1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آشنایی با جنگل جهان نما بام استان گلستان

شروع موضوع توسط traffic ‏3/6/21 در انجمن ایران

  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/21
    ارسال ها:
    7,070
    تشکر شده:
    22,606
    امتیاز دستاورد:
    137
    جنسیت:
    مرد

    [​IMG]
    جنگل جهان نما در مه



    عکس های جنگل جهان نما در گلستان

    جنگل جهام نما مرتفع ترین بخش استان گلستان و وسیع ترین منطقه حفاظت شده استان بعد از جنگل گلستان است.

    جنگل جهان نما ، جنوبی ترین جنگل استان گلستان است که جزو مناطق حفاظت شده محسوب میشود و به دلیل ارتفاعی که دارد به بام استان گلستان معروف شده است. ارتفاع زیاد جنگل جهان نما باعث شده منظره ای حیرت انگیز از بالای آن قابل مشاهده باشد. جنگل های جهان نما از نوع هیرکانی است که از قدیمی ترین جنگل های دنیا به شمار میروند که از سال 1352 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است و یکی از دست نخورده ترین جنگل های ایران محسوب میشود.



    جنگل جهان نما بعد از پارک ملی گلستان، وسیع ترین منطقه حفاظت شده استان گلستان است.



    مسیر رسیدن به جنگل جهان نما جاده های کوهستانی و باریک و پر از پیچ و خم است. به خصوص بخش انتهایی آن شیب زیادی دارد و جاده خاکی است بنابراین توصیه میشود با خودروهای شاسی بلند و دو دیفرانسیل ، سفر کنید. احتمال گیر کردن ماشین های دیگر در جاده به خصوص در روزهای بارانی ( گیر کردن در گل ) بسیار زیاد است. به خصوص اگر صندوق عقب ماشین را با وسایل زیاد سنگین کرده باشید.



    به دلیل ارتفاع زیاد منطقه امکان بارندگی شدید و ناگهانی در هر زمان از سال وجود دارد بنابراین حتی اگر در فصل گرم تصمیم به مسافرت به منطقه جهان نما گرفته اید، از سالم بودم چرخ ها و برف پاک کن مطمئن شوید.



    [​IMG]

    جنگل ابر جهان نما



    جنگل جهان نما کجاست؟
    جنگل جهان نما در شرقی ترین قسمت رشته کوه البرز به مساحت 30 هزار و 650 هکتار و ارتفاع 3 هزار و 86 متر واقع شده است.

    جنگل جهان نما در استان گلستان 85 کیلومتری گرگان و 60 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کردکوی واقع شده است.

    دهکده ییلاقی جهان نما در مرکز جنگل در ارتفاع 3086 متری بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. اهالی منطقه از اواسط بهار تا اوایل پاییز برای چراندن گوسفندان و برپا کردن کندوهای عسل در کلبه های چوبی خود در روستای جهان نما سکنی میگیرند.



    [​IMG]

    دهکده جهان نما



    آثار تاریخی دهکده جهان نما
    تعدادی از آثار تاریخی از جمله جاده شاه عباسی ، امامزاده روشن آباد، امام زاده ابراهیم و چهار کوه ، شهر باستانی تمیشه دهکده ییلاقی درازنو، گورستان قدیمی کمرسک و جلینگ بلینگ ، پارک جنگلی امام رضا در اطراف دهکده جهان نما قابل مشاهده است.



    چند کیلومتر بعد از روستای رادکان به سمت حاجی آباد روی یکی از تپه های کنار راه برج 35 متری رادکان که به میل رادکان هم مشهور است، دیده میشود. به دلیل شباهتی که این برج به گنبد قابوس دارد تصور میشود که ساخت آن از روی میل گنبد تقلید شده است. این برج یکی از سه برج منطقه گلستان و مازندران است که شامل کتیبه های کوفی و پهلوی روی مدخل ورودی بوده که کتیبه پهلوی ورودی توسط روس ها از بین رفته است. ولی کتیبه کوفی که روی لبه آبریز گنبد مخروطی قرار دارد هنوز سالم و دست نخورده است.



    [​IMG]

    جاذبه های طبیعی جنگل جهان نما



    جاذبه های طبیعی جنگل جهان نما
    جنگل جهان نما بیشتر اوقات مه گرفته است. مه معمولا از بعد از ظهر ظاهر شده و تا شب ادامه پیدا میکند.

