1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

گیاه ژربرا ( Gerbera)

شروع موضوع توسط Farzane ‏4/7/21 در انجمن گل و گیاه

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏15/6/15
    ارسال ها:
    5,833
    تشکر شده:
    35,469
    امتیاز دستاورد:
    200
    گیاه ژربرا

    گل ژربرا از جمله گلهای زیبا ی آپارتمانی است که به عنوان گل شاخه ای در دسته گل عروس و انواع مناسبات کاربرد دارد.

    [​IMG]

    به گزارش گروه اجتماعی یکتا پرس، نوعی گل مروارید است که از آفریقا منشا می گیرد. در حال حاضر ، در سراسر جهان کشت می شوند و به دلیل رنگهای روشن و زیبایی که دارند شناخته شده اند. گل ژربرا در سال 1884 در نزدیکی باربرتون ، آفریقای جنوبی ، توسط رابرت جیمسون اسکاتلندی کشف شد. گلهای گل ژربرا بومی آفریقای جنوبی هستند و در آنجا به طور دائمی رشد می کنند.

    گل های این گیاه رنگ های بسیار متنوعی دارند و روشن می باشند . این گیاهان جذاب طیف مختلفی از رنگ ها را دارا هستند و در رنگ های زرد ، سفید، قرمز و نارنجی دیده می شوند.شکوفه های این گیاه نیز در سایزهای مختلف هستند و می توانند تا چهار سانتی متر رشد کنند . شکوفه های این گل با یکدیگر متفاوت هستند، در نتیجه گل های متفاوت با شکل ها و رنگ های مختلفی از آنها می روید. مراقبت کردن از این گیاه نیز آسان است. گیاهان فشرده ژربرا مراقبت آسان تری نسبت به انواع بلند قدشان دارند چرا که ساقه های این گیاهان کوتاه محکم تر و قوی تر می باشند.

    شرایط نگهداری:
    آب
    هر زمان که 1 الی 1 و نیم سانتی متر از سطح خاک گلدان خشک شد اقدام به آبیاری گل نمایید. این گل در حالت کلی هر 3 الی 5 روز نیاز به آب دارد. توجه داشته باشید آب خارج شده از گلدان را پس از آبیاری خالی کنید. توجه داشته باشید هیچ وقت روی شکوفه ها و جوانه های گل آب پاشی نکنید.

    نور
    این گل به نور کافی جهت رشد نیاز دارد. اما باید بدانید که نور شدید می‌تواند باعث صدمه به این گل شود. بهترین محیط برای رشد گل ژربرا مکانی پر نور و دارای نور غیر مستقیم است. اگر چه می‌توان از نور مستقیم صحبگاهی و عصرگاهی نیز استفاده کرد.

    دما
    بهترین دما برای این گیاه بین 17 الی 24 درجه است که در زمان گلدهی دمای 24 درجه ایده آل ترین دما می‌باشد.

    رطوبت
    هر گیاهی به مقدار معینی امکان تبخیر دارد، رطوبت بالاتر از این حد باعث بروز بیماری های قارچی مثل اسکلروتینا و بتورتیس می‌گردد. میزان رطوبت در حدود 70 الی 85 درصد برای این گل مناسب است. بهتر است با استفاده از راههای تامین رطوبت رطوبت گیاهان، رطوبت مورد نیاز این گل را تامین کنید. توجه کنید که رطوبت پایین تر از حد استاندارد نیز علائمی مانند کم آبی برای گیاهان در پی دارد.

    خاک
    این گل نیاز به خاک سبک و زهکشی مناسب دارد خاک هایی مانند ورمی کمپوست برای گل ژربرا مناسب میباشد.

    آفات و مشکلات
    آفات: گلهای گل ژربرا به شته ها یا شپش های گیاهی حساس هستند كه به راحتی با علف كش كنترل می شوند.

    مشکلات: گلها مستعد ابتلا به کپک خاکستری هستند ، به ویژه هنگامی که شرایط بسیار مرطوب است. برگها با کپک پوشانده می شوند و می توانند ریشه ها و ساقه ها را آلوده کرده و یک محصول را از بین ببرند. هنگامی که گلها به کپک آلوده می شوند ، لکه های قهوه ای ایجاد می کنند که پس از چیدن گلها ، منبسط می شوند. گلها ممکن است خشک شوند تا از کپک خاکستری دور شوند. گلخانه ها باید به خوبی هوادهی شوند. هنگام آبیاری گیاهان، از مرطوب شدن برگها جلوگیری کنید تا از رشد کپک جلوگیری کنید.

    تولید مجدد و انتشار
    برای بارگیری مجدد ، یک اندازه گلدان بزرگتر از گلدان فعلی که ژربرا در آن قرار دارد را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که گلدان یک سوراخ تخلیه دارد. بعد ، گلدان را با سه اینچ خاک گلدان پر کنید. گل ژربرا، خاکهای متوسط و غنی با شرایط مرطوب و متوسط را ترجیح می دهد .

    کاشت و نگهداری
    تخلیه خوب خاک برای پرورش گل ژربرا مهم است زیرا رطوبت بیش از حد می تواند منجر به بیماری تاج و پوسیدگی ریشه شود. اگر خاک زهکشی خوبی ندارد ، پرورش ژربرا را در ظروف یا بسترهای برجسته در نظر بگیرید. ژربرا همچنین خاکی را که با کمپوست غنی شده دوست دارد. نیاز به رطوبت خاک آنها به محض ریشه زایی متوسط است ، اما اطمینان حاصل کنید که گیاهان پیوندی در زمان کاشت آب زیادی دریافت می کنند.

    برای حفظ رطوبت خاک و کاهش رشد علف های هرز ، اطراف گیاهان را با یک لایه 2 تا 3 اینچی از مواد آلی مانند نی کاج یا پوست کاج بپوشانید. کاج کمک می کند تا نیاز به کنترل هفته مکانیکی و شیمیایی کاهش یابد.

    انتهای پیام/
    منبع یکتا پرس


    [​IMG]
     
    M @ H @ K از این پست تشکر کرده است.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏2/3/22
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    خیلی عالی بود. سایت مزرعغه بکر هم خیلی خوب در این مورد توضیح داده، همچنین کشت بقیه گل ها