1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نکاتی درباره ریزش موها

شروع موضوع توسط Anoosh ‏13/4/21 در انجمن مقالات پزشکی

  1. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,394
    تشکر شده:
    26,266
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    نکاتی درباره پرپشت کردن موها
    از مدهاي زودگذر و كله‌هاي تيغ انداخته كه بگذريم، كمتر كسي هست كه مثل پپ گوارديولا، سرمربي سرشناس قدیمی باشگاه بايرن مونيخ آلمان به كچلي‌اش بنازد! كچل شدن هميشه براي آقايان يك كابوس بزرگ بوده و هست اما براي خانم‌ها قطعا يك فاجعه وصف‌نشدني است!

    نظر شما درباره ريزش مو و كچلي چيست؟ آيا مي‌توانيد خودتان را بدون مو تصور كنيد؟ آيا با ديدن چند تار مو به شانه، استرس مي‌گيريد كه نكند داريد كچل مي‌شويد؟! در اين مطلب دكتر اميرهوشنگ احساني، متخصص پوست و مو، شما را با شايع‌ترين علل ریزش مو در خانم‌ها و شيوه درمانشان آشنا خواهد كرد.

    دارم كچل مي‌شوم؟!

    بايد دقت كنيد كه به‌طور معمول روزانه 70 تا 100 مو در روز از روي سر مي‌ريزد و اگر فردي ريزشي بيشتر از اين را تجربه كند، يعني دچار ريزش مو شده است. به گفته دكتر احساني، گاهي هم ريزش مو به اين شكل آغاز مي‌شود كه فرد، روزانه به‌طور معمول 20 تار مو از دست مي‌داده اما ناگهان اين عدد بيشتر شده و به 30 تارمو رسیده.


    درست است كه اين عدد همچنان در بازه ريزش طبيعي موها قرار دارد اما مي‌تواند نشان‌دهنده آغاز روند ريزش مو در فرد باشد و نكته نهايي اينكه اگر تغيير الگوي ريزش موها، بيشتر از يك و نيم ماه به طول انجاميد، فرد بايد به متخصص پوست و مو مراجعه كند.

    امان از تلوژن افلوويوم!

    مهم‌ترين علت ريزش موي خانم‌ها به «تلوژن افلوويوم» Telogen Effluvium مشهور است كه عوامل متعددي از جمله گرفتن رژيم‌هاي غذايي سفت و سخت، كم‌خوني، كم‌كاري يا پركاري تيروئيد، مصرف برخي داروها جراحي، زايمان، بيماري طولاني‌مدت (حتي طولاني شدن سرماخوردگي كه مثلا 15تا20 روز طول بكشد) باعث آن مي‌شوند. در واقع 3تا4 هفته بعد از يكي از اين اتفاق‌هاست كه ريزش موي خانم‌ها آغاز مي‌شود و چند هفته‌اي طول مي‌كشد. اگر عامل اصلي رفع بشود، ريزش مو هم متوقف خواهد شد؛ بنابراين در ريزش موي تلوژن افلوويوم، حتما بايد علت را شناسايي و درمان كرد.

    ارثيه: كچلي!

    علت ديگر ريزش مو در خانم‌ها ارثي- ژنتيكي- هورموني است كه هميشه تصور مي‌شود مخصوص آقايان است اما تعداد زيادي از خانم‌ها بعد از سن بلوغ درگير اين نوع ريزش مو مي‌شوند. البته شروع اين نوع ريزش مو در همه افراد يكسان نيست؛ یعنی بعضي‌ها از همان 16،15 سالگي درگيرش مي‌شوند و برخي ديگر در سنين 20تا30 سالگي يا ديرتر اين نوع ريزش مو را به صورت تنك و نازك شدن موها يا باز شدن فرق سر، تجربه مي‌كنند. اين روند معمولا پيش‌رونده است و درمان‌هاي خاصي از جمله مصرف برخي داروهاي هورموني براي آن تجويز مي‌شود .احتمال برگشت‌پذيري این ریزش كمتر از ساير انواع ريزش موهاست.

    سكه‌هاي زشت!

    نوع ديگري از ريزش مو وجود دارد كه هم در خانم‌ها و هم در آقايان به يك اندازه شيوع دارد و به صورت منطقه‌اي و دايره‌هاي كوچك رخ مي‌دهد و به همين خاطر به ريزش موي «سكه‌اي» معروف است. اين نوع ريزش مو به اين صورت در خانم‌ها رخ مي‌دهد كه نقطه‌هايي از موي سر، ابرو، مژه و حتي بدن، دچار ريزش منطقه‌اي يا سكه‌اي مي‌شوند. علت دقيق ريزش موي سكه‌اي نامشخص است اما به خاطر خودايمني بدن رخ مي‌دهد و معمولا اگر به صورت منفرد باشد، يعني درمان راحت‌تري دارد تا اينكه به صورت گسترده بروز كند.

    وجود عفونت‌هاي قارچي، بيماري‌هاي التهابي، بيماري‌هاي پوستي، مفصلي و روماتولوژي در سر نيز مي‌تواند باعث ريزش مو شود كه اين عوامل منحصر به خانم‌ها نيست و آقايان هم ممكن است دچار چنين ريزش موهايي شوند.

    قاتل موي خانم‌هاي ايراني

    در خانم‌هاي ايراني كم‌خوني مهم‌ترين علت ريزش مو است چراكه معمولا جايگزيني آهن بعد از سيكل‌هاي ماهانه درست انجام نمي‌شود؛ پس ضروری است كه همه خانم‌ها حتما بعد از عادت ماهانه، براي تامين ذخيره آهن مورد نياز بدن اقدام كنند و آزمايش‌هاي دوره‌اي انجام بدهند تا كمبود آهن در بدن سريع تشخيص داده شود. خانم‌ها در دوران بارداري موهايشان پرپشت مي‌شود اما مدتي بعد از زايمان به دليل افت هورمون‌هاي مادر و كم‌خوني‌هاي كه اتفاق مي‌افتد، دچار ريزش موي نسبتا شديدي مي‌شوند كه ممكن است 6تا7 ماه هم به طول بينجامد،

    از ويتامين D تا روسري!

    كمبود ويتامين D هم يكي از عوامل مهم ريزش موست كه در ايران به خاطر كم مصرف كردن لبنيات، كم‌تحركي و. . . شايع است؛ بنابراين در آزمايش‌هاي دوره‌اي مربوط به ريزش مو، سنجش ميزان ويتامين D بدن نيز بسيار ضروري است.

    خيلي‌ها شايد تصور كنند ريزش موهايشان به خاطر آلودگي هواست اما خوب است بدانيد آلودگي هوا تاثير چنداني بر ريزش مو ندارد و بيشتر باعث خراب شدن جنس موها از جمله تيره‌رنگ‌ و بدشكل‌ شدن ساقه، خشكي و شكنندگي مو مي‌شود.

    همچنين بعضي خانم‌هاي شاغل كه ساعت كار طولاني دارند هم ممكن است تصور كنند پوشاندن موها براي ساعات طولاني، يكي از عوامل موثر در ريزش موهايشان است اما اصلا اين‌طور نيست و برعكس، پوشاندن موها مي‌تواند مانع از نفوذ آلودگي هوا به موها شود. تنها مورد آرايشي كه مي‌تواند باعث ريزش موها شود، اكستنشن با فشار زياد روي موهاست.

    علت را در خانه پيدا كنيد

    به عقيده دكتر اميرهوشنگ احساني، گاهي مي‌شود از روي مدل ريزش مو هم به علت بروز آن پي برد. وقتي ريزش مو بيشتر در جلوي سر و كناره‌هاي آن رخ مي‌دهد، به احتمال خيلي زياد به خاطر عوامل ارثي-هورموني-ژنتيكي است، اگر ريزش مو كلي باشد، در بيشتر موارد تلوژن افلوويوم است و اگر تكه‌اي و دايره‌اي باشد هم كه مسلما ريزش مو سكه‌اي است.


