1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

راهنمای خرید روف تاپ پکیج

شروع موضوع توسط amir9v ‏5/8/21 در انجمن مهندسی مکانیک

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏9/5/21
    ارسال ها:
    9
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    در ظرف سالیان اخیر روف تاپ پکیج به خاطر قیمت مناسب و قطعات و اجزای ساده و قابل تعویض، به یکی از پرکاربردترین دستگاه های تهویه هوا مبدل گشته شده است. با این حال، این دستگاه برای تمام نقاط مناسب نیست و حتما باید پیش از خرید در مورد مناسبت استفاده آن اطمینان حاصل کنید. در این مقاله کوتاه راهنمایی هایی کلی در ارتباط با این دستگاه ارائه خواهد شد، راهنمایی هایی که برای خرید روف تاپ پکیج به شما کمک می کند.

    روف تاپ پکیج چیست؟
    همانطور که از نام آن هم مشخص است روف تاپ پکیج روی پشت بام یک ساختمان نصب می شود.این دستگاه از چهار جز اصلی کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور هوایی و البته یک قسمت هواساز تشکیل شده است.

    سیکل کاری دستگاه به این صورت است که بخار مبرد در کمپرسور مورد تراکم قرار گرفته و فشار و دمای آن بالا می رود. بعد این بخار وارد کندانسور می شود و بعد از خنک شدن و رسیدن آن به دمای اشباع، به چگالش می رسد. در مرحله بعد بخار مایع شده در کندانسور راهی قسمت هواساز و شیر انبساط می شود.

    بعد از این هوای سرد شده وارد قسمت اواپراتور می شود و با عبور از روی کویل ها، دمای ورودی را گرفته و سرمای خود را منتقل می کند.
    گفتیم که غیر از قسمت اصلی دستگاه، روف تاپ پکیج شامل یک قسمت هواساز هم می شود. البته قسمت هواساز بنا بر اقتضائات مکانی یا خواست مشتری، می تواند اجزای متنوعی داشته باشد.

    فیلتراسیون برای تصفیه هوا در مناطق آلوده یا صنعتی، استفاده از کویل برای گرمارسانی، و یا استفاده از فن برای بالاتر بردن کارآیی دستگاه از امکانات هواساز محسوب می شود.

    راهنمای خرید روف تاپ پکیج
    همانطور که گفتیم سادگی قطعات و اجزا، مهم ترین مزیت دستگاه های روف تاپ پکیج است. اما به همین دلیل، یعنی سادگی اجزا، باید در خرید قطعات برای سرهم بندی دقت کافی لحاظ شود.

    [​IMG]

    کمپرسور:
    به طور عمده در دستگاه های روف تاپ پکیج از کمپرسورهای اسکرال استفاده می شود و به دلیل ظرفیت کاری محدود دستگاه، کمپرسور اسکرال کفایت می کند.

    کندانسور:
    استفاده از کندانسور آبی، نیاز به استفاده از برج خنک کننده را مطرح می سازد و این امر می تواند هزینه ها را بالا ببرد. از طرفی ظرفیت محدود کاری روف تاپ پکیج استفاده از کندانسور آبی را غیر لازم می سازد. به این ترتیب، کندانسور هوایی برای روف تاپ پکیج کفایت می کند.

    سردسازی محدود:
    همانطور که گفتیم سطح سردسازی روف تاپ پکیج محدود است و به همین دلیل پیش از تصمیم به خرید باید حتما ظرفیت محل مورد استفاده و میزان سطح خنک کاری مورد نیاز را بسنجید و با توجه به آن در مورد سیستم تهویه هوا تصمیم گیری کنید.

    مصرف انرژی مناسب:
    روف تاپ پکیج در مقایسه با چیلر و برخی از دیگر دستگاه های تهویه هوا، از میزان مصرف انرژی پائین تری برخوردار است. این مزیت در کاهش هزینه های جاری، بویژه برای کارگاه ها و یا کارخانه های صنعتی کوچک بسیار تعیین کننده است.

