1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

انواع دستگاه دوخت کارتن

شروع موضوع توسط sani03 ‏23/1/21 در انجمن علوم متفرقه

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏1/9/20
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    با توجه به اینکه کارتن های مختلفی در ضخامت های نازک ، متوسط و ضخیم تولید می شوند ، برای دوخت هر کدام نیاز به دستگاه متفاوت وجود دارد. از سوی دیگر هر کارتن از قسمت های مختلف شامل لبه ، کناره ، کف و درب تشکیل شده است که هر کدام از این قسمت ها نیازمند نوع خاصی از سوزن برای دوخت کارتن است.

    علاوه بر این مسئله را نیز باید در نظر بگیریم که کارتن با توجه به ضخامت به سه نوع یک لایه ، دو لایه و سه لایه تقسیم می شوند.

    همچنین با توجه به اینکه کارتن ها با در نظر گرفتن ضخامت و سایر خصوصیات در صنایع مختلف برای بسته بندی در وسعت های متفاوت استفاده می شوند ، چند دستگاه منگنه کارتن مختلف وجود دارد. در ادامه با انواع این مدل ها آشنا می شویم.

    • دستگاه منگنه کوب دستی کارتن

    از منگنه کوب دستی برای دوخت دو طرف کارتن می توان به راحتی استفاده کرد. روش کار این دستگاه دوخت کارتن به این شکل است که دسته اهرمی منگنه توسط اپراتور دستگاه حرکت داده می شود و دوخت کارتن صورت می گیرد.

    همان طور که مشخص است این دستگاه چون به روش دستی کار می کند ، میزان سرعت کار کاملا به کار اپراتور و سرعت او بستگی دارد. هرچه سرعت عملکرد اپراتور بیشتر باشد کارتن های بیشتری دوخته می شوند. اما باید در نظر بگیرید که در هر صورت سرعت کار دستگاه منگنه کارتن دستی نسبت به مدل های دیگر خیلی پایین تر است.

    همچنین این دستگاه بیشتر مناسب استفاده در حجم کم است و نمی توان از آن انتظار زیادی داشت. می توان از این دستگاه برای بسته بندی در انبارهای کوچک که حجم کار کمی دارند ، استفاده کرد. دستگاه دوخت منگنه کارتن دستی حدود ۲ کیلوگرم وزن دارد و در بیشتر اوقات با یک بدنه تمام فلزی پوشیده می شود.

    مکانیسم تغذیه در این دستگاه کارتن دوز از عقب ساخته می شود و کار با آن را برای اپراتور راحت می کند. همچنین اهرم روی دستگاه یک روکش پلاستیکی دارد که کاربرد آن را راحت می کند.

    • دستگاه منگنه کارتن بادی

    این نوع دستگاه دوخت کارتن با کمک قدرت پنوماتیک و یا به عبارتی باد کار می کند. روش کار دستگاه به این صورت است که با کمک یک مخزن و کمپرسور هوا که روی دستگاه تعبیه شده است باد آن تامین می گردد. در این روش سرعت کار بسیار بیشتر و بهتر از کار با دستگاه دوخت دستی است. به همین دلیل می توان از آن در بسته بندی صنایع بزرگ با حجم کار بالا استفاده کرد.

    با کمک کمپرسور که در دستگاه دوخت بادی تعبیه شده است ، کار به سرعت و سهولت پیش می رود. همچنین تفاوتی نمی کند که دستگاه در سایز کوچک و یا بزرگ باشد ، بلکه سرعت کار آن بسیار مناسب و متعادل است. با توجه به اینکه سایز دستگاه های منگنه بادی متفاوت است ، نوع منگنه ، سوزن و سرعت منگنه متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل از ظرفیت مخزن کمپرسور باد متفاوت استفاده می شود.

    این دستگاه عموما از بدنه تمام فلزی تشکیل شده و مکانیسم تغذیه باد عقب دستگاه قرار دارد. همچنین سرعت بالایی برای دوخت کارتن در نظر گرفته شده است و وزنی حدود ۲ کیلوگرم دارد. سرعت منگنه در این دستگاه دوخت کارتن ۶۰ منگنه در هر دقیقه است و به عبارتی سرعت بالایی دارد.

    • دستگاه منگنه کارتن برقی

    مدل دیگر دستگاه دوخت کارتن ، نوع برقی آن است. در این مدل نیز نیروی مورد نیاز برای کار توسط برق تامین می شود. ممکن است در کارتن دوز برقی وجود سیم برای اتصال آن به پریز برای کاربر دست و پاگیر باشد؛ به همین دلیل دو مدل دیگر دستگاه دوخت منگنه کارتن بر پایه مدل برقی تولید شده است که این مشکل در آنها وجود ندارد.

    این دو مدل شامل دستگاه منگنه کارتن شارژی و پدالی هستند. در مدل کارتن دوز شارژی قدرت و برق مورد نیاز مصرفی دستگاه برای دوخت توسط یک باتری تامین می شود. به عبارتی در دستگاه دوخت شارژی مشکل سیم و اتصال آن به برق و خطرات ناشی از آن وجود ندارد و خللی در فرآیند کار ایجاد نمی شود. از سوی دیگر می توان بعد از تمام شدن شارژ دستگاه آن را مجدداً شارژ نمود.

    دستگاه دوخت کارتن پدالی هم بیشتر مواقع برای دوخت بغل کارتن و یا کف کارتن استفاده می شود. همان طور که از نام محصول مشخص است با کمک یک پدال و فشار پا ، دوخت کارتن انجام می گردد. این دستگاه نیز به علت اینکه تعداد زیادی منگنه در آن جای می گیرد قابلیت استفاده صنعتی و حجم بالای کار دارد.

    از سوی دیگر ارگونومی آن به شکلی طراحی شده است که کار با آن برای اپراتور بسیار ساده ، دور از خطر و ایمن است.

    سخن پایانی

    در میان انواع دستگاه کارتن سازی ، دستگاه منگنه کارتن یکی از دستگاه های ساده و در عین حال مهم در کارتن سازی به شمار می آید. برای منگنه کردن کارتن چندین مدل دستگاه دوخت منگنه کارتن شامل مدل دستگاه دوخت منگنه کارتن برقی ، بادی ، دستی ، شارژی و پدالی وجود دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند.