1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آیا با اینترنت ماهواره ای فیلترینگ ممکن است

شروع موضوع توسط m naizar ‏10/3/21 در انجمن فناوری

  1. مدیر ارشد عضو کادر مدیریت ✪مدیر ارشد✪

    تاریخ عضویت:
    ‏29/7/15
    ارسال ها:
    21,265
    تشکر شده:
    98,877
    امتیاز دستاورد:
    148
    جنسیت:
    مرد
    آیا با اینترنت ماهواره ای فیلترینگ ممکن است
    تجارت نیوز: سخنان ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد پروژه مدیریت وی پی ان و اینترنت، بار دیگر توجه افکار عمومی را به اینترنت ماهواره ای جلب کرده است.

    برخی از افراد، اینگونه طرح ها را آب در هاون کوبیدن می دانند؛ آنها معتقدند با گسترش اینترنت ماهواره ای در جهان، دیگر نمی توان دسترسی افراد به سایت های مختلف را با فیلترینگ مسدود کرد.

    در مقابل، گروهی دیگر امیدی ندارند که اینترنت ماهواره ای در آینده نزدیک به ایران وارد شود؛ به اعتقاد آنها حتی اگر این اتفاق رخ دهد امکان ارسال پارازیت و مسدودسازی آن وجود دارد. از سوی دیگر، هزینه این فناوری چندان بالاست که افراد عادی نمی توانند، از آن استفاده کنند.

    نگرانی نهادهای سیاست گذار

    در این میان، مجلس تصویب کرده است که شرکت مخابرات باید برای رقابت و مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره ای، زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت را توسعه دهد (ایسنا).

    فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز گفته است، برای آنکه ورود این فناوری، حکمرانی فضای مجازی را خدشه دار نکند، کارگروهی در این مرکز تشکیل شده است (خبرگزاری مهر).

    البته او چندی پیش اذعان کرده بود که سیاست های فیلترینگ قدرت خاصی به کشور نداده است و گسترش اینترنت ماهواره ای، این ابزار را در آینده بی اثر می کند.

    مسدودسازی اینترنت ماهواره ای مشکل است

    البته به گفته نیما امیرشکاری، کارشناس فناوری اطلاعات، نسل جدید اینترنت ماهواره ای به گونه ای طراحی شده که با ابزارهای موجود ارسال پاریزیت، مسدودسازی آن بسیار مشکل است و حتی شاید نشدنی باشد.

    [​IMG]

    او می گوید: ماهواره ها به گونه ای در مدار قرار می گیرند، که نسبت به موقعیت خاصی در زمین همیشه ثابت هستند. در واقع آنها با چرخش زمین حرکت می کنند. به همین دلیل جهش دیش به سمت ثابتی قرار دارد و اطلاعات را در شبانه روز از یکی از آنها دریافت می کند.

    این کارشناس فناوری اطلاعات می افزاید: در اینجا، اصطلاحی به نام «لاین آف سایت» وجود دارد که به معنای ارتباط میان دو نقطه است. زمانی که اتصال بین دیش و ماهواره برقرار شد، آنها نقطه دیدی نسبت به هم پیدا می کنند و امواج میان آنها منتقل می شود.

    به گفته او، در این مسیر، نباید مانعی بین دو نقطه دید وجود داشته باشد، چرا که ارسال پارازیت در واقع «لاین آف سایت» را مخدوش می کند و مانع رسیدن امواج به مقصد می شود.

    مسدودسازی؛ شاید سال های آینده

    امیرشکاری می افزاید: در نسل جدید اینترنت ماهواره ای، تعدد ماهواره ها به حدی است که دستگاه های ارسال پاریزیت نمی توانند مسیر حرکت امواج را شناسایی کنند. در واقع به ازای هر دیش، چندین ماهواره برای ارسال امواج موجود دارد.

    این کارشناس فناوری اطلاعات می گوید: در این شرایط، مسیر ارتباط با هر کدام از آنها که مسدود باشد، روی دیگری سوئیچ می شود و دیش دریافت کننده با چرخشی خودکار، امواج را از یکی از آنها دریافت می کند.

    امیرشکاری ادامه می دهد: نسل های قدیمی اینترنت ماهواره ای، مانند ماهواره های تصویری عمل می کنند؛ در نتیجه ارسال پارازیت روی عملکرد آنها تاثیر می گذارد اما نسل جدید این فناوری، «دیش گردان خودکار» دارد و ماهواره ها نیز در مدارهای کوتاه تر قرار گرفته اند.