    شامپو يا روغن مار؟!

    خوب است بدانيد برخی از شامپوهايي كه در بازار است و با هزار تبليغ مي‌خواهند به ما بقبولانند كه فقط محصولات خودشان مي‌توانند مانع از ريزش مو شوند، تاثير چنداني در جلوگيري از ريزش مو ندارند!

    روغن مار، روغن محبوب خانم‌هاي هندي هم كه زيبايي موهايشان را مديون استفاده از اين روغن هستند، تاثيري در رشد و پرپشت شدن موها ندارد و ژنتيك علت اصلي زيبايي موهاي خانم‌هاي هندي است. روغن مار و همچنين روغن زيتون و بادام فقط و فقط باعث درخشش موها مي‌شوند و تاثيري در پرپشتي و تقويت موها ندارند. تنها استفاده از منابع غذايي يا مكمل‌هاي آهن، روي و سلنيوم است كه مي‌تواند ريزش مو را قطع كرده؛ موها را تقويت كنند.

    آیا این ریزش ‌ها برگشت‌پذیرند؟

    روند کچلی معمولا پيش‌رونده است و درمان‌هاي خاصي از جمله مصرف برخي داروهاي هورموني براي آن تجويز مي‌شود و بعضا ممكن است فرد مجبور به استفاده طولاني‌مدت از اين داروها شود چراكه يكي از سخت‌درمان‌ترين مدل‌هاي ريزش مو در خانم‌ها، نوع ارثي- ژنتيكي- هورموني است و احتمال برگشت‌پذيري آن كمتر از ساير انواع ريزش موهاست. اما در انواع ریزش‌های غیرارثی اگر عامل اصلي (يعني رژيم غذايي نادرست، كم‌خوني، مشكل تيروئيد و.‌ . . ) رفع شود، ريزش مو هم متوقف خواهد شد اما اگر عامل اصلي همچنان وجود داشته باشد، ريزش مو هم ادامه پيدا خواهد كرد
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.
  2. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,394
    تشکر شده:
    26,266
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    آيا امكان دارد موهايي كه ريخته‌اند دوباره رشد كنند؟

    اول بايد ببينيم موها در اثر چه مشكلي دچار ريزش شده‌اند تا بتوانيم بگوييم با رفع علت زمينه‌اي امكان حل مشكل ريزش و حتي امكان رويش مجدد مو وجود دارد يا نه. اين سوال كاملا فردي است و بايد پس از بررسي موهاي هر فرد، به آن پاسخ داد.


    پس با اين همه تنوع در علت‌هاي ريزش مو، چطور محصولات مختلفي وجود دارد كه ادعا مي‌شود در رويش مجدد موها موثرند؟

    شركت‌ها، با علم به اينكه مردم نمي‌دانند تا علت زمينه‌اي ريزش‌مو مشخص نشود، نمي‌توان در مورد توقف ريزش يا رويش مجدد موها صحبت كرد، محصولات خود را تبليغ و در بازار توزيع مي‌كنند. اغلب اين شركت‌ها، بنا را بر علت شايع ريزش مو، يعني ارثي‌بودن آن مي‌گذارند. به هر حال تاثير بيشتر اين محصولات فقط در حد حرف است و داروها، دستگاه‌ها، شانه‌ها و قطره‌هاي مختلف بدون شناخت و درمان علت زمينه‌اي، باعث رويش مجدد موها نمي‌شود.

    براي كساني كه دچار ريزش موي ارثي هستند و هر روز شاهد خالي شدن سرشان هستند، راه‌حلي وجود دارد؟
    همان راه‌هاي علمي و ثابت‌شده، يعني درمان استاندارد ريزش مو كه استفاده از ماينوكسيديل و قرص فيناسترايد است. اگر هم ريزش مو‌ ارثي نباشد، حتما بايد به محض دچارشدن به ريزش مو، به متخصص پوست مراجعه كرد چون برخي بيماري‌هاي مزمن، كم‌خوني‌ها، مشكلات تيروييد، ديابت و بيماري‌هاي ديگر مي‌توانند باعث ريزش مو شوند. اگر بيماري به موقع كشف شود، با درمان مشكل زمينه‌اي، مشكل ريزش مو هم حل خواهد شد و موهاي از دست رفته‌، دوباره مي‌رويند.


