1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

چگونه هر بار عکس‌هایی شفاف و بدون نویز بگیریم

شروع موضوع توسط traffic ‏13/6/21 در انجمن فتوشاپ

  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/21
    ارسال ها:
    7,070
    تشکر شده:
    22,606
    امتیاز دستاورد:
    137
    جنسیت:
    مرد

    [​IMG]

    تکنیک های عکاسی



    نویز عکس مشکلی است که هر عکاسی با آن سر و کار دارد. این نقاط کوچک رنگی و بهم ریختگی‎ها حتی می‌تواند دقیق‎ترین و کامل‎ترین عکس‎ها را نیز بد جلوه داده و بعضی اوقات چنین مشکلاتی اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. اما برای رفع این مشکل چه کارهایی می‌توان انجام داد؟



    فرقی نمی‌کند که شما می‌خواهید مشکل نویز تصویر را در خود دوربين برطرف کنید و یا راحت‎تر هستید که به سراغ نرم افزارهای ویرایش عکس مثل لایت‎روم یا فتوشاپ بروید، در هر دو صورت راهکارهایی وجود دارد که شما می‌توانید با به کارگیری آنها میزان نویز را کاهش داده و عکس‎های واضح‎تری را ثبت کنید. در ادامه با تعدادی از این راهکارها آشنا خواهید شد.



    1. با تنظیمات ISO پایین عکاسی کنید

    نویز بیشتر زمانی روی عکس به وجود می‌آید که حساسیت سنسور دوربين بیشتر از حدی باشد که دوربين قادر به اداره آن است. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که شما در تنظیمات ISO بالا عکاسی می‌کنید.



    ISO مشخص می‌کند که سنسور چقدر به نور حساس است. این پارامتر به عنوان یکی از بخش‎های اصطلاح مثلث نوردهی (به همراه سرعت شاتر و دیافراگم) مطرح است که شما را قادر می‌سازد وضعیت نوررسانی به سوژه عکاسی را کنترل کنید.



    این قابلیت به شکل مقادیر ISO از قبیل ISO 100 نمایش داده می‌شود و هر بار که این مقدار دو برابر می‌شود حساسیت نیز دو برابر می‌شود. بنابراین در ISO 1600 یک دوربين چهار برابر نور بیشتری را نسبت به ISO 100 دریافت خواهد کرد.



    [​IMG]
    نویز عکس مشکلی است که هر عکاسی با آن سر و کار دارد



    DSLRهای پیشرفته و دوربين‎های بدون آینه می‌توانند تا حداکثر ISO 1600 با نویز نسبتا کم عکسبرداری کنند، اما با بالاتر رفتن این مقدار اوضاع به تدریج بدتر می‌شود. دوربین‎هایی با سنسور کوچک و تلفن‎های هوشمند معمولا در ISO 400 و بالاتر از آن شروع به ایجاد نویز می‎کنند.



    برای این که بتوانيد عکس‎های واضح‎تری بگیرید همیشه تنظیمات ISO را روی حداقل ممکن قرار دهید. این کار در موقعیت‎هایی که نور به اندازه کافی وجود دارد راحت است. در نور کم سرعت شاتر را پایین‎تر تنظیم کنید و ابتدا یک دیافراگم بزرگتر را انتخاب کنید.



    همچنین اگر در حالت Auto ISO عکاسی می‌کنید، حواستان باشد که دوربين شما روی چه تنظیماتی قرار دارد. خیلی از دوربين‎ها به شما اجازه می‌دهند حتی در حالت Auto ISO حداکثر ISO را انتخاب کنید. بنابراین این موضوع را نیز بررسی کنید.



    2. از لنزهای سریع‎تر استفاده کنید

    همان‎طور که اشاره کردیم تنظیم کردن لنز برای عکسبرداری با یک دیافراگم بزرگتر روش خوبی برای پایین نگه داشتن میزان ISO است.

    دیافراگم سوراخی در پشت لنز است که میزان عبور و برخورد نور به سنسور را کنترل می‌کند. یک دیافراگم بزرگتر که با شماره - f کوچک‎تر مشخص می‌شود، میزان عبور نور را افزایش می‌دهد.



    [​IMG]
    نرم افزار همه دوربين‎ها از یک قابلیت کاهش نویز داخلی برخوردار هستند



    هر لنز به حداکثر دیافراگمی‌ که ارائه می‌دهد محدود شده است، بنابراین انتخاب نمونه‎ای با بزرگترین دیافراگم (که اغلب به لنز سریع‎تر شناخته می‌شود) می‌تواند به میزان زیادی سودمند باشد. برای نمونه، یک لنز اصلی با دیافراگم f/1.8 به میزان دو برابر بیشتر از زومی‌ که در f/3.5 انجام می‌شود نور را عبور می‌دهد.



    مسلما خرید یک لنز جدید یک راهکار پر هزینه برای رفع این مشکل محسوب می‌شود، اما اگر شما اغلب در شرایط کم نور عکاسی می‌کنید، ارزش این سرمایه گذاری را خواهد داشت.



