1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

وردپرس چیست ؟مزایا و معایب وردپرس

شروع موضوع توسط hcmagir ‏27/12/20 در انجمن WordPress

Tags:
  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏27/12/20
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    سلام و درود به شما همراهان گرامی ،همان طور که می دانید ، امروزه وردپرس یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا و طراحی سایت می باشد که به راحتی و بدون نیاز به حتی یک خط کدنویسی می توانید انواع سایت ها از جمله ، سایت مجله ای - خبری ، شرکتی - شخصی - فروشگاهی و ... را طراحی کنید.

    ما در این پست ، به صورت کامل در مورد این سیستم مدیریت محتوا صحبت خواهیم کرد و به بررسی مزایا و معایب آن می پردازیم و به سوالات متداول در مورد وردپرس و طراحی سایت پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

    وردپرس چیست ؟
    نخستین سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که اصلا وردپرس یعنی چه ؟ به زبان ساده ، وردپرس یک سایت ساز یا اصطلاحا سیستم مدیریت محتوا (CMS) اوپن سورس می باشد که با آن می توانید به راحتی و بدون نیاز به کدنویسی انواع سایت ها را طراحی کنید. ناگفته نماند اوپن سورس به برنامه ها و نرم افزارهایی گفته می شود که بصورت رایگان منتشر شده و هر کسی می تواند به سورس و کدهای آن دسترسی داشته و به دلخواه خود تغییرات مورد نظر را روی آن اعمال کند.

    وردپرس در سال 2003 به عنوان یک پلتفرم وبلاگ نویسی معرفی شد اما خیلی زود به cms و یک پلتفرم کامل طراحی سایت تبدیل شد به طوری که می توان گفت نزدیک به 40 درصد از کل سایت های موجود در اینترنت از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند.

    همان طور که گفته شد ، سایت های زیادی با این پلتفرم راه اندازی شده اند که مجله اینترنتی همه چی مگ ، نیز یکی از میلیون ها سایتی است که با وردپرس ساخته شد.

    برای راه اندازی و استفاده از وردپرس چه مواردی نیاز است ؟
    برای راه اندازی سایت با وردپرس شما به مواردی از جمله هاست ، دامنه ، قالب و افزونه های کاربردی نیاز دارید که در ادامه در مورد هر یک از موارد ذکر شده توضیح خواهیم داد.

    هاست یا فضای میزبانی چیست ؟
    همان طور که می دانید فایل ها و پرونده های مختلفی از جمله تصاویر ، ویدیو ، فایل های جاوا اسکریپت ، فایل های css و ... در سایت ها استفاده می شوند و برای اینکه سایت به درستی کار کند ، می بایست فایل های به کار رفته در فضایی به نام هاست ذخیره شود. اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که هاست یا فضای میزبانی چیست ؟

    به زبان ساده هاست توسط کامپیوترهای قوی که بصورت همیشگی به اینترنت متصل هستند در اختیار تان قرار می گیرد که به این کامپیوترها سرور گفته میشود.

    به زودی مقاله ای کامل در رابطه با هاست و میزبانی در سایت همه چی مگ منتشر خواهد شد و بصورت کامل در این باره صحبت خواهیم کرد.

    دامنه یا آدرس اینترنتی چیست ؟
    همانند دنیای واقعی که هر خانه دارای آدرسی می باشد ، در دنیای وب هم هر سایت دارای آدرسی منحصر به فرد می باشد که با تایپ آن در نوار آدرس مرورگر ، به آن سایت می رسیم. دامنه از سه بخش مهم تشکیل می شود که عبارتند از پروتکل ، اسم دامنه و پسوند. برای درک بیشتر این موضوع به آدرس سایت همه چی مگ توجه کنید .

    صفحه اصلی | همه چی مگ که https:// نشان دهنده ی پروتکل به کار رفته در آن می باشد که در حال حاضر اکثر سایت ها از این پروتکل استفاده می کنند که بزودی در مورد آن مقاله ای کامل و جامع منتشر خواهیم نمود. hamechimag اسم دامنه می باشد که هر کس می تواند اسم مورد نظر خود یا برند خود را برای این قسمت در نظر بگیرد ( به شرطی که قبلا توسط شخص دیگر به ثبت نرسیده باشد ) . قسمت آخر دامنه که برای سایت ما .ir می باشد ، پسوند دامنه نامیده می شود که پسوندهای زیادی وجود دارد که می توانیم از آن استفاده کنیم . برخی از رایج ترین پسوندهای دامنه com- net- org - info-biz و ... می باشد که این دامنه ها بین المللی بوده و به همین دلیل دارای قیمت بالاتری نسبت به دامنه های ملی می باشد بطوری که قیمت دامنه ir حدود 4 الی 6 هزار تومان می باشد در حالی که دامنه های بین نام برده شده حدود 300 الی 500 هزار تومان می باشد.

