1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

از کیلومتر شمار تا کفش پاشنه بلند!

شروع موضوع توسط saddaf ‏27/3/21 در انجمن اخبار فناوری

  1. کاربر مفید

    تاریخ عضویت:
    ‏3/7/15
    ارسال ها:
    655
    تشکر شده:
    3,044
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    زن
    [​IMG]

    ما در عصری زندگی می‌کنیم که تکنولوژی به شدت پیشرفت کرده است و هر آنچه بخواهید با یک جستجوی سریع در گوگل در دسترس شماست. در حالی که بیشتر این فناوری‌ها از زمان انقلاب صنعتی در قرن ۱۸ و ۱۹ رشد و توسعه یافته‌اند اما بسیاری از محصولاتی که امروزه استفاده می‌کنیم تاریخچه‌ای طولانی‌تر دارند.

    به گزارش ایسنا، بسیاری از ایده‌های ارزشمند، ابزار و حتی غذاها به زمان باستان برمی‌گردند. مثلا پنکیک‌ها قدمتی به اندازه‌ی عصر حجر دارند و یا برخی مدل موهای محبوب امروزی به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردند. و مشخص شده اختراعاتی که به نام مخترع آن نام‌گذاری شده‌اند تنها توسط آن فرد بهبود یافته‌اند.

    بدون این اختراعات و فناوری‌ها زندگی به گونه‌ای که امروز می‌دانیم امکان پذیر نبود. بسیاری از اختراعاتی که به طور معمول استفاده می‌کنیم برای هزاران سال مورد استفاده بوده‌اند و آن‌قدر قدیمی هستند که نمی‌توان گفت ایده آن از چه کسی بوده و توسط چه کسی طراحی شده است.

    در اینجا تعدادی از اختراعات باستانی که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند را بررسی می‌کنیم.

    [​IMG]

    ۱. کیلومتر شمار

    کیلومترشمارها که مسافت طی شده یک وسیله‌ی نقلیه را اندازه‌گیری می‌کنند هنوز هم جزو ابزار پراستفاده در جهان هستند. این کیلومترشمارها زمانی مکانیکی بودند. یک مهندس و معمار رومی به نام ویتروویوس(Vitruvius) به عنوان مخترع کیلومترشمار ۱۵ سال قبل از میلاد مسیح شناخته می‌شود. او یک چرخ بزرگ را در یک قاب کوچک طراحی کرد مشابه نحوه‌ی قرارگیری چرخ در یک چرخ‌دستی. بر طبق دانشنامه بریتانیکا: هنگامی که آن را بر روی زمین هل می‌دادند در هر یک دور به طور خودکار یک سنگ‌ریزه درون یک محفظه می‌انداخت و اندازه‌ی مسافت طی شده را مشخص می‌کرد. این اولین کیلومتر شمار تاریخ بود.



    [​IMG]

    ۲. شکلات

    شکلات سه هزار سال است که وجود دارد و ما باید قدردان تمدن‌هایی چون مایا(Maya)، اولمک(Olmec)، تولتک(Toltec) و آزتک(Aztec) باشیم. در سال ۲۰۰۷ در هندوراس، انسان‌شناسان کوزه‌ای پیدا کردند که درون آن گیاه کاکائو با عمل تخمیر تبدیل به نوشیدنی الکلی شده بود. این گیاه در قرن ۱۶ام به لطف کشورگشایان اسپانیایی وارد اروپا شد.

    [​IMG]

    ۳.بتن

    در هر بنایی که در اطراف ما وجود دارد حداقل کمی بتن به کار رفته است. این ماده‌ی مهم به ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و از جایی که امروزه به اسم سوریه و اُردُن می‌شناسیم. در این دو مکان اولین بناهای بتنی وجود دارد. بازرگانان نبتیه(Nabataea) به وسیله‌ی بتن ساختمان، خانه و مخازن زیرزمینی می‌ساختند. رومی‌ها ۶۰۰ سال پیش از میلاد استفاده از آن را رایج کردند.

    [​IMG]

    ۴.لوازم آرایشی

    مصریان باستان با استفاده از سنگ معدن مس و سرب در حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد آرایش را اختراع کردند. زنان این ترکیبات را به صورت می‌زدند تا به صورتشان رنگ بدهند. آن‌ها از مخلوطی از بادام سوخته، مس اکسید شده و سنگ معدنی مس رنگ شده و یا خاکستر آن برای بزرگ و بادامی کردن چشم‌ها استفاده می کردند.

