1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

سیر تحول سیستم های مالی از ابتدا تا به امروز

شروع موضوع توسط peyman4 ‏11/8/21 در انجمن اخبار فناوری

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏11/8/21
    ارسال ها:
    3
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال
    سال 1980 یک کتاب بنام موج سوم (THE THIRD WAVE) در ایالت متحده امریکا چاپ شد نویسنده این کتاب شخصی بود بنام الوین تافلر. طبق مطالعات این شخص تا به امروز سیر تحول زندگی ما انسانها بسیار وسیع بوده و بعد دوره غار نشینی، سه دوره اصلی رو پشت سر گذاشتیم. اولین دوره عصر کشاورزی هستش دوره ای که در اون شغل اصلی مردم کشاورزی و دامداری بوده و از این راه امرار معاش میکردن و اگه بخوایم دقیق بگیم میشه دوره ای که پدر بزرگ ها مون زندگی میکردن و قبلش. تو این دوره تمام کارها متکی به زور بازو بود. اگه فیلم های تاریخی مثل وایکینگ ها و شبیه این فیلم ها رو نگاه کرده باشین میبینین که همهشون هیکل های بزرگ و گنده ای دارن و دلیلش هم اینه که تو عصر کشاورزی اینقدر از زور بازو استفاده کرده بودن و کارهای فیزیکی کرده بودن که هیکلشون اینطوری بزرگ شده مثل کسایی که این دوره میرن باشگاه. و تو دوره خودمون دیگه کسی اون فعالیت های بدنی قدیم رو انجام نمیده و بقول قدیمی ها سوسول شدن بخاطر همین هم انتظار نداریم یک نسل وایکینگی رو دوباره ببینیم. تو عصر کشاورزی خب زندگی یک جا نشینی شروع شد و کم کم مردم با هم دیگه به داد و ستد هم پرداختن و خب اونموقع کارت بانک و شماره حسابی در کار نبود که بخوان با اونا تجارت ها شون رو انجام بدن. روش اصلی تجارت در اون دوره کالا با کالا بود و اگه کسی شکاری کرده بود یا دامی داشت که میخواست بفروشه اون رو در ازای یک محصول کشاورزی یک کشاورز دیگه یا هر چیزی که فکرش رو بکنین مبادله میکرد. ولی خب یکی از فاکتورهایی که با زندگی ما ادم ها عجین شده، تغییر هستش. چیزی که هیچوقت نمیشه ازش فرار کرد چون ادم ها عاشق تغییر هستن و سبک زندگی ها هر روز دارن تغییر میکنن و صد سال بعد هم شاید یکی مثل من بیاد مقاله ای بنویسه و زندگی ماها رو ببره زیر سوال. عصر کشاورزی کم کم تغییر کرد و شیوه تجارت هم تغییر کرد چون که شیوه تجارت کالا با کالا معایب خاص خودش رو داشت. مثلا فرض کنید ارزش گاو در اون زمان اگه معادل صد کیلو گرم گندم محاسبه میشد اگه شخصی 50 کیلوگرم گندم نیاز داشت باید چیکار میکرد گاوش رو نصف میکرد و نصفش رو میداد. تو اون دوران انجام چنین کاری غیر ممکن بود.
    کم کم اختراعات بشر بوجود اومدن و تراکتور جای خیش و گاو، کمباین جای داس و کارخونه ها جای مزارع رو برای کار گرفتن و سیستم مالی هم تغییر کرد. این تغییرات عصر دوم رو بوجود اورد که بهش عصر صنعت میگن. عصری که ماشین الات وارد زندگی بشر شدن. تو این دوره سیستم مالی هم از کالا با کالا به سیستم مبادله با پول کاغذی و اسکناس تبدیل شد و مبادلات مردم با واحد های پولی انجام میشد. این دوره رو میتونیم دوره پدرهامون بگیم که ادارات و کارخونه ها اومدن و اوایل با پنج کلاس سواد هم میرفتی سر کار و بعدش شد سیکل و بعد هم دیپلم و بعدش لیسانس و این روزها فوق لیسانس هامون هم بیکارن و اینهمه درس خوندیم اخرش هم هیچی که البته دلیل هم داره و بحثش خارج از این مقاله هستش. خلاصه زندگی بشر باز هم تغییر کرده و بعد عصر صنعت از حدود 80 سال پیش موج بعدی یا عصر بعدی بنام عصر آی تی IT ظهور کردش و دوره جون هایی هستش که امروزه بیست و پنج به بالا سن دارن تو کشور خودمون. تو این دوره اولین بار تلگراف و بعدش تلفن های قدیمی و بعدش کامپیوتر و بعد هم تو سال 1980 اینترنت بوجود اومدن. خب عصر آی تی سیستم های مالی رو دچار تغییرات گسترده ای کرده. برای اولین بار از کارت های بانکی و دستگاه های خود پرداز و خود دریافت استفاده کردیم و پول شکل جدیدی به خودش گرفت. در عصر آی تی سیستم های کامپیوتری و نرم افزاری جای تمام فعالیت های بشر رو خواهند گرفت. همونطور که خودتون هم میدوونین این روزها داره تولیدات میره بسمت رباتی شدن و سیستم های مالی مثل بانک ها تا چند سال اینده بدون حضور کارمند ها و فقط با سیستم های کامپیوتری فعالیت خواهند کرد و خودروهای خود ران و هزار تا چیز دیگه هست که لازم نیست به همشون اشاره کنم و خودتون میتونین حدث بزنین.
