1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

علوم کیمیا ، لیمیا ، هیمیا ، سیمیا ، ریمیا

شروع موضوع توسط Anoosh ‏18/12/20 در انجمن علوم متفرقه

  1. کاربر ویژه ゚・*.✿کاربر فعال✿.*・゚ ~✿~

    تاریخ عضویت:
    ‏18/4/19
    ارسال ها:
    8,394
    تشکر شده:
    26,274
    امتیاز دستاورد:
    118
    جنسیت:
    مرد
    [​IMG]

    طبق نقل پنج علم غريبه داريم كه از عامّه مردم مخفي و پنهان است و آن را خمسه مُحتحبه نامند. و آن پنج علم عبارتند از: كيميا، ليميا، هيميا، سيميا، ريميا و (كله سر) رمز آن علوم است. هر حرفي اشاره به علمي است:

    بزرگان این فن این علوم را به چند قسمت تقسیم نمودند و هر قسمت نیز به چند شاخه تبدیل شده است.

    [​IMG]



    1- علم صناعت (علم كيميا): علمي است كه بوسيله آن مي‏توان قواي اجرام معدني بعضي را به بعض ديگر تبديل كرد. مثلاً بوسيله اين علم مي‏توان طلا و نقره را از فلزات جدا كرد.(2) علمي است كه بوسيله آن ميتوان قواي اجرام معدني بعضي را به بعض ديگر تبديل كرد.

    در علم کیمیا شرایط خاص این تبدیل آمده است که سخت‌ترین علم از علوم غریبه می‌‌باشد اما در قدیم بخاطر ارزش بسیار طلا فقط دنبال ساخت طلا و نقره بودند اما کسی که آگاه به رموز این علم باشد می‌‌تواند مواد مختلف تولید کند.کیمیاگران جملات خود را رمز آلود و با استفاده از کلمات عرفانی بیان می کرده‌اند

    ریشه واژه کیمیا را از زبان یونانی دانسته‌اند. دانش کیمیا از ایران برآمد و از راه عربها به اروپا هم راه یافت. این دانش را می‌‌باید زیرساخت دانش شیمی بدانیم. خود واژه شیمی هم فرانسوی شده واژه کیمیاست آن صنعتی است که بوسیله آن اجساد ناقص را بمرتبه کمال توانند رسانید. مثلاً قلمی و مسی را تبدیل به نقره و طلا کنند و ماده ای که بوسیله آن اجساد ناقص را بکمال رساند، اکسیر می نامند. این در باب غنیمت این جهان بدان و اهلش در این باب کتب بسیار نوشته است.

    و شاخه قابل فهم عوامل در عصر حال علم شیمی بدان که با تغییرات در ارتباط می باشد. کیمیا در حقیقت نظر حضرت حق و امام بر حق مهدی موعود عج الله تعالی به مؤمنین برحمتش می باشد تا از جسد سفلی به جسد نورانی و جسم ناقص خاکی با نظر آقا امام زمان بمرتبه کمال اکسیری و نفس مطمئنه راضیه و مرضیه رسیده و ناب گردد.


    2- علم ليميا: (علم طلسمات): علمي است كه بوسيله آن روح در بدن ديگري انتقال دهند. كيفيّت تمزيج قواي فاعله عاليه با مفعوله سافله تا فعل غريب از آن حادث گردد. علم تسخيرات است. در اين شاخه چگونگي تأثيرهاي ارادي در صورت اتصالش با موجودات ماورائي مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرد. ليميا منجر به كسب قدرت تسخير جن و روح مي‌شود. منظور از تسخير آن است كه موجودات در اختيار و به فرمان انسان باشند. علم شعبده یا شعبده بازی است . یکی دیکر از اعجاب این علم این است به وسیله این علم ميتوانند در يك لحظه به هر کجا که بخواهند بروند . (مانند طي الارض) عبارت است از معرفت قواي جواهر ارضيّه و مزاج آنها در يكديگر تا از آنها قوّتي حاصل شود كه از آن قوّة فعل غريب صدور يابد . سیر الی الله و سیر فی الله – سیر الی الله نهایت دارد، اما سیر فی الله نهایت ندارد، سیر الی الله عبارت از آن است که سالک چندان سیر کند که از هستی خود نیست شود و به هستی خدا هست شود و

    علم تسخیرات علوم بس شریف باشد و تسخیرات هفت سیاره، تسخیرات شمس و قمر و مریخ و عطارد مشتری و زهره و زحل دارای ابعاد گوناگون و قدرت‎های مافوق طبیعت و خواص گوناگون برای تسخیر کننده اش خواهد داشت و غنیمتی برای این جهان می‎باشد، چون هر کدام از هفت سیاره دارای میلیون ها میلیون موکل و عون و طیش برای کمک رسانی به ارواح مطلق به سیاره خود می باشند و هر سیاره در فلک خود قرار دارد و دارای موکل و عون و طیش های مخصوص به خود می باشد که در حیطه تسخیرات، تسخیرکننده قرار می گیرند و به انجام امور دنیوی او کمک و یاری می رسانند و عامل ترقی تسخیر کننده می باشد. هر یک از سیارات هفتگانه که دارای خواص و قدرت، در اقلیم از این منظومه قرار دارد، دارای گروه های مختلف از موکل ملکی و موکل علوی و موکل سفلی … و انواع جنیان و دیوان که تسخیرات، پادشاه آنها نیز مربوط به علم هیمیا می باشد، بررسی دوستی و دشمنی سیارات با هم (اجتماع، تسدیس، تثلیث، تربیع، مقابله) (ارباب شب، ارباب روز) دانستن بخورات هر سیاره و هر عمل و باید با چه نوع مدادی و چه نوع هیزمی و دانستن هر ساعت مطلق به کدام ستاره و برای چه کاری و چه عملی مفید می‎باشد و نظرهای آنها نسبت به هم و بر روی مردم، علم رمل اسطرلاب نیز شاخی از علم هیمیا می‎باشد و علوم نحوم و علوم طب نیز از شاخه های علوم هیمیا می‎باشند.

