1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نکات طلائی طراحی بروشور و کاتالوگ

شروع موضوع توسط studioemrooz ‏25/9/21 در انجمن گرافیک

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏25/9/21
    ارسال ها:
    12
    تشکر شده:
    3
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    art
    بروشور یک کتابچه است که به همراه عکس به صورت مرتب و با یک انضباط خاصی و در یک ساختار مناسب گردآوری شده است تا به مشتری اطلاعات کافی راجب نحوه کارکرد محصول و آموزش استفاده صحیح از آن محصول را بدهد.

    بروشور باعث می شود تا مشتری های جدید به ما اضافه شود و مشتری های قدیمی از محصولات جدید ما مطلع شوند.اگر ساختار بروشور درست نوشته شوند و عکس ها با متن هم خوانی داشته باشند به فروش بهتر و بیشتر محصول کمک شایانی خواهد نمود.

    بروشور کتابچه ای چند صفحه ای یا اگر دقیق بخواهیم بگوییم چند لتی است که برای آموزش استفاده از کالا و خدمات از طرف تولید کنندگان و یا کسانی که میخواهند جنسی را به مشتری معرفی کنند تولید و چاپ می شود.

    طراحی بروشور اغلب بر روی راهنمایی بهتر مشتری برای استفاده از کالا مانور میدهد و چاپ بروشور اغلب جنبه تبلیغاتی خیلی کمتری نسبت به چاپ کاتالوگ می توان داشته باشد.
    [​IMG]

    یک بروشور خوب شامل چه مواردی است؟


    بروشور يك يا چندين برگ به هم پيوسته است . چاپ بروشور تبلیغاتی از رسانه هاي چاپي به شمار مي رود . طراحی بروشور معمولا براي اطلاع رساني و آگاهي دادن به مشتري و مخاطبان استفاده ميشود . بروشور شامل توضيحات جامع و مفصل نسبت به كالا و خدمات مورد نظر هستند. قطع متداول بروشورها A4 است كه به صورتهاي مختلف تا ميخورد و صفحات آن بر روي يكديگر تاشده و اصطلاحاً به اين صفحات كوچكتر و تاخورده روي يكي در بروشور تبلیغاتی، لت بروشور تبلیغاتی می گویند. لت تبلیغاتی بروشور به دو صورت متداول است.

    در بعضی اوقات بروشور بیشتر به جنبه تبلیغاتی یک محصول می پردازد و در بعضی اوقات بروشور فقط جنبه معرفی کالارا دارد. بروشورها اغلب بجای اینکه به جنبه فنی یک محصول بپردازند به جنبه تبلیغاتی و از جمله آن توضیج در مورد محصول و عالی بودن آن می پردازند. در بروشور از تاریخچه شرکت گفته می شود و محصولاتی که قبل از این توسط شرکت ارائه شده است و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است سخن می گویند . در بروشور بیشتر هدف فروش است.


    انواع بروشور


    1. بروشور تک برگی


    بروشورهای تک برگی معمولا در يك برگ و در اندازه هاي مختلف چاپ می‌شوند. این بروشورها ممکن است گاهي يك رو و گاهي دو رو باشند.
    [​IMG]


    2. بروشور لت‌دار


    بروشورهای لت دار دارای چند صفحه هستند و این صفحات پس از تا زدن به لت تبدیل می شوند. این لت ها ممکن است ۲ لت، ۳ لت، ۴ لت و بیشتر باشند. بروشورهای ۲ و ۳ لت از بهترین بروشورها است که برای تبلیغات تجاری استفاده می‌شود. به دلیل اینکه هم خواندنش راحت تر و هم مدت زمان بسیار کمی برای خواندن مطالب آن نیاز است. این نوع خاص طراحی بروشور چون دارای قابلیت خواندن سریع و آسان دارد و نیز قابل حمل می‌باشد مناسب فعالیت‌های تجاری معرفی می‌شود.

    3. بروشور فرمی یا کتابچه ای


    این نوع بروشورها بصورت کتابچه هستند و دارای صفحات زیادی هستند و ما مجبوریم آنها را به وسیله چسب گرم و منگنه صحافی کنیم. در بروشورهای فرمی می‌توان از عکس ها و متن های زیادی هم استفاده کرد. بیشتر این بروشورها را با کاتالوگ ها مقایسه می کنند. در ضمن در این نوع بروشور میتوان بطور کامل در مورد کالا و جزییات آن شرح داد.

    4. بروشور اسلیپ کیس


    از این بروشورها بعنوان پوشه استفاده می‌شود و در بعضی اوقات به آنها فولدر هم می گویند. این فولدرها بعنوان پوشه عمل کرده و برای گذاشتن ورقه های جدا جدا در کنار هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.در چاپ این این بروشورها از کاغذهای گلاسه و ایندلبرد ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم استفاده می شود که مقاومت بیشتر و ماندگاری بالاتری دارند.
    [​IMG]

    مزایای یک بروشور

    • معرفی کامل کسب و کار شما
    • یک ابزار بازاریابی بهینه
    • افزایش اعتماد مشتری به کسب و کار شما
    • حاوی اطلاعات جامع
    • مقرون به صرفه بودن بروشور
    • توزیع آسان بروشور


    یک بروشور دارای چهار هدف است
    [​IMG]

    اطلاعات

    معمولا از بروشور برای اطلاع دادن به مشتریان خود، در مورد شرکت استفاده می شود. این اطلاعات مربوط به محصول یا خدماتی است که شرکت شما ارائه می دهد.