    به هر حال استرس از دست دادن موها خيلي آزاردهنده‌ است. اينكه مي‌گويند استرس هم باعث ريزش مو مي‌شود درست است؟

    بله. امروزه تحقيقات ردپاي استرس‌هاي مزمن را در انواع بيماري‌هاي جسمي و رواني اثبات كرده است. به‌خصوص اينكه استرس و شيوه زندگي ناسالم مي‌تواند سيستم ايمني بدن را تضعيف كند و باعث ابتلا به بيماري‌هايي كه با درگيري سيستم ايمني بروز مي‌كنند مانند ليكن‌پلان، ريزش موي سكه‌اي يا آلوپسي آره‌آتا و لوپوس شود. حتي شانس عودشان را زياد كند و همين عود مكرر و پاسخ ندادن به درمان‌ها در بيماراني كه مدام استرس دارند، وضعيت را بدتر مي‌كند و پزشك مجبور مي‌شود براي بهبود ريزش مو، سيستم ايمني را مهار كند كه اين كار بيمار را مستعد ابتلا به بيماري‌ها مي‌كند.


    خيلي از مصرف‌كنندگان ماينوكسيديل، از اينكه به محض قطع مصرف اين دارو دوباره موها مي‌ريزد، ناراضي‌اند و به استفاده از دستگاه‌ها يا داروهاي جديد به اميد اثربخشي تمايل پيدا مي‌كنند.

    متاسفانه هيچ‌كدام از اين روش‌ها، درمان اصلي نيستند و فقط محلول موضعي ماينوكسيديل و قرص فيناسترايد باعث توقف ريزش موها مي‌شوند. شايع‌ترين ريزش مو، نوع ارثي است كه در 50 درصد آقايان و 20 تا 30 درصد خانم‌ها ديده مي‌شود و تنها داروي موثر آن هم ماينوكسيديل است كه علاوه بر توقف ريزش مو، حدود 20 تا 40 درصد افراد به رويش مجدد مو هم مي‌انجامد. علاوه بر آن، داروي فيناسترايد يا پروپشيا هم تا زماني كه مصرف ‌شود، آنزيم خاصي را كه باعث ريزش مو مي‌شود، مهار مي‌كند.
    از ماينوكسيديل بايد تا آخر عمر استفاده كرد. فردي كه ريزش مو دارد بايد به خود بقبولاند كه اين ژن را به ارث برده و آنزيمي كه باعث نازك شدن و ريختن موهايش شده، با اين دارو مهار مي‌شود. اگر اين موضوع را قبول كند، استفاده از ماينوكسيديل مانند مسواك‌زدن برايش عادي مي‌شود. البته تکنيک‌هاي جراحي هم مي‌تواند در مواردي که درمان دارويي چاره‌ساز نيست و ناحيه دهنده پشت سر تراکم خوبي دارد، مفيد باشد.


    مي‌گويند تا چند سال آينده با استفاده از سلول‌هاي بنيادي مي‌توان به كساني كه ژن ارثي ريزش مو دارند، كمك كرد. اين اخبار درست است؟

    اين پروژه‌ها در دنيا در مرحله تحقيقات و هنوز در حد گزارش علمي‌اند و تا به مرحله درمان علمي و استاندارد برسند، زمان زيادي وجود دارد. ما هم اين تحقيقات را در فاز حيواني با همکاري پژوهشکده رويان و ishrs روي موش‌هايي كه ژن طاسي مادرزادي دارند، انجام داده‌ايم و متوجه شديم موهاي اين موش‌ها درآمده است اما به هر حال اجراي فاز انساني و توليد سلول‌هاي بنيادي هزينه‌بر است و در هيچ جاي دنيا هنوز به نتيجه قطعي نرسيده. علاوه بر اين، بايد بررسي‌‌هاي 10 ساله و بيشتر انجام داد تا دريابيم آيا اين دستكاري عوارضي خواهد داشت يا نه. خوشبختانه امروزه با روش‌هاي پيشرفته پيوند مو، بسياري از انواع ريزش موهاي ارثي قابل‌ درمان هستند.
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.
  3. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,394
    تشکر شده:
    26,266
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    چند نکته در مورد ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو


