1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

اموزش کار با نرم افزار پیکاسا + معرفی قابلیت ها و ابزار های ویرایش عکس

شروع موضوع توسط traffic ‏11/8/21 در انجمن نرم افزار کاربردی

  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/21
    ارسال ها:
    7,070
    تشکر شده:
    22,606
    امتیاز دستاورد:
    137
    جنسیت:
    مرد

    [​IMG]

    پیکاسا نرم افزاری مناسب برای ساماندهی تصاویر کامپیوتر یا لپ تاب شما



    آموزش تصویری مدیریت عکس های ویندوز با نرم افزار PICASA
    نرم افزار پیکاسا یکی از بهترین نرم افزار هایی است که علاوه بر اینکه به شما این امکان را می دهد تا تصاویر کامپیوتر خود را مدیریت کنید ، امکاناتی نیز برای شما فراهام کرده است تا برای ویرایش نه چندان حرفه ای نیازی به نرم افزار فتوشاپ نداشته باشید. در ادامه به اموزش کار با نرم افزار پیکاسا خواهیم پرداخت همراه ما باشید.
    معرفی نرم افزار پیکاسا (PICASA)

    [​IMG]
    پیکاسا علاوه بر ساماندهی تصاویر امکان به اشتراک گذاری آن ها را نیز به شما خواهد داد



    نرم افزار پیکاسا یک برنامه برای ساماندهی و مدیریت تصاویر است که می توانید به کمک آن تصاویر خود را نیز به اشتراک بگذارید. پیکاسا علاوه بر اینکه به شما کمک خواهد کرد تا تصاویر خود تا حدودی ویرایش کنید. این نرم افزار در سال 2002 توسط گوگل از شرکت lifescape خریداری کرد و به طور رسمی در سال 2004 به تملک گوگل درامد.



    کلمه پیکاسا از ترکیب چند حرف لاتین تشکیل شده است که شامل پابلو کاسا ، مای کاسا و عبارت pic به معنای تصویر می باشد.

    این نرم افزار هنوز هم همانند قبل در هر فواصل زمانی ، بروزرسانی می شود و هر بار قابلیت جدیدی به آن افزوده می شود. این نرم افزار به شما این امکان را نیز می دهید که با ایجاد آلبوم تصاویر خود را به دلخواه دسته بندی کنید.

    در ادامه به برخی از امکانات این نرم افزار خواهیم پرداخت.



    جست و جوی پیشرفته عکس در پیکاسا
    [​IMG]
    موتور جست و جوی گوگل برای جست و جوی تصاویر از الگوریتم پیکاسا تقلید می کند



    یکی از امکانات جالبی که می توانید در پیکاسا آن را مشاهده کنید ، موتور جست و جوی عکس پیکاسا است. پیکاسا علاوه بر اینکه قادر است تصاویر مرتبط با عبارت جست و جوی شما را به شما نشان دهد ، می تواند تصاویر را از طریق پیکسل ها و ترکیب رنگ ان ها جست و جو کند.

    این امکان را در گوگل ایمیج نیز مشاهده می کنید. در واقع موتور جست و جو گوگل ایمیج از پیکاسا تقلید می کند.



    بکاپ گیری از تصاویر
    پیکاسا یک قابلیت دیگر به نام بکاپگیری اتوماتیک یا پشتیبان گیری دارد که قبل از اینکه شروع به ویرایش تصاویر خود کنید ، این نسخه پشتیبان گرفته خواهد شد تا در صورتی که به هر دلیلی تصویر ادیت شده شما از بین رفت بتوانید به تصویر اصلی آن دسترسی داشته باشید.



    همین قابلیت در نسخه ها و ورژن های جدید تر پیکاسا به این شکل انجام می شود که نرم افزار به جای پشتیبان گیری از کل تصویر ، فقط تغیرات اعمال شده را کپی برداری می کند و در فایلی به نام picasa.ini ذخیره می کند تا زمانی که خواستید تصویر را به حالت اولیه برگردانید ، با بازخوانی از این فایل تصویر خود را ریکاروری کنید. این کار باعث می شود تا حجم و فضای کمتری از کامپیوتر شما گرفته شود.



