1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

عوارض کمبود ویتامین دی: ۱۲ بیماری و اختلال شایع که ناشی از کمبود این ویتامین هستند

شروع موضوع توسط traffic ‏1/6/21 در انجمن رشته پزشکی

  1. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/21
    ارسال ها:
    7,070
    تشکر شده:
    22,606
    امتیاز دستاورد:
    137
    جنسیت:
    مرد
    [​IMG]

    کمبود ویتامین دی بیش از آن‌چه تصور می‌کنید شایع است. در حقیقت، آن‌قدر شایع که نشریه‌ی آمریکایی کلینیکال نیوتریشن آن را یک مشکل جهانی خوانده است. تحقیقی در انگلستان نیز نشان داد که بیش از نیمی از بزرگسالان این کشور ویتامین دی کافی ندارند، و در فصل‌های زمستان و بهار تقریبا از هر ۶ نفر یکی فقر شدید ویتامین دی دارد. در این نوشتار با عوارض کمبود ویتامین دی و برخی اطلاعات اساسی در مورد آن آشنا می‌شویم.

    ویتامین دی چیست؟

    ویتامین دی برای سلامت عمومی بدن مهم است و برای عملکرد درست ماهیچه‌ها، قلب، ریه‌ها و مغزمان نقش کلیدی دارد. بدن ما می‌تواند ویتامین دی را از نور آفتاب بسازد. هم‌چنین می‌توانید ویتامین دی را از مکمل‌ها دریافت کنید، و مقدار بسیار اندکی از این ویتامین در برخی مواد غذایی یافت می‌شود.

    مطلب مرتبط: ۷ ماده خوراکی حاوی ویتامین دی

    آن‌چه ویتامین دی را منحصر به فرد می‌کند، این است که بدن شما در معرض نور آفتاب می‌تواند ویتامین دی خودش را بسازد، در حالی‌که ویتامین‌های دیگر را باید از خوراکی‌هایی که می‌خورید، کسب کنید.

    برای دریافت ویتامین دی کافی، باید چه مدت در برابر نور آفتاب قرار بگیرید؟

    خیلی سخت است که بدانیم برای تولید ویتامین دی کافی و جلوگیری از عوارض کمبود ویتامین دی چقدر باید در برابر نور آفتاب بمانیم و این مقدار برای هر فردی متفاوت است زیرا مقدار زمانی که پوست‌تان باید در برابر آفتاب قرار بگیرد تا ویتامین دی کافی بسازد، به چندین عامل، از جمله این رنگ پوست‌تان، ضخامت لایه‌ی اوزون، زمان سال و زمان روز بستگی دارد.

    اعتقاد بر آن است که مدت کوتاهی قرار گرفتن در برابر نور خورشید به صورت روزانه و بدون کرم ضدآفتاب (حدود ۱۰-۱۵ دقیقه برای پوست‌های روشن) در ماه‌های تابستان برای اکثر آدم‌ها کافی است تا ویتامن دی کافی بسازند و دچار عوارض کمبود ویتامین دی نشوند. شواهد نشان می‌دهد که موثرترین زمان روز برای تولید ویتامین دی بین ساعت ۱۱ ظهر تا ۳ بعدازظهر است. هرچه ناحیه‌ی بیش‌تری از پوست در معرض نور خورشید قرار بگیرد، شانس آن‌که پیش از آفتاب ‌سوخته شدن ویتامین دی کافی بسازید، بیش‌تر است.


    دلایل شایع کمبود ویتامین دی

    ۱- حضور محدود در برابر نور آفتاب ؛ بعضی‌ها در عرض‌های جغرافیایی شمالی زندگی می‌کنند، لباس‌های بلند می‌پوشند، یا شغلی دارند که بیش‌تر در فضای سرپوشیده است. ضدآفتاب هم از تولید ویتامین دی جلوگیری می‌کند.

    ۲- پوست تیره ؛ افراد دارای پوست تیره، سطح ملانین بالاتری دارند و این رنگدانه هنگام قرار گرفتن پوست در برابر آفتاب، توانایی آن را در تولید ویتامین دی کاهش می‌دهد.

    ۳- عملکرد کبد و کلیه ؛ این اندام‌ها نقش مهمی در تبدیل ویتامین دی به شکل فعال آن دارند، بنابراین بیماری‌های کبدی و کلیوی می‌توانند سبب کاهش توانایی این اندام‌ها در ساخت شکل فعال ویتامین دی در بدن شوند.

    ۴- رژیم گیاهخواری سخت ؛ منابع خوراکی حاوی ویتامین دی اغلب حیوانی هستند، از جمله ماهی و روغن ماهی، زرده‌ی تخم‌مرغ، پنیر، لبنیات غنی‌شده و جگر گاو.

    ۵- مشکلات گوارشی ؛ برخی مشکلات پزشکی خاص، مانند بیماری کرون، فیبروز سیستیک، و بیماری سلیاک می‌توانند توانایی روده‌ها را برای جذب ویتامین دی از مواد خوراکی کاهش دهند.

    ۶- چاقی ؛ چاقی می‌تواند منجر به کاهش سطح ویتامین دی شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین دی می‌تواند در بافت چربی به دام بیفتد و مقدار کمتری از آن در جریان خون‌مان در دسترس قرار بگیرد.

