1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

بسته بندی مواد دارویی چه اصولی دارد ؟

شروع موضوع توسط sani03 ‏1/2/21 در انجمن علوم متفرقه

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏1/9/20
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    طراحی و تولید بسته بندی دارویی بسیار حائز اهمیت است و باید مطابق با برخی از استانداردها باشد. اصول بسته بندی دارویی عبارتند از:

    • از رنگ های خاص برای اعلام هشدار خطر به درستی استفاده شود. به عنوان مثال قرص لانوکسین با رنگ آبی و خط نارنجی در وسط جعبه مشخص می شود.
    • فونت و سایز عباران روی جعبه واضح باشد.
    • خط بریل به صورت برجسته روی جعبه وجود داشته باشد تا افراد نابینا بتوانند داروها را با توجه به جعبه از یکدیگر تفکیک کنند.
    • سایز جعبه مطابق با استاندارهای اعلام شده باشد.
    • طرح روی جعبه مناسب با رده سنی مصرف کننده باشد.
    • از اشکال و علائم مشخص کننده دارو به خوبی روی بسته بندی دارو استفاده شود.
    • بسته بندی محصولات دارویی باید به گونه ای طراحی شوند که چینش و انبارداری را در داروخانه تهسیل کنند.
    [​IMG]

    کارشناسان دارویی معتقد هستند که بیشتر داروهای ایرانی با نمونه های مشابه خارجی خود کیفیتی یکسان دارند. اما به دلیل این که بسته بندی های نامناسبی دارند نمی توانند اعتماد مصرف کننده را جلب کنند. به همین دلیل نه تنها اصول بسته بندی دارو هنگام طراحی بسته بندی برای محصولات دارویی مورد توجه قرار بگیرد ، بلکه باید از کیفیت مناسب برخوردار باشد.

    انواع بسته بندی دارویی
    روش های مختلفی برای بسته بندی دارو وجود دارد. برخی از انواع بسته بندی که برای محافظت دارو به کار می رود عبارتند از:

    • ظروف شیشه ای
    یکی از انواع متریال های مورد استفاده برای بسته بندی ظروف ، شیشه است. شیشه به دلیل این که از استحکام کافی برای محافظت محصول در مقابل رطوبت و برخوردار است ، نسبت به سایر متریال ها در انواع بسته بندی دارویی بیشتر استفاده می شود. برای حفاظت دارو از نور خورشید ممکن است که از شیشه های رنگی استفاده شود

    از دیگر مزایای ظروف شیشه ای ، سهولت در پر کردن و مقرون به رفه بودن است. البته با توجه به این که ممکن است سطح ظرف شیشه ای به دلیل آزاد سازی قلیایی ، محصول را تحت تأثیر قرار دهد ، نمی توان ظرف شیشه ای را برای تمام داروها به کار برد.

    [​IMG]

    • ظروف پلاستیکی
    یکی دیگر از متریال های مورد استفاده در انواع بسته بندی دارویی ، پلاستیک است. ظروف پلاستیکی نشکن هستند و قابلیت جمع شدن دارند. از طرف دیگر وزن ظروف پلاستیکی بسیار سبک است. ظروف پلاستیکی در حجم های مختلف و مطابق با اصول بسته بندی دارو تولید می شوند.

    • ظروف فلزی
    فلزات به دلیل ویژگی نفوذ ناپذیری ، کاهش خطرات آلودگی ، محافظت از دارو در مقابل ضربه و رطوبت گزینۀ مناسبی برای بسته بندی محصولات دارویی به شمار می روند.

    علاوه بر بسته بندی خود دارو ، یک بسته بندی ثانویه نیز وجود دارد که از جنس کارتن است. انتخاب طرح گرافیکی روی انواع بسته بندی دارویی ثانویه با توجه بر سن مصرف کننده تغییر می کند. امروزه بسته بندی های ثانویه با ابتکار و خلاقیت بیشتری طراحی می شوند و مانند گذشته از یک الگوی تکراری پیروی نمی کنند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که داروها برای حمل و نقل ، در جعبه های بزرگتر نیز بسته بندی می شوند که به آن ها بسته بندی سوم گفته می شود.

    کدام کارتن ها برای بسته بندی دارویی مرسوم تر هستند؟
    جنس کارتن مورد استفاده در بسته بندی دارویی بسیار حائز اهمیت است. زیرا نه تنها باید از محصول در برابر نور خورشید ، ضربه و رطوبت محافظت کند بلکه باید مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت باشد. در انواع بسته بندی دارویی از مقواهای مخصوص به نام ایندر برد استفاده می شود. این مقواها در بازار با نام مقواهای بهداشتی شتاخته می شوند و در گرماژهای مختلف تولید می شوند.

    با توجه به این که جعبه با محصول تماس مستقیم ندارد(دارو خود یک بسته بندی اولیه دارد)گاهی اوقات ممکن است از مقوای پشت طوسی برای بسته بندی دارو استفاده شود. امروزه از جعبه های لمینتی باکیفیت برای انواع بسته بندی دارویی استفاده می شود که از لایه های کاغذ ، آلومینیوم و لایه های نازک پلی اتیلن ساخته شده اند. این جعبه ها باعث بالا رفتن مقاومت جعبه در برابر آب ، نور و هوا می شوند ، به همین دلیل برای انواع بسته بندی دارویی مناسب هستند.

    [​IMG]

    روش های چاپ برای بسته بندی های دارویی
    چاپ بسته بندی دارو شامل مراحل مختلفی است که عبارتند از:
    • طراحی
    • نمونه گیری
    • چاپ
    • خدمات تکمیلی
    قیمت چاپ بسته بندی دارو به اندازه محصول (طول ،عرض ،ارتفاع) وزن محصول ، تعداد و… دارد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که به دلیل ثابت بودن برخی از هزینه ها مانند هزینه طراحی ، زینک ، قالب و… در صورتی که تیراژ جعبه پایین باشد ، قیمت تمام شده یک عدد جعبه در مقایسه با تیراژهای بالاتر ، بیشتر خواهد بود. به همین خاطر چاپ بسته بندی دارو با تیراژ پایین مقرون به صرفه نیست.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏1/2/21