1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نحوه عملکرد روفتاپ پکیج

شروع موضوع توسط رامین بتایی ‏7/12/21 در انجمن مهندسی مکانیک

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏27/11/21
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    اساس کار روف تاپ پکیج، تأمین هوای خنک مورد نیاز از طریق انتقال مبرد سرد تولیدی در کندانسینگ یونیت به کویل سرمایش DX (اواپرتور هوایی) در هواساز می باشد. با این تفاوت که هر دو سیستم (کندانسینگ یونیت و هواساز) در قالب مجموعه ای واحد و مستقل تعریف می شوند.

    علت نامگذاری این دستگاه با عنوان روفتاپ پکیج (پکیج یونیت پشت بامی)، این است که همواره بر روی پشت بام ساختمان نصب می گردد که در شکل زیر نمونه ای از جانمایی آن را مشاهده می کنید.

    نصب دستگاه روف تاپ در پشت بام
    نمونه ای از نصب روف تاپ پکیج در پشت بام
    مبنای کار روفتاپ پکیج جهت ایجاد سرمایش سیکل تبرید تراکمی بخار می باشد. لذا، سیکل برودتی آن از چهار مؤلفه اصلی تشکیل شده است:

    کمپرسور
    کندانسور (معمولاً کندانسور هوایی)
    شیر انبساط
    اواپراتور هوایی
    روفتاپ پکیج - روف تاپ پکیج
    نحوه عملکرد روفتاپ پکیج
    در این سیستم، بخار مبرد پس از تراکم یافتن در کمپرسور و افزایش توأمان فشار و دما، وارد کندانسور (غالباً هوایی) شده و بعد از خنک شدن تا دمای اشباع، با از دست دادن حرارت بیشتر چگالیده خواهد شد. مایع مبرد حاصل شده، راهی قسمت هواساز دستگاه شده و از شیر انبساط عبور می کند. سپس بعد از افت فشار و کاهش دمای ایجادشده وارد کویل سرمایش DX می گردد. به این ترتیب با عبور جریان هوا از روی کویل و خنک شدن آن، مبرد ورودی بواسطه دریافت گرمای هوا تبخیر شده و پس از بازگشت به قسمت کندانسینگ یونیت دستگاه، مجدداً وارد کمپرسور می شود.

    کمپرسور: با توجه به اینکه ظرفیت برودتی اغلب روفتاپ پکیج ها بین 10 تا 30 تن تبرید می باشد، عمدتاً از کمپرسورهای اسکرال (در حدود 90 درصد تولیدات) و پیستونی جهت متراکم سازی گاز مبرد استفاده می شود. البته در ظرفیت های بالاتر که به ندرت تولید می شوند، می توان از کمپرسورهای اسکرو نیز بهره برد.
    به کمک ترموستات اتاقی یا با اندازه گیری دمای هوای برگشت / خروجی از اتاق، می توان ظرفیت تولیدی کمپرسورها را کنترل نمود. به عنوان مثال در دستگاهی با دو کمپرسور اسکرال، تا مادامی که دمای اتاق در تابستان به دمایی بالاتر از حد تنظیم شده (معمولاٌ 24 درجه سانتی گراد) نرسد، کمپرسور دوم روشن نخواهد شد.

    کندانسور: بعلت ظرفیت برودتیِ پایین اغلب روفتاپ پکیج ها، استفاده از کندانسور آبی که به منزله بکارگیری برج خنک کننده و افزایش هزینه های بهره برداری نیز می باشد، توجیه اقتصادی نخواهد داشت. لذا، تقریباً می توان گفت کندانسورِ تمامی روفتاپ پکیج ها، از نوع هوایی می باشد. بنابراین، گاز داغ خروجی از کمپرسور به کمک هوای محیط، پس از خنک شدن، تبدیلِ به مایع می گردد.
    شیر انبساط: به مانند چیلر، در روفتاپ پکیج ها نیز به کمک شیر انبساط که عمدتاً از نوع مکانیکی می باشد، کنترل جریان مبرد و کاهش دمای آن از طریق ایجاد فرایند اختناق محقق می شود، با این تفاوت که در روفتاپ پکیج ها، استفاده از قطعه ای بنام پخش کن (Distributer) بعد از شیر انبساط الزامی است تا مبرد به مقدار یکسان در تمامی لوله های کویل DX (اواپراتور هوایی) جریان یابد.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏7/12/21