    ماینوکسیدیل با چه مکانیسمی باعث رشد مو میشود؟
    ماینوکسیدیل دوره فاز رشد فعال مو(Anagen) را افزایش داده و باعث بزرگ شدن موهای نازک شده(موهای مینیاتوری) میشود.بعنی موها بلندتر و کلفت تر میشوند. مکانیسم دقیق اثربخشی ماینوکسیدیل معلوم نیست.


    روش مصرف ماینوکسیدیل چگونه است؟
    یک یا دومرتبه دریک روز هربار یک سی سی یا 15 قطره روی پوست سر خشک با قطره چکان ریخته شودو برای توزیع بهتر کمی ماساژ داده شود.در مورد ماینوکسیدیل هایی که حالت اسپری دارند هر بار باید 7 پاف استفاده شود.یک ساعت زمان برای جذب ماینوکسیدیل لازم است.اگردراین مدت موها دوباره خیس شد،باید ماینوکسیدیل را دوباره تجدید کرد بعد ازیک ساعت میتوان حمام کرد.البته دوش گرفتن بعداز استفاده ازماینوکسیدیل الزامی نیست.

    چه غلظتی از مینوکسیدیل در آقایان و خانمها قابل استفاده است؟
    سازمان غذا وداروی آمریکا ماینوکسیدیل 2% را برای خانمها و 5% را برای آقایان تائیدکرده است.ولی باتشخیص پژشک میتوان 5% رابرای خانمها نیز استفاده نمود.

    چه موقع میتوان درمورد اثربخش بودن آن قضاوت کرد؟
    در مورد مصرف ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو باید خیلی صبور بود.ماینوکسیدیل در ماه اول مصرف ریزش را تشدید میکند و همین امر باعث میشود که بسیاری از افراد درمان را قطع کنند. لازم است که درمان مینوکسیدیل ادامه یابد تا به تدریج ریزش مو کم شود. اوج اثر ماینوکسیدیل 6تا12هفته بعد از مصرف ماینوکسیدیل ظاهر میشود.اگرچه ممکن است اثرات مثبت آن خیلی زودتر شروع شود.

    دکتر علیرضا واعظ شوشتری - متخصص پوست و مو
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.
  4. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,394
    تشکر شده:
    26,266
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    سلنیوم

    [​IMG]
    سلنيوم از مواد معدني ضروري جهت محافظت از بدن در مقابل راديکال هاي آزاد که عاملي آسيب رسان به سلول ها هستند مي باشد. اين عنصر با خواص آنتي اکسيداني خود نقش بسيار مهمي در محافظت از پوست و مو دارد. کمبود سلنيوم سبب کاهش استحکام ناخن ها شده و آن ها را شکننده مي سازد همچنين باعث مي شود تا رنگدانه هاي پوست و مو تحليل روند. اين عنصر از عوارض مخرب اشعه خورشيد روي سلول هاي پوستي جلوگيري کرده و به حفظ جواني و شادابي پوست کمک مي نمايد. سلنيوم نيچرميد حاوي 200 ميکروگرم از اين عنصر حياتي با منشأ طبيعي بوده (مخمر) که داراي خاصيت جذب بسيار بالا و ماندگاري طولاني در بدن است. اين عنصر با داشتن خواص آنتي اکسيداني از طريق آنزيم گلوتاتيون پراکسيداز نقش ايفا مي کند. شواهد علمي نشان مي دهند مصرف سلنيوم مي تواند به کاهش خطر ابتلا به بسياري از انواع سرطان ها (از جمله سرطان پروستات، سرطان کبد، سرطان ريه و...) کمک کند. همچنين سبب عوارض ناشي از شيمي درماني در اين بيماران مي شود. سلنيوم مي تواند سبب تقويت سيستم ايمني شده و مقاومت بدن درمقابل بسياري از بيماري ها را افزايش دهد. اين عنصر به حفظ مواد آنتي اکسيدان مهم در بدن از جمله ويتامين C و ويتامين E کمک کرده و آسيب هاي ناشي از راديکال هاي آزاد را کاهش دهد. سلنيوم در توليد هورمون هاي غده تيروئيد نقش داشته و به عملکرد اين غده مهم کمک کند. اين عنصر در باروري نقش بسيار مهمي داشته و سبب افزايش قدرت باروري خصوصاً در آقايان (از طريق افزايش ميزان قدرت تحرک اسپرم ها)مي شود. تحقيقات جديد نشان داده اند مصرف مکمل سلنيوم در سالمندان از بروز ضعف و تحليل عضلاني جلوگيري مي کند. همچنين در جلوگيري از عوارض بيماري آرتروز نقش بسزايي ايفا مي کنند.