    مطلب مرتبط: علائم کمبود ویتامین دی را بشناسیم

    بیماری‌ها و مشکلات مربوط به فقر ویتامین دی

    محققان هنوز در حال تلاش هستند تا نحوه‌ی عملکرد ویتامین دی در بدن و چگونگی تاثیر آن را بر سلامتی‌ درک کنند، اما تصور می‌شود بین فقر ویتامین دی و تعداد زیادی از بیماری‌ها ارتباطی وجود داشته باشد.

    ۱. پوکی استخوان ؛ مقدار کافی کلسیم و ویتامین دی برای حفظ تراکم و استحکام استخوان مهم است. کمبود ویتامین دی منجر به ایجاد استخوان‌های تهی از کلسیم می‌شود که بیش‌تر استخوان‌ها را ضعیف می‌کند و خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد.


    ۲. آسم ؛ کمبود ویتامین دی با عملکرد ضعیف ریه و کنترل بدتر آسم، به ویژه در کودکان، در ارتباط است. ویتامین دی می‌تواند با مسدود کردن پروتئین‌های ایجادکننده‌ی التهاب در ریه، و تولید پروتئین‌های دیگری که اثرات ضدالتهابی دارند، کنترل آسم را بهبود دهد.

    ۳. سلامت قلب ؛ در میان عوارض کمبود ویتامین دی خطر بالاتر فشار خون بالا (هایپرتنشن) و هم‌چنین خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌وعروقی نیز وجود دارد.

    ۴. التهاب ؛ مشخص شده است که کمبود ویتامین دی با التهاب، واکنش منفی سیستم ایمنی، در ارتباط است. کمبود ویتامین دی به تعدای از بیماری‌های التهابی، از جمله آرتریت روماتوئید، لوپوس، بیماری التهابی روده (آی‌بی‌دی) و دیابت نوع ۱ ارتباط داده می‌شود.

    مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

    ۵. کلسترول ؛ ویتامین دی سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کند: یافته‌ها نشان می‌دهد بدون قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت کافی، مواد پیش‌ساز ویتامین دی به جای ویتامین دی تبدیل به کلسترول می‌شوند.

    ۶. حساسیت‌ها ؛ مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که سطح ویتامین دی کمتری دارند، بیش‌تر احتمال دارد به حساسیت های غذایی چندگانه مبتلا باشند.

    ۷. آنفلوآنزا ؛ برخی مطالعات ارتباط بین کمبود ویتامین دی و عفونت‌های تنفسی رایج را نشان داده است، و مشخص کرده است افرادی که کمترین سطح ویتامین دی را داشته‌اند، به طرز قابل توجهی بیش از سایرین به سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند.

    ۸. افسردگی ؛ افسردگی نیز می‌تواند از عوارض کمبود ویتامین دی باشد: گیرنده‌های ویتامین دی در بسیاری از نواحی مغز حضور دارند و در فرآیندهای مغزی زیادی شرکت دارند. به همین خاطر مکن است ویتامین دی با افسردگی در ارتباط باشد و مکمل‌های ویتامین دی نقش مهمی در درمان افسردگی دارند.

    ۹. دیابت نوع ۲ ؛ مطالعات ارتباط بین سطح پایین ویتامین دی و شکل‌گیری دیابت نوع ۲ را نشان داده است. مطالعات مختلف، شواهدی ارائه می‌دهند که ویتامین دی ممکن است با تاثیر بر ترشح انسولین و حساسیت نسبت به آن، به تحمل گلوکز کمک کند.


    ۱۰. سلامت دهان و دندان ؛ چندین گزارش جدید ارتباط قوی بین سلامت دهان و دندان و مصرف ویتامین دی را نشان می‌دهد. هم‌چنین نرخ از دست دادن دندان در بیماران مسنی که سطح ویتامین دی پایینی دارند بیش از سایرین است.

    ۱۱. آرتریت روماتوئید ؛ کمبود ویتامین دی نقش مهمی در ایجاد آرتریت روماتوئید دارد. مطالعات نشان داده است زنانی که ویتامین دی بیش‌تری دریافت می‌کنند، کمتر از در معرض ابتلا به آرتریت روماتوئید قرار دارند.

    ۱۲. سرطان ؛ سرطان هم می‌تواند از عوارض کمبود ویتامین دی باشد: مطالعه‌ی خاصی نشان داده است که بیش از ۷۵٪ افرادی که به انواع سرطان‌ها مبتلا بودند، سطح پایینی از ویتامین دی داشتند و کم‌ترین سطوح به کسانی مربوط می‌شد که سرطان پیشرفته داشتند. با این حال تحقیقات بیش تری لازم است تا مشخص شود آیا سطوح بالاتر ویتامین دی با کاهش موارد وقوع سرطان یا نرخ مرگ‌ومیر در ارتباط است یا خیر.

    در صورت کمبود ویتامین دی چه کار کنیم؟

    اگر در مورد سطح ویتامین دی دریافتی‌تان از خورشید و مواد غذایی نگران هستید، با پزشک‌تان صحبت کنید. یک آزمایش خون ساده می‌تواند تعیین کند آیا کمبود ویتامین دی دارید یا خیر. پزشک‌تان می‌تواند در صورت نیاز برای شما مکمل ویتامین دی تجویز کند تا از بروز عوارض کمبود ویتامین دی پیشگیری شود. در مورد سطح ویتامین دی مورد نیاز برای برخورداری از سلامت مطلوب هیچ اتفاق نظری وجود ندارد، و با توجه به سن و وضعیت سلامتی متفاوت است.

    منبع خبرنامه