1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آموزش عیب یابی کامل سشوار در تمام برندها

شروع موضوع توسط sanaz-hedayati ‏15/10/21 در انجمن بازارچه انجمن

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/20
    ارسال ها:
    28
    تشکر شده:
    8
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    گرم شدن بیش از اندازه سشوار
    یکی از مشکلاتی که مشتریان ما مطرح می‌کنند، این است که سشوارشان زیادی داغ می‌شود و گاهی موجب آب شدن بدنه سشوار می‌شود و یا دیگر نمی‌توان سشوار را در دست گرفت و از آن استفاده کرد و حرارت خروجی باعث آسیب به موها می‌شود.

    در صورتی که سشوار شما هم بیش از اندازه داغ می‌شود، مشکل احتمالا از ترموستات است. وظیفه ترموستات کنترل عبور جریان در مدار است، در اثر حرارت ایجاد شده توسط هیتر، کنتاکت‌های ترموستات حساس شده و نول اصلی مدار را قطع و یا وصل می‌کند. بدین ترتیب حرارت در مدار کنترل می‌شود. در صورتی که این کنتاکت‌ها به یکدیگر جوش بخورند. تولید حرارت ادامه پیدا می‌کند و سشوار زیادی داغ خواهد شد. در صورت خرابی از آنجایی که این قطعه به المنت متصل است، هر دو قطعه باید تعویض شوند.

    [​IMG]
    ترموستات و المنت در سشوار به به یکدیگر متصل هستند و در صورت خرابی هر کدام، دیگری نیز باید تعویض شود.
    صدای زیاد دادن سشوار
    در صورتی که هنگام استفاده از سشوار صدای آن شما را آزار می‌دهد. ممکن است یکی از سیم‌های سشوار در اثر ضربه‌ای با پروانه فن درگیر شده باشد و یا شی‌ای خارجی در داخل سشوار نفوذ کرده و با پروانه در تماس باشد. می‌توانید بدنه را باز کرده و این مورد را بررسی کنید.

    در صورتی که صدای زیاد سشوار به دلیل ایراد مکانیکی دستگاه باشد، این ایراد را می‌توانید با تعویض بوش یا بیلبیرینگ‌های موتور رفع کنید. همچنین این امکان وجود دارد که آرمیچر سشوار سوخته باشد، در اینصورت باید این قطعه را تعویض کنید. امکان دارد این صدا در اثر تکان خوردن فن از جای خود نیز ایجاد شده باشد، در اینصورت پس از باز کردن بدنه فن را بررسی و پیچ‌های آن را سفت کنید. ممکن است زغال‌های موتور کوتاه شده باشند و با افزایش جرقه زنی موتور و برخورد آن‌ها با کلکتور در اثر حرکت‌های رفت و برگشتی ایجاد صدا کند، در این حالت باید این زغال‌ها را تعویض کنید.

    [​IMG]


    بعد از استفاده از سشوار از پرت کردن آن خودداری کنید زیرا که در اثر ضربه سشوار دچار مشکل می‌شود.
    حس بوی بد سشوار
    بوی بد سشوار اغلب به علت ورود گرد و خاک به داخل سشوار و ایجاد اختلال در کار فن به وجود می‌آید، برای رفع آن پیچ‌های بدنه را باز و فیلتر فن را خارج کنید، پس از تمیز کردن فیلتر و شستن آن با آب و صابون دوباره آن را در جای خود قرار دهید و پیچ‌های بدنه سشوار را ببندید.

    [​IMG]


    هنگام کار با سشوار آن را با فاصله از موهای خود نگهدارید تا فن موها را به داخل خود نکشد.
    سشوار اصلا روشن نمی شود
    ممکن است در این مورد مشکل از پریز باشد، لطفا با یک ولتمر پریز را بررسی کنید و اگر پریز دچار مشکل بود آن را برطرف کنید. احتمال اینکه کلید اصلی خراب باشد نیز هست، یکی از پایه‌های کلید را از سیمی که به آن متصل شده است جدا کنید و به جای آن از رابط‌های اهم متر استفاده کنید، با قطع و وصل کردن اهم متر باید عقربه جابه جا شود در غیر اینصورت کلید خراب شده است و باید تعویض گردد.

    همچنین امکان دارد موتور سشوار سوخته باشد که نیاز به تعویض دارد. اگر سشوار در زمان استفاده مدام خاموش و روشن می‌شود، ترموستات سشوار دچار مشکل شده است.

    [​IMG]


    سشوار را به صورت مداوم روشن نگذارید و هر چند دقیقه آن را خاموش کرده و به موتور استراحت دهید.
    دوشاخه یا سیم رابط خراب است
    برای بررسی خرابی رابط و یا دوشاخه از اهم متر استفاده می‌شود. ابتدا ورودی‌های سشوار را به هم متصل کنید. سپس رابط‌های اهم متر را به دوشاخه سشوار متصل می‌کنیم. اگر سیم رابط یا دوشاخه مشکلی نداشته باشد، عقربه اهم متر تکان میخورد، در صورتی که این اتفاق نیافتاد، باید که سیم رابط و دوشاخه را تعویض کنید.

    در صورتی که در بدنه فلزی سشوار اتصالی را حس می‌کنید، ممکن است این مورد به دلیل اتصال المنت به بدنه و یا مشکل از سیم‌های داخلی سشوار باشد و در این زمان نیاز است المنت تعویض و یا اتصال سیم‌ها بررسی و رفع گردد.

    [​IMG]


    از یک اهم متر برای بررسی خرابی رابط و یا دوشاخه استفاده کنید.


    پارگی المنت
    در صورتی که بعد از زدن کلیدهای حرارتی برای افزایش حرارت و یا کاهش حرارت، خروجی تغییری در سشوار ایجاد نشد. ممکن است المنت‌های موازی پاره شده باشند در اینصورت نیاز به تعویض دارد.

    [​IMG]


    در صورتی که دانش و تجربه کافی در تعمیر سشوار ندارید این کار را به یک کارشناس تعمیر سشوار محول کنید.
    مشکل گرم نکردن سشوار
    گرمای خروجی از سشوار از طریق عبور جریان هوا از یک سیم با مقاومت بالا اتفاق می‌افتد، این سیم یا در نازل و یا در خروجی دستگاه قرار دارد و در صورت فعال شدن جریان الکتریکی، این سیم داغ می‌شود. فن سشوار هوا را از این سیم عبور می‌دهد و باعث گرم شدن هوا می‌شود. اگر مشکل گرم نشدن سشوار از این قسمت باشد:

    1. بعد از باز کردن سشوار دو سیم متصل به این بخش را پیدا کرده و سیم‌ها و کویل‌های عنصری را بررسی کنید.
    2. با استفاده از مولتی متر، بسته بودن مدار بین دو سیم و اگر بسته نبود، برش حرارتی بررسی کنید.
    3. اگر برش عملکرد درستی داشت، عنصر گرمایی نیاز به تعویض دارد.
    4. اگر از سشوار باد سرد خارج شد، در صورتی که سشوار شما دارای موتور موازی با المنت باشد، احتمالا مشکل از المنت است، ممکن است المنت پاره شده باشد و یا رابط‌های آن با سایر قسمت‌ها در تماس و دچار مشکل باشد. مشکل را بررسی و آن را برطرف نمایید.
    آموزش عیب یابی کامل سشوار