    - حفظ جواني و شادابي پوست : نور خورشيد مي تواند به سلول هاي پوست آسيب رسانده و عوارضي نظير لکه ها، پيري زودرس و حتي سرطان پوست را به وجود آورد. سلنيوم به دليل دارا بودن خواص آنتي اکسيداني به محافظت از بافت پوست در برابر نور خورشيد کمک مي کند.

    - پيشگيري از سفيد شدن زودرس موها : هر چند اين مسأله تا حدودي جنبه ارثي دارد ولي کمبود سلنيوم نيز در سفيد شدن زودرس موها بي تأثير نيست. اين عنصر با محافظت از رنگدانه هاي پوست و مو به پيشگيري از تحليل رفتن آن ها کمک مي کند.

    - افزايش قواي باروري : سلنيوم به محافظت از اسپرم ها در برابر راديکال هاي آزاد (مواد آسيب رسان) کمک کرده و همچنين سبب افزايش ميزان تحرک اسپرم ها و قواي باروري آقايان شده و از اين طريق مي تواند شانس باروري را افزايش دهد.

    - تقويت سيستم ايمني : سلنيوم در عملکرد بهينه سيستم ايمني نقش داشته و مقاومت بدن را در برابر انواع بيماري ها افزايش مي دهد. کمبود اين عنصر در رژيم غذايي سبب آسيب پذيرتر شدن افراد در برابر انواع بيماري ها مي گردد.

    - بهبود عملکرد غده تيروئيد : سلنيوم براي ساخته شدن هورمون هاي تيروئيد ضروري است و کمبود آن سبب اختلال در ساخت اين هورمون ها مي شود.

    - پيشگيري از سرطان ها : راديکال هاي آزاد علت بروز بسياري از سرطان ها هستند، سلنيوم با قابليت آنتي اکسيداني خود مي تواند در پيشگيري از سرطان ها تأثير بسزايي داشته باشد.

    - حفاظت از قلب و عروق : خواص آنتي اکسيداني سلنيوم سبب محافظت از چربي هاي خون و جلوگيري از رسوب آن ها در جداره عروق شده و از اين طريق به محافظت از سيستم قلبي عروقي کمک مي کند.
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.
  5. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,394
    تشکر شده:
    26,266
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    طلسم»ی که اثر نکرده، باطل شد

