1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

طرز تهیه کشک خانگی با ماست

شروع موضوع توسط M @ H @ K ‏20/5/21 در انجمن سایر خوراکی ها

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏21/10/15
    ارسال ها:
    16,333
    تشکر شده:
    74,288
    امتیاز دستاورد:
    149
    جنسیت:
    زن
    1162147_172.jpg


    تهیه کشک خانگی در منزل کار بسیار ساده ای بوده شما می توانید با ۱ کیلو ماست ۱۰۰ گرم کشک خشک شده داشته باشید. کشک خانگی بسیار سالم و مقوی بوده و برعکس چیزی که فکر می کنید می توانید کشک را خیلی سریع تهیه کنی



    از خواص کشک می توان به کاهش گرسنگی، جلوگیری از پوکی استخوان، درمان آفتاب سوختگی اشاره کرد همچنین برای زنان باردار بسیار مفید است. مهم ترین نکته تهیه کشک استفاده از ماست محلی بوده تا به نتیجه خوبی برسید. از کشک ها می توانید داخل غذا ها و آش های خود استفاده کنید و مهم ترین آن سالم بودن آن است و در خانه تهیه می شود.

    مواد لازم برای تهیه کشک خانگی
    • ماست ۱ کیلوگرم
    • آب ۳ لیوان
    • نمک به مقدار لازم

    مرحله اول : ترش شدن ماست

    ابتدا داخل ماست یک قاشق فلزی قرار دهید و آن را در یک گوشه آشپزخانه (دمای محیط) قرار دهید تا ماست ترش شود یک شب تا صبح طول می کشد در این حین چند باری ماست را هم می زنیم بعد از گذشت این زمان ماست ترش و یکدستی حاصل می شود ولی اگر ماست شما ترش بود این مرحله را حذف کنید.


    مرحله دوم : جوشاندن ماست

    ماست ترش شده را داخل قابلمه ریخته و با همزن دستی هم می زنیم تا خوب یکدست شود سپس حرارت را روشن کرده و ۳ لیوان آب را اضافه می کنیم اجازه دهید تا ماست به جوش بیاد وقتی شروع به جوشیدن کرد از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود.

    مرحله سوم : کشیدن آب ماست

    یک صافی فلزی را داخل لگن می گذاریم و یک پارچه نخی تمیز را داخل صافی می اندازیم و ماست جوشیده شده را داخل کیسه نخی ریخته و اجازه می دهیم برای ۵ ساعت آب ماست کشیده و سفت شود.

    مرحله چهارم : فرم دادن و خشک کردن کشک خانگی

    بعد از گذشت ۵ ساعت ماست سفت شده را داخل کاسه ریخته و بنا به ذائقه خود نمک اضافه کنید در این مرحله اگر دوست داشته باشید کشک طعم دار با نعنا یا مرزه درست کنید وقت اضافه کردن آن است حالا کمی کشک را ورز داده در حدی که جمع شود بیش از حد ورز دادن کشک باعث روغن افتادن آن می شود کشک ها را با دست به دلخواه فرم دهید می توانید از قالب های سیلیکونی نیز برای تهیه کشک استفاده کنید. کشک های شکل داده شده را داخل سینی چیده و بمدت ۴ الی ۵ روز در دمای محیط یا زیر آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

    مرحله آخر

    وفتی کشک ها خشک شدند آن ها را داخل کیسه فریزر یا ظرف دربسته بگذارید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. برای استفاده این کشک ها آن ها را داخل آبجوش به مدت چند دقیقه قرار دهید تا باز شوند سپس داخل میکسر ریخته خوب میکس کنید و برای کشک بادمجان یا آش رشته استفاده کنید یا می توانید به عنوان تنقلات نیز از کشک خانگی استفاده کنید.


    نکات کلیدی در تهیه کشک خانگی
    1. حتما برای کیفیت بیشتر ار ماست محلی استفاده کنید ماست های پاستوریزه کم چرب بوده.

    2. زمان جوشیدن ماست ۱۰ دقیقه نباید بیشتر باشد.

    3. پیشنهاد می شود نمک کمتری بزنید تا کشک سالم تری داشته باشید.

    4. در صورت نگهداری طولانی در فریزر قرار دهید.

    5. اگر دیدید چربی ماست شما کم است و گلوله های کشک از هم باز می شوند می توانید مقداری آرد اضافه کنید.
    منبع: پارسی دی
     
    mj12 از این پست تشکر کرده است.