    [​IMG]

    3- علم هيميا: علمي است كه بوسيله آن سيارات هفتگانه را مي‏شناسند و در اثر آن شناخت بوسيله ستاره‏هاي هفتگانه در زمين تصرف مي‏كنند و كارهاي عجيب و غريب در روي زمين انجام مي‏دهند. از جمله بوسيله آن علم جنّيان را تسخير مي‏كنند. علم تسخیرات است و آن معرفت احوال سبعه سیار، است از حیث تصرف ایشان که قوه علوی‎اند در قواعل سفلی و دعوات و فتحات و بخورات ایشان و تسخیر روحانی و عزایم جنیان و معرفت قوه و منازل مثل آن.

    در علم هيميا، تركيب قواي عالم بالا با عناصر عالم پايين مد نظر است و به آن علم طلسمات نيز مي‌گويند.در طلسم از طريق برخي ابزار و وسايل مادي ( عناصر عالم پايين) نيروهاي ماورائي جهت انجام كارها به خدمت گرفته مي‌شوند. ظاهراً طالع‌بيني نيز زير مجموعة هيميا مي‌باشد.

    درطالع‌بيني اعتقاد بر اين است كه محل و موقعيت قرار گرفتن ستارگان در لحظه تولد نوزاد ، بر سر نوشت و آينده او تأثير مي‌گذارد و از اين طريق نسبت به پيشگويي در مورد آينده اقدام مي‌شود.طالع‌بينان معمولاً با استناد به تأثيرات ماه، خورشيد و ستارگان ديگر پيشگويي مي‌كنند.

    [​IMG]

    4- علم سيميا: علمي است كه انسان بوسيله يادگيري آن قدرت براي انجام كارهاي خارق العاده پيدا مي‏كند.(4) علمي است كه انسان بوسيله يادگيري آن ، قدرتی عجیب براي انجام كارهاي خارق العاده پيدا ميكند. همچنین این علم از آمیختن قوایِ ارادی با قوای مادی خاص برای دست یابی به تصرّفات خاصّی در امور طبیعی ، مانند تصرّف و خیال كه آن را جادوی چشم می گویند، بحث می كند. این علم و فن ، از بارزترین مصداق های جادوگری است .نمونهٔ بارز سیمیاگران در طول تاریخ جادوگران اجیر‌شده توسط فرعون بودند كه در مقابل موسی (ع) قرار گرفتند .از اين علم براي دست‌يابي و تحصيل قدرت در تصرفات عجيب و غريب در امور طبيعي استفاده مي‌شود. براي مثال تصرف در خيال مردم و تغيير آن از اين دسته است. در این علم هفده کلمه و هر کلمه هفده حرف وجود دارد که از جمله موارد سری این علم میباشد .

    به این هفده حرف یونانیان قلقطیرات میگویند. به معنای یاران و مدد کاران معنای حروف قلقطیرات یونانی است که کلیدی بر باب علم سیمیاست که حکمای قدیم این علم چنین عمل میکردند که منازل قمر ۲۸ است و حروف تهجی هم۲۸ تا و حکما از جهت هر حرفی قلقطیری وضع میکردند .

    [​IMG]

    5- علم ريميا: علم شعبده است و آن عبارت است از معرفت قواي جواهر ارضيّه و مزاج آنها در يكديگر تا از آنها قوّتي حاصل شود كه از آن قوّة فعل غريب صدور يابد.

    علمي است كه از آن در هر جا كه بخواهند مي‏توانند در يك لحظه بروند (مانند طي الارض)

    علم شعبدان و آن دانستن قواه جواهر ارضیه است و مزح آن بیکدیگر از آن قوه حادث گردد که از آن قوت فعلی متقرن بغرابت صدور یابد و این علم را ریمیا نام نهادند.

    علم ریمیا علوم شعبده بازی، تردستی، چشم بندی، نیرنجات بنام شعبده نامیده شده است و اگر علوم ریمیا و سیمیا در هم امتزاج یابدن دارای خواص صد چندان شود. در باب شعبده کتاب های زیادی ترجمه شده است ولی باز اسرار مخفیه این علوم هرگز بیان نگردیده است. اگر بخواهید اصل علم ریمیا و نیرنجات را در باب علوم غریبه بیاموزید باید بدانید که کتاب بس قطور و بسیار مطالب ناگفته برای گفتن دارد. و هزاران هزار ترفند و چشم بند و نیرنج در او می شود یافت تا خواننده سر از کار شعبده باز آشنا به ریمیا درآورد.

    در مجموع علوم غریبه علمی است برای جذب غنیمت این جهان و کلمه کله سر که از حروف اول هر یک هر یک از علوم گفته شده اخذ و کلمه کله سر یا کلّهُ سرّ را نام نهادند
     
    mj12، مرهم و آرامی از این ارسال تشکر کرده اند.