1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

تلفظ انگلیسی و راه‌ هایی برای بهبود آن

شروع موضوع توسط iraneurope ‏14/7/21 در انجمن زبان خارجی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏27/6/21
    ارسال ها:
    8
    تشکر شده:
    4
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    آیا در کلاس های زبان انگلیسی معمولا از شما می‌خواهند که کلمه یا جمله ای را دوباره تکرار کنید؟

    آیا با این وجود که مشکل گرامری خاصی نداشته و دایره واژگان شما هم قابل قبول است، باز هم افراد گهگاه منظور شما را اشتباه متوجه می‌شوند؟

    اگر جواب شما به این سوالات مثبت است، احتمالا تلفظ انگلیسی شما به اندکی بهبود نیاز دارد.

    در زبان انگلیسی آواهایی وجود دارند که لزوما در زبان فارسی پیدا نمی‌شوند (و بالاعکس).

    از طرف دیگر هم در زبان انگلیسی تلفظ به دیکته هیچ ربطی ندارد. کلمات “Way” و “Weigh” و “Whey” درست همانند یکدیگر تلفظ شده و بخش “omb” در هر یک از کلمات “Comb” و “Bomb” و “Tomb” صدایی متفاوت دارد.

    متاسفانه، درست تلفظ کردن همه کلمات در انگلیسی آنقدرها هم آسان نیست.

    به همین خاطر، در ادامه این مطلب چند نکته آورده‌ایم که رعایت آنها به بهبود تلفظ انگلیسی شما کمک بسیاری خواهد کرد. شروع می‌کنیم!

    گوش کردن را یاد بگیرید.
    پیش از آنکه صحبت کردن را یاد بگیرید، بهتر است شنونده خوبی باشید! دقت کردن و تشخیص کلمات متفاوت از یکدیگر، اولین قدم در تلفظ صحیح کلمات است. هرچقدر در شنیدن و تشخیص واژه ها بهتر شوید، درک تفاوت های معنایی و تلفظ صحیح آنها هم برای شما آسان تر خواهد بود.

    بهبود تلفظ زبان انگلیسی

    یکی از بهترین راه‌های این کار، گوش دادن به مکالمه های داخل فیلم ها، موزیک های انگلیسی زبان و پادکست ها است. قبلا درباره تقویت مهارت شنیداری صحبت کرده‌ایم، پس این بخش را دیگر ادامه نخواهیم داد.

    به حرکات دهان و لب ها دقت داشته باشید.
    وقتی دارید چیزی می‌گویید، لب ها و دهان خود را تکان می‌دهید. این چگونگی حرکت دهان و لب های شماست که روی تلفظ های شما تاثیر می‌گذارد.

    اولین گام در تصحیح حرکات دهان، دقت کردن و توجه به آنها است. برای این کار، می‌توانید هنگام صحبت یک آینه جلوی خود گرفته و به دقت به دهان خود نگاه کنید.

    هنگام تماشا کردن فیلم، به دهان بازیگران با دقت بیشتری نگاه کنید. آیا می‌توانید این حرکات را عینا تقلید کرده و همان جملات را هم به زبان بیاورید؟

    روش دیگری که می‌تواند به شما کلی کمک کند، تماشای ویدیوهای فراوانی است که در اینترنت وجود دارند و کارشان تمرین دادن شما برای تلفظ صحیح کلمات انگلیسی است. مثل این یکی:


    00:00
    03:34


    به حرکات زبان خود توجه کنید.
    اصلی ترین تفاوت بین صداهای “ر” و “ل”، محل قرار گرفتن زبان شماست. برای تلفظ صدای “ر”، باید بین نوک زبان و سقف دهان شما اندکی فاصله باشد در صورتی که در تلفظ “ل”، زبان به پشت دندان های بالایی می‌چسبد.

    برای تلفظ صحیح هر یک از واج های انگلیسی، با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان دریافت که موقیت زبان و دندان‌ها باید چگونه باشد تا آن صدای خاص به درستی تلفظ شود. مخصوصا برای صداهایی مثل /Ɵ/ که در قارسی معادل دقیقی ندارند.

    کلمات را به صداهای کوچک “خرد کنید”.
    تکه تکه کردن کلمات و تلاش در تشخیص تک تک واج های صدادار و بی صدای داخل آن، نه تنها تلفظ صحیح آن را برای شما آسان تر می‌کند بلکه راهی برای یادگیری فونتیک زبان انگلیسی هم هست.

    بهبود تلفظ زبان انگلیسی

    به استرس کلمات دقت کنید.
    اگر مشغول یادگیری زبان انگلیسی هستید، احتمالا می‌دانید در اینجا منظور از استرس، اضطراب و نگرانی نیست بلکه بخش هایی از کلمات است که معمولا با صدای بلندتر و قوی‌تر تلفظ می‌شوند.

    شگفت انگیز است بدانیم که رعایت کردن استرس در تلفظ انگلیسی اصلا کتار اضافه‌ای نیست و حتی عدم دقت در آن ممکن است معنای جمله را هم عوض کند!

    برای مثال، کلمه Present را در نظر بگیرید. اگر استرس را روی بخش اول کلمه بگذارید (Present)، شنونده Native معنی “هدیه” یا “همین الان” را درک کرده و اگر بگویید (Present) چیزی که خواهد فهمید سخنرانی کردن یا ارائه کردن یک مطلب در حضور دیگران است.