    او می گوید: در نتیجه با فناوری های موجود، شاید مخدوش کردن امواج آنها امکان پذیر نباشد اما این احتمال وجود دارد که در سال های آینده، فناوری جدیدی برای ارسال پارازیت ساخته شود.

    وارد می شود اما فراگیری آن زمان می برد

    این روزها متنی در فضای مجازی در حال چرخش است که با توجه به خرید تکنولوژی اینترنت ماهواره ای در کشورهای همسایه از جمله امارات، پیش بینی می کند که این فناوری به زودی به ایران نیز راه می یابد.

    امیرشکاری در این مورد معتقد است، اینترنت ماهواره ای احتمالا در آینده نه چندان دور، به صورت موردی وارد کشور می شود، اما فراگیر شدن آن به گذشت زمان نیاز دارد.

    این کارشناس فناوری اطلاعات تاکید می کند: بدون شک، اینترنت ماهواره ای در دسترس کاربران ایرانی قرار می گیرد. آنچه که اکنون اهمیت دارد، نوع سیاست گذاری و برخورد با این فناوری است. نهادهای مرتبط باید بپذیرند که نوآوری لازمه زندگی روز است و نمی توان همه راه ها را مسدود کرد.

    گران است؛ به تدریج ارزان می شود

    اما آیا فناوری اینترنت ماهواره ای از نظر هزینه ای برای اقشار مختلف جامعه قابل استفاده است؟

    به اعتقاد امیرشکاری، در بدو ورود این فناوری به ایران، احتمالا سازمان ها و اقشار ثروتمندتر می توانند از آن استفاده کنند.

    او می گوید: اینترنت ماهواره ای، فناوری جدیدی در دنیا است و به طور طبیعی در سال های نخست، هزینه بالاتری نسبت به اینترنت عادی دارد.

    این کارشناس فناوری اطلاعات، می افزاید: در بعد داخلی نیز از یک سو نوسانات قیمت ارز روی هزینه تجهیزات لازم اثر می گذارد. از سوی دیگر، این احتمال وجود دارد که استفاده از آن در سال های نخست غیرقانونی باشد که خود این موضوع، هزینه ها را افزایش می دهد.

    به گفته امیرشکاری، با وجود این، به تدریج از هزینه تجهیزات لازم کاسته می شود و افراد عادی جامعه نیز می توانند از این فناوری بهره ببرند.
     
    Anoosh، mj12، n@der و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. مدیر بازنشسته☕

    تاریخ عضویت:
    ‏1/1/13
    ارسال ها:
    1,734
    تشکر شده:
    6,065
    امتیاز دستاورد:
    128
    جنسیت:
    مرد
    این اقای کارشناس امیرشکاری سایت استارلینکو تاحالا مشاهده نکرده
    پروژه استارلینک همانند ماهوارهای gpsروباند L کارمیکند ومدام درحال حرکت بدور زمین هستند همانند gps و چون از باند Lاستفاده میکند نیازی به دیش ندارد چون ثابت نیستند از روی ایران هم مانند سایر کشورهای دیگر عبور میکنند که براحتی قابل مشاهده است
     
    m naizar، Anoosh، M @ H @ K و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,394
    تشکر شده:
    26,274
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    اولا این اینترنت ماهواره ای در کشور های مختلف فقط با اجازه دولتها فعال میشه و چنانچه دولت اون کشور اجازه نده قابل دسترسی نیست چون کشور هایی مثل چین و روسیه و غیره امکان زدن ماهواره ها و منهدم کردن آنها را دارند و شرکت مربوطه نمیخواهد ماهوا ه هایش منهدم شوند
    دوما در حال حاضر تا وقتی ایران تحریمه حتی با درخواست دولت هم در ایران فعال نمیشه
    این ماهواره که نهایتا حدود سی هزار ماهواره خواهد بود در مدار پائینی یعنی حدود ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دارند و هر نقطه از زمین در آن واحد از چندین ماهواره سیگنال دریافت میکند که مرتب ماهواره ها عوض میشوند
    ماهواره های تلویزیونی که در مدار پارکینگ در فاصله ۳۵۰۰۰ کیلومتری زمین قرار دارند با هر دور حرکت زمین بدور خود اون ماهواره هم یک دور بدور زمین میچرخد و از نظر ناظر زمینی بیحرکت به نظر میرسد و بهمین جهت گفته میشود پارک کرده
     
    m naizar و mj12 از این پست تشکر کرده اند.