    برای انتخاب نام دامنه می بایست قوانین ثبت دامنه را بدانید که بزودی در یک مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

    قالب وردپرس چیست ؟
    قالب ها ، درواقع ظاهر سایت های وردپرسی را ایجاد می کنند. هر قالب شامل ظاهر المان ها ، تصاویر ، فایلها ، کدهای css و ... می باشد . هر قالب دارای ویژگی هایی می باشد که رابط کاربری سایت را بهبود می بخشند . شما می توانید از قالب های رایگان موجود در مخزن وردپرس استفاده کنید و یا اینکه قالب های پریمیوم ( پولی ) را از مارکت های خارجی و یا ایرانی مثل ژاکت و راست چین خریداری کنید. اگر قالب های رایگان و پولی موجود نظرتان را جلب نکرد ، می توانید از شرکتها و طراحان قالب بخواهید تا برای تان قالب اختصاصی با امکانات و قابلیت های مورد نظر تان طراحی کنند. مسلما برای طراحی قالب اختصاصی باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

    افزونه وردپرس چیست ؟
    امکانات و قابلیت های مورد نیاز تان را می توانید با استفاده از افزونه ها به سایت خود بیفزایید. هسته وردپرس بصورت خام با نصب وردپرس روی سایت تان قرار می گیرد که باید باتوجه به نیاز تان تعدادی افزونه نصب کنید که همانند قالب ها می توانید با مراجعه به مخزن وردپرس ، افزونه های رایگان زیادی را مشاهده نمایید که از بین آنها قادر خواهید بود افزونه های مورد نیاز خود را نصب کنید. اما اگر افزونه های مورد نظرتان در مخزن مشاهده نکردید ، می توانید از افزونه های پولی استفاده کنید. برای خرید افزونه های پولی می توانید به مارکت های وردپرسی مراجعه کنید.

    نکته بسیار مهم و حایز اهمیت : به هیچ عنوان از سایت های نامعتبر برای دانلود قالب و افزونه استفاده نکنید چرا که این کار ممکن است باعث هک شدن سایت تان شود . همچنین برخی از سایتها علاوه بر کدهای مخرب ، در قالب و افزونه ها تعداد زیادی بکلینک از سایت خود قرار می دهند که این کار باعث پنالتی شدن سایت و ... میشود.
    چه کسانی می توانند از وردپرس استفاده کنند ؟
    همانطور که گفته شد وردپرس سیستمی بسیار قدرتمند بوده که همه می توانند از آن استفاده کنند و برخلاف تصورات برخی افراد ، این طور نیست که فقط برای سایتهای ساده و مبتدی مورد استفاده قرار گیرد. ما در ادامه با چندین مثال این موضوع را ثابت می کنیم.

    کاخ سفید آمریکا whitehouse.gov
    [​IMG]

    همان طور که گفته شد ، سایت کاخ سفید با استفاده از وردپرس ساخته شده که در آن اخبار و اطلاعیه های مربوط به کاخ سفید ، ریاست جمهوری و ... در آن منتشر می شود.

    سایت رسمی شرکت فیس بوک about.fb.com
    [​IMG]

    فیس بوک برای سایت سازمانی خود از وردپرس استفاده می کند. در این سایت به معرفی شرکت فیس بوک ، اخبار و اطلاعیه های آن ، محصولات و خدمات فیسبوک و ... پرداخته شده است.

    سایت نیویورک تایمز nytco.com
    [​IMG]

    این سایت مربوط به خبرگزاری نیویورک تایمز میباشد که در آن به معرفی این شرکت پرداخته شده است.

    علاوه بر موارد ذکر شده ، سایت های معتبر و شناخته شده زیادی هستند که از وردپرس استفاده می کنند که در صورت تمایل کاربران ، در پستی جداگانه به بررسی سایت های ایجاد شده با وردپرس خواهیم پرداخت. شما هم می توانید سایت های وردپرسی ایرانی و خارجی را از طریق نظرات همین پست ارسال کنید.

