1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

کفش ورزشی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

شروع موضوع توسط sanaz-hedayati ‏16/2/21 در انجمن مقالات پزشکی

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/20
    ارسال ها:
    28
    تشکر شده:
    8
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    ویژگی کفش مناسب ورزشی
    پوشیدن کفش های ورزشی مناسب برای فعالیت های ورزشی خاص می تواند علاوه بر راحتی فرد، به بهبود عملکرد وی نیز کمک کند و از همه مهمتر در پیشگیری از بروز صدمات مختلف تاثیرگذار است.

    فعالیت های ورزشی فشار زیادی را بر روی پا، مچ پا و ساق ها وارد می کنند. به عنوان مثال دویدن و پریدن فشاری بر روی پا وارد می کنند که برابر با سه تا پنج برابر وزن بدن است.

    کفش های ورزشی امروزی متناسب با فعالیت های ورزشی متنوعی طراحی و تولید می شوند. اگر بیش از دو بار در هفته در رشته ورزشی خاصی شرکت می کنید، بهتر است کفش ورزشی مناسب با آن را تهیه کنید. به عنوان مثال کفش ورزشی مناسب برای دویدن، کفش فوتسال یا کفش مناسب برای ورزش بستکتبال هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

    اما اگر در طول هفته در رشته های ورزشی متعددی خودتان را سرگرم می کنید، بهتر است یک کفش ورزشی چند منظوره(cross-training shoe) را تهیه کنید.

    چند نکته برای انتخاب و خرید کفش مناسب ورزشی
    • اگر امکانش فراهم بود، به مغازه ای بروید که محصولات مربوط به رشته ورزشی تخصصی شما را داشته باشد. اگر دونده هستید به فروشگاه ورزشی مخصوص دوندگان بروید، اگر تنیس بازی می کنید حتما کفش های خود را از مغازه مخصوص این رشته تهیه کنید. اما اگر چنین چیزی امکان پذیر نیست، قبل از هر چیز کمی در مورد بهترین کفش مناسب پای خود تحقیق کنید و سپس به مغازه لوازم ورزشی مراجعه نمایید.
    • از آن جایی که پاهای شما در طول روز ورم می کنند، پیشنهاد می کنیم کفش ها را بعد از تمرین یا در انتهای روز امتحان کرده و در نهایت سایز مناسب را انتخاب کنید.
    • به جهت اطمینان از سایز مناسب کفش بهتر است جورابی را استفاده کنید که معمولا موارد مشابه آن را حین ورزش کردن یا تمرین می پوشید.
    • مطمئن شوید بخش پاشنه کفش به خوبی پاشنه شما را نگه دارد تا پایداری آن را فراهم کند.
    • باید بین بلندترین انگشت پا و نوک کفش حداقل نیم اینچ یعنی حدود ۱.۲۵ سانتیمتر فاصله باشد.
    • ناحیه جلوی کفش باید فضای کافی را داشته باشد تا بتوان به راحتی انگشتان را در آن تکان داد. انگشتان شما هیچ وقت نباید در یک کفش ورزشی تحت فشار زیاد قرار داشته باشند.
    • در حین تست کردن کفش ها سعی کنید در داخل فروشگاه و روی سطوح مختلف راه بروید (فرش، سرامیک و…) تا از راحت بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.
    • همیشه بند کفش های مورد نظرتان را سفت کنید تا پاها در داخل کفش به خوبی مستحکم شوند. انواع مختلفی از الگو های بستن بند کفش ها وجود دارند که متناسب با نوع پا می توان از آن ها استفاده کرد.
    • هر دو کفش پای راست و چپ را بپوشید تا از مناسب بودن سایز آن ها اطمینان حاصل شود. به علاوه کفش را روی یک سطح هموار بگذارید و به آن نگاه کنید تا مطمئن شوید که کفش مستقیم و هموار و بدون نقص است.
    • مطمئن شوید که کفش ها برای مدت طولانی بر روی قفسه فروشگاه نبوده باشند. با این که مواد اولیه ساخت کفش های ورزشی توانایی تحمل فشار زیاد را دارند اما به هر حال ممکن است در طول زمان حتی بدون آن که استفاده شوند میزان اثر خود را از دست دهند.
    [​IMG]
    انواع کفش ورزشی

    کفش های ورزشی عمدتاً بر اساس کاربری خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند:

