1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

انواع خازنهای صنعتی و کاربرد آنها

شروع موضوع توسط Ehsan64 ‏20/4/21 در انجمن بازارچه انجمن

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/21
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    5
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    خازن چیست؟
    خازن قطعه ای است که از آن برای ذخیره انرژی الکتریکی (ولتاژ) توسط میدان الکترواستاتیکی (بار الکتریکی)، در مدار استفاده می شود به همین دلیل می‌توان از آن برای ایجاد میدان الکتریکی یکنواخت و پایدار استفاده کرد. همچنین از خازن‌ها به عنوان فیلتر نیز استفاده می‌کنند زیرا سیگنال‌های متناوب یا AC را عبور می‌دهند ولی مانع عبور سیگنال‌های مستقیم یا DC می‌شوند.

    مصارف خازن در صنعت؟
    استفاده از خازن به عنوان تولید کننده بار راکتیو به منظور تنظیم ،کنترل ولتاژ ، جلوگیری از نوسانات قدرت در شبکه‌ها و اصلاح ضریب توان در مصرف کننده‌ها به علت ارزانی و سادگی سیستم آن بسیار متداول است. استفاده از خازنها به صورت شنت و سری در شبکه امکان پذیر است.
    به تعدادی از خازن‌های کنار یکدیگر به منظور اصلاح ضریب توان شبکه، بانک خازنی گفته می‌شود. و مجموعه ای که بتواند از طریق آن توان راکتیو را کنترل کرد تابلو بانک خازنی نام دارد.بانک‌های خازنی معمولا در شبکه‌های انتقال انرژی، در پست‌های سوئیچینگ، شبکه توزیع و مراکز صنعتی و غیره استفاده فراوانی دارد.

    استفاده از بانک خازنی و رگولاتور هوشمند برای کنترل آن در صنایع بسیار واجب و مهم است. برای استفاده مطلوب و استفاده بهینه از انرژِی و جلوگری از هدر رفت آن باید از تجهیزاتی با کیفیت خوب و راندمان بسیار بالا استفاده کرد. شرکت پارس فانال با بیش از سه دهه تجربه در تولید تجهیزات برق صنعتی یکی از بهترین ترین برند های ایرانی است. کیفت بالا، قیمت مناسب، گارانتی معتبر تنها بخشی از ویژگی های محصولات پارس فانال است.

    تابلوهای بانک خازنی برای جبران توان راکتیو و افزایش ضریب قدرت (ضریب توان) در شبکه‌های توزیع فشار ضعیف بکار برده می‌شوند.بانک‌های خازنی اتوماتیک مجهز به یک رگولاتور هوشمند ضریب قدرت هستند. این رگولاتور مقادیر شکل موج ولتاژ و جریان و اختلاف زمانی آنها را اندازه گیری کرده و خازن مورد نیاز را تعیین و وارد شبکه می‌نماید.عمل سوئیج کردن خازنها توسط کنتاکتورهایی که بوسیله رگولاتور کنترل می‌شوند، انجام می‌گیرد. موارد کاربرد تابلو‌های بانک خازنی اتوماتیک در کارخانجات بزرگ و کوچک، مجتمع‌های اداری، تجاری، هتل‌ها، بیمارستانها و موارد مشابه می‌باشد. بانک‌های خازنی اتوماتیک رایج ترین و کاربردی ترین وسیله جهت اصلاح ضریب توان شبکه می‌باشند. بنابراین دلایل نصب خازن در یا بانک‌های خازن را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود:
    1- تصحیح ضریب توان بار در جهت کاهش تلفات در شبکه و صرفه جویی مصرف توان
    2- تنظیم ولتاژ وثابت نگه داشتن آن به منظور جلوگیری از خسارت به دستگاه‌ها

    انواع خازن صنعتی
    خازن فشار ضعیف ( خازن خشک یا سیلندری)
    خازن فشار متوسط (خازن روغنی)

    خازن‌های فشار ضعیف
    خازن‌های فشار ضعیف دارای ولتاژ زیر ۱۰۰۰ ولت می‌باشند و امروزه بصورت سیلندری تولید می‌شوند. به این خازن‌ها معمولاً خازن خشک هم گفته میشود که به دو صورت تکفاز و سه فاز در بازار موجود می‌باشد. ساختار داخلی آن‌ها به صورت کویل‌های آلومینیومی باشد که در نوع سه فاز آن از تصال مثلث استفاده می‌شود



    خازن‌های فشار متوسط
    در این سطح ولتاژ،معمولا خازن‌ها به صورت روغنی و در طراحی تکفاز و سه فاز میباشند که از موازی و سری شدن المان‌های ریز‌تر خازن، ظرفیت نهایی با توانایی تحمل ولتاژ مورد نظر به دست خواهد آمد. المان‌های خازن‌ها درون یک بدنه واحد قرار می‌گیرند و اغلب نیازی به نگهداری ندارند. المان‌های خازنی مطابق با استاندارد‌های صنعتی طراحی و آزمایش می‌شوند. مشخصة خازن‌ها شامل کیلووار، ولتاژ و فرکانس نامی، دمای محیط از ۴۰- تا ۵۵+ درجة سانتیگراد است. خازن‌های تکفاز در سایز‌هایی با کیلوار‌های مختلف موجود هستند.
    پارس فانال | محصولات پارس فانال | نمایندگی پارس فانال | گارانتی پارس فانال
    مقالات
    محصولات
     
    آخرین ویرایش: ‏20/4/21