    چرا باید از وردپرس برای طراحی سایت استفاده کرد ؟ مزایای وردپرس
    همان طور که می دانید ،روشها و ابزارهای مختلفی برای طراحی و راه اندازی سایت وجود دارد که شما می توانید با توجه به نیاز ، بودجه و امکانات مورد نظر خود ،یکی از آنها را انتخاب کنید. ما در ادامه برخی از دلایل استفاده از وردپرس را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید

    وردپرس رایگان و اوپن سورس می باشد
    همان طور که گفته شد ، هسته وردپرس رایگان بوده و بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای می توانید از آن استفاده کنید و تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید . توجه داشته باشید که منظور از رایگان بودن ، رایگان بودن سورس آن می باشد و برای تهیه برخی قالب ها و افزونه های پولی می بایست هزینه کنید.

    وردپرس آسان است
    در گذشته که هنوز وردپرس و سیستم های مدیریت محتوا وجود نداشت ، برای طراحی سایت می بایست کدنویسی html- css و ... را یادبگیرید و برای طراحی سایت ، تک تک بخشها و المانهای مورد نظر خود را از طریق کدنویسی به سایت اضافه کنید. در حالی که با وردپرس می توانید کل پروسه طراحی سایت را بدون حتی یک خط کدنویسی انجام دهید. حتی با استفاده از صفحه سازها نیز می توانید به روش کشیدن و رها کردن ( Drag&Drop ) ، المانهای مورد نظر تان را به سایت اضافه کنید. همچنین وردپرس به شما کمک می کند تا با سرعت بیشتری به طراحی سایت تان بپردازید و در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کنید.

    دسترسی به قالب و افزونه های متنوع بصورت رایگان و پولی
    یکی از مهمترین مزایای وردپرس ، این است به راحتی می توانید امکانات و ویژگی های مورد نظر خود را با استفاده از افزونه ها به راحتی به سایت خود اضافه کنید. در مخزن وردپرس هزاران قالب و افزونه وجود دارد که به راحتی می توانید از آنها استفاده کنید. این درحالیست که اگر بخواهید در سایتهای اختصاصی قابلیتی را اضافه کنید می بایست صدها و حتی هزاران خط کدنویسی کنید. همچنین وردپرس را می توان محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا دانست و از همین رو ، افزونه ها و قالب های بیشتری در اختیار تان قرار دارد.

    پشتیبانی از زبان های مختلف
    وردپرس به بیش از 65 زبان ترجمه شده که زبان فارسی نیز یکی از آنهاست. همچنین ترجمه و راست چین کردن تمامی قالب ها و افزونه های آن نیز به راحتی امکان پذیر است. علاوه بر موارد فوق ، داشبورد مدیریت سایت نیز با زبان فارسی در دسترس بوده و وردپرس از تاریخ شمسی نیز پشتیبانی می کند.

    مقرون به صرفه و کم هزینه
    یکی از مزایای راه اندازی سایت با وردپرس ، مقرون به صرفه و کم هزینه بودن آن می باشد بطوری که شما می توانید سایت نوپای خود را با کمترین هزینه راه اندازی کنید و پس از رشد و مطرح شدن آن ، هاست تان را ارتقاء دهید و یا اینکه سایت تان را به سرور مجازی و یا سرور اختصاصی منتقل کنید.

    سئو فرندلی seo friendly
    در این زمینه به زودی توضیحات جامعی ارائه خواهیم داد.

    برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت وردپرس مراجعه نمایید

    WP Site
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏13/6/22
  2. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏19/5/22
    ارسال ها:
    32
    تشکر شده:
    6
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    digital manager
    در تکمیل پست دوست عزیز باید بگم من به شخصه الان حدود 5 ساله با وردپرس آشنا شدم و کار می کنم. یک سیستم مدیریت محتوای بی نقص هست که هزاران پلاگین مختلف براش اومده و کار رو بسیار راحت کرده.
     
  3. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏10/1/24
    ارسال ها:
    8
    تشکر شده:
    7
    امتیاز دستاورد:
    3
    به نظر من اگر فروشگاهی دارید که گردش مالی ثانیه ای نداره و تعداد ویزیتور روزانه سایت زیر 3000 نفره، سایت وردپرسی عالیه. سایت هایی که فقط معرفی شرکت و خدمات هستند که حتما باید از وردپرس استفاده کنن.
    متاسفانه خیلی از مدیران آگاهی ندارن و دوستان برنامه نویس میگن سایت وردپرسه امنیت نداره یا بدرنمیخوره، تا قالب سایتی خودشون رو بفروشن.
    یک سایت شروع یک بیزینسه و قرار هست سالهای سال با اون سایت جلو برید برای همین همکاری با طرف مقابل و یا تعویض فرد در طول این سالها را باید در نظر بگیرید.
    مزیتی که سایت های وردپرسی دارن اینه که کارفرما برای تعویض نیرو دستش بازه. برای اضافه کردن ویژگی و امکانات جدید دستش بازه و خیلی منعطف هست.