1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

زنانی که جهان را بسوی بهتر شدن تغییر دادند

شروع موضوع توسط m naizar ‏1/4/21 در انجمن اخبار فرهنگی

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,265
    تشکر شده:
    98,877
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    زنانی که جهان را بسوی بهتر شدن تغییر دادند
    [​IMG]


    به گزارش ایسنا، اکنون نگاهی می اندازیم به زنانی که جهان را به سوی بهتر شدن تغییر دادند.

    [​IMG]

    ریچل کارسون(Rachel Carson): زیست شناس دریایی و نویسنده

    کارسون در منطقه ی روستایی پنسیلوانیا(Pennsylvania) در سال ۱۹۰۷ متولد شد. او به مدت ۱۶ سال به عنوان دانشمند دریایی در خدمات شیلات و حیات وحش ایالات متحده مشغول به کار بود. وی به دلیل راه اندازی جنبش جهانی محیط زیست شناخته شده است که بخشی از آن به لطف کتاب "بهار خاموش"(Silent Spring) او اتفاق افتاد. این کتاب آسیب های ناشی از آفت کش ها را افشا کرد.

    کریستا کلهر(Christa Kelleher)، استاد دانشگاه سیراکیوز(Syracuse) و استادیار مجله ی "Earth Environmental Science" به مجله نیوزویک گفته است: "هنگامی که حرف از پیدا کردن فردی می شود که چهره علم و زندگی ما را برای همیشه تغییر داد، ذهن من بلافاصله به سمت ریچل کارسون می رود."

    "میراث کارسون همه ی ما را تشویق می کند تا تاثیرات عمیق و مضری که بر روی محیط زیست می گذاریم را درک کنیم. امروزه که برای مقابله با تغییرات جوی تلاش می کنیم این موضوع درست به نظر می رسد. کارهای کارسون زیبایی های جهان اطرافمان را به ما یادآوری می کند و نشان می دهد که حفظ طبیعت واقعا ارزش جنگیدن را دارد.

    [​IMG]

    تو یویو(Tu Youyou): شیمی دان دارویی و مالاریاشناس

    در سال ۲۰۱۷ "تویویو"، به رغم اینکه مدرک پزشکی یا دکتری نداشت، برنده ی جایزه ی نوبل پزشکی برای تحقیقات و فعالیت هایش برای یک داروی ضد مالاریا شد. او هرگز در خارج از کشور کار نکرده است. این نوبل، او را تبدیل به اولین شخصی کرد که در کشور چین موفق به دریافت جایزه ی نوبل علمی شده است.

    او پس از تحصیل در رشته داروسازی در پکن، به عنوان محقق در آکادمی طب سنتی چین مشغول به کار شد و در اواخر دهه ۶۰ به عنوان رئیس ماموریت مخفی ۵۲۳ به رهبری کمونیست مائو زدونگ( Mao Zedong) برای درمان مالاریا منصوب شد.

    گروه او متون پزشکی چین باستان را خواندند و از یک ترکیب فعال در گیاه افسنطین استفاده کردند تا درمانی برای مالاریا بسازند. او اولین فردی بود که این دارو را مصرف کرد و به رسانه های چینی گفت که به عنوان رئیس گروه این تحقیقات احساس مسئولیت می کند.

    [​IMG]

    کیزمکیا کوربت(کیزی) (Kizzmekia "Kizzy" Corbett): ایمونولوژیست ویروسی

    به عنوان سرپرست تیم واکسن کرونا و ایمونوپاتوژنز در موسسه ملی سلامت، کوربت درتولید واکسن مدرنا نقش داشت که توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان استفاده شده است. اخیرا در زادگاهش در شهر هیلزبورگ(Hillsborough)، روز ۱۲ ژانویه به افتخار او نامگذاری کردند. او در اوقات فراغت خود، با اطلاعات غلطی که در رابطه با واکسن ها در فضای مجازی منتشر می شود مقابله می کند.

    اشلی جی والاس(Ashley J. Wallace)، دستیار مدیر بخش آموزش و توسعه ی دانشگاه پنیسیلوانیا که دکترای شیمی دارد خطاب به نیوزویک گفت: خواندن سرگذشت و تاثیرگذاری پیشگامانی مانند وینفرد بارکسهوک(Winifred Burks-Houck) یک شیمیدان آلی محیطی، یا کاترین جانسون (Katherine Johnson) ریاضیدان، یک چیز است و شاهد زنده ی تاریخ و شکل گیری آن بودن چیز دیگری است که بسیار الهام بخش است.

    والاس گفت: "همه گیری کووید-۱۹، سطوح مختلف نابرابری نژادی در درمان و تحقیقات بالینی را نمایان کرد، و در نتیجه باعث ایجاد بحث هایی پیرامون تاثیرات کووید-۱۹ شد که به طور نامتناسبی باعث آلودگی و از بین رفتن افراد رنگین پوست می شود. کوربت نه تنها باعث پیشرفت علم می شود بلکه از صدا و جایگاه خود نیز برای کمک به این چنین موضوعاتی استفاده می کند.