    قیمت تمام شده پائین دستگاه:
    یکی از دیگر مزایای روف تاپ پکیج، قیمت تمام شده دستگاه است. امکان حذف اواپراتور آبی و استفاده ازکمپرسورهای کوچک، البته با توجه به ظرفیت خنک سازی مورد نیاز، می تواند قیمت تمام شده دستگاه را به شدت پائین بیاورد.

    کنترل دستگاه:
    چون دستگاه روف تاپ پکیج به طور کلی از اجزایی پرشمار تشکیل شده و نوع سرهم بندی قطعات آن هم یکجا و یکپارچه است، ابعاد دستگاه هم بزرگ می شود. به همین دلیل امکان استفاده از فیلترهای متعدد و چندگانه و یا برخی از امکاناتی که در دیگر دستگاه ها مورد استفاده است در مورد آن وجود ندارد. این مساله را حتما باید با در نظر گرفتن محلی که قرار است از دستگاه تهویه استفاده شود در نظر بگیرید.

    [​IMG]

    محل های مناسب استفاده:
    همانطور که گفتیم ظرفیت سردسازی روف تاپ پکیج محدود است و به همین علت حتما پیش از خرید باید محل مورد نظر را با توجه به این ظرفیت خنک کاری مورد مقایسه قرار دهید.

    به طور کلی از این دستگاه می توان برای خنک سازی محل های بزرگ نیز بهره برد. البته فضاهای بزرگ با واحدهای منفک پرشمار احتمالا در استفاده از روف تاپ پکیج به مشکل برخواهند خورد.

    تالارهای پذیرایی، سالن های اجتماعات، دانشگاه ها، کارخانه های نه چندان بزرگ و کارگاه های کوچک صنعتی، پاساژها و سالن های ورزشی و فروشگاه ها و نمایشگاه ها مواردی هستند که روف تاپ پکیج به خوبی قابلیت استفاده در آنها را دارد.

    نتیجه گیری

    دستگاه تهویه هوا روف تاپ پکیج، به خاطر سادگی قطعات تشکیل دهنده و همینطور قیمت مناسب، ظرف سال های اخیر بسیار محبوب و متداول شده است. اما اگر قصد خرید این دستگاه را دارید پیش از هر چیز باید به فضای مورد استفاده توجه کنید.

    ابتدا اینکه این دستگاه حجم فضایی بالایی را اشغال می کند و به همین دلیل در وهله اول باید، فضای نصب آن را در نظر بگیرید. البته بسته به میزان اجزای مورد استفاده، حجم و ابعاد دستگاه نیز می تواند بزرگ تر شود.

    به این ترتیب، بعد از مشخص شدن فضای نصب دستگاه، باید میزان ظرفیت مورد انتظار را تعریف کنید.توضیح دادیم که میزان ظرفیت خنک کاری روف تاپ پکیج محدود است. به طور کلی اگر فضای مورد نظر شما بزرگ است و نقاط منفک پرشماری (مثلا اتاق های پرتعداد) دارد به احتمال زیاد دستگاه روف تاپ پکیج برای شما مناسب نیست. با این حال، اگر فضای بزرگی مثل سالن های آمفی تئاتر یا سینماها یا پاساژها محل بحث باشد، روف تاپ پکیج قابلیت پوشش آن را دارد.

    به عنوان توصیه نهایی، این نکته را متذکر می شویم که حتما کار خرید دستگاه را به شرکت های معتبر بسپارید. چون دستگاه روف تاپ پکیج به طور عمده به صورتی سفارشی انجام می شود و قطعات مختلف آن به اصطلاح سرهم بندی می شود، تجربه و تخصص فعالان در این حوزه بسیار حائز اهمیت است. یک قطعه یا بخش بی کیفیت می تواند استفاده مناسب و دائم از آن را دچار مشکل کند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏5/8/21