    تبلیغات:

    یک بروشور ابزار تبلیغاتی مهمی است که به طور قابل توجهی به شما اجازه می دهد یک یا چند محصول یا خدمات را تبلیغ کنید.


    شناسایی:

    بروشور باعث می شود که شرکت شما به طور خودکار شناسایی شود و شان و اعتبار کسب و کار را نشان می‌دهد.


    آموزشی:

    بروشور، نحوه استفاده صحیح، بهره برداری و کاربرد یک موضوع خاص را به مخاطبان انتقال می دهد.


    بروشور منگنه دار


    برای آنکه بروشوری به صورت دفترچه به چاپ برسد, تعداد صفحات آن را باید عددی زوج در نظر گرفت, به عنوان مثال برای چاپ یک بروشور ۸ صفحه ای A5، طراحی بر روی دو ورق کاغذ A4 پشت و روی انجام می شود به این صورت که دو ورق A4 روی هم قرار بگیرند و همزمان از وسط تا شوند.
    در این حالت ۸ صفحه A5 داریم.(البته این سبک طراحی ، مناسب چاپ دیجیتال می باشد. برای چاپ افست باید طراحی بر روی شیت های ۴۵ در ۶۰ و یا ۵۰ در ۷۰ انجام پذیرد.)پس از این تا کردن ها، یک یا چند منگنه بر روی خط تا می خورد و کالانمای ما به صورت یک کتابچه در می آید. بروشورهای منگنه دار اغلب کمتر از بیست صفحه هستند و صفحات داخلی آن ها، از جنس کاغذ و جلد آن از جنس مقوا یا کاغذی با گرم بالا تهیه می شود.
    [​IMG]

    نکات مهم برای تولید محتوای بروشور

    روی مخاطب تمرکز کنید- تمرکز محتوای بروشور باید بر روی سودی باید که این بروشور به مخاطب می رساند. باید در هنگام طراحی آن، از دید مخاطب بنگرید. به خاطر داشته باید که در واقع افراد کمی بروشور را کامل می خوانند. بیشتر افراد نگاهی اجمالی به آن می اندازند تا اطلاعاتی که برایشان مفید است را پیدا کنند.

    با دانستن این موضوع، می توانید طرحی ساده انتخاب کنید که مخاطب بتواند به راحتی اطلاعات مورد نظر را پیدا کند. به طور مثال، با استفاده از تصاویر و اشکال می توان اطلاعات زیادی را منتقل کرد. برای مقایسه یا خلاصه کردن اطلاعات فنی هم می توان از جدول و نمودار استفاده کرد. همچنین از عباراتی استفاده کنید که مخاطب می شناسد و ساده است.

    بخشی هم برای سوالات پرتکرار در نظر بگیرید. همچنین نظرات دیگر مخاطبین هم در محتوای خود قرار دهید زیرا بیشتر افراد این بخش را می خوانند. در نهایت باید بدانید که مخاطب به دنبال نفع خود از خواندن این بروشور است و باید آن را واضح مشخص کنید.

    متن، تصاویر و موارد دیگر را در جای مناسب قرار دهید- قرارگیری کلمات و طراحی هر جزئی از بروشور ، وسیله ای برای انتقال پیام مورد نظر شماست، بنابراین باید به دقت انجام شود. برای طراحی بروشور ، هر چه محتوا کمتر باشد بهتر است؛ بنابراین بروشور خود را مملو از اطلاعات نکنید که موارد مهم در بین شان گم شود.

    همچنین برای حفظ ظاهر یکسان و مرتب، بهتر است که از فونت های مختلف در یک جا استفاده نشود و از فونتی استفاده کنید که به راحتی قابل خواندن باشد. همچنین تمام کلمات را به صورت بزرگ و پررنگ ننویسید.

    بین اطالاعات از نقطه استفاده کرده و اطلاعات عددی را به صورت لیست قرار دهید تا اطلاعات زیادی که قرار می دهید زننده نباشد. اگر امکان دارد، به جای استفاده از چندین تصویر کوچک در جاهای مختلف، از یک یا دو تصویر بزرگ استفاده کنید. این نوع تصاویر ، وضوح بصری بیشتری دارند و مخاطب را جذب می کنند.

    همچنین ، تصاویری که افراد را در حال انجام فعالیتی نشان می دهند، جذاب تر از تصویر یک ساختمان یا شئ هستند. بعلاوه، بیشتر افراد توضیحی که برای عکس قرار می دهید را می خوانند، پس در نوشتن آن دقت کنید. همچنین ، رنگ ها و طراحی که انتخاب می کنید باید هماهنگی داشته باشند. تصاویر باید تمام رنگی باشند و بهتر است که برای جلب توجه مخاطب این موضوع را رعایت کنید. محتوای بروشور باید توجه مخاطب را به خود معطوف کند
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏25/9/21