    [​IMG]

    باربارا مک کلینتوک(Barbara McClintock): سیتوژنتیست

    مک کلینتوک در سال ۱۹۸۳ برای کشف ژن های اصطلاحا "جابه جا شونده" برنده ی جایزه نوبل پزشکی شد. او کشف کرد که چگونه عناصر ژنتیکی در کروموزوم ها توانایی جابجایی دارند به طوری که سبب روشن یا خاموش شدن (بیان یا عدم بیان) ژن های همسایه (کناری) می شوند.

    این اکتشاف درک دانشمندان از نحوه ی وراثت الگوهای ژنتیکی را تغییر داد.

    جوآن تورنو(Joanne Tornow)، دستیار مدیر بخش علوم زیستی در بنیاد ملی علوم ایالات متحده به نیوزویک گفت:"عبور از مرزهای علم و ارائه روش های نوین برای درک جهان ممکن است دشوار باشد و تئوری ها ممکن است مورد شک یا تمسخر قرار گیرند، این امر به ویژه برای دانشمندان زن صادق بوده است. "

    " برای من به عنوان یک دانشمند جوان زن که به تازگی فعالیت خود را در زمینه زیست شناسی و ژنتیک آغاز کرده، باربارا الهام بخش بوده است، نه تنها برای نبوغش در کشف سازه های جابه جا شونده بلکه برای شجاعتش در اعلام وجود این سازه ها آن هم هنگامی که نظرش مخالف تمامی باورهای متعارف آن زمان در رابطه با مکانیسم های ژنتیکی بود.

    "مقاومت در برابر نظریه های وی باعث شد مک کلینتوک در سال ۱۹۵۳ انتشار مقاله های خود را متوقف کند، اما همین نظریه ها باعث شد تا او در سال ۱۹۸۳ برنده ی نوبل پزشکی شود و تبدیل به تنها زنی شود که تا به امروز این جایزه را به تنهایی و نه به صورت مشترک در این دسته دریافت کرده است.

    [​IMG]

    سوزان بند هورویتز(Susan Band Horwitz): بیوشیمی دان

    هورویتز، استاد برجسته دپارتمان داروسازی مولکولی در کالج پزشکی آلبرت انیشتین است. او برای استفاده از مولکول های موجود در طبیعت برای درمان سرطان شناخته شده است.

    او در تولید داروی تاکسول، که از گیاه سرخدار گرفته شده است، همکاری کرد. این دارو که مورد تایید سازمان غذا و داروست برای درمان بیش از یک میلیون بیمار مبتلا به بیماری هایی از جمله سرطان های پستان، تخمدان و ریه استفاده می شود.

    مارینا هولز (Marina Holz)، استاد زیست سلولی و آناتومی دانشگاه پزشکی نیویورک به نیوزویک گفت که هوویتز با کارهای خود، باعث نجات جان های بی شماری شده است.

    [​IMG]

    سالی راید(Sally Ride): فضانورد و فیزیکدان

    سالی راید به عنوان اولین زن آمریکایی و جوان ترین فرد آمریکایی، در ۱۸ ژوئن ۱۹۸۳، به عنوان مهندس پرواز با شاتل فضایی چلنجر اس تی اس Challenger STS-7) 7) به فضا سفر کرد و تاریخ ساز شد. او در آن زمان ۳۲ ساله بود و تاکنون نیز جوان ترین فضانورد آمریکایی است که به فضا سفر کرده است.

    او در سال ۱۹۷۷ تبلیغ روزنامه ناسا مبنی بر جذب دانشمندان جوان برای کار به عنوان متخصص ماموریت در پروازهای فضایی را دید و درخواست داد و یکی از تنها پنج زنی بود که پذیرفته شد.

    [​IMG]

    ایزابلا آکینبا کوآکی(Isabella Akyinbah Quakyi): ایمنی شناس

    کوآکی چهار دهه از فعالیت های کاری خود را صرف مقابله با مالاریا کرد، او در زمینه های مختلف از جمله ایمنی شناسی و تولید و توسعه واکسن ها فعالیت کرده است. او در حال حاضر استاد ایمنی شناسی و انگل شناسی دانشکده بهداشت عمومی در کالج علوم بهداشتی دانشگاه غنا است.

    در سال ۲۰۱۹ او برنده ی مدال از انجمن پزشکی و بهداشت گرمسیری آمریکا برای کار بر روی داروهای گرمسیری شد.

    او بیش از ۸۰ مقاله در ۱۰۰ مجله معتبر منتشر کرده و در تعدادی از کمیته ها و هیئت های ملی و بین المللی از جمله کرسی "زنان در علوم و فناوری" یونسکو در منطقه آفریقای غربی شرکت کرده است. کوآکی در تولید واکسن پپتید نیز نقش داشت. او این کار را با شبیه سازی پروتئینی که توسط مالاریا ترشح می شود انجام داد.



    انتهای پیام

     
    Farzane از این پست تشکر کرده است.