    [​IMG]

    ۵.حوضچه‌های آب گرم

    حوضچه‌های آب‌گرم به چهار هزار سال پیش برمی‌گردند. زمانیکه مصریان باستان از آن‌ها برای موارد درمانی استفاده می‌کردند. گفته می‌شود آن‌ها روزانه چهار بار حمام می‌کردند و آن دسته که ثروت‌مندتر بودند در خانه‌هایشان خزینه داشتند.

    [​IMG]

    ۶.پنکیک صبحانه

    شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پنکیک‌ها متعلق به عصر حجر هستند. تجزیه و تحلیل دانه‌های نشاسته‌ی روی ابزار ۳۰ هزارساله نشان می‌دهد که در آن زمان مردم از گیاهان و سرخس‌ها آرد درست می‌کردند و متخصصان معتقدند آن‌ها این آرد را با آب مخلوط می‌کردند و آن را روی یک سنگ روغنی داغ می‌پختند. چیزی شبیه به پنکیک‌های امروزی. نظریه‌ی معروف‌تری نیز وجود دارد که می‌گوید پنکیک‌ها حداقل متعلق به ۵ هزاره قبل هستند. گندم تک دانه در معده‌ی "اوتسی" مرد یخی یافت شد که انسانی متعلق به ۵۳۰۰ سال پیش است.

    [​IMG]

    ۷. بافتن مو

    امروزه بی‌نهایت مدل برای بافت مو وجود دارد. اما این کار پنج هزار سال قبل در فرهنگ آفریقایی آغاز شد. حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد این مدل مو که رایج‌ترینش بافت کف سر بود نشانی از جایگاه اجتماعی، مذهب و قومیت فرد بود. در حدود ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد بافت مو در میان مصریان نیز گسترش یافت.

    [​IMG]

    ۸.کاغذ

    در حالی که همه‌ی ما تشویق به مصرف کمتر کاغذ و یا حداقل بازیافت آن در جهت مسائل زیست محیطی می‌شویم، آمریکایی‌ها هنوز سالانه دو میلیارد درخت را برای تولید کاغذ و سایر محصولات چوبی قطع می‌کنند. بر طبق اسناد چینی، صنعت تولید کاغذ از سال ۱۰۵ میلادی وجود داشته است. اما شواهد باستان‌شناسی جدید نشان می‌دهد که این صنعت به ۲۰۰ سال زودتر از این زمان برمی‌گردد. همچنین مصریان باستان ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد راهی برای نوشتن روی کاغذ پاپیروس پیدا کرده بودند، گرچه این کاغذ از چوب ساخته نمی‌شد.

    [​IMG]

    ۹.کفش پاشنه بلند

    امروزه دیدن مردانی که کفش پاشنه بلند پوشیده‌اند زیاد اتفاق نمی‌افتد اما در قرن دهم علت ساخت چنین کفش‌های متفاوتی مردان بودند. اسب‌سواران از آن‌ها برای اینکه پایشان در رکاب بهتر گیر کند استفاده می‌کردند. از آن‌جا که داشتن اسب نشانی از ثروت بود این کفش‌ها نشان‌دهنده‌ی ثروت،جایگاه اجتماعی بالا و قدرت نظامی نیز بود.

    [​IMG]

    ۱۰.قرص نعناع

    مشکلات دهان و دندان در مصریان باستان رایج بود زیرا آن‌ها به وسیله‌ی سنگ‌ها آرد درست می‌کردند و شن و سنگریزه‌هایی درون آرد باقی می‌ماند و وارد نان می‌شد و به آرامی به دندان‌های آن‌ها آسیب می‌رساند. از آنجایی که هیچ‌دندان پزشکی وجود نداشت مصریان به دنبال چاره‌ای گشتند تا حداقل بوی بد دهان را از بین ببرند. اولین قرص نعنا ترکیبی از کندر، نعنا، صمغ، دارچین و عسل بود. و سرانجام مصریان باستان موفق به اختراع خمیردندان شدند.

    انتهای پیام
     
    m naizar، Shahab و Farzane از این ارسال تشکر کرده اند.