    شناسایی چهره برای جست و جوی سریع و راحت تر
    [​IMG]
    در پیکاسا می توانید تصاویری که در ان فرد مشخصی را در نظر گرفته ای جست و جو کنید



    یکی دیگر از تکنولوژی های جالبی که می توانید در نرم افزار پیکاسا مشاهده کنید ، امکان تشخیص چهره یا در اصطلاح neven است. گوگل به صورت رسمی این امکان را در سال 2006 معرفی کرد. با استفاده از این امکان شما قادرید تصویر افرادی که لازم دارید را جست و جو کنید.



    برای مثال اگر یک تصویر از چهره یک شخص را اماده دارید می توانید با استفاده از آن تصاویر دیگری که از چهره آن شخص در کامپیوتر شما وجود دارد دسترسی پیدا کنید.



    قابیلیت PWA
    قابلیت pwa که مخفف کلمه picasa web album است امکانی است که گوگل به هر اکانت داده است تا سقف 1 گیگابایت و 2000 پیکس تصاویر خود را در سرور گوگل ذخیره کند. جالب است بدانید با این امکان حتی می توانید ویدئو های خود را که کمتر از 15 دقیقه می باشند در فضای هاست امن گوگل قرار دهید.

    اگر تصاویری که در pwa اپلود می کنید بیش از 2000 پیکسل باشد ، گوگل به صورت اتوماتیک آن را بهینه کرده و ذخیره میکند.



    قابلیت اشتراک گذاری پیشرفته


    [​IMG]
    امنیت به اشتراک گذاری تصاویر در نرم افزار پیکاسا بسیار بالا است



    امکان اشتراک گذاری پیشرفته عکس در نرم افزار پیکاسا به شما این امکان را خواهد داد که تصاویر خود را فقط برای کسانی که می خواهید بر اساس شماره تلفن به اشتراک بگذارید. گوگل به امنیت این عکس ها بسیار اهیمت می دهد به همین دلیل شخصی که عکس برای او به اشتراک گذاشته می شود باید برای دسترسی به فایل شیر شده هویت خود را با اطلاعاتی که در هنگام ثبت نام در گوگل وارد کرده است تصدیق کند.



    فضای به اشتراک گذاری تصاویر در سال 2006 راه اندازی شد که در ان فضا برای هر کاربر 250 مگابایت بود. این عدد در سال 2017 به 1 گیگابایت افزایش یافت.



    چگونه تصاویر خود را در پیکاسا به اشتراک بگذاریم؟
    [​IMG]
    برای اشتراک گذاری تصاویر در پیکاسا می توانید از جیمیل یا ایمیل استفاده کنید



    ابتدا با استفاده از گزینه upload تصویری را بر روی آلبوم دیجیتالی پیکاسا بارگزاری کنید. برای اینکه بتوانید تصاویر خود را در پیکاسا بارگزاری کنید لازم است در این سایت برای خود اکانت یا حساب کاربری ایجاد کرده باشید.

    برای اشتراک گذاری عکس ها بر روی گزینه email کلیک کنید تا برای دوستانتان از این طریق ارسال شود. اگر از جیمیل برای ارسال تصاویر استفاده کنید که کار برای شما بسیار راحت تر خواهد بود.



    بر روی گزینه پرینت کلیک کنید تا تصویر پرینت شود. لازم به ذکر است قبل از اینکه تصاویر را پرینت کنید می توانید با گزینه Layout Preferences مشخصات آرایش را تنظیم کنید.

    با کلیلک بر روی گزینه export یا خروجی ، می توانید انتخاب کنید که تصویر در cd یا dvd رایت کنید شود و یا به فلش خود منتقل کنید.



    امکانات نرم افزار پیکاسا و کار با آن ها
    1. دکمه های اصلی ویرایش
    Crop : برای بریدن عکس ها

    Straighten : این دکمه به شما این امکان را می دهید تا یک گوشه شیب دار در عکس را درست کنید به گونه ای که با کلیک روی شبکه و کشوی عکس و در نهایت کشیدن آن ، عکس را صاف کنید.