    کوهستانی بودن منطقه و بارش های فراوانی که در استان گلستان داریم باعث بوجود آمدن چشم اندازی تماشایی از چشمه های آب طبیعی در منطقه جهان نما شده ، مهم ترین این چشمه ها عبارتند از نخود چشمه، سرخ چشمه ، پیرزن چشمه ، چشمه شربت ، سوته ، تول بنه ، والدیگاه ، مازوکش ، چهارسرا ، امام وردی و غیره.



    وجود کوههای زیاد در منطقه جهان نما از جمله کوه های شاه پسند، دوکالی ، زبله ، کالت و چلستان ، لنده کوه و تلمبار باعث علاقه کوهنوردان به این منطقه شده است.



    با ( ارزان ترین ) قیمت ممکن گلهای زینتی را داشته باشید


    ۳۰ درصد تخفیف ساخت اپلیکیشن | فقط همین امروز





    اگر در دهکده جهان نما اتراق کرده اید ، در ارتفاعی پایین تر از دهکده ، قهوه خانه مش اکبر و تخت میرزا قرار گرفته است که برای رسیدن به آن جا باید حدود 1 ساعت به سمت پایین حرکت کنید. این قهوه خانه پاتوق روستاییان و کوهنوردانی است که پیاده به سمت جهان نما حرکت میکنند.



    [​IMG]
    جنگل جهان نما بام استان گلستان



    آب و هوای سرد و مرطوب منطقه جهان نما باعث بوجود امدن گونه های گیاهی انبوه در جنگل شده است که آن جا را تبدیل به یکی از بهشت های زیست شناسان در ایران کرده .

    حدود 607 گونه گیاه آوندی در این منطقه ثبت شده است.



    احتمال دیدن حیواناتی ازجمله خرس قهوه ای ، گراز ، پلنگ ، روباه و گرگ ، شغال ، کل ، بز ، خارپشت ، خرگوش ، کبک دری ، عقاب طلایی ، هما و جغد در جنگل جهان نما وجود دارد. البته مسافران بیشتر مشاهده کل ، بز ، خرگوش و روباه را گزارش نموده اند.



    جنگل جهان نما تنها منطقه ای در ایران است که زیستگاه قابل سکونت برای ببر می باشد.

    با این که تا امروز گزارشی مبنی بر حمله حیوانات وجود نداشته است ولی توصیه میشود تا قبل از رسیدن به دهکده جهان نما در صورت نیاز به استراحت، برای حفظ سلامت خود، وارد جنگل نشوید.



    انوع گونه های متنوع درخت در جنگل جهان نما عبارتند از: آزاد، راش ، ممرز ، سرخدار ، نمدار، نسترن، مریم گلی، درمنه .



    مهمترین رودخانه هایی که هنگام عبور از دهکده جهان نما خواهید دید عبارتند از : رودخانه مغزی ، رود چهار باغ ، سفید روذ و رودخانه ترکت.



    [​IMG]
    طبیعت جنگل جهان نما



    مسیر رسیدن به جنگل جهان نما
    مسیر اصلی رسیدن به جنگل جهان نما از جاده ماشین روی رادکان میگذرد در این مسیر میتوانید از برج تاریخی رادکان هم دیدن کنید. یکی از جاذبه های طبیعی جنگل جهان نما دیدن سحرگاه زیبای آن است بنابراین بهتر است لوازم مناسب برای کمپ زدن و سپری کردن شب در جنگل را به همراه داشته باشید.



    اگر از سمت تهران قصد سفر به جنگل جهان نما را دارید، میتوانید از جاده هراز و فیروزکوه استفاده کنید. البته مسیر جاده هزار کوتاه تر و زیباتر است. در مسیر شما به ترتیب از شهرهای آمل ، بابل ، قائم شهر ، نکا ، بهشهر و کردکوی عبور میکنید.



    آخرین توقف گاه شهری شما شهر کردکوی خواهد بود و تا نزدیکی دامغان دیگر پمپ بنزینی نخواهید دید . بنابراین توصیه میشود در کردکوی باک بنزین خود را پر کنید حتما آب معدنی به اندازه کافی خریداری نمایید و یا هر گونه وسایل دیگری که برای رفتن به جنگل یا کوه نیاز دارید را تهیه نمایید.
    منبع بیتوته
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.