    3. کاهش نویز از داخل دوربين

    نرم افزار همه دوربين‎ها از یک قابلیت کاهش نویز داخلی برخوردار هستند. این زمانی اعمال می‌شود که شما در حالت JPEG عکاسی می‌کنید و در حالت RAW چنین قابلیتی امکان‎پذیر نخواهد بود. منطق می‌گوید که شما باید این قابلیت را فعال کرده و آن را روی حداکثر سطح ممکن تنظیم کنید تا عکس‎های شما بدون نویز تولید شوند.



    اما صبر کنید، کاهش نویز داخلی دوربين می‌تواند عواقبی را نیز به همراه داشته باشد. این قابلیت به وسیله مخلوط کردن نویز با خود عکس سعی در پنهان کردن آن دارد، اما این کار می‌تواند به از بین رفتن جزئیات عکس منجر شده یا بافت پوست را روکش دار و غیر طبیعی نشان دهد.



    [​IMG]
    تصاویر با نوردهی طولانی بسیار به نویز حساس هستند



    دوربین خود را آزمایش کنید و ببینید چه سطحی از این تنظیمات بهترین نتیجه را در اختیار شما قرار می‌دهد. به عنوان یک قانون کلی، اگر شما این تنظیمات را در پایین‎ترین سطح قرار داده و بعدا با استفاده از نرم افزار Lightroom عکس‎های خود را اصلاح کنید نتیجه کاهش نویز به مراتب بهتری را به دست خواهید آورد. اما اگر می‌خواهید عکس‎های خود را مستقیما به اینستاگرام و جاهای دیگر آپلود کنید، می‌توانید سطح این تنظیمات را کمی‌ افزایش دهید.



    4. کاهش نویز در نوردهی طولانی

    تصاویر با نوردهی طولانی بسیار به نویز حساس هستند زیرا در زمان عکسبرداری با این روش سنسور می‌تواند خیلی گرم شود. چنین پیامدی منجر به ایجاد پیکسل‎های داغ در عکس می‌شود.

    دوربين‎هایی که با نوردهی طولانی (به ویژه DSLR و دوربين‎های بدون آینه) عکسبرداری می‌کنند برای رفع این مشکل یک گزینه کاهش نویز در نوردهی طولانی دارند. تفاوتی که این گزینه دارد این است که معمولا وقتی شما در حالت RAW عکاسی می‌کنید هم کار می‌کند.



    کاهش نویز در نوردهی طولانی با عکسبرداری دو فریم انجام می‌شود. اولین فریم عکسی است که شما می‌گیرید و دومین فریم یک عکس تیره همانند زمانی خواهد بود که شما درپوش لنز را برنداشته باشید. این فریم تاریک هیچ چیزی جز پیکسل‎های داغ را ثبت نمی‌کند و نرم افزار سپس از آن به عنوان نقشه‎ای برای حذف آنها از عکس اصلی استفاده می‌کند.



    روشن باقی نگه داشتن این گزینه مشکلی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند برای تولید تصاویر گرفته شده در نور شب بسیار مفید واقع شود و ابزار خوبی برای گرفتن عکس‎های واضح است.



    5. کاهش نویز در نرم افزار Lightroom

    اگر تمام تلاش خود را برای عکاسی با حداقل نویز انجام داده‎اید و همچنان تصاویر شما نیاز به اصلاح و تمیز کاری دارند چه کاری انجام می‌دهید؟ نرم افزار Lightroom گزینه‎ای حرفه‎ای برای اصلاح و پاکسازی عکس‎های شما از نویز است. این ابزار ویرایشی کاهش نویز با وجود سادگی بسیار قدرتمند است. ابزارهای مشابه دیگری نیز در سایر اپلیکیشن‎های ویرایش عکس مثل Apple Photos وجود دارد که به شیوه مشابه‎ای کار می‌کنند.



    دو نوع نویز وجود دارد که باید با هر کدام به شیوه متفاوتی برخورد کرد.

    حذف نویز رنگ

    نویز رنگ به شکل نقاط ریز رنگی پراکنده در سرتاسر تصویر دیده می‌شود. این نویز ظاهر تصویر شما را زشت می‌کند و شما باید آنها را پاک کنید. خوشبختانه این مشکل به راحتی قابل حل است.



    [​IMG]
    نویز رنگ به شکل نقاط ریز رنگی پراکنده در سرتاسر تصویر دیده می‌شود



    شما با خنثی کردن این نقطه‎های پراکنده نویز رنگ را پاک می‌کنید. Lightroom برای هر عکس RAW به طور خودکار مقدار 25 را برای تنظیمات Color Noise در نظر می‌گیرد که این میزان اغلب اوقات کافی به نظر نمی‌رسد. در صورت نیاز می‌توانید این مقدار را افزایش دهید، اما در انتخاب آن زیاده روی نکنید چرا که ممکن است سایر رنگ‎ها نیز تحت تاثیر قرار بگیرند. در مجموع، کاهش نویز رنگ نباید کیفیت تصویر شما را کاهش دهد.



