1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

چگالی جرمی کاغذ چیست؟

شروع موضوع توسط sani03 ‏29/12/20 در انجمن علوم متفرقه

  1. داره خودمونی میشه!

    تاریخ عضویت:
    ‏1/9/20
    ارسال ها:
    59
    تشکر شده:
    24
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    تسای لون ( Cai Lun ) مبتکری چینی بود که حول وحوش سال 105 میلادی کاغذ را به شکلی درآورد که امروزه وجود دارد. البته تولید کاغذ از 200 سال پیش از میلاد هم در این کشور رواج داشت ، اما لون شیوه جدیدی ابداع کرده و مواد جدیدی به ترکیب آن اضافه کرد تا کاغذ شکل امروزی را به خود بگیرد.

    امروزه و صد ها سال پس از ابتکار لون ، کاغذ رایج ترین ابزار نشر و انتقال اندیشه بشر است؛ نقش برجسته ای در جمع آوری و حفظ اطلاعات بشر دارد. سرانه مصرف کاغذ به عنوان شاخص پیشرفت و توسعه فرهنگی کشور ها محاسبه می شود و نقش قابل توجهی در درآمد سرانه ملی کشور ها دارد.

    چگالی جرمی کاغذ چیست و چگونه محاسبه می شود؟
    مهم ترین ویژگی های تعیین کننده کیفیت کاغذ ، ضخامت و چگالی جرمی کاغذ ( Paper Density ) هستند. چگالی کاغذ با ضخامت معین ممکن است تا میزان زیادی متغیر باشد. برای اندازه گیری چگالی کاغذ به طور معمول از دو واحد اندازه گیری متفاوت استفاده می شود:

    • آوواردوپوا ( Avoirdupois )
    • متریک ( Metric )
    هر دوی این واحد ها موارد استفاده خود را دارند. باید توجه داشته باشید که شاید برای محصولات مختلف یک کارخانه ، از واحد های متفاوتی استفاده شود. پس هنگام تعیین کیفیت کاغذ ، باید دقت کنیم از چه واحدی برای اندازه گیری آن محصول استفاده شده است. در ادامه هر دو واحد را بررسی می کنیم:

    واحد آوواردوپوا برای محاسبه چگالی کاغذ
    ضخامت کاغذ برحسب هزارم اینچ یا پوینت بیان می شود. یک هزارم اینچ برابر با یک پوینت است. برای مثال کاغذی با ضخامت 0?002 اینچ ، همان 20 پوینت است. بیشتر مقواها با وزن هر 1000 فوت مربع و برحسب پوند اندازه گیری می شوند که به آن وزن پایه می گویند.

    کاغذ نازک با وزن هر بند ( Ream ) برحسب پوند مشخص اندازه گیری می شود. هر بند کاغذ شامل 500 ورق کاغذ است ، ولی اندازه واقعی هر ورق بر حسب نوع محصول متغیر است. در بسیاری موارد ، یک بند کاغذ 3000 فوت مربع در نظر گرفته می شود.

    واحد متریک برای محاسبه چگالی جرمی کاغذ
    در سیستم متریک ، رابطه وزن کاغذ با مساحت به صورت گرماژ کاغذ و مقوا بیان می شود. گرماژ ( Garmmage ) ، وزن یا جرم یک متر مربع کاغذ است. ضخامت کاغذ به میکرومتر (um) بیان می شود. گاهی اوقات از میلی متر هم استفاده می شود ، ولی در میکرومتر ، ممیز اعشار حذف شده که همین مزیت آن محسوب می شود.

    ضرایب تبدیل واحد متریک این ها هستند:

    • گرم بر مترمربع برابر است با پوند بر 1000 فوت مربع × 4/55
    • میکرومتر برابر است با 25/4 × 0/001 اینچ
    • 1000 میکرومتر هم برابر است با 1 میلی متر
    نکته قابل توجه اینکه چگالی جرمی کاغذ از وزن پایه و کولیس محاسبه می شود. چگالی یک ورق کاغذ ، در واقع جرم آن در هر واحد حجم است که گاهی اوقات به آن چگالی ظاهری هم می گویند. چگالی معمولا به صورت g/cm3 اندازه گیری می شود.

    چگالی کاغذ اغلب بین 0?5 تا 0?8 g/cm3 است. برای مقایسه ، مواد دیواره سلولی دارای چگالی 1?5 g/cm3 هستند. این یعنی بیشتر کاغذ ها حجم زیادی هوا دارند. چگالی نشان دهنده مقدار نسبی هوا در کاغذ است. این ویژگی بر خصوصیات بصری و استحکام کاغذ تأثیر می گذارد. چگالی از وزن پایه و کولیس کاغذ با این رابطه محاسبه می شود:

    البته اندازه گیری چگالی جرمی کاغذ راه های آسان تری هم دارد. برای اندازه گیری چگالی کاغذ در خانه ، می توانید از خط کش و ترازو استفاده کنید. اندازه گیری آن بسیار ساده است. برای نمونه اگر می خواهید چگالی یک برگ کاغذ آچهار را اندازه بگیرید ، یک دسته کاغذ را روی هم قرار بدهید.

    سپس جرم آن دسته برای مثال صدتایی را با استفاده از ترازو اندازه بگیرید. بعد هم با خط کش طول و عرض و ارتفاع آن دسته کاغذ را اندازه بگیرید و در هم ضرب کنید. با استفاده از فرمول چگالی ، چگالی آن دسته را محاسبه کرده و بعد هم تقسیم بر صد کنید تا چگالی هر برگ به دست بیاید.

    هرقدر چگالی کاغذ بیشتر باشد ، کیفیت و دوام بیشتری دارد. کاغذ هایی با چگالی بالا ، کیفیت چاپ فوق العاده ای هم دارند. البته کاغذ هایی با چگالی پایین هم استفاده خود را دارند. هرچند در صنعت بسته بندی چگالی جرمی بالاتر ، مزیت محسوب می شود ، اما در بعضی محصولات هم چگالی باید تا حدی پایین باشد.
     
    Anoosh و m naizar از این پست تشکر کرده اند.