به کولر آبی و ایرواشر و … معایبی دارد. در ادامه همراه ما باشید تا با معایب دستگاه زنت آشنا شوید.

    نحوه عملکرد دستگاه زنت در روزهای گرم:
    هنگامی که از دستگاه زنت، در روزهای گرم سال استفاده می شود؛ همانند کولر آبی، از طریق فشار پمپ، آب از تشتک به سمت پوشال ها منتقل می شود. و همین امر باعث برخورد هوای گرم به قطرات آب خنک می شود. و در نتیجه هوای خنک به محیط پخش می شود.

    این روند با ایجاد رطوبت در محیط همراه است. یعنی زمانی که پمپ، آب را از تشتک به پوشال ها انتقال می دهد؛ رطوبت ایجاد می شود. یکی از معایب دستگاه زنت هم همین است که اینکه رطوبت زیادی در محیط ایجاد می کند. به طوری که برای مناطق مرطوب مثل شهرهای شمالی و جنوبی که نزدیک دریا هستند؛ بازدهی خوبی ندارد.

    همچنین از دیگر معایب دستگاه زنت که به دلیل ایجاد رطوبت، نمایان می شود. ایجاد حساسیت و مشکلات تنفسی برای ساکنین است. با توجه به نکته، پیشنهاد می کنیم که از دستگاه زنت برای شهرهایی که نزدیک دریا هستند؛ استفاده نشود؛ چراکه عملا هیچ کاربردی پیدا نخواهند کرد.

    عملکرد و ساختمان دستگاه زنت چگونه است؟
    نحوه عملکرد دستگاه زنت در روزهای سرد:
    دستگاه زنت، در کنار ایجاد سرمایش، عمل گرمایش را هم به خوبی انجام می دهند. این دستگاه برای ایجاد هوایی گرم و داغ در روزهای سرد سال از کویل اب گرم یا هیتر الکتریکی استفاده می کند. کویل یکی از مهم ترین اجزای این دستگاه است که می تواند آب گرم خود را از پکیج بگیرد.

    زمانی که جریان هوا از طریق فن بر روی کویل های ایجاد شود. آب داغ به هوای سرد برخورد کرده که در نهایت این عمل، باعث گرم شدن هوا می شود. این دستگاه به دلیل داشتن رطوبت زن و ایجاد آن در محیط؛ بسیار مناطق مرطوب مناسب نیستند.

    هوای گرم و سرد ایجاد شده در زنت، چگونه به محیط منتقل می شود؟
    یکی از مهم ترین اجزای دستگاه زنت؛ فن و کانال هایی است که از قبل طراحی شده است. چرا که با استفاده از این قطعات، به راحتی هوای گرم یا سرد شده در زمستان یا تابستان به محیط منتقل می شود. در واقع بعد از اینکه هوای گرم و سرد با استفاده از قطعات داخلی ایجاد شد؛ توسط فن به دریچه های مرتبط به کانال ها منتقل می شود و در اتاق ها توزیع می شود. اینگونه هوای خنک و یا گرم کل محیط را پر می کنند. البته در اتاق هایی که کانال نباشد، میزان هوای ورودی کمتر است.

    در صورتی که برای سوله، سالن و … قصد خریداری دستگاه زنت را دارید، توجه داشته باشید که کانال کشی را اصولی انجام دهید. چرا که فقط با استفاده از دریچه کانال هوای مطلوب وارد می شود. برای تصمیم گیری بهتر خرید این دستگاه، در ادامه حتما به سراغ مزایا و معایب دستگاه زنت بروید.

    اجزای تشکیل دهنده زنت چیست؟
    اجزای دستگاه زنت برای تولید سرما و گرما به روش تبخیری و تولید هوای تصفیه شده، شامل:

    فن داخلی و دمپر
    پمپ و لوله‌های آب
    سیستم کنترل
    بدنه استیل
    سیستم فیلتراسیون
    کویل برای تولید آب گرم
    سیستم تولید رطوبت
    پد های سلولزی و یا پوشال
    موتور پر قدرت هواکش و هواده
    دریچه‌های ورودی و خروجی هوا