1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

معرفی انواع پاکت های بسته بندی به لحاظ طرح و جنس

شروع موضوع توسط sani03 ‏7/1/21 در انجمن علوم متفرقه

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏1/9/20
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    انواع پاکت های بسته بندی به لحاظ طرح
    امکان تولید پاکت بسته بندی در شکل ، طرح و اندازه های مختلف وجود دارد. از این رو صنایع مختلف می توانند بر حسب نیاز، محصول مورد نیاز خود را سفارش دهند؛ به عنوان مثال می توان به پاکت های مات و شفاف اشاره کرد. امکان مشاهده محتویات داخل پاکت در نوع مات وجود ندارد. اما نوع شفاف برعکس مات است. البته تعبیه پنجره های شفاف روی پاکت های مات نیز امکان پذیر است.

    مدل بدون زیپ و زیپ دار نیز از رایج ترین پاکت های بسته بندی به شمار می روند. بخش بالایی پاکت در مدل بدون زیپ باز است. اما با تعبیه زیپ امکان باز و بسته کردن چندین باره پاکت برای مصرف کننده وجود دارد.

    در نتیجه پاکت بلافاصله بعد از مصرف بسته شده و محصول موجود در آن تازه و سالم باقی می ماند. امکان تولید پاکت بدون کاست یا کاست دار نیز وجود دارد. وجود کاست برای افزایش گنجایش پاکت وایستایی آن اهمیت دارد. پاکت ها از این جهت به صورت ته کاست ، بغل کاست ( سمت چپ و راست ) و سه طرف کات ( ته و طرفین ) طراحی و تولید می شوند. بیشترین گنجایش مربوط به پاکت های سه طرف کاست است.

    انواع پاکت های بسته بندی بر اساس جنس
    پاکت های بسته بندی بر اساس جنس به سه گروه عمده کاغذی ، مقوایی و نایلونی یا پلی اتیلنی تقسیم می شوند. هر یک از این موارد برای گروه خاصی از محصولات تولیدی کاربرد دارند.

    پاکت بسته بندی کاغذی
    متداول ترین و ارزان ترین پاک ت های بسته بندی از جنس کاغذ یا کرافت تهیه می شوند. مزایای بسیاری برای پاکت های کرافت عنوان شده است که چاپ پذیری یکی از آن ها است. در نتیجه می توان لوگو ، طرح یا متن مورد نظر را روی پاکت اجرا کرد. البته کیفیت چاپ روی بسته بندی چندان بالا و مطلوب نیست. قابلیت بازیافت و جلوگیری از آلودگی محیط زیست یکی دیگر از مزایای این نوع بسته بندی است.

    پاکت های تولید شده از جنس کاغذ بیشتر برای مواد غذایی خشک از قبیل ادویه جات ، حبوبات ، خشکبار و … مورد استفاده قرار می گیرند. امکان سفارشی سازی پاکت های بسته بندی کاغذی به لحاظ شکل ، ابعاد و طرح نیز وجود دارد.

    پاکت مقوایی
    پاکت بسته بندی مقوایی در مقایسه با نوع کاغذی از مقاومت و ایستایی بیشتری برخوردار است. این پاکت ها در بسیاری از صنایع از قبیل لوازم الکترونیکی ، لوازم خانگی و حتی مواد غذایی کاربرد دارند. پاکت هایی از این جنس در اشکال و اندازه های مختلف طراحی و تولید می شوند که شامل لول ه ای یا تیوبی ، قوطی شکل ، سینی و جعبه ای است. امکان چاپ انواع طرح ، لوگو و متن در رنگ های مختلف نیز روی بسته بندی مقوایی وجود دارد.

    پاکت بسته بندی پلاستیکی
    بسیاری از پاکت های بسته بندی با استفاده از پلاستیک یا نایلون تهیه می شوند. مواد پروپیلن مورد استفاده در این روش برای تولید رول های OPP یا CPP مورد استفاده قرار می گیرد. این دو به لحاظ ظاهر مشابه هم هستند. اما نوع CPP در مقایسه با OPP نرمی و لطافت بیشتری دارد.

    در اکثر موارد لایه زیرین این نوع پاکت از جنس CPP و لایه رویین از جنس OPP تهیه می شود. با این کار لایه باکیفیت در تماس با محصول قرار می گیرد. علاوه بر این چاپ روی لایه رویین ایجاد شده و با محصول تماس پیدا نمی کند.

    قابلیت بازیافت ، ظاهر شکیل ، نداشتن تغییر رنگ ، مقاومت بالا و بازدارندگی در برابر رطوبت از مزایای این نوع پاکت است. امکان چاپ انواع طرح و رنگ روی پاکت هایی از این جنس وجود دارد.

    کیفیت چاپ نیز به حدی بالا است که تمام جزئیات در نگاه اول نمایان می شود. رول های CPP و OPP به اشکال مختلف در کنار هم قرار گرفته و به سلفون تبدیل می شوند.

    سلفون مورد استفاده در صنعت بسته بندی با نوع خانگی متفاوت است و سلفون ترس نام دارد. انواع مختلفی از ترس یا سلفون صنعتی در دسترس قرار دارد که شامل شفاف ، متالایزر و صدفی است.
    • شفاف
    سلفون شفاف برای محصولاتی کاربرد دارد که در معرض نور خورشید فاسد نمی شوند؛ به عنوان مثال می توان به حبوبات ، ادویه جات و ماکارونی اشاره کرد.
    • شیری یا پرولایزر
    سلفون صدف با ایجاد لایه شیری رنگ روی OPP یا CPP ایجاد می شود. این پاکت بسته بندی برای محصولاتی که در سرما نگهداری می شوند کاربرد دارد.
    • متالایزر
    پاکت متالایزر نوعی پاکت پلیمری است که در آن لایه CPP یا OPP توسط لایه نازکی از جنس فلز پوشانده می شود. ظاهر این پاکت شباهت بسیاری به فویل های آلومینیومی دارد. اما هزینه و وزن آن به دلیل کاهش قابل توجه ضخامت لایه آلومینیومی کمتر است. در این روش فلز مورد نظر ( آلومینیوم ، نیکل یا کرو م) تحت خلاء ، تبخیر و روی لایه پلیمری متراکم می شود.

    سخن پایانی

    ما در این مقاله انواع پاکت های بسته بندی را مورد بررسی قرار دادیم. انواع مختلفی از این محصولات بر اساس جنس ، شکل و اندازه موجود است. جنس پاکت های بسته بندی از کاغذ ، مقوا یا پلاستیک انتخاب می شود. بر اساس جنس نیز امکان طراحی این پاکت ها به صورت ساده یا زیپ دار ، بدون کاست یا کاست دار ، بدون پنجره یا پنجره دار ، شفاف یا مات وجود دارد.
     
    Αli язza از این پست تشکر کرده است.