    حذف نویز روشنایی


    نویز روشنایی پیکسل‎های پراکنده‎ای هستند که با وجود درست بودن رنگ از آنچه که باید روشن‎تر یا تیره‎تر هستند. همه نویزهای روشنایی بد نیستند و گاهی اوقات می‌تواند به بافت تصویر شما جلوه زیبایی بدهد.



    Lightroom با ملایم کردن عکس نویز روشنایی را از بین می‌برد. انجام این کار روی جزئیات عکس تاثیر می‌گذارد و اگر شما در انجام این کار زیاده روی کنید بافت طبیعی مصنوعی به نظر خواهد آمد.



    [​IMG]
    عکاسی بدون نویز



    در نهایت، شما باید یک توازن بین کاهش نویز و حفظ جزئیات برقرار کنید. ما همیشه اولویت بندی دوم را توصیه می‌کنیم. برای شروع کار روی عکس خود به طور کامل زوم کنید.



    سپس کار خود را روی این سه اسلایدر کاهش نویز ادامه دهید:

    Luminance: این ابزار اصلی کار ما است. آن را تا جایی درگ کنید که یک توازن بین نویز و جزئیات برقرار شود.

    Detail: این گزینه به شما اجازه می‌دهد تا بعضی از جزئیات را بازیابی کنید. اما تاثیر آن بسیار محدود است. این گزینه به طور پیش فرض روی 50 تنظیم شده است.

    Contrast: این اسلایدر به شما اجازه می‌دهد برخی از کنتراست‎های محلی را که ممکن است در زمان استفاده از اسلایدر Luminance از بین رفته باشند بازیابی کنید. معمولا انتخاب مقدار بین 10 تا 20 به خوبی کار می‌کند.

    شما همچنین می‌توانید با استفاده از ابزارهای دیگری مثل Adjustment Brush یا Graduated Filter نویزهای محلی را کاهش دهید.



    بعد از اتمام کار ممکن است لازم باشد تا عکس را واضح‎تر کنید. این کار می‌تواند یک بار دیگر نویز را افزایش دهد. شما دوباره باید یک توازن بین این دو برقرار کنید.



    6. بهینه سازی در فتوشاپ

    وقتی شما روی یک سه پایه عکس‎هایی با نور کم می‌گیرید، می‌توانید با کم کردن سرعت شاتر در زمان عکاسی میزان نویز را کاهش دهید، اما نمی‌توانید کاملا آن را از بین ببرید.

    فتوشاپ و سایر اپلیکیشن‎های مطرح ویرایش عکس مثل Affinity Photo یک راهکار حرفه‎ای برای برطرف کردن خودکار مشکل ارائه می‌کنند.



    [​IMG]
    نورپردازی در عکاسی



    به این روش exposure stacking گفته می‌شود و این کار با ترکیب تصاویر متعدد که اساسا یکسان هستند انجام می‌شود. اگر عکس‎ها باهم روی یک سه پایه گرفته شوند تنها تفاوت بین آنها نقطه‎های نویزی خواهد بود که به طور تصادفی در هر فریم توزیع می‌شود. نرم افزار این تفاوت‎ها را به عنوان نویز شناسایی کرده و آنها را از بین می‌برد.



    فرآیند انجام کار در فتوشاپ به این شكل است:

    بین سه تا شش عکس بگیرید (بدون این که دوربين را حرکت دهید).

    فتوشاپ را باز کرده و به File & Scripts > Open Files into Stack برويد.

    بعد از بازشدن در Load Layers گزینه‎های Attempt to Automatically Align Source Images و Create Smart Objects After Loading Layers را علامت زده و بعد روی OK کلیک کنید.

    به Layer & Smart Objects & Stack Mode & Median برويد.

    همین فرآيند در اپلیکیشن دوربين تلفن‎های هوشمند مجهز به گزينه HDR نیز استفاده می‌شود. اگر تلفن شما هم از HDR پشتیبانی می‌کند می‌توانید از آن برای کاهش نویز عکس‎های خود استفاده کنید.



    7. هنگام پردازش ثانویه مراقب باشید

    نویز تصویر حاصل محدودیت‎های فیزیکی سخت افزار دوربين شما است. همچنین ممکن است این مشکل با پردازش ثانویه ضعيف شدت پیدا کند. افزایش میزان روشنایی عکس، اعمال تصحیح رنگ و افزایش بیش از اندازه وضوح می‌تواند به میزان قابل ملاحظه‎ای کیفیت عکس را کاهش دهد.



    اگر می‌خواهید عکس‎های خود را پردازش کنید باید تا حد امکان با فرمت RAW عکاسی کنید. فایل‎های RAW به نسبت JPEG قابلیت ویرایشی خیلی بیشتری دارد. این روزها حتی می‌توانید با آی‎فون و اندروید نیز عکس‎هایی با این فرمت بگیرید.

    منبع بیتوته