    این روزها سیستم های مالی دوباره دچار تغییرات گسترده شدن همونطوری که موبایل و کامپیوترهامون دیگه همون موبایل و کامپیوترهای ده سال پیش نیستن. در سال 2008-2009 سیستم مالی جدیدی بر بستر بلاکچین بوحود اومد و یک شخص ناشناس بنام ساتوشی ناکاموتو، اولین واحد پولی دیجیتال دنیا رو بنام بیت کوین عرضه کرد. چیزی که شاید مثل همه تغییرات انقلابی که یا مورد بی توجهی قرار میگیرن یا مورد مخالفت. در ابتدا زیاد جدی گرفته نشد. ولی خب این روزها هممون ارزو میکنیم کاش اونموقع هزار تا بیت کوین میخریدیم. در کل تو عصر کشاورزی شاید کالا با کالا خوب بود ولی تو عصر صنعت دیگه بدرد نمیخورد چون همه چی تغییر کرده بود. انگار الان بری به یک جوونی که کلا تو شهر بوده و دست به کارهای کشاورزی نزده، بهش تو این دوره یک داس بدی و بگی برو تو مزرعه و با داس کار کن. میشه بنظرتون؟ مسخره ست. این دوره تغییرات خیلی بزرگی رو به خودش دیده و نمیتونیم با همون طرز تفکر و سیسیتم های قدیمی به کارمون ادامه بدیم. حتی موبایل ها و کامپیوترهای چند سال پیش جوابگوی محاسبات و کارهایی که در این دوره انجام شون میدیم رو ندارن. همه چی باید تغییر کنه. سیستم های مالی هم دارن از سال 2009 تغییر میکنن و به شکل دیجیتال در میان که بهشون ارزهای دیجیتال میگن و بیت کوین اولین شون بود. این روزها ما به همچین سیستم هایی نیاز داریم همونطور که به موبایل نیاز داریم و هزار تا چیز دیگه.
    در کل مقاله سیر تحول سیستم های مالی برای این بود بدونیم چرا واحد های پولی از قدیم تا به امروز تغییر کردن و چه تغییراتی کردن که البته بصورت خیلی خلاصه عنوان شد تا خسته کننده نباشه براتون و عصر کشاورزی و صنعت رو پشت سر گذاشتیم و عصر آی تی رو هم تموم کردیم حتی. این روزها عصر جدیدی تحت عنوان عصر آی یو تی عنوان شده که مباحث گسترده ای داره و میتونین در موردش خودتون تحقیق کنید. نکته مهم اینه که هر تغییر جدیدی همیشه با مقاومت روبرو بوده یک زمانی ویدیو در کشور ما قاچاق بود و خانواده ها آنتن تلویزیون شون رو پشت چادرها قایم میکردن تا از طرف همسایه ها بی دین تلقی نشن ولی امروزه اگه اینا رو به کسی بگی میخنده. گذر زمان حق یا ناحق بودن هر پدیده ای رو مشخص خواهد کرد. ارزهای دیجیتال هم کم کم مورد پذیرش عموم قرار خواهند گرفت، هونطور که ویدیو قرار گرفت یا خیلی از ابزار امکانات دیگه همین عصرقرار گرفتن.
    خلاصه ما امروزه در دوره ای زندگی میکنیم که همه چی در بستر اینترنت و نرم افزار ها داره خلاصه میشه. امروزه کارخانه های تولید خودرو و موبایل برای تولید موبایل و ماشین ها تماما از رباط ها کمک میگیرن که توسط برنامه هایی که برای آنها نوشته شده ان کنترل میشن. امروزه صنعت پولی همانطور که در عصر کشاورزی تغییر پیدا کرد با پیدایش عصر ای تی نیز تغییر کرده و این تغییرات هر روز دارن بیشتر میشن. تجارت جهانی شده و کمپانی هایی مثل آمازون دارن به سراسر دنیا جنس میفروشن و شما به راحتی میتونین یک کالایی رو در سریع ترین زمان در هر کجای کشور خواستین سفارش بدین و اونو طی یک یا چند روز دریافت کنین. خلاصه زیاد سرتون رو درد نیارم اینکه امروزه با دیجیتالی شدن دنیا صنعت پول هم بسمت دیجیتالی شدن داره پیش میره و در سال 2009 انقلاب اصلی تغییرات پولی توسط یک ارز دیجیتال بنام بیت کوین رقم خورد که مردم میتونن با این ارز دیجیتال با هر کجای دنیا بخوان معامله کنن و هر چقدر خواستن پول انتقال بدن و به هیچ واسطه ای مثل بانک هم این وسط نیازی نیست. و میتونین خیلی راحت این ارزهای دیجیتال رو از صرافی ها ی ارزهای دیجیتال بخرین.
    امیدوارم این مقاله به درد تون بخوره و بحث و پیشنهادی باشه خیلی دوست دارم ازش استفاده کنم. با تشکر از تاپ فروم.
    منبع مقاله: صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس
     
    آخرین ویرایش: ‏11/8/21