    نگران نباشید! در هر صورت، حفظ کردن این قوانین کاری بسیار وقت گیر و تقریبا غیر ممکن است. به جای آن، انرژی خود را بگذارید روی گوش کردن پادکست ها، دیدن فیلم و شرکت در کلاس های بحث آزاد.

    مشخص کنید کدام لهجه انگلیسی را می‌خواهید یاد بگیرید.
    لهجه های انگلیسی محدود به آمریکایی و بریتانیایی نیستند. مردم استرالیا، کانادا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی یا حتی هند هم لهجه های خاص خود را داشته و حتی اگر نمی‌خواهید شبیه آنها صحبت کنید، دست کم لازم است با تفاوت های آنها آشنا شده تا در فهم مکالمات این افراد به مشکل برنخورید.

    این موضوع بستگی به این هم دارد که به چه کشوری می‌خواهید مهاجرت کرده یا با مردم چه کشوری سرو کار دارید. این انتخاب، روی دایره واژگان شما هم تاثیر مستقیم دارد.

    برای نمونه، به دو مورد تفاوت بین انگلیسی امریکن و بریتیش اشاره می‌کنیم:

    انگلیسی ها معمولا دوست دارند صدای /t/ را به صورت واضح تلفظ کنند، در حالی که آمریکایی ها این صدا را بیشتر به شکل “د” تلفظ کرده و به آن American T می‌گویند.

    انگلیسی ها معمولا صدای /r/ را که به دنبال یک واج صدادار بیاید معمولا تلفظ نمی‌کنند و به جای آن، واج صدادار را کشیده تر ادا می‌کنند. اما آمریکایی ها صدای /r/ را تلفظ می‌کنند.

    در همین وبلاگ درباره تفاوت های انگلیسی امریکن و بریتیش صحبت کرده‌ایم، به همین خاطر به جزئیات بیشتر نخواهیم پرداخت. فقط به یاد داشته باشید استفاده از یک دیکشنری مناسب هم در این مسیر به شما کمک فراوانی خواهد کرد.

    گاهی بعضی از صداها را غلیظ تر تلفظ کنید.
    یکی از کارهایی که من گاهی سر کلاس انجام می‌دهم این است که برای زبان آموزان ادای ملکه انگلستان را دربیاورم! قطعا در این کار مقداری طنز و اغراق هم وجود داشته و هدف آشنا کردن زبان آموزان با تفاوت هاست.

    بهبود تلفظ زبان انگلیسی

    شما هم همین کار را انجام دهید! وقتی که در یک فیلم یا سریال آدم های استرالیایی، هندی، چینی، عرب و …. می‌‎بینید، سعی کنید لهجه آنها را تقلید کرده و به تفاوت های ریز بین این گویش ها توجه کنید.

    برای این کار، تماشای سریال Lost را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    علائم فونتیک را یاد گرفته و نوشتن آنها را تمرین کنید.
    متاسفانه، در بسیاری از کلاس های زبان انگلیسی مجال چندانی برای آموزش علائم فونتیک زبان انگلیسی نیست.

    علائم فونتیک زبان انگلیسی را در همین سایت یا با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید بیاموزید. سپس تمرینی که می‌توانید بکنید این است که “گوش کنید” و بنویسید. منظور ما دیکته کلمات نیست، بلکه تلفظ آنها با علائم استاندارد است.

    Tongue Twister ها را تمرین کنید.
    یکی از چالش های تلفظ زبان انگلیسی، پیوسته و پشت سر هم تلفظ کردن کلمات است.

    یکی از بهترین روش های بهتر شدن در این زمینه، تمرین کردن با Tongue Twister ها است، جملاتی که گفتن سریعشان آسان نیست. در فارسی هم از این جملات زیاد داریم.

    ?If a dog chews shoes, whose shoes does he choose

    در این وبسایت، پنجاه Tongue Twister مختلف فهرست شده که تمرین کردنشان خالی از لطف نیست.

    صدای خود را ضبط کنید.
    ضبط کردن صدا و گوش کردن به آن، یکی از بهترین کارهایی است که برای پیدا کردن اشتباهات خود و تصحیح آنها می‌توانید انجام دهید. در صورت لزوم می‌توانید از معلم خود هم بخواهید که این اشتباهات را تصحیح کرده و شما را بیشتر راهنمایی کند.

    بهبود تلفظ زبان انگلیسی

    بهتر از این کار، فیلمبرداری از خودتان است. امروزه این کار را به آسانی با دوربین جلوی موبایل یا وب کم لپ تاپ خود می‌توانید انجام دهید.

    فایده این کار این است که نه تنها صدای شما شنیده شده بلکه می‌توانید به تصویر و طرز حرکت لب های خود هم نگاه کنید.

    و اما پیشنهاد ویژه ما:
    اگر زبان آموز ما هستید، شرکت در کلاس های Accent را به شدت به شما توصیه می‌کنیم. این کار نه تنها به رفع اشکالات تلفظی شما کمک کرده بلکه فرصتی برای صحبت کردن در یک محیط انگلیسی زبان را در اختیار شما قرار داده که این هم به بهتر شدن تلفظ شما کمک می‌کند.



    آموزشگاه زبان انگلیسی ایران اروپا
     
    Magenta از این پست تشکر کرده است.