    خصوصیات کفش ورزشی مناسب برای دویدن
    بخش اعظمی از تحقیقات سال های اخیر در حوزه کفش های ورزشی معطوف به تولید و بهبود کیفیت کفش های مخصوص دویدن بوده است. کفش های مخصوص رشته دو در ۳ دسته بندی مختلف قرار می گیرند:

    ۱- کفش های بالشتک دار یا اصطلاحا خنثی(cushioned or neutral shoes)
    کفش های بالشتک دار برای آن دسته از دوندگانی طراحی شده اند که کف پای آن ها قوس زیاد دارد و بدون انعطاف است. در بخش میانی از این کفش ها فوم نرم و تک رنگی از جنس اتیلن وینیل استات (EVA) قرار می گیرد تا پشتیبان خوبی برای کف پا باشد. EVA که یک ماده سنتتیک قابل فرم دهی است خواص چگالی متغیری دارد به گونه ای که می توان میزان اثر بالشتکی آن را کمتر یا بیشتر نمود.

    ۲- کفش های پایدار کننده (stability shoes)
    کفش های پایدار کننده برای افرادی که قوس کف پای آن ها در هنگام دویدن از بین می رود پایداری سبک تا متوسطی ایجاد می کند. به این دسته از افراد، پروناتور می گویند که باید در حین دویدن حالت قوس کف پای خود را حفظ کننددر این کفش ها در ناحیه ی قوس کف پا و گاه پاشنه دو تا سه لایه پلی اورتان (PU) خاکستری وجود دارد که هر یک دانسیته ی متفاوتی دارد تا برای کف پای صاف حمایت بیشتری فراهم کند.

    ۳- کفش های کنترل حرکت(motion control)
    کفش های کنترل حرکت برای آن دسته از افراد طراحی شده است که مشکل صافی کف پای آن ها شدید باشد. این کفش ها می توانند بیشترین میزان پایداری را به همراه داشته باشند و برای افرادی با کف پای صاف یا افرادی که اضافه وزن دارند مناسب هستند. کفش های کنترل حرکت دارای پایدارکننده های بیشتری در لبه ی داخلی پاشنه هستند تا بیشترین کنترل را به همراه داشته باشند. بخش بیرونی کفی این کفش ها از لاستیک کربن یا لاستیک دمیده شده(که با تزریق هوا ساخته می شود) تولید می شود . کفی لاستیک کربنی از مواد سنگین تری ساخته می شود و به دلیل سختی بیشتر می تواند دوام خوبی را به کفش بدهد. لاستیک دمیده شده انعطاف پذیر و سبک تر بوده و به جای پایداری، خاصیت بالشتکی بیشتری را به همراه دارد.

    کفش مناسب پیاده روی (walking shoes)
    کفش های مخصوص پیاده روی پایداری و استحکام خوبی در ناحیه قوس پا دارند، میزان جذب فشار آن ها مناسب است و آج ریز دارند. در حین راه رفتن، یک الگوی ثابت و تکراری پاشنه به انگشتان تکرار می شود بنابراین باید کفشی که می پوشید حتما پایدار و مناسب باشد.

    اگر مشکل آرتروز یا درد در کف پا را تجربه می کنید، کفی راکر(گهواره ای شکل) می تواند گزینه مناسبی باشد چرا که در حین راه رفتن کف پای شما را به گونه ای طبیعی از پاشنه به پنجه می غلتاند و این کار برای مشکل و دردتان مناسب است.

    کفش دیگر رشته های ورزشی
    برخی کفش ها به نحوی طراحی شده اند که برای هر رشته ورزشی دیگری کاربرد دارند که از جمله آن ها می توان به گلف، رقص باله، اسکیت، هاکی، دوچرخه سواری و اسکی اشاره کرد. همچون همیشه، یک فرد حرفه ای می تواند به شما در خرید کفش مناسب کمک کند.

    بوت های مخصوص اسکی یا اسکیت می توانند متناسب با پای خود فرد طراحی و تولید شوند تا میزان پایداری خوبی را ارائه کنند. کفش های گلف باید پایداری خوبی در ناحیه کف پا داشته باشند چرا که بازیکنان باید مسافت زیادی را بر روی سطوح مختلف طی کنند.

    در صورت امکان، بهتر است کفش گلفی با قابلیت جدا شدن کفی داخلی تهیه کنید تا بتوان کفی طبی در کفش قرار داد.
    دکتر غلامرضا نادری (dr-rezanaderi.com) متخصص ارتوپد و درمان آسیب های ورزشی
     
    کوکی♥❄ از این پست تشکر کرده است.