    Redeye : این قابلیت همانطور که از نامش پیداست برای حذف نور قرمز داخل چشم است.

    نکته ، برای اینکه قرمز بودن چشم را به درستی اصلاح کنید ، تصویر را تا 100 درصد بزرگنمایی کنید.

    Im feeling lucky : این گزینه نور و رنگ تصویر را به صورت خودکار تنظیم می کند. اگر تصویری دارید که ظاهرا الوده یا مه الود است می توانید از این گزینه استفاده کنید.

    Auto contrast : برای بهبود کنتراست رنگ به کار می رود.

    Auto Colour : این دکمه برای بهبود رنگ استفاده می شود یا برای بیرون بردن رنگ ازحالت کدری استفاده می شود.

    Retouch : اگر تصویر نقاط تاریکی دارد که هنگام عکس برداری بروی تصویر قرار گرفته ست با این دکمه قابل اصلاح است. کافیست بعد از انتخاب ابزار با استفاده از اشاره گر موس نقطه را حذف کنید.


    Text : افزودن متن به تصویر

    Fill Light : برای روشن کردن تصاویر تاریک این گزینه می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. نوار موجود این ابزار را به بالا و پایین بکشید تا نور را تنظیم کنید.



    2. دکمه های TUNING یا در اصطلاح میزان سازی
    Fill Light : این گزینه نیز برای روشن کردن تصاویر تیره کاربرد دارد.

    Highlights : برای روشن گردن رنگ های روشن تصویر

    Shadows : برای تیره تر کردن رنگ های تیره به کار می رود

    Colour Temperature : این گزینه گرمای عکس را تغیر می دهد. ابی سرد و قرمز داغ

    Neutral Colour Picker : جهت حذف کردن رنگ پخش شده روی تصویر



    3. ابزار های EFFECTS یا تاثیر ها
    Sharpen : این ابزار لبه های تصاویر را تیز تر می کند.هنگامی که از بدون فوکوس تصویر بداری می کنید می توانید از این قابلیت استفاده کنید.

    Sepia : رنگ دهی حالت قدیمی ، استفاده از رنگ های قرمز و قهوه ای برای قدیمی کردن عکس ها

    Film grain : این گزینه عکس ها را به حالت اسلاید های فیلم در می آوید.

    Tint : هر رنگی که می خواهید با ان تصویر را رنگ کنید

    Saturation: برای تنظیم اشباع رنگ

    Soft focus : برای ملایم تر کردن فوکوس تصویر

    Glow : ایجاد حالت درخشندگی در تصویر

    Filtered B&W : تصویر را به حالت سیاه سفید قدیمی در می آورد

    Focal B&W : به جز جایی که شما مشخص کرده اید ، تصویر را سیاه و سفید می کند

    Graduated Tint : برای رنگی کردن قسمت بالایی تصویر. اگر تصویری دارید که پشت ان اسمان قرار داارد می توانید از این گزینه استفاده کنید.



    جمع بندی آموزش کار با نرم افزار پیکاسا
    همانطور که خواندید، این نرم افزار برای ادیت های معمولی تصاویر به خوبی عمل کرده و از این رو نیازی به نصب فتوشاپ نخواهید داشت. این نرم افزار در اصل برای اشتراک گذاری تصاویر و سازماندهی آن ها شکل گرفته است بنابراین انتظار ویرایش حرفه ای در سطح فتوشاپ و ایلستریتور را نداشته باشید.



    از امکانات جالب این نرم افزار می توان به قابلیت جست و جو پیشرفته بر اساس پیکسل و تریکب رنگ ها و علاوه بر این سرچ بر اساس تشخیص چهره اشاره کرد.

    در اخر سعی کردیم تمامی گزینه های ویرایش نرم افزار پیکاسا را برایتان توضیح دهیم . امیدواریم این مقاله نیز برای شما مفید بوده باشد.
    منبع بیتوته

     
    m naizar و M @ H @ K از این پست تشکر کرده اند.