    یک ماه شده است که «علی» از تونیک گیاهی «طلسم» استفاده می‌کند. متصدی داروخانه این تونیک (مخلوط گیاهی) را به او معرفی کرده و گفته است که ظرف چند ماه شاهد رویش موهای جدید خواهد بود. در این مدت، ریزش موی «علی» بسیار کم بوده و تنها موقع شامپو زدن ریزش مو داشته است اما از رشد موهایش راضی نیست. گویا «طلسم» باطل شده است.
    بعد از تبلیغ یک تونیک گیاهی به نام «طلسم» برای درمان قطعی ریزش مو در برنامه تلویزیونی «به خانه برمی‌گردیم»، موجی از خریداران مشتاق برای دریافت این تونیک گیاهی ایجاد شد. «طلسم» به مدد تبلیغی که در این برنامه پرطرفدار تلویزیونی داشت، به کالایی پرفروش در داروخانه‌ها تبدیل شد و اکنون، روایت معجزات آن در جلوگیری از ریزش مو و حتی رویش مجدد موها، دهان به دهان می‌گردد.
    «سیدمهدی سجادی» دبیر انجمن داروسازی کشور می‌گوید: «محصولات داروخانه‌ای را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد؛ داروهایی که جنبه آرایشی و بهداشتی دارند و داروهایی که بیشتر، اهداف درمانی و ترمیمی را دنبال می‌کنند. داروهای ضدچروک و حتی ضدآفتاب هم در دسته داروهای درمانی قرار می‌گیرند. طبق آیین‌نامه نظام پزشکی هرگونه تبلیغ داروهای درمانی در رسانه‌های جمعی ممنوع است.»
    «بهروز» دوست «علی» هم از «طلسم» استفاده می‌کند. او پس از دیدن تبلیغ «طلسم» در تلویزیون به داروخانه رفته و این محصول را خریده است. اما او نظر مساعدی درباره این تونیک ندارد و می‌گوید نه‌‌تنها نسبت به نمونه‌های مشابه بسیار‌گران است بلکه پس از سه ماه و نیم استفاده مستمر، هیچ نتیجه‌ای نگرفته است. طی یک‌سال گذشته، با روند جدیدی که در تلویزیون شکل گرفته، صاحبان حرفه‌های مختلف دعوت می‌شوند و فرد، حرفه یا یک محصول تولیدی خاص را معرفی می‌کند و به این ترتیب، هزینه برنامه تامین می‌شود. نمونه‌ای از این اتفاق طی ماه‌های اخیر، در معرفی کرم‌های حلزون دیده شده است.
    داستان تونیک‌های معجزه‌آسا با مورد «طلسم» شروع نشده است؛ چند سال قبل در یک سمینار پزشکی درماتولوژی، چند دانشجو از کشف و اختراع محلولی معجزه‌آسا برای ریزش مو خبر دادند که به علت نبود مبانی علمی و تحقیقی و نبود آزمایش‌ها و نتایج آماری لازم، این ادعا درحد یک شوخی مطرح و کنار گذاشته شد. به‌ویژه آنکه ترکیب مورد نظر شامل یکسری از گیاهان شامل آویشن، سیر، صدر، گزنه، زعفران و حتی شنبلیله و… بود که این مواد به‌طور سنتی و در طب گیاهی، در بین جوامع مختلف و نیز ایران از دیرباز برای تقویت مو مصرف می‌شده و در عین حال هیچ‌یک از این مواد نیز دارای اثرات ثابت‌شده علمی و آماری در این مورد نبوده است. این دانشجویان بعد از آنکه نتوانستند توجه هیچ‌یک از متخصصان پوست و مو و نیز مسوولان وزارت بهداشت را نسبت به ادعای خود جلب کنند، چند ماه بعد در قزوین آن را ثبت و با یک سیستم توزیع هرمی و نیز از طریق عرضه مستقیم به داروخانه‌ها و نیز فروش اینترنتی، اقدام به فروش محصول خود کردند.
