1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

۸ نکته خواندنی از روانشناسی رسانه های اجتماعی

شروع موضوع توسط traffic ‏3/6/21 در انجمن رشته پزشکی

  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/21
    ارسال ها:
    7,070
    تشکر شده:
    22,543
    امتیاز دستاورد:
    137
    جنسیت:
    مرد
    [​IMG]

    امروزه رسانه های اجتماعی گریزناپذیر هستند. ما می‌توانیم همیشه از طریق دستگاه کوچکی که داخل کیف یا جیب‌مان است، به آن دسترسی داشته باشیم. به راحتی می‌توان گفت که همه از نوعی رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند. خوب است که ارتباط برقرار کنید. خوب است که در جریان باشید. خوب است که صحبت کنیم تا ببینیم دوستان و خانواده در چه وضعیتی قرار دارند. دیدن تبلیغات هدفمندی که به نظر می‌رسد برای شما ساخته شده‌اند هم خوب است. با این حال، باید بدانیم که رسانه های اجتماعی می‌تواند تأثیر جدی بر روانشناسی درونی ما بگذارد. نکات مثبتی در مورد رسانه های اجتماعی وجود دارد اما موارد منفی نیز وجود دارد. بیایید در مورد هر دو صحبت کنیم. در این نوشتار ۱۰ نکته خواندنی از روانشناسی رسانه های اجتماعی می‌بینیم. با خبرنامه همراه باشید!

    ۱. رسانه های اجتماعی ما را در ارتباط با سایرین و حاضر نگه می‌دارند

    برای افرادی که دور از عزیزان‌شان زندگی می‌کنند، رسانه های اجتماعی عاملی برای حفظ ارتباط هستند. رسانه های اجتماعی به ما امکان می‌دهند با آدم‌های مهم ارتباط برقرار کنیم و به ما کمک می‌کند با افراد جدیدی که در غیر این صورت خارج از محدوده زندگی ما و آشنایان‌مان هستند آشنا شویم. رسانه های اجتماعی این توانایی را دارند که ما را به هم نزدیک کنند.

    ۲. روانشناسی رسانه های اجتماعی؛ آنها گیرنده‌های مغز ما را روشن می‌کنند

    وقتی صحبت از توجه مثبت می‌شود، رسانه های اجتماعی گیرنده‌های ما را تغذیه می‌کنند. تعجب آور نیست که مغز ما پاداش دوست دارد، اما رسانه های اجتماعی به معنای واقعی کلمه مغز را از این پاداش‌ها تغذیه می‌کنند. همان لایک‌‌های ساده‌ای که در فیسبوک یا اینستاگرام می‌گیرید، خود حس مثبتی به شما می‌دهند.

    ۳. رسانه های اجتماعی می‌توانند به یک اعتیاد تبدیل شوند

    درست مثل هر چیز دیگری که باعث لذت ما می‌شود، رسانه های اجتماعی نیز اعتیاد آور هستند. به طور معمول وقتی فردی به رسانه های اجتماعی اعتیاد پیدا می‌کند، ممکن است مشکل عزت نفس و اضطراب داشته باشد. پیوند بین رسانه های اجتماعی و عزت نفس با نکته قبل همراه است. این نکته از روانشناسی رسانه های اجتماعی بسیار بااهمیت است: اگر کسی درباره خودش مثبت فکر نکند، معتاد به تایید مثبت می‌شود، حتی اگر از طرف افرادی در فضای مجازی باشد.

    ۴. رسانه های اجتماعی ممکن است هویت ما را تغییر دهند

    آیا هویتی که در رسانه های اجتماعی می‌سازیم، هویت واقعی ماست؟ ممکن است بخواهیم شخصیتی را که سطح آنلاین داریم، حفظ کنیم. ممکن است آنچه را که واقعاً هستیم مخفی کنیم … و غیره. دیگران ممکن است برداشت متفاوتی از ما داشته باشند و بعد از دیدار حضوری با ما، به این تفاوت پی ببرند.

    ۵. روانشناسی رسانه های اجتماعی؛ آنها باعث می‌شوند خود را با دیگران مقایسه کنیم

    در جامعه کنونی ما دشوار است که خود را با افرادی که در رسانه های اجتماعی می‌بینیم مقایسه نکنیم. ما افرادی را می بینیم که به دور دنیا سفر می‌کنند، بدون زحمت با شش فرزندشان عکس می‌گیرند و در یک کلام از زندگی لذت می‌برند. اما آنچه ما در نظر نمی‌گیریم این واقعیت است که عکس سفر ممکن است مربوط به شش ماه پیش باشد. فرزندان آنها احتمالاً پنج ثانیه قبل فریاد می‌کشیدند و یک لحظه برای عکس گرفتن آرام شده‌اند و فتوشاپ هم که در دسترس هر کسی است!

    ۶. مشکلات خواب ایجاد می‌کنند

    این مورد از روانشنای رسانه های اجتماعی را بسیاری از ما تجربه می‌کنیم: آنها می‌توانند عادات خواب ما را تحت تأثیر قرار دهند. استفاده از رسانه های اجتماعی در مواقعی که باید اجازه دهید مغز خاموش شود، می‌تواند باعث خواب بد شبانه شود. همه ما می‌دانیم که کمبود خواب می‌تواند لیستی طولانی از تأثیرات روانشناختی منفی بر ما داشته باشد!

    ۷. ممکن است معاشرت آنلاین را با معاشرت واقعی اشتباه بگیریم

    مرز بین اینترنت و زندگی “واقعی” می‌تواند مبهم باشد. وقتی کسی به دلیل تعاملات بیرونی و / یا احساس تنهایی به رسانه های اجتماعی روی می آورد، درک اینکه این رابطه همان تعامل واقعی نیست دشوار است. افرادی که از رسانه های اجتماعی برای کار استفاده می‌کنند نیز ممکن است در این گروه باشند. وقتی کسی وقت زیادی را برای کار در اینترنت می‌گذراند، می‌تواند احساس کند روزهایش پر از تعاملات است. اما همانطور که گفتیم، این یک تعامل واقعی نیست و منجر به احساس انزوا می‌شود، حتی اگر احساس کنید که زندگی پر از تعاملی دارید.

    ۸. روانشناسی رسانه های اجتماعی؛ آنها فرصت‌هایی را برای شادی فراهم می‌کنند!

    رسانه های اجتماعی دیوارها را برمی‌دارد و دنیا را کوچک می‌کنند. آنها ما را با آدم‌هایی از سراسر جهان نزدیک می‌کنند. واقعیت این است که وقتی به ما اجازه داده شود خارج از هنجارهای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم کاوش کنیم، می‌توانیم موارد بیشتری را که باعث خوشحالی ما می‌شوند، پیدا کنیم. شاید شما هیچ تصوری نداشته باشید که سرگرمی شما می‌تواند یک شغل باشد! شاید هرگز نمی‌دانستید که فلان رشته شغلی مورد توجه شما قرار خواهد گرفت! این در نهایت منجر به خوشبختی و ذهنیت وسیع‌تر در شما می‌شود.

    منبع خبرنامه
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.