    با مراجعه به وب‌سایت رسمی تونیک طلسم، عکسی را می‌توان دید که خبر از ثبت جهانی این محصول می‌دهد. در این وب‌سایت، تونیک «طلسم» چنین معرفی شده است: «تونیک گیاهی تقویت و رویش موی طلسم، اختراع جدیدی است که حاصل سال‌ها تجربه و تلاش متخصصان و دانشمندان ایرانی بوده که پس از بررسی و انجام تست‌های متعدد بالینی روی بیش از دو‌هزارنفر، افرادی که دچار عدم رویش موهای جدید (طاسی) و ریزش مو بودند، موفق به دریافت نتایج مثبت معجزه‌آسا و مفتخر به کسب گواهی ثبت اختراع شده است.» همچنین در این تبلیغ آمده است: «از جمله مزیت‌های استفاده از این محصول برای خانم‌ها، علاوه بر جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد موی سر، ممانعت از رشد موهای زاید در ناحیه صورت و بدن است. همچنین این محصول در رویش مجدد ابروها تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.»
    دکتر «فریده مهتی‌پور» جراح و متخصص پوست، مو و زیبایی می‌گوید: «بیماری‌های ریزش مو از پیچیده‌ترین مباحث درماتولوژی است و انواع و علل مختلفی دارد که طبعا درمان همه این علل از یک مسیر و با یک محلول، غیرممکن است. از طرف دیگر، در مورد ریزش موی ژنتیکی، مساله پیچیده‌تر بوده و با بهترین درمان‌ها نیز،‌ درصد موفقیت درمان، بسیار پایین و حدود ۱۰ تا ۱۵‌درصد است که حتی در بعضی موارد در عمل به این رقم هم نمی‌رسیم.» او می‌گوید: «علاوه بر این، در موارد ارثی بودن بیماری، درمان‌ها باید به مدت طولانی یا تا آخر عمر ادامه یابد یا حتی از روش‌های جراحی یا کاشت مو استفاده شود که باز هم‌درصد موفقیت نامعلوم است. بنابراین، این ادعا که با مصرف شش‌ماهه یک محلول بتوانید از پس این همه مشکل علمی برآیید، یک ادعای دروغین بیش نیست. ولی تا وقتی که بیمار بتواند به این ادعا پی ببرد، باید چندین‌بار این محلول را بخرد و مصرف کند که با توجه به شیوع این بیماری در جامعه، می‌توانید حدس بزنید که چه سود هنگفتی نصیب تولیدکنندگان این محصول خواهد شد.»
    تونیک گیاهی «طلسم» محصول شرکت «شهدآرا کاسپین» و دارای پروانه ساخت به شماره ۳۸/۱۲۰۹۴ از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین است. دکتر «محمدرضا شانه‌ساز» معاون داروی وقت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه‌ای داروی طلسم را غیرمجاز اعلام کرد و هرگونه ادعای درمانی از سوی سازندگان آن را رد کرد: و گفت هیچ‌گونه دارویی تحت عنوان طلسم از این معاونت مجوز تولید، واردات و توزیع نگرفته است. لیکن ذکر این نکته ضروری است که فرآورده‌ای تحت عنوان تونیک گیاهی تقویت و رویش موی طلسم از معاونت محترم غذا و داروی دانشگاه قزوین مجوز آرایشی دریافت کرده است.»
    «طلسم» به‌عنوان یک «تونیک گیاهی تقویت‌کننده مو» و نه یک «درمان‌کننده ریزش مو»، از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین مجوز گرفته است و از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت هم مجوزی ندارد. اما در هر حال، مشتری‌هایی را به سوی خود جذب می‌کند؛ «مهسا» سال‌هاست که ریزش مو دارد و از محلول ماینوکسیدیل برای حفظ موهایش استفاده می‌کند. پس از دیدن تبلیغ «طلسم» در تلویزیون تصمیم گرفته است از این تونیک استفاده کند. برای اطمینان از تصمیم خود به دو داروخانه مجزا مراجعه کرد و از متصدی هر دو داروخانه درباره «طلسم» پرسید. هر دو داروخانه این تونیک را تایید کردند و حتی گفتند که جنبه درمانی هم دارد و کسانی که یک‌بار این دارو را خریده‌اند، برای خرید بار دوم و سوم هم مراجعه کرده‌اند. قیمت «طلسم» در یک‌سال گذشته بارها افزایش پیدا کرده و حالا این محصول بین ۱۵۰ تا ۱۷۰‌هزارتومان در داروخانه‌ها فروخته می‌شود.